Permalänk
Medlem

Gäller hastighetsproblemen bara när deras VPN är aktiverat eller den vanliga nätet? Sen undrar jag hur många IP adresser man får från dom och är dom dynamiska eller statiska?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DPG:

Gäller hastighetsproblemen bara när deras VPN är aktiverat eller den vanliga nätet? Sen undrar jag hur många IP adresser man får från dom och är dom dynamiska eller statiska?

Dynamiska adresser får du genom deras kundtjänst om inte med en gång, antal beror på Stadsnät/fiber nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Dynamiska adresser får du genom deras kundtjänst om inte med en gång, antal beror på Stadsnät/fiber nätet.

Ok. Är det då interna IP adresser man får eller publika?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DPG:

Ok. Är det då interna IP adresser man får eller publika?

Det beror på hur långt de kommit nu med privata som standard, jag fick publika och 5st IPv4 adresser sist jag hade Bahnhof.
Kommer inom kort skaffa dem igen, när fibern är igång här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Det beror på hur långt de kommit nu med privata som standard, jag fick publika och 5st IPv4 adresser sist jag hade Bahnhof.
Kommer inom kort skaffa dem igen, när fibern är igång här.

Kanske bäst och fråga dom Men fortfarande nyfiken på om dom har problem med hastigheten när deras VPN är igång eller om det gäller deras vanliga nät? För det skulle suga isf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DPG:

Kanske bäst och fråga dom Men fortfarande nyfiken på om dom har problem med hastigheten när deras VPN är igång eller om det gäller deras vanliga nät? För det skulle suga isf.

Vad jag läst i senare inlägg så är det just Zitius nät som har problemen inte andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DPG:

Ok. Är det då interna IP adresser man får eller publika?

De natar per default så du får skicka in en anmälan för att få en publik ip. Det tog ~2 dagar för mig att få en sådan ip.

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

@str8forthakill:

Talade med kundtjänst och då sa dem att det va utrustning som måste bytas ut. Testade lägga en order via sidan och då skulle jag få betala samma summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pincett:

Som i tråden http://www.sweclockers.com/forum/post/16335399 så ser det ju ut som att ganska många har problem med Bahnhof just nu.

Jag har haft fiber sedan 3/5-16 på ett nybyggt fibernät av Telia Öppen Fiber och det fungerade klockrent tills runt den 4/8 då grabben märkte att något var fel med hastigheten. Vi har köpt Bahnhofs 250/100 och det fungerar kanonbra mellan 00:00-just ca 19:30 på vardagar, men efter det så dyker det ner till lite blandade resultat runt 20-40ner och 100+upp. På helger är det skapligt på dagtid men oftast under 180ner och 100+upp på dagtid men sedan blir det 20-40ner och 100+upp mellan 19.30-000.
Vissa har tydligen sämre resultat.

Jag fick lite delade svar i början av Bahnhofs kundsupport men de sista kontakterna jag har haft så säger de att de har kapacitetsproblem. Här är några svar jag fått.

”Våra linor går som sagt fullt på kvällar och helger när det är många som använder nätet, precis som du säger kanske vi har missbedömt antalet kunder som kommer att nyttja nätet, detta är något vi jobbar stenhårt på att lösa men då det här är ett stort arbete så tar det tyvärr längre tid än i normala fall.”
”Det man då måste göra är att bredda vägen och det är där vi står just nu, mitt i ett stort vägarbete.”
”Problemet är större än noden i ert område, det är inte bara din och närliggande bostäder som blir påverkade utav detta, problemet ligger som sagt i linan som ligger mellan oss och Telia öppen fiber.”

Nu har det här pågått ett tag och vi börjar närma oss en månad utan framsteg eller svar på när, var eller hur det beräknas vara färdigt. Javisst kompensation lär man säkert få men det är inte det som är primärt, vill ju bara att det ska fungera.

