Permalänk

Köpa router som når långt!

Tjena Sweclockers!

Har kollat runt på olika routers men vill vara säker på att köpa någon som når ganska långt. Har just nu 250mbit fiber men en gammal RT-AC56U router som inte når långt alls.

Bor ute på landet i ett rätt så gammalt hus med tunna trä väggar men routern når inte alls så bra till övervåningen samt inte utanför huset vilket min förra router ifrån Telia gjorde med bara 20mbit.

Thx!

Permalänk
Medlem

@martocolt: 5 GHz har kortare räckvidd än 2.4 GHz vilket kan förklara räckvidden (bortsett från andra hinder).

250 och 20 millibit låter inte så upphetsande.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan ha 100 m kabel mellan aktiva enheter.
Avser du wifi så dra kabel så långt du kan och montera sedan upp accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tänk på att det ska fungera åt båda hållen också, bara för att routern skickar ut långt så betyder det inte att trådlösa kortet i datorn/telefonen/whatever klarar av att skicka lika långt.

Det brukar sluta med att det ser ut att vara bra signalstyrka då routern/AP skickar ut stark signal men tillbaks går det knappt någon trafik.

Är det bara en våning mellan router/mottagande enhet, så skulle jag prova justera routerns position och antenner ( sällan riktade antenner på dem så testa olika positioner/riktningar ).

Eller så har du redan problemet med att det är mottagande enheten som har kass signal, påverkar hastigheten åt båda hållen.

Permalänk
Medlem

Om du menar att WiFi ska nå långt och med bra hastighet så är lösningen att ha en router och komplettera med accesspunkter (kabelanslutna till routern).

Permalänk
Avstängd

Är lagstadgat hur kraftig en wifi-sändare får vara i sverige och de flesta ligger nära gränsen, vissa routers går ju dock byta mjukvara på till nån open source variant och då kan man ibland höja styrkan över vad som är lagligt.

Men färdiga routers att köpa som nåt långt finns helt enkelt inte, så bästa är att ha flera accesspunkter.

Välj då gärna en sort som har sömlös övergång mellan enheter så alla agerar som ett nät tillsammans, unifi's grejer är populära här i forumet men finns lösningar från andra också. Här t'ex testat netgear orbi och google wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av martocolt:

Tjena Sweclockers!

Har kollat runt på olika routers men vill vara säker på att köpa någon som når ganska långt. Har just nu 250mbit fiber men en gammal RT-AC56U router som inte når långt alls.

Bor ute på landet i ett rätt så gammalt hus med tunna trä väggar men routern når inte alls så bra till övervåningen samt inte utanför huset vilket min förra router ifrån Telia gjorde med bara 20mbit.

Thx!

Dra sladd och sätt en AP som täcker det du har behov av så är det löst, förslagsvis Ubiquiti så du kan clustra flera om behovet uppstår.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Okej tack för alla svar! ja det är wifi jag syftar på. Fick min router ifrån en vän men det är inga antenner på den som det flesta värkar ha idag. Accesspunkter låter som en bra ide, går det att använda datorn som en accesspunkt? eftersom min dator som jag har en kabel till är på övervåningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martocolt:

Okej tack för alla svar! ja det är wifi jag syftar på. Fick min router ifrån en vän men det är inga antenner på den som det flesta värkar ha idag. Accesspunkter låter som en bra ide, går det att använda datorn som en accesspunkt? eftersom min dator som jag har en kabel till är på övervåningen.

Det går om du har en dator med trådlöst nätverks-kort i den, men är en ganska klumpig lösning då du ju måste ha datorn igång för att använda wifi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martocolt:

Okej tack för alla svar! ja det är wifi jag syftar på. Fick min router ifrån en vän men det är inga antenner på den som det flesta värkar ha idag. Accesspunkter låter som en bra ide, går det att använda datorn som en accesspunkt? eftersom min dator som jag har en kabel till är på övervåningen.

Du har alltså redan en router som du dragit en kabel från till datorn men dålig wifitäckning på andra våningen ? Det finns accesspunkter med inbyggd switch och det går även att ha en lös switch och ansluta både dator och AP till den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Yes tänkte bara när jag hade Telias router så nådde wifi ända till garaget och poolen men jag ska köpa en ASUS RT-AC66U AC1750 som har 3 st antenner, kanske gör stor skillnad

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av martocolt:

@mrqaffe: Yes tänkte bara när jag hade Telias router så nådde wifi ända till garaget och poolen men jag ska köpa en ASUS RT-AC66U AC1750 som har 3 st antenner, kanske gör stor skillnad

Det ger bättre prestanda att ha ett par accesspunkter så varför ska du byta router om du redan har en kabel till övervåningen och det inte är routingen du är missnöjd med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martocolt:

@mrqaffe: Yes tänkte bara när jag hade Telias router så nådde wifi ända till garaget och poolen men jag ska köpa en ASUS RT-AC66U AC1750 som har 3 st antenner, kanske gör stor skillnad

Känner igen det där, med min WNDR3700 router har jag täckning ända nere på bottenvåningen av ett 5 våning hyreshus på 5GHz bandet. Medans hos föräldrarna får man knappt täckning på 2,4GHz bandet med deras WNR3500L router förrän man stiger innanför ytterdörren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|