Permalänk
Medlem

Bästa lösning för WiFi i hela huset

Hej!

Mina föräldrar har precis bestämt sig för att skaffa bredband och ber nu om min hjälp vart på jag vänder mig till er. Frågeställningen är hur får de fullgod WiFi-mottagning i hela villan.

Förutsättningarna är följande:

Bostaden är en stor två plans villa. Internet och internet tv kommer att levereras via ADSL och första jacket är på ovanvåningen. Där kommer det stå en WiFi-router och en TV-box som levereras av Telia. Jag tror möjlighet finns att dra en nätverkskabel från routern på ovanvåningen till nedanvåningen.

Jag vill att det ska fungera så smärtfritt som möjligt. Är det bästa/enklaste att placera en AP på nedanvåningen som ansluts till routern via nätverkskabeln?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja minst en accesspunkt är vettigt men installerar ni adsl nu, är det inte dags för fiber ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja minst en accesspunkt är vettigt men installerar ni adsl nu, är det inte dags för fiber ?

Fiber finns inte överallt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av roundhat:

Bostaden är en stor två plans villa.

Mått och material i väggarna är en hjälp.
Du kan lätt täcka en normal villa med trä/gips med en router centralt placerat även om det är flera våningar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av m4gnify:

Fiber finns inte överallt..

Jag tänkte mest på att det står "skaffa bredband" men det kanske finns nån som inte haft nån uppkoppling alls och installerar adsl 2017 det känns bara väldigt sent att skaffa bredband via adsl i år för snart lär adsl vara borta för avvecklingen har redan börjat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänkte mest på att det står "skaffa bredband" men det kanske finns nån som inte haft nån uppkoppling alls och installerar adsl 2017 det känns bara väldigt sent att skaffa bredband via adsl i år för snart lär adsl vara borta för avvecklingen har redan börjat.

Jo, och finns fiber så är det värdelöst med ADSL.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Fiber finns tyvärr inte just nu; arbetet är på gång och de kommer att ansluta sig när det ges möjlighet.

Jag bodde hemma för ungefär 8 år sedan och på den tiden hade vi WiFi men jag vill minnas att täckningen var otillräcklig. Tekniken har emellertid utvecklats så det är möjligt att dagens routrar är betydligt bättre.

Jag får testa och se om det fungerar med routern som tillhandahålls av operatören och om inte brygga en AP på nedervåningen.