Eftersom de säger att problemet ligger i deras lina mellan Bahnhof och Telia betyder det då att Telias kunder har full fräs för att de slipper ”omvägen” till Bahnhofs utrustning? Eller tänker jag fel?

Så hur ska man göra? Byta leverantör till Telia för att slippa "linorna" mellan just Telia/Skanova och valfri leverantör?
Eller ska man stå ut och ge sitt stöd till en leverantör som inte viker sig för minsta lilla som storebror säger?

Du vet väl att även om du köper 250/100 är det ingen garanti att du har 250/100 alltid det baseras på hur många som är ute på internet och operatören är inte skyldiga hålla linan åt dig, ska du ha garanterad denna hastighet måste du ha full deplux vilket menas att den är garanterad den hastigheten men kör du bara på 250/100 via fibernätet statsnät etc så kan linan baseras upp och ner under dagen.

Dock är prisskillnaden kraftig mellan 250/100 och 250/100 full deplux, full deplux på 1000/1000 ligger på runt 10.000 + moms i månaden och 100/100 full deplux ligger på normalt runt 6500:- + moms i månaden, medans 100/100 statsnät ligger på runt 99-170:- i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Du vet väl att även om du köper 250/100 är det ingen garanti att du har 250/100 alltid det baseras på hur många som är ute på internet och operatören är inte skyldiga hålla linan åt dig, ska du ha garanterad denna hastighet måste du ha full deplux vilket menas att den är garanterad den hastigheten men kör du bara på 250/100 via fibernätet statsnät etc så kan linan baseras upp och ner under dagen.

Dock är prisskillnaden kraftig mellan 250/100 och 250/100 full deplux, full deplux på 1000/1000 ligger på runt 10.000 + moms i månaden och 100/100 full deplux ligger på normalt runt 6500:- + moms i månaden, medans 100/100 statsnät ligger på runt 99-170:- i månaden.

Jag vet inte om du läst igenom hela tråden riktigt, förstår varför i sådana fall, tråden blev ju lite längre än vad jag väntade mig själv men folk har verkligen haft problem med Bahnhof.

Jag är fullt medveten om att jag/vi inte är garanterad en viss hastighet utan det heter allt som oftast "upp till" en viss hastighet.
Men det strulet som jag med många andra hade och kanske fortfarande har haft med Bahnhof var inte acceptabelt för att inte få ut en tiondel eller som vissa av oss hade inte en hundradel av vad vi betalade för och med skyhöga ping/ms problem är inte ok, även under primetime så är det inte acceptabelt.

Bahnhof har erkänt att de haft och kanske fortfarande har problem med Zitius, kapacitetsproblem för man varit dumsnåla eller snålat in på den egna utrustningen och sedan skyller på Zitius?, struntar faktiskt i vilket då jag bytte leverantör den 4/8-16 och skaffad mig "samma" 250/100 abonnemang fast på Telia och har inte haft tillstymmelse av problem. Ligger konstant oavsett tid på dygnet nu på ca 320/125 på spedtest/bredbandskollen så jag kan inte bli nöjdare.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, haft 100/100 i flera år utan problem men på senare tiden har det blivit runt 50 / 100..
Går jag in till grannarna med Bredband2 eller alltele så har dom 100/100 som vanligt vid samma tider..

Byter till bredband2 i veckan, dom har ju även slutat lagra data så win win

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Jag har samma problem, haft 100/100 i flera år utan problem men på senare tiden har det blivit runt 50 / 100..
Går jag in till grannarna med Bredband2 eller alltele så har dom 100/100 som vanligt vid samma tider..

Byter till bredband2 i veckan, dom har ju även slutat lagra data så win win

Bahnhof har fått lite av fanboy-status här på SC trots mängder med klagomål. Så fort en ny tråd skapas om vilken ISP man ska välja, kommer genast 9/10 svar: BAHNHOF - "För att de bryr sig om din integritet". Önskar att inläggen hade lite mer nyanserad beskrivning.

