Permalänk
Medlem

Köpa ny router - 650kr

Hej!

Skall köpa en ny router men kan inte lägga så mycket pengar (student). Jag har 100/10 - uppkoppling, 2,4 + 2,5 GHz trådlöst, en lägenhet på 75kvm. Jag har kollat en hel del själv men har inte fastnat för någon ännu. Kanske är det priset som är för lågt men jag kräver verkligen inget hich end. Jag spelar på min stationära och använder då sladd in i routern och min flickvän använder endast trådlöst. Routern placeras i mitten av lägenheten så det är cirka max 5 meter ifrån med vägg.

Vilka/vilken rekommenderas?

Har kollat på denna, men folk klagar på extremt dålig range.

https://www.komplett.se/product/838251/datorutrustning/natver...

Mvh, Jack

Permalänk
Medlem

Gå upp lite i pris och behåll routern flera år längre.

Inte precis så att du måste supertanka filer och spela 24/7 för att dra nytta av att få modellen större, som har bättre räckvidd och prestanda.

Nu har du redan låst dig till ett pris, men annars skulle jag sikta på Asus N66U, AC66U eller AC68U. Kollar du prisutveckling på prisjakt kan du se att dessa går att få för under tusenlappen till och från. Samtliga är bra mycket bättre på trådlöst (och övrig prestanda) än den du valt ut där.

Kan annars rekommendera dig att läsa på small network builder, troligtvis den bästa sidan för konsumentroutrar. http://www.smallnetbuilder.com/

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@sniglom: okej, är det säkert att dom håller flera år längre innan dom går sönder? Alltså i genomsnitt dvs.i så fall är det väl värt att investera i en sådan.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera TP Link Archer C2, Alternativt TP Link Archer C5 villket ligger på samma pris (599) på webhallen ifall du är silver/guld medlem.

Permalänk
Medlem

@AndersHu: nice! Har du själv någon erfarenhet av just TP Link som märke eller hört att dom står sig lika bra som exempelvis Asus? Verkar som att väldigt många dyrkar just Asus i Router-marknaden. Det kanske dock bara är deras dyrare modeller.

Permalänk
Medlem

@beejac: Toppen, ännu en n rek på TP Link

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XGI93:

Hej!

Skall köpa en ny router men kan inte lägga så mycket pengar (student). Jag har 100/10 - uppkoppling, 2,4 + 2,5 GHz trådlöst, en lägenhet på 75kvm. Jag har kollat en hel del själv men har inte fastnat för någon ännu. Kanske är det priset som är för lågt men jag kräver verkligen inget hich end. Jag spelar på min stationära och använder då sladd in i routern och min flickvän använder endast trådlöst. Routern placeras i mitten av lägenheten så det är cirka max 5 meter ifrån med vägg.

Vilka/vilken rekommenderas?

Har kollat på denna, men folk klagar på extremt dålig range.

https://www.komplett.se/product/838251/datorutrustning/natver...

Mvh, Jack

Får du ingen router av din bredbandsleverantör? För det priset så får du inte mycket till uppgradering från de routers som vissa leverantörer delar ut.

Kan också vara ett tips att skippa 5GHz-bandet för att få bättre trådlöst på 2,4GHz. Man kan också kolla efter något begagnat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: jodå, men den har alltid strulat och Bredbandsbolaget säger att dom endast garanterar bredband till jacket, vilket jag alltid har.

Permalänk
Medlem

Har haft en Asus RT-N56U i tre år nu och den har fungerat riktigt bra, dual band har den också vilket är trevligt.
Kör det mesta trådat men har iaf. PS3:an, ett par mobiler, TV:n och jobblaptopen trådlöst och det fungerar fint i min 62-kvadratare.
Se bara till att uppdatera firmvaran då original från fabrik har lite säkerhetshål.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Jag sett en hel eftermiddag och letade och läste. Ville ha Trådlös router för max 800kr som dög bra till Dator, telefon och PS4 med 100/100.
Jag har en rätt fet betongvägg som signalen skulle gå igenom och var rädd för att styrkan/hastigheten skulle försämras rejält. Speciellt då många billigare routrar enligt omdömen har en taskig signal.
Men det slutade med denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2731945 som skulle vara prisvärd och med bra antenn/hastighet.
Funkat galant än så länge.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av XGI93:

@sniglom: okej, är det säkert att dom håller flera år längre innan dom går sönder? Alltså i genomsnitt dvs.i så fall är det väl värt att investera i en sådan.

Tänkte inte på byggkvalitet, utan att prestanda och räckvidd brukar vara så pass mycket högre, att det inte finns behov. Mina två AC66u har snurrat i över 3 år nu och jag ser ingen anledning att byta av prestandaskäl.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB