Nvidia uppdaterar äldre Shield TV-enheter med Android 7.0

Permalänk
Medlem

@GambitSWE @Nisse977 :
bytbara..

Permalänk
Medlem

@Proson:
Vad är det för något?
Har pillat med filmmaterial i Plex servern och redigerat film i många år, men aldrig hör om det.

Edit: Efter att ha googlat på VP9 så ser jag att det handlar om nått kodec eller komprimeringsstandard. Har inte stött på det tidigare, men vill så klart ha grejer som har stöd för så mycket nytt som möjligt.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

vp9 profile 2 är krav för Youtube 4k hdr tex och google filmer 4k hdr med flera andra hdr 4k tjänster

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@Proson:
Okej, det handlar alltså om när HDR är inblandat. Bör väl komma nån mjukvaruuppdatering som fixar det kan man tycka.. (hoppas)

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

Har inte koll på Gen 1, men du bör få med en fjärrkontroll oavsett vilken version du kör (Gen 2), 16GB eller Pro (500GB). Det som skiljer sig utöver är väl att Pro har en micro-usb 2.0 utöver de två gemensamma USB 3.0, samt MicroSD-kort plats och IR-mottagare. Sedan är väl storleken lite större på PRO varianten pga lagringsutrymmet inuti.

Menar du handkontroll eller fjärrkontroll nu?

Vad jag har sett får man bara med handkontrollen, men ingen fjärr, oavsett vilken version man köper.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Någon som har en Shield TV och vet hur ofta det pytsas ut (säkerhets)uppdateringar? Android har länge varit proppfullt med säkerhetshål så om de uppdaterar väldigt sällan är det inte intressant.

Min gen1 får uppdatering ungefär en gång per månad. Jag kollar inte changeloggen så noga, men jag antar att säkerhetspatcharna ligger med.

Skrivet av Nisse977:

Hur är det idag med Shield TV, är dom helt klockrena? Vet att hårdvarumässigt har de varit superbra sen dag 1, men mjukvarumässigt var det sådär i början. Men det är väl alltid så med en ny produkt. Jag är intresserad av att kunna köra Plex app (har Plex Server i NASen), Youtube (1080p 60Hz) och eventuellt kunna streama spel från datorn. Har ett Geforce GTX 970, så det bör väl funka.

Min TV som är från 2012 har hittills fått tjäna som mediaspelare via sin Plex-app och youtube-app i smartTVn, smidigt med att bara han en fjärrkontroll . Men under sista halvåret har det dykt upp fler och fler filmer mm som är i format som TVn inte klarar att spela upp, det handlar oftast om att ljudet är kodat i nått som TVn inte klarar, och då blir det transkoding för NASen, vilket den inte klarar till 100% i filmer med fullHD. Eller så är det H265 komprimering, och det klarar den inte heller.

Har varit intresserad av nVidia Shield TV sen den kom ut på marknaden, men har inte kommit till skott att köpa någon eftersom jag har varit nöjd med TVns inbyggda funktioner. Sen tyckte jag det verkade snålt att de inte skickade med fjärrkontrollen. Men det ser ut som att den följer med om man köper version 2 idag!?

Min Shield 1 är en av de teknikprylar jag är allra mest nöjd med. Den fungerar felfritt med Plex och alla andra Android TV-appar jag kastar på den. Jag ska dock erkänna att jag inte provat med x265-komprimering. Du kan också använda den som Plex-server utan problem, så du kan göra dig av med NAS:en med filmerna - den här är långt mer kraftfull än de flesta konsument-NAS. Om du spelar upp video på en annan Plexenhet som hämtar data från Shield samtidigt som du spelar på Shielden så räcker det inte till alltid, och det kan bli ryck i både spel och film. Däremot klarar den alldeles utmärkt att streama till flera enheter samtidigt som man tittar på den, även om det säkert finns begränsningar där också.

En stor skillnad mot Nexus Player och (framför allt) TV:ns inbyggd gränssnitt är snabbheten - den reagerar blixtsnabbt på alla tryckningar.