Som sagt, finns många nya aktörer som också har slutat lagra data och som inte outar sina kunder. Har själv bytt till en annan IPS och kan inte bli mer nöjd. Alltid stabil uppkoppling sedan dess, och dessutom 55 kr billigare per månad för min del.

Permalänk
Medlem

Är också trött på Bahnhofs problem...

Vad föreslår ni att man går på?

Bredband2 verkar ju bäst sett till pris och vad man får

Permalänk
Medlem

Har 1000/100 från bredband 2 får ut ca 960 ner och 120 upp hela tiden med routern i.
Vart finns infon att bredband 2 har slutat lagra data?

Hittade svaret här
http://www.bredband2.com/nyheter/bredband2-valkomnar-eu-domst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

internet och operatören är inte skyldiga hålla linan åt dig, ska du ha garanterad denna hastighet måste du ha full deplux vilket menas att den är garanterad den hastigheten men kör du bara på 250/100 via fibernätet statsnät etc så kan linan baseras upp och ner under dagen.

"Full duplex" är något HELT annat än det du beskriver.
https://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_(telecommunications)

Permalänk
Medlem

Några snabba snapps på hur det ser ut över tre dagar, varierar grovt i vad man kan ta ut ner.
Men upp är alltid prima.

Byter till Bredband2 på onsdag så kan bjuda på några snaps då med så ger det enklare att se vad bahnhof misslyckas med (tyvärr). Supporten bekräftade precis det jag trodde och det som stod i tråden, Dom är överbelastade just nu och är otroligt nerringda på supporten.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Några snabba snapps på hur det ser ut över tre dagar, varierar grovt i vad man kan ta ut ner.
Men upp är alltid prima.

Byter till Bredband2 på onsdag så kan bjuda på några snaps då med så ger det enklare att se vad bahnhof misslyckas med (tyvärr). Supporten bekräftade precis det jag trodde och det som stod i tråden, Dom är överbelastade just nu och är otroligt nerringda på supporten.

http://i.imgur.com/ce41M9h.png http://i.imgur.com/qJopqHV.png

http://i.imgur.com/6odvVCj.png http://i.imgur.com/mPS2bLJ.png http://i.imgur.com/IIZRuGc.png
http://i.imgur.com/NPqCAwh.png

bedrövligt att Bahnhof blivit för stora.. de kan inte hålla samma kvalité som tidigare

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Zitius är ett skämt, har varit utan nät med 2 dagars mellanrum olika tider sedan dec, tror tyvärr inte det är bhanhofs fel, men dom får ta skiten när man ringer in.
Värst av allt var när det hände under Netflix n chill filmkväll då blir man sur!

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Bahnhof 1000/1000, Zitius som KO.

I söndags var det dock problem, runt 70 Mbit/s ner men nu rullar det på igen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomaZ84:

Zitius är ett skämt, har varit utan nät med 2 dagars mellanrum olika tider sedan dec, tror tyvärr inte det är bhanhofs fel, men dom får ta skiten när man ringer in.
Värst av allt var när det hände under Netflix n chill filmkväll då blir man sur!

Netflix n chill? Då kan man väl inte bry sig mindre om linan går ner?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Bahnhof har fått lite av fanboy-status här på SC trots mängder med klagomål. Så fort en ny tråd skapas om vilken ISP man ska välja, kommer genast 9/10 svar: BAHNHOF - "För att de bryr sig om din integritet". Önskar att inläggen hade lite mer nyanserad beskrivning.

Som sagt, finns många nya aktörer som också har slutat lagra data och som inte outar sina kunder. Har själv bytt till en annan IPS och kan inte bli mer nöjd. Alltid stabil uppkoppling sedan dess, och dessutom 55 kr billigare per månad för min del.

