Kodi (XBMC) - Guiden för filmälskare

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer: Enda jag kan se är att din HTPC kör windows och har fullt stöd för Windows Network (SMB) som du använder dig av för att komma åt filerna. Din Shield är Android och därmed Linux, NFS (Network File Share) är det jag använder för att det ska fungera. Körde in KODI på min mobil och testade med NFS och det fungerade direkt utan att jag ändrade någonting. Googla om ditt windows har en NFS stöd, windows 10 home och pro har det inte. http://freenfs.sourceforge.net/

Permalänk
Skrivet av dennisnp:

@Nebudchanezzer: Enda jag kan se är att din HTPC kör windows och har fullt stöd för Windows Network (SMB) som du använder dig av för att komma åt filerna. Din Shield är Android och därmed Linux, NFS (Network File Share) är det jag använder för att det ska fungera. Körde in KODI på min mobil och testade med NFS och det fungerade direkt utan att jag ändrade någonting. Googla om ditt windows har en NFS stöd, windows 10 home och pro har det inte. http://freenfs.sourceforge.net/

Tvivlar på att det skulle vara det eftersom 4 serier ändå hittas....

Och det går ju att spela upp filerna utan problem, det är bara Kodis scraper som inte lyckas matcha de flesta filnamnen mot thetvdb. (alla utan startår i titeln).
Filmer hittar Kodi också utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Tvivlar på att det skulle vara det eftersom 4 serier ändå hittas....

Och det går ju att spela upp filerna utan problem, det är bara Kodis scraper som inte lyckas matcha de flesta filnamnen mot thetvdb. (alla utan startår i titeln).
Filmer hittar Kodi också utan problem.

Lägg in Kodi på en dator och testa med samma inställningar. Funkar det där så är det ju shielden/android som ställer till nånting. Har inte testat med v17 men har aldrig heller haft problemen som du har. Var några versioner sen jag körde Kodis bibliotek, men det har alltid funkat bra tycker jag.

Ta ut lite loggar och kolla om den ens försöker med mapparna som inte funkar?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

@Nebudchanezzer: Min installation av kodi hade också problem med tv-serier när jag hade årtal i sökvägen. Ta bort det så kommer det fungera.

Använd http://www.filebot.net/ om du har för många filer för att ändra manuellt

Edit: Sorry läste fel i nåt av dina tidigare inlägg, tolkade det som att du hade årtal i sökvägen, men insåg nu att du inte hade det när jag läste igen. Då har jag ingen aning om vad som kan vara fel. Min installation missar aldrig ett avsnitt...

Du skrev att du hade serier låg i /tv-serier/tvshow/säsong/ eller nåt liknande. Pröva ändra till season istället om det kan vara så att den har problem med åäö? Enda jag kan komma på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Skrivet av immutable:

@Nebudchanezzer: Min installation av kodi hade också problem med tv-serier när jag hade årtal i sökvägen. Ta bort det så kommer det fungera.

Använd http://www.filebot.net/ om du har för många filer för att ändra manuellt

Edit: Sorry läste fel i nåt av dina tidigare inlägg, tolkade det som att du hade årtal i sökvägen, men insåg nu att du inte hade det när jag läste igen. Då har jag ingen aning om vad som kan vara fel. Min installation missar aldrig ett avsnitt...

Du skrev att du hade serier låg i /tv-serier/tvshow/säsong/ eller nåt liknande. Pröva ändra till season istället om det kan vara så att den har problem med åäö? Enda jag kan komma på

Det är ju givetvis på engelska, ville bara visa vilken struktur jag använde, ber om ursäkt för förvirringen.

Det jag tycker är lustigt är att årtal eller inte i titeln så ser ju strukturen exakt likandan ut, men Kodi hittar serierna med årtal i titeln men inte de andra.

EDIT: Nu är ju inte detta jätteviktigt, har ju som sagt en HTPC med MediaPortal på som fungerar alldeles ypperligt, det hade bara varit kul och fått det att fungera på Shielden ändå.

