Permalänk
Medlem

Switch före router..?

Hej.

Har lite funderingar som jag hoppas få hjälp med...

Kör i dag allt trådlöst via en Netgear R7000 vilket fungerar bra. får i princip full hastighet på alla enheter (100/10).

Har nyligen fått fiber via Bahnhof och skulle gärna vilja koppla tre stationära datorer med kabel, en i gäststugan och sönernas speldatorer.
Problemet är att det inte går/blir inte bra att göra det från router då den sitter centralt placerad i huset med dold kabeldragning i putsade väggar. Det är inte möjligt att dra fler kablar till eller från routern.
Där fiberomvandlaren sitter går det att dra kablar ditt jag vill så min tanke var att sätta en switch direkt efter fiberomvandlaren och koppla in det jag behöver i den.
Börjar dock förstå att det kanske inte är så självklart som jag hade hoppats på. Bekymmer med brandvägg och ip adresser är sånt som dyker upp när jag gogglar.

Kommer det att fungera med en switch mellan fiberomvandlaren och routern? Vad är lösningen annars?

//loffman

Permalänk
Inaktiv

Det kan fungera om du kan plocka ut flera publika IP:n. Men varför inte ställa routern där du vill ha switchen och sedan sätta en AP där du har routern nu?

Permalänk
Medlem

@loffman:
Sätt en router där fiberomvandlaren sitter.

Antar att Netgear R7000 sitter där den sitter p,g,a, wifi täckningen.
Så antingen skaffar du en ny router och låter Netgear R7000 gå i AP mode eller så använder du den som router och skaffar en AP och sätter där Netgear R7000 nu sitter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Om du bara har en publik IP ska du inte göra så. Koppla fiberkopplingen till WAN-porten på din router och sedan routern till switchen. Det är i routern du sedan ställer in ditt eget lokala nätverk med brandväggsregler, nätmask m.m.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Med bara en ip funkar det inte med switch där men som huligan säger, om du flyttar routern dit och en accesspunkt där du har routern nu så funkar det.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Du har ju ett spännande bekymmer där man skulle prata länge om hur du skulle ha gjort från början men... nu är det som det är.

Mitt förslag är att du backar routern till fiberkonvertern och leder iväg en port till dit du hade routern och där sätter en Ubiquiti Unifi AP (bättre trådlöst än det du har idag). Om du inte hade andra grejer i routern på den platsen, för då sätter du även en liten switch där.

https://www.komplett.se/product/898802/datorutrustning/natver...

https://www.komplett.se/product/898804/datorutrustning/natver...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Ja det går om du skaffar dig en switch med vlan möjligheter.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Rekordmedlem

Om du sätter en switch före routern så kommer du att få flera olika nät och det förutsätter även att du har fått flera olika ip från din operatör, kan du inte sätta routern först och ha en switch där du har routern idag för då slipper du använda vlan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Ja det går om du skaffar dig en switch med vlan möjligheter.

Tror att man behöver 2 switchar med vlan.
Kopplat så här:
Källare
Fiber -------- VLAN 1
Gäststuga - VLAN 2
Spel1 ------- VLAN 2
Spel2 ------- VLAN 2

Router rum
WAN Port -- VLAN 1
LAN Port --- VLAN 2

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

@loffman:
Sätt en router där fiberomvandlaren sitter.

Antar att Netgear R7000 sitter där den sitter p,g,a, wifi täckningen.
Så antingen skaffar du en ny router och låter Netgear R7000 gå i AP mode eller så använder du den som router och skaffar en AP och sätter där Netgear R7000 nu sitter.

Tack för svar. Som du antar så är R7000 routern nogsamt placerad för bästa täckning. Duger det med en billigare router? Har en gammal tp-link liggande.

Skrivet av Mac83:

Med bara en ip funkar det inte med switch där men som huligan säger, om du flyttar routern dit och en accesspunkt där du har routern nu så funkar det.

Funkar det med en enklare router? Har en TP-link TL-WR841 N liggande vill ju gärna behålla prestandan som R7000 ger även om jag väljer att ha den som AP.