Jo Bahnhofs integritets-pr har verkligen fungerat. Tacka vet jag Tele2 som drev målet i europadomstolen

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Börjar även jag bli fed up på Bahnhofs kapacitetsproblem. Verkar som om de börjat throttla ned hastigheterna systematiskt nu också. Ligger på ca 10% av uppkopplingen jag betalar för (100/10) varje kväll sedan ett par veckor tillbaka. Pingen ligger numer stabilare dock (ca 2ms nu, tidigare kunde den ligga på flera hundra bitvis) så misstänker att throttlingen är för att hålla nere latensen.

Oavsett är det oacceptabelt och funderar nu på att byta operatör. Ska höra av mig till Bahnhof och se vad de säger innan men det ser inte bra ut just nu.

Så här ser det ut i nuläget för min del:

image upload no compression

Hittade även en skärmdump från september, har haft problemet sporadiskt under längre tid än jag minns ens:

Visa signatur

Dator: P67 Extreme4, Intel Core i5 3570k, GTX 970, Corsair 8GB 1600Mhz Vengeance, Corsair HX 750W, 1TB WD HDD, Samsung 840 EVO 250GB.
Utrustning: Corsair K70 MX Blue, QPad 5k, Dell U2515H, Sennheiser PC360, PreSonus AudioBox 22VSL.
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

Tycker det tuffar på rätt bra här i Hässleholm... Återigen INTE Zitius som KO, men det ligger en upphandling utav en ny KO till vårat stadsnät.. hoppas VERKLIGEN INTE det blir Zitius.

ViaEuropa har kontrakt i alla fall 2 år till.

Ut från Sverige.

Mot Malmö.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

Då får jag ta på mig dumstruten då jag i min enfald trodde att de skulle fixa problemen med NL, dock verkar det vara på gång först i April nu. Jag fick fiber för exakt två veckor sedan och det har funkat skitbra tills ikväll...

Visa signatur

"I do not know with which weapons WWIII will be fought, but WWIV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Då har den här skiten börjat igen... 85ms ikväll...
Ospelbart! jag har loggat mina bilder från bredbandskollen sedan september förra året. Bahnhof är den Värsta ISP:n jag haft det senaste året.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Satt och lirade BF1 ikväll och jävlar vad packetloss och lagg. Speedtest visade typ samma resultat som er, MEN det verkar vara ett känt driftsproblem då de uppmärksammar det på deras driftinfo-sida
https://www.bahnhof.se/kundservice/driftinfo#M5161956

Så förhoppningsvis löst snart

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

Då har den här skiten börjat igen... 85ms ikväll...
Ospelbart! jag har loggat mina bilder från bredbandskollen sedan september förra året. Bahnhof är den Värsta ISP:n jag haft det senaste året.

http://i65.tinypic.com/10z8izb.png

Appropå din och andras mätningar så kanske det är en fördel för BBKs statistik om du anger uppkopplingstyp, de känner ju igen operatörerna automatiskt men de ser ju inte vad man har för abonnemang.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Appropå din och andras mätningar så kanske det är en fördel för BBKs statistik om du anger uppkopplingstyp, de känner ju igen operatörerna automatiskt men de ser ju inte vad man har för abonnemang.

apropå din kommentar finns det ingen möjlighet att välja uppkoppling...
Om det nu är så viktigt (vilket det inte är) så har jag 100/10
Enligt Bahnhofs kundtjänst är allt över 20ms dåligt.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av griid:

apropå din kommentar finns det ingen möjlighet att välja uppkoppling...
Om det nu är så viktigt (vilket det inte är) så har jag 100/10
Enligt Bahnhofs kundtjänst är allt över 20ms dåligt.

Saknar du inställningen en bit ner under mätaren ? Så här ser det ut för mig >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mitt 1000/1000 var skit igår, började strula runt 20-tiden kunde inte ens köra en 2 Mbit/s stream och fick väldigt låga resultat på bredbandskollen runt 10-30 Mbit/s.

Dags att byta till bredband2?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5