Tips på 16-24p Gbit switch? (gärna för rack)

Permalänk
Medlem

Tips på 16-24p Gbit switch? (gärna för rack)

Vad har ni för tips på switch med 16-24 portar helst med möjlighet att montera i rack?

För mina behov så bör det räcka att lägga ca 1500:- på en switch om ens så mycket.
Jag ska inte bygga något företagsnätverk med superkrav, mina 2 billiga skrivbords 8p switchar jag har idag fungerar utmärkt. Men det blir snyggare och bättre med all fast nätverksinstallation i ett rack med patchpanel och switch.

En till bra pris, dock ej för rack (finns kanske möjlighet att fixa de?):
Netgear ProSafe Plus GS116Ev2, 926:-

Några aningens dyrare:
Netgear Jgs524 Gigabit Switch, 1299:-
Cisco SG112-24, 1670:-

Vad vinner jag på att köpa dom dyrare?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Du kan ta vilken som av dom. Om det blir 19" rack för mig blir det en zyxel_gs1900-24e

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Tänk på att många switchar för rackmontage innehåller väldigt högljudda fläktar.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Du kan ta vilken som av dom. Om det blir 19" rack för mig blir det en zyxel_gs1900-24e

/Knight

Den såg intressant ut, jag har däremot dålig koll på ZyXEL som märke på nätverksprylar Men det var bra pris och det kliar i fingrarna

Skrivet av Prelatur:

Tänk på att många switchar för rackmontage innehåller väldigt högljudda fläktar.

Ljudnivå är inga problem när man har ett förråd i källaren med tjocka betongväggar (samt tak/golv mellan källaren och markplan i betong) där jag har tänkt att placera mitt rack

EDIT: Vad är det för skillnad på ZyXEL GS1900 och GS1920? klarar dom vlan?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av McZ:

EDIT: Vad är det för skillnad på ZyXEL GS1900 och GS1920? klarar dom vlan?

Vill du ha VLAN? I så fall kanske du har lite fler behov än vad du skrev initialt? De du länkat till verkar de flesta vara unmanaged switchar, dvs du har inget GUI du kan logga in på och titta hur din switch mår, inte heller har du några funktioner förutom vanlig switchning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

EDIT: Vad är det för skillnad på ZyXEL GS1900 och GS1920? klarar dom vlan?

Båda klarar VLAN. GS1920 har något högra kapacitet och fler funktioner. Om du behöver 4 SFP portar och ska switcha över 50 Gbit/s är GS1920 klart prisvärd.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

24p Gbit + 2st SFP+ för 1216:- är otroligt billigt annars.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

Den såg intressant ut, jag har däremot dålig koll på ZyXEL som märke på nätverksprylar Men det var bra pris och det kliar i fingrarna

Ljudnivå är inga problem när man har ett förråd i källaren med tjocka betongväggar (samt tak/golv mellan källaren och markplan i betong) där jag har tänkt att placera mitt rack

EDIT: Vad är det för skillnad på ZyXEL GS1900 och GS1920? klarar dom vlan?

Har själv en GS1900, fungerar finfint

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

Vill du ha VLAN? I så fall kanske du har lite fler behov än vad du skrev initialt? De du länkat till verkar de flesta vara unmanaged switchar, dvs du har inget GUI du kan logga in på och titta hur din switch mår, inte heller har du några funktioner förutom vanlig switchning.

Det är inte ett måste med vlan, bara extra bonus

Skrivet av Knightmare:

Båda klarar VLAN. GS1920 har något högra kapacitet och fler funktioner. Om du behöver 4 SFP portar och ska switcha över 50 Gbit/s är GS1920 klart prisvärd.

/Knight

Jag har säkert jättestort behov av att switcha över 50Gbit/s Kliar i köpfingrarna

Skrivet av ozric:

24p Gbit + 2st SFP+ för 1216:- är otroligt billigt annars.