Hörlursuttaget i fjärren och spelkontrollerna är en gudagåva om man vill sitta ostörd, och de har alltid fungerat perfekt. Batteritiden blir lidande dock, så ha två stycken (t.ex. en fjärr+ en spelkontroll) så en kan vara på laddning medan du använder den andra, eller skaffa ett portabelt batteri som du ansluter via USB. Jag skulle gå så långt som att säga att om kontrollerna till v2 inte har dessa så skaffa v1 i stället.

Spelutbudet är inte fantastiskt stort, men helt ok. Likaså Play-kanaler. Popcorntime fungerar bra om du skaffar en BT-mus och stänger av strömspar.

Enda nackdelen hittills är uppdateringen till 7.0. Funktionen att Shield:en sätter av och på TV:n och förstärkaren automatiskt när den går in i sömnläge har slutat fungera. Efter att den slagit på förstärkaren fungerar inte volymen på den med mindre än att jag sätter av/på förstärkaren manuellt. Det fungerade utmärkt innan uppdateringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Min Shield 1 är en av de teknikprylar jag är allra mest nöjd med. Den fungerar felfritt med Plex och alla andra Android TV-appar jag kastar på den. Jag ska dock erkänna att jag inte provat med x265-komprimering. Du kan också använda den som Plex-server utan problem, så du kan göra dig av med NAS:en med filmerna - den här är långt mer kraftfull än de flesta konsument-NAS. Om du spelar upp video på en annan Plexenhet som hämtar data från Shield samtidigt som du spelar på Shielden så räcker det inte till alltid, och det kan bli ryck i både spel och film. Däremot klarar den alldeles utmärkt att streama till flera enheter samtidigt som man tittar på den, även om det säkert finns begränsningar där också.

Ja nVidia Shield är bra på mycket, men ersätta en NAS gör den inte mer än agera Plexserver då Har en NAS för typ 6-7000kr som tar hand om all lagringsdata i mitt hem från alla datorer och mobila enheter, Plex server mm mm. Det är inget jag vill ha en Sheild TV att göra Möjligtvis kunde man använda Shielden som Plexserver om den läser median från NASen, fast då måste också Shielden alltid vara påslagen så man kan komma åt grejerna även när man inte är hemma (reser en del i jobbet). Har inte haft några strul även om NASen fått dela ut till typ 4 enheter samtidigt. Den är duktig på just sådana bitar. Det Shielden skulle kunna göra är att transkoda filmmateral som inte kan spelas upp på en viss enhet, MEN det klarar den bara om programmet är skrivet för det (samma sak gäller NAS-servrar) så har man inte en Intel cpu under huven funkar det inget bra. Alltså du får ingen hårdvarukodning.

Det blir nog en Shield som mediaspelare till TVn, och nice att den kan streama spel från PCn där hemma

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Finkelzvin:

Menar du handkontroll eller fjärrkontroll nu?

Vad jag har sett får man bara med handkontrollen, men ingen fjärr, oavsett vilken version man köper.

Jag köpte Pro-versionen, dvs med 500GB disken, och där fick man med både handkontrollen som fjärren (Elgiganten, 2990kr). Ser även att 16GB varianten skall komma med fjärr och handkontroll i paketet enligt både Nvidia's sida som Elgigantens. Nu snackar jag Gen 2, har inte kollat på första generationens paket, och vad som kom däri.

16GB GEN 2 > http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/streaming-och-medi...

Står klart och tydligt i både produktinfo fliken som specifikationsfliken att fjärr ingår.

Inkluderat i förpackningen:
- NVIDIA SHIELD TV
- NVIDIA SHIELD Kontroll
- NVIDIA SHIELD Fjärrkontroll
- PSU
- USB-kabel
- QSG
- Garantibevis

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk

Köpte Gen 1 direkt den kom till sverige och den används var dag!
Kodi,netflix och plex fungerar utan några som helst problem och jag har varit helnöjd med!

Har tillomed streamat några spel via min egen dator utan problem också!
"Körde igenom rise of tomb raider via shielden"

Ljudsystemet är kopplat via tvn samt shielden och spelas spotify m.m. felfritt!
Rekommenderar denna 10/10

Visa signatur

‖ Intel Core i7 4790k , Coolermaster Seidon 120V ‖ Gigabite Z97X-Gaming 3 ‖ 2x8 Corsair Vengeance ‖ Msi Nvidia GTX 1070 