Jag har alltid föredragit MP genom åren, har försökt med XBMC/Kodi förut men tycker att det saknas funktioner hela tiden.
Två saker som är viktiga för mig som jag antar att Kodi fortfarande saknar är stöd för "ordered chapters" och möjligheten att välja ett externt ljudspår.
Nu är det väl även på G med native stöd för madVR i MP (finns en officiell pre-release med det igång och "skarp" release borde vara precis runt hörnet)

Det hade dock varit gött att få igång Kodi på Shielden för att ha allt på ett ställe så att säga, för HTPC:n har ju inte stöd för 4k från NetFlix t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Det hade dock varit gött att få igång Kodi på Shielden för att ha allt på ett ställe så att säga, för HTPC:n har ju inte stöd för 4k från NetFlix t.ex.

Vad är det som strular för dig med Kodi på Shielden? Har kört den sen skaffa shield (har gamla 16gb modellen) och häromdan uppgraderades den till Kodi 17 utan problem. Enda småstöriga i Kodi är att fjärren laggar lite om man håller ner pilarna för att navigera runt. 4K content från NASen går utmärkt också.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Skrivet av winne:

Vad är det som strular för dig med Kodi på Shielden? Har kört den sen skaffa shield (har gamla 16gb modellen) och häromdan uppgraderades den till Kodi 17 utan problem. Enda småstöriga i Kodi är att fjärren laggar lite om man håller ner pilarna för att navigera runt. 4K content från NASen går utmärkt också.

Läs de senaste posterna av mig här i tråden så vet du.

Permalänk
Medlem

Hur va det man loggade in på opensubtitles.org i kodi igen? Den verkar ha loggat ut min användare... har ett par bd filmer jag hellre vill ha eng text på än svensk, som jag lagt in på NAS...
Edit: Hittade det... genom addons... jisses vad man kan leta sig förbi allt ibland...

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom tråden men såg att någon hade problem med Scraping så jag tänkte komma med ett tips!

http://www.filebot.net/

Hands down den smidigaste lösningen för att döpa om filerna! Fungerar till både serier och film!

P.S Det är förövrigt den första mjukvaran jag köpt på jag vet inte hur länge! Men det var värt det för mig som har väldigt mycket film som är införskaffad på diverse sätt med många olika namnstandarder!

Permalänk
Medlem

Någon som fått dubbletter vid uppdatering till Kodi 17? Tips på hur jag får bort dem? Clean library gör ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Någon som fått dubbletter vid uppdatering till Kodi 17? Tips på hur jag får bort dem? Clean library gör ingen skillnad.

Jag har inte fått det på det viset, utan det var när jag höll på att nämna om massa med filer. Det enda sättet jag kunde lösa det på var att ta bort alla källor och köra Clean library och sedan lägga till källorna igen. Omständligt tycker jag när Clean library borde ha fixat det själv...

Permalänk

Hur upplever ni andra Kodi 17? Mitt kraschar med jämna mellanrum på RPI 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur upplever ni andra Kodi 17? Mitt kraschar med jämna mellanrum på RPI 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade aldrig några problem med 17, inte ens med Betorna, kör numera Kodi 18 utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur upplever ni andra Kodi 17? Mitt kraschar med jämna mellanrum på RPI 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Hos mig fungerar det bra med både pvr tjänster och annat.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur upplever ni andra Kodi 17? Mitt kraschar med jämna mellanrum på RPI 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Står igång 24/7 inga problem med vare sig nya eller gamla versionen. Har ingen RPi dock.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Hur upplever ni andra Kodi 17? Mitt kraschar med jämna mellanrum på RPI 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Dåligt SDkort, kass strömförsörjning eller inte kompatibla addons brukar kunna ge såna problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Dåligt SDkort, kass strömförsörjning eller inte kompatibla addons brukar kunna ge såna problem.

Det ända jag gjort är att uppdatera via OSMC egna kontrollpanel eller vad man nu ska kalla det. Kanske det som gett problem då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

@Swedish Berserk: Det görs ständigt optimeringar i OSMC för att öka prestandan, är strömförsörjningen på gränsen kan det strula till sig.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

RPI3 > LibreElec

Permalänk

Vad har hänt med Kodi.tv?
This domain name has been seized by ICE - Homeland Security Investigations, pursuant to a seizure warrant issued by a United States District Court under the authority of 18 U.S.C 981 and 2323.

Aprilskämt?

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HBKsweden:

Vad har hänt med Kodi.tv?
This domain name has been seized by ICE - Homeland Security Investigations, pursuant to a seizure warrant issued by a United States District Court under the authority of 18 U.S.C 981 and 2323.