Ännu mer okänt märke än ZyXEL i min värld
Den ser bra ut, men jag får lite träffar på google om switchen. Det betyder att det är svårare att hitta lösningar på ev. problem på nätet om man har en switch med okänt märke.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Avstängd

@McZ:

Välj Cisco jag har en Cisco och den är hur lätt som helst att jobba med dock vet jag inte om det är samma gränssnitt men det tror jag att det är samma.

Själv använder jag denna http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=8688611&SL_... .

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knightmare:

Du kan ta vilken som av dom. Om det blir 19" rack för mig blir det en zyxel_gs1900-24e

/Knight

+1 på den. Har en själv som funkar mycket bra. Trevligt med administrationsmöjligheterna som man ju i princip får gratis.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har både zyxel och prosafe 116, båda fungerar fint.
Har lyckats få ut telia tv från båda (vlan från helvetet )

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en HP 1820-24G till mitt 19-tums rack. Jag har inte hunnit använda switchen ännu eftersom kabeldragningen inte är färdig i huset men jag har installerat den i racket. Eftersom den är fläktlös är den knäpptyst.

Jag valde den eftersom folk verkar nöjda med HP switchar, den verkar strömsnål, är fläktlös, har enkelt webbgränssnitt och tillräckligt med smarta funktioner för mitt hemnätverk och så verkade den prisvärd när jag jämförde vad man fick för pengarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du någon praktisk erfarenhet av Mikrotiks switchar? Kikar på en accessswitch till huset och att ha möjligheten att köra SFP+ ser jag som en stor fördel. Är de krångliga att sätta upp, eller är det mer eller mindre plug n play?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Har du någon praktisk erfarenhet av Mikrotiks switchar? Kikar på en accessswitch till huset och att ha möjligheten att köra SFP+ ser jag som en stor fördel. Är de krångliga att sätta upp, eller är det mer eller mindre plug n play?

Jag äger ingen själv men det lär vara plug n play.

Den har SwOS istället för RouterOS som Mikrotiks lite dyrare switchar har. Har man inte behov av L3 så verkar denna vara klockren.
Jag vet en it-konsult som är die hard Mikrotik fan som påstår att Mikrotiks prylar funkar precis lika bra som Ciscos men till en extremt mycket mindre prislapp.
Givetvis har ju Cisco fin support men han säljer in Mikrotik till stora företag.

http://wiki.mikrotik.com/wiki/SwOS

Ett test på en lite dyrare Mikrotik switch med RouterOS

https://www.servethehome.com/mikrotik-crs226-24g-2srm-review-...

Klart man ska köra SFP+

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Listan jag fått ihop

ZyXEL GS1900-24E, 999:-

  • 48Gbit/s

  • 14,6w

  • + vlan

  • - saknar PoE

  • + bra pris

ZyXEL GS1920-24, 1795:-

  • 56Gbit/s

  • 27,2w

  • - saknar PoE

  • + vlan

  • - Högst pris (av dom utvalda)

ZyXEL GS1900-24, 1249:-

  • 52Gbit/s

  • 16w

  • + vlan

  • - saknar PoE

  • - pris (mitt i mellan GS1900-24E och GS1920-24)

Netgear GS724Tv4, 1445:- (från senetic.se bra ställe?)

  • 52Gbit/s

  • 17,4w

  • + vlan

  • + PoE

  • - saknar PoE (står på prisjakt att den ej har PoE)

  • - pris (mitt i mellan GS1900-24E och GS1920-24)

MicroTik CSS326-24G-2S+RM, 1220:- (också från senetic.se)

  • 88Gbit/s

  • 19w

  • + vlan

  • - mindre känt märke? Jag kan inte hitta så mycket information om den på Google, betyder mer krångel vid problem.

  • + pris (ett av dom lägre priserna, men jag hittar inte så mycket information för övrigt)

Det blev en lång lista, så jag tog bort dom som inte har vlan/managed. Känns ej värt det när dom ligger i samma prisklass.
Jag tror inte jag kommer märka någon som helst skillnad på 48 eller 56Gbit/s switching speed... men man vill ju så klart ha så högt som möjligt

Glömde däremot kolla QoS och link aggregation :S men vlan, QoS, LACP borde väll typ alla Managed switchar klara eller?

