Deus Ex-serien tar uppehåll på grund av dålig försäljning

Permalänk
Melding Plague

Deus Ex-serien tar uppehåll på grund av dålig försäljning

Enligt nya uppgifter är framtiden för spelserien Deus Ex just nu oviss, då den tagit uppehåll på obestämd tid. Detta då förra årets Mankind Divided sålde under Square Enix förväntan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så går det när man bygger sitt spel på mikrotransaktioner.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att ge fan i mikrotransaktioner i ett single-player spel

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Gör en film eller tv-serie. Görs det bra så jävlar blir det intresse och pengar för nya projekt. Animerat skulle funka.
Samt... LYSSNA på vad spelarna vill ha.

Första Deus Ex är fortfarande bäst. Vilket är helt gelet när en tänker på det.
Då precis allt med våra datorer blivit bättre så finns det ingen ursäkt att nya spel inte ger mer spelglädje.
Allt grafik är är en representation av manus och spelvärlden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det finns inte så många bra cyberpunk-rollspel, så varför dumpade de den mörka atmosfären till förmån för något som påminner om ett soligt ghetto i medelhavet? Inspiration kanske togs från Assassins Creed och HL2, men det finns redan tiotals AC spel att välja på och de lyckas inte leva upp till HL2's kvalité.

De offrade spelets existerande kundbas och nisch i ett försök att attrahera en bredare massa - men DeusEx har på gott och ont kult-stämpel och den breda massa höll sig borta.

Micro-transactions är inte det riktiga problemet sett till kvalité, men det hjälpte ju helt klart inte om målet var att attrahera nya kunder, och det är bara salt i såret för de existerande kunderna, så rent finansiellt var det ju ett riktigt dråpslag.

Square Enix skulle valt att antingen fokusera på existerande kundbas och lägga in mikrotransaktioner,
eller bredda mot en bredare kundbas men lämna mikrotransaktionerna på hyllan (till ett framtida släpp).
Ärligt talat, jag vet att det är ett företag och målet är att tjäna pengar, men att försöka göra båda delarna samtidigt var en grov taktisk miss från deras sida.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Tycker nog att Mankind Divided var den bästa iterationen i serien sedan originalet, den här gången hade man ju i alla fall fått till spelmekaniken hyfsat. Sedan får man väl tillstå att serien tappat en hel del trovärdighet, kanske framförallt med den katastrofala tvåan, men även med de senare spelen, som man ändå hoppades skulle bli en revansch och minst lika bra som originalet.

Är nog inte lätt alls att uppfylla de förväntningar som fanns.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en rejäl prissänkning då, så att man så småningom kan köpa spelet utan att behöva skämmas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det hade kanske gått bättre om de istället lade en del betalningstillägg på hyllan ;).
Nu tycker jag visserligen att spelet fick lite väl mycket skit för det här men det var väl det som hände ändå...
Folk gav en hel del missnöjesbetyg för att de utöver fullpris hade lagt in engångsanvändning på ett gäng DLCgrejer, in game store i ett singleplayerspel och ett gamemode som mer var likt hearthstone där man kunde trycka in pengar.

Själv tyckte jag inte det var några problem alls. Var väldigt enkelt att låta bli de grejerna och de trycktes inte upp i ansiktet på en så jag led inte ett dugg av detta men många hade mycket känslor kring det där ändå tydligen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Tråkigt för utvecklarna men samtidigt är jag glad att de inte mjölkar sönder serien. Kan kännas fräscht med ett nytt Deus Ex om 6-7 år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det finns inte så många bra cyberpunk-rollspel, så varför dumpade de den mörka atmosfären till förmån för något som påminner om ett soligt ghetto i medelhavet? Inspiration kanske togs från Assassins Creed och HL2, men det finns redan tiotals AC spel att välja på och de lyckas inte leva upp till HL2's kvalité.