Aprilskämt?

http://koditips.com/kodi-domain-seized-homeland-security/

Is the Kodi domain seized? Has it been taken over by authorities? Are we in trouble? Is the sky falling?
Thankfully – no. This is just a clever April Fools joke by the Kodi team. Very timely too, considering that Kodi has been in the news for various negative reasons over the past few months.
Breathe easy and relax, everything is safe. If you were fooled, consider the joke successful.
NOTE: The “carries penalties” text on the website used to take you to a Youtube page where the Rickroll video would play, but this has been removed. We still think this is a joke, but I’m sure it’s spooked a few of you!

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Frågan har säkert ställts tidigare, men stödjer Kodi uppspelning av 4k x265?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Frågan har säkert ställts tidigare, men stödjer Kodi uppspelning av 4k x265?

Det ska det göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Frågan har säkert ställts tidigare, men stödjer Kodi uppspelning av 4k x265?

Skickades från m.sweclockers.com

H265 har haft stöd sedan Kodi 14 2013, sedan dess har det utvecklats stadigt vilket du kan se om du kollar https://kodi.tv/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

H265 har haft stöd sedan Kodi 14 2013, sedan dess har det utvecklats stadigt vilket du kan se om du kollar https://kodi.tv/

Med stöd för hårdvaruaccelerering i 4k med exempelvis ett gtx1050? Min cpu i htpcn kommer aldrig klara av det...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Fråga angående utseende för videos i Kodi 17: Jag gillar personligen den stilen där alla videos ligger i ett rutnät med deras coverart, tror det heter "wall", mitt problem med det är att titeln inte finns med, den måste man läsa på cover art, till skillnad från Kodi 16. Finns det något enkelt sätt att bara lägga till titeln under varje videos respektive bild? (Vill inte installera helt nya teman, gillar default men vill ha text helt enkelt)

Permalänk
Medlem

Har Kodi slutat att hämta information om vilket land filmerna är ifrån?

Det är oerhört frustrerande då jag ofta har använt mig av den filter-funktionen för att välja film.

Varken 16.1 eller 17.3 verkar ha med den informationen längre.
Går det att ställa in eller ändra på något sätt?

Permalänk
Medlem

Vilka skin använder ni?

Jag har länge kört med Hybrid men då det inte uppdateras längre så kände jag att det var lika bra att överge innan det börjar strula ännu mer än det redan gör.

Jag ogillar verkligen det nya standardgränssnittet, jag gillar att se IMDB betyg, regissör, sammanfattning osv på filmerna och det hittar jag inget sätt att visa med det nya standard.
Confluence i fanart visningsläge är det jag är ute efter, men med tydligare markeringar av vilka filmer som är sedda och inte osv. :/

Vad kör ni med och varför?

Permalänk

Någon som vet hur jag gör så jag kan kolla på mina filmer genom Kodi när jag inte är på mitt lokala nätverk.
Ex. Jag är i Japan på semester och vill kolla på film från mitt bibliotek.

Någon som vet ett bra sätt? Har en NAS. Asustor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som vet hur jag gör så jag kan kolla på mina filmer genom Kodi när jag inte är på mitt lokala nätverk.
Ex. Jag är i Japan på semester och vill kolla på film från mitt bibliotek.

Någon som vet ett bra sätt? Har en NAS. Asustor.

Alternativ 1: Installera Plex eller Emby på din NAS. Därefter kan du använda deras egna klientapplikationer för att se filmerna direkt. Du behöver en användare till respektive program också.

Plex: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201746747-How-do-I-...-
Emby: https://emby.media/connect.html

Alternativ 2: Ifall du nödvändigtvis måste se filmerna via Kodi så behöver du, utöver att installera serverdelen av Plex eller Emby på din NAS, även installera ett tillägg i Kodi.

Plex-tillägg: https://kodi.tv/plex-add-on-for-kodi
Emby-tillägg: https://emby.media/emby-for-kodi.html

Ha i åtanke att Emby tar över hela bibliotekshanteringen i Kodi, d.v.s. har du satt upp en bibliotek med enbart Kodi så kommer den indexeringen att försvinna. Jag misstänker att Plex-tillägget fungerar liknande.

Jag har enbart erfarenheter av Emby, och har bara testat det på det lokala nätverket. Det är inte särskilt plug-and-play, men det bör gå att få det fungera enligt dina önskemål.

Kan hända det finns någon sätt med enbart Kodi också, men det är inget jag känner till.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."