EDIT: Uppdaterade med lite strömförbrukning, samt så hittade jag info att Netgear GS724 ej har PoE vilket jag tidigare hittade att den hade..

EDIT-2: Uppdaterade MicroTik, 88Gbit & 19w

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan fråga sig varför det är sådan upphetsning över PoE. De enda prylar jag har som använder PoE är Ubiquiti AP's och de har en egen lösning för PoE, så där hjälper det inte om switchen har stöd för det.

Vet man att man behöver PoE och att det funkar med switchen så fine, men annars kan man ju lika gärna skippa det.

Sedan när det gäller switching speed så är det ett helt värdelöst mått att kolla på. Det ska vara 2x antalet portar, vilket betyder att switchen orkar köra alla portarna i full fart, annars tittar man på nästa switch. Att switcharna ovan har olika switching speed beror enbart på att de har olika antal portar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av McZ:

MicroTik CSS326-24G-2S+RM, 1220:- (också från senetic.se)

  • ??Gbit/s

  • + vlan

  • - mindre känt märke? Jag kan inte hitta så mycket information om den på Google, betyder mer krångel vid problem.

  • + pris (ett av dom lägre priserna, men jag hittar inte så mycket information för övrigt)

88 Gbit/s (24x1Gbit/s + 2x10Gbit/s) x2=88Gbit/s
Mikrotik är ett känt märke. Just denna snorbiliga switchen är helt ny, därför hittar du inte mycket när du googlar.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man kan fråga sig varför det är sådan upphetsning över PoE. De enda prylar jag har som använder PoE är Ubiquiti AP's och de har en egen lösning för PoE, så där hjälper det inte om switchen har stöd för det.

Vet man att man behöver PoE och att det funkar med switchen så fine, men annars kan man ju lika gärna skippa det.

Sedan när det gäller switching speed så är det ett helt värdelöst mått att kolla på. Det ska vara 2x antalet portar, vilket betyder att switchen orkar köra alla portarna i full fart, annars tittar man på nästa switch. Att switcharna ovan har olika switching speed beror enbart på att de har olika antal portar.

ingen "deal-breaker" om det finns där eller inte ^ om jag använder det så kommer det troligen endast vara till (UniFi) AP. Hade R-Pi eller Chromecast haft stöd för det så hade det varit mer intressant.

aha så det är bara pga. antalet portar, jag ignorerade SFP portarna då dom ej är intressant (just nu). Hade jag räknat med dom kanske jag kopplat ihop varför dom har olika Gbit/s fast alla har 24 (RJ45) portar.

Skrivet av ozric:

88 Gbit/s (24x1Gbit/s + 2x10Gbit/s) x2=88Gbit/s
Mikrotik är ett känt märke. Just denna snorbiliga switchen är helt ny, därför hittar du inte mycket när du googlar.

Det förklarar en hel del, ytterligare intressant med 2st 10Gbit portar. Fast då börjar de klia i fingrarna efter en router med 10Gbit
Men jag har precis köpt en EdgeRouter X, räcker nog långt för mina behov än så länge

Link Aggregation då? det kan vara intressant, jag har för mig min NAS (HP Microserver gen 8) har 2st NIC och FreeNAS har stöd för det. Så då kan man leka med det

EDIT: Som jag tidigare skrev så antar jag att alla Managed switchar har möjlighet till Link Aggregation och vlan (m.m.) Så just nu är ZyXEL GS1900-24E mest intressant pga. lägst pris samt lägst angivna strömförbrukning. Fast angivna strömförbrukning är svårt att gå efter då den mycket beroende på hur mycket som används osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Ubiquiti kommer nog med en 10Gbit router snart men det känns ganska onödigt eftersom enbart trafiken till internet går genom routern. 10Gbit nätverkskort, ex Mellanox ConnectX-2, går köpa ebay för runt 250:-

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Du kan ta vilken som av dom. Om det blir 19" rack för mig blir det en zyxel_gs1900-24e

/Knight

Den där låter som en V8a.
Men funkar ok.

Skickades från m.sweclockers.com