De offrade spelets existerande kundbas och nisch i ett försök att attrahera en bredare massa - men DeusEx har på gott och ont kult-stämpel och den breda massa höll sig borta.

Micro-transactions är inte det riktiga problemet sett till kvalité, men det hjälpte ju helt klart inte om målet var att attrahera nya kunder, och det är bara salt i såret för de existerande kunderna, så rent finansiellt var det ju ett riktigt dråpslag.

Square Enix skulle valt att antingen fokusera på existerande kundbas och lägga in mikrotransaktioner,
eller bredda mot en bredare kundbas men lämna mikrotransaktionerna på hyllan (till ett framtida släpp).
Ärligt talat, jag vet att det är ett företag och målet är att tjäna pengar, men att försöka göra båda delarna samtidigt var en grov taktisk miss från deras sida.

Cyberpunk kommer väl i år?

Skrivet av mkk:

Ser fram emot en rejäl prissänkning då, så att man så småningom kan köpa spelet utan att behöva skämmas.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ju kostat 170kr från och till.

Mankind Divided var inget vidare alls, tråkigt då Human Revolution var en ganska bra reboot av serien.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Jo jag väntar med förhoppning (än så länge)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så går det när man bygger sitt spel på mikrotransaktioner.

körde aldrig spelet så visste inte om att det var microtransactions i spelet.
vad fick man betala för?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Human Revolution var en komplex spel som inte alla klara av. Inte bara rakt shoot em up...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Det finns inte så många bra cyberpunk-rollspel, så varför dumpade de den mörka atmosfären till förmån för något som påminner om ett soligt ghetto i medelhavet? Inspiration kanske togs från Assassins Creed och HL2, men det finns redan tiotals AC spel att välja på och de lyckas inte leva upp till HL2's kvalité.

De offrade spelets existerande kundbas och nisch i ett försök att attrahera en bredare massa - men DeusEx har på gott och ont kult-stämpel och den breda massa höll sig borta.

Micro-transactions är inte det riktiga problemet sett till kvalité, men det hjälpte ju helt klart inte om målet var att attrahera nya kunder, och det är bara salt i såret för de existerande kunderna, så rent finansiellt var det ju ett riktigt dråpslag.

Square Enix skulle valt att antingen fokusera på existerande kundbas och lägga in mikrotransaktioner,
eller bredda mot en bredare kundbas men lämna mikrotransaktionerna på hyllan (till ett framtida släpp).
Ärligt talat, jag vet att det är ett företag och målet är att tjäna pengar, men att försöka göra båda delarna samtidigt var en grov taktisk miss från deras sida.

Låter som Sim city (5)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christley:

körde aldrig spelet så visste inte om att det var microtransactions i spelet.
vad fick man betala för?

Man kan köpa till grejer i en in game store för riktiga pengar. Den hittas i huvudmenyn tror jag, alltså inte medan man spelar. Praxis kits å sånt vilket var tämligen onödigt. På min rerun har jag 15 prxiskits som jag inte ens kan placera ut då allt är maxlevlat ändå ;).

Sen har de även ett annat game mode - breach mode. Korta banor me nå pussel där man kan köpa uppgrades för. Verkade rätt ointressant och är helt avskilt från single playerkampanjen

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Snusfri

Ja har man micortransactions, helt bizarra pre-order erbjudanden (som senare drogs tillbaka) och liknande fuffens så hoppar folk spelet.

Väldigt många AAA-spel som tappat stort i försäljning sedan i höstas just pga att folk tröttnat på hur svinigt utgivarna behandlar sina kunder.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag är die-hard fan till spelserien. Alltid varit sedan jag köpte första spelet som släpptes för 17 år sedan...fan tiden går..
Gör mig otroligt ledsen att läsa detta. Men måste samtidigt erkänna; jag har köpt senaste spelet men inte spelat det ännu.
Är så rädd för att bli besviken =(

Och om det nu finns en risk att ingen fortsättning kommer på Mankind Divided, så vågar jag desto mindre att spela det nu. Frustrationen av att inte få spela fortsättningen kan ju bli outhärdlig!