[quote postid="16636864" userid="42129" name="Gurk"]
Du har ju ett spännande bekymmer där man skulle prata länge om hur du skulle ha gjort från början men... nu är det som det är.

Mitt förslag är att du backar routern till fiberkonvertern och leder iväg en port till dit du hade routern och där sätter en Ubiquiti Unifi AP (bättre trådlöst än det du har idag). Om du inte hade andra grejer i routern på den platsen, för då sätter du även en liten switch där.

Ja tyvärr är det som det är. Det är tyvärr inte riktigt lösbart utan att börja spåra i väggen och sen putsa om...
Bra tanke. Kan absolut vara en lösning. Funkar Ubiquiti bekymmerslöst med andra märken, te x min Netgear?

stavning...
Permalänk
Medlem

Du har några alternativ, du kan t.ex. skaffa en ny router och ställa vid fiberomvandlaren och konfigurerar din befintliga router till att bara vara accesspunkt.

Andra alternativet är att skaffa två switchar som klarar VLAN, jag kör ett antal netgear 105e och netgear 108e och har inte haft några problem med dem.

Du har faktiskt ett till alternativ, men då kommer du att tappa hastighet i nätet (max 100Mb/s) då man delar upp en kabel till två kablar. https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...
Dessa gör så att du skulle kunna köra en vanlig switch intill fiberomvandlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

Ja tyvärr är det som det är. Det är tyvärr inte riktigt lösbart utan att börja spåra i väggen och sen putsa om...
Bra tanke. Kan absolut vara en lösning. Funkar Ubiquiti bekymmerslöst med andra märken, te x min Netgear?

Det är fristående på det viset, inga problem. Det fungerar dessutom bättre än din nuvarande.
Kolla på prisbilden, jämför en AP mot lösningen med switchar... switchlösningen är väldigt bra den med med tillägget att HSB (hon som bestämmer) inte kommer ha någon åsikt med Ubiquiti-lösningen då det sitter en brandvarnare-liknande sak på väggen/i taket utan strömsladdar (PoE) till sig och alla burkar står borta vid fiberkonverteraren. Annars blir det en switch till vid routern. Den aspekten är "viktig" också... den s.k. husfriden.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

Tack för svar. Som du antar så är R7000 routern nogsamt placerad för bästa täckning. Duger det med en billigare router? Har en gammal tp-link liggande.

Funkar det med en enklare router? Har en TP-link TL-WR841 N liggande vill ju gärna behålla prestandan som R7000 ger även om jag väljer att ha den som AP.

Ställ din TP-Link vid fiberomvandlaren och stäng av WiFi på den. Du har en WiFi on/off knapp på din TP-Link.
Sätt din Netgear i AP läge.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd

??

Fiber --------Vlan1 port 24
Router WAN ---------Vlan1 port23
Router LAN -----------vlan 2 port 1-22
resteradnde utrustning vlan 2 port 2-22

Skrivet av Prelatur:

Tror att man behöver 2 switchar med vlan.
Kopplat så här:
Källare
Fiber -------- VLAN 1
Gäststuga - VLAN 2
Spel1 ------- VLAN 2
Spel2 ------- VLAN 2

Router rum
WAN Port -- VLAN 1
LAN Port --- VLAN 2

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Håller med Knightmare.
Börja med TP-LINK TL-WR841N som router.
Den skall ju i alla fall klara av lite över 90Mbit påstår TP Link.
Om den strular så är det ju bara att skaffa nån bättre router.

Jag skulle ställt in en Gbit switch i Fiber rummet också och kopplat upp alla rummen mot den.
TP-LINK TL-WR841N har ju bara 100Mbit på LAN portarna och det är lite tråkigt om man vill kopiera mellan datorerna i huset.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Håller med Knightmare.
Börja med TP-LINK TL-WR841N som router.
Den skall ju klara ju i alla fall klara av lite över 90Mbit påstår TP Link.
Om den strular så är det ju bara att skaffa nån bättre router.

Så får det bli. Testar helt enkelt med det jag har och utgår från det..

Tack för svaren // loffman

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffman:

Håller med Knightmare.
Börja med TP-LINK TL-WR841N som router.
Den skall ju klara ju i alla fall klara av lite över 90Mbit påstår TP Link.
Om den strular så är det ju bara att skaffa nån bättre router.

Så får det bli. Testar helt enkelt med det jag har och utgår från det..

Tack för svaren // loffman

Lägger en liten notering här, det kommer att bli intressant vad du tycker om den "routern". En av dom mest strulande burkar jag råkat ut för som tekniker för bredband. Rena skräpet och absolut inte värt din tid (den kostar, whut... 150kr?). Din tid är värd mer

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Lite off topic kanske, men utan att tänka allt för långt drog jag direkt en 8-portars switch, direkt från fiberuttaget. Därifrån ena till routern för trådlöst, resten som har kabel från varje uttag i switchen. Vad konkret kan vara/är farligt med det? Min ISP (Bredband2) måste ju dela ut flera publika-ip. Annars hade inte min uppsättning fungerat vad jag förstår på tråden(?)

Vill veta vad som kan hända med min nuvarande uppsättning?

För att göra livet lite lättare och enklare att förstå gjorde jag en graf över hur det ser ut.
http://imgur.com/21GKRlK

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 8700k @4,7MHz | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1080Ti | Moderkort: Asus Prime Z370-A | RAM: 16GB(2x8GB) Corsair Vengeance DDR4 @Dual Channel @2666MHz | AIO: Deepcool Captain 120 EX White som sitter med Thermal Grizzly Hydronaut 1g | SSD: OCZ 120GB | HDD: Hitachi 1TB, Seagate BarraCuda 3TB & Seagate 3TB USB 3.0 Extern HDD | Backup HDD: Samsung 500GB

Permalänk
Avstängd

Visst det funkar så länge det inte är lease på ip. När den sen börjar dela ut den publika ip adressen till dina olika enheter med ojämna mellanrum så börjar dina problem.

Skrivet av ThaBodenZ:

Lite off topic kanske, men utan att tänka allt för långt drog jag direkt en 8-portars switch, direkt från fiberuttaget. Därifrån ena till routern för trådlöst, resten som har kabel från varje uttag i switchen. Vad konkret kan vara/är farligt med det? Min ISP (Bredband2) måste ju dela ut flera publika-ip. Annars hade inte min uppsättning fungerat vad jag förstår på tråden(?)

Vill veta vad som kan hända med min nuvarande uppsättning?

För att göra livet lite lättare och enklare att förstå gjorde jag en graf över hur det ser ut.
http://imgur.com/21GKRlK

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThaBodenZ:

....
Vad konkret kan vara/är farligt med det? Min ISP (Bredband2) måste ju dela ut flera publika-ip. Annars hade inte min uppsättning fungerat vad jag förstår på tråden(?)
...
Vill veta vad som kan hända med min nuvarande uppsättning?

Fara:
Du exponerar datorerna mot internet utan annat skydd än den inbyggda brandväggen. (Normalt är det här ett big nono)

Vad som kan hända:
Då du tappar "LAN"-funktionen i ditt hem tappar du möjligheten att kommunicera mellan enheterna bakom en brandvägg. Exempelvis streama media från dator till en trådlös pryl kommer inte att bli bra, trådlös backup av telefoner till datorer (exempelvis) är omöjlig. osv

Din ISP beslutar sig för att enbart tillhandahålla ett begränsat antal publika ip-adresser, då stannar kommunikationen för datorerna i nätet.

Det är vad jag kom på nu.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Lägger en liten notering här, det kommer att bli intressant vad du tycker om den "routern". En av dom mest strulande burkar jag råkat ut för som tekniker för bredband. Rena skräpet och absolut inte värt din tid (den kostar, whut... 150kr?). Din tid är värd mer

Tp- linken har jag kör i flera år utan några som helst bekymmer. Den köptes som en nödlösning men presterade väl och blev kvar länge.
Min upplevelse är att den var ett gott köp för priset.
Ska villigt erkänna att det förvånar mig hur bra den har fungerat.