Är det bara jag som spenderat tusentals timmar på första spelet? om och om och om igen, det blev aldrig tråkigt att spela om det.
Idag på senare år så brukar jag hålla mig till att "inte få spela om" förs än vart 3'e år sådär. För att få den där sköna känslan som uppstår när man inser att man glömt några detaljer under spelets gång som var roliga att bli påmind om

Permalänk
Medlem

Avengers spel? LOL. Nå det säljer säkert till den dreglande CoD massan precis som TV serierna och filmerna.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Relik 📜

Jag gillade Human Revolution, trots titelns brister. Har kört 10-15 timmar på Mankind Divided, tycker det är helt okej med. Är något med känslan av doom and gloom som saknas, men absolut inte ett dåligt spel i mina ögon.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Känns som att Squenix gör bort sig med att satsa så mycket på spel baserade på Marvel. De brukar sällan bli speciellt bra och det känns ärligt talat som något mest bara Amerikaner lär gilla.

Inte för att jag ger så mycket för vad det företaget gör längre, Final Fantasy XV var inte helt oväntat en besvikelse även om det fanns småsaker som var rätt väl utförda.

Fortfarande inte spelat igenom Mankind Divided ens, ospelbart med min gamla dator då jag hade microstutter och inte haft tid efter att jag byggt min nya. Kanske dags nu, efter en andra genomspelning av Dishonored 2 som också är något av en besvikelse. Ganska kul att satsa på att döda _allt_ under andra genomspelningen. Är spelet buggigt får NPC'erna lida.

Permalänk

Tycker mig hör folket säga "Deus Ex-serien tar uppehåll på grund av dålig utgivare"

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

De två senaste spelen har rätt dåliga känsla i vapen och rörelse, vilket inte gillas av fps nördar.

Samtidigt är storyn rätt medioker och diffus, vilket inte gillas av RPG nördar.

Känns som att världen haft mera potential än vad spelen levererat. Bättre writers?

Permalänk
Medlem

Gillar både human revolution & mankind divided, inget direkt superspel något av dom men definitivt inte dåliga och för mig värda sina slantar i slutändan. Lite tråkigt att fortsättningen hamnar i lite limbo.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Vad var det för typ micro transaktioner för single player? låter ju helt skevt.. med tanke på att redan har betala typ 500kr och så ska man betala mer...

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Vad var det för typ micro transaktioner för single player? låter ju helt skevt.. med tanke på att redan har betala typ 500kr och så ska man betala mer...

Nja inget man är tvingad till eller nödvändigt på något plan alls utan det var väl mer menat som ett komplement till dom som ville betala för att slippa låsa upp saker genom normalt spelande. Hade varit en jävla skillnad om man känt sig tvingad att betala för att slippa en massiv grindfest. Sen kan jag hålla med om rent principiellt att mikrotransaktioner i single player spel när dom redan kostar såpass mycket är ett skämt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd

Kanske marknadsföra spelet bättre`?

Permalänk
Medlem

Kanskeeee berode på att ett SP spel var fyllt med Microtransactions? så jävla äckligt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kanske var så enkelt att det var ett dåligt spel?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Observera att detta inte betyder att Deus Ex sålt lite. Båda de två senaste Tomb Raider-spelen har fallit under SquareEnix förväntningar. De är närmast kända för att ha orimliga förväntningar på sina AAA-spel. Antagligen därför de nu ska satsa på Marvel. De hoppas på en gejser av pengar precis som filmerna. Får jag gissa tror jag att spelet ännu en gång kommer bli bra och sälja miljoner ex men ändå falla under förväntningarna.

Permalänk
Medlem

Instämmer helt, spel med mikrotransaktioner går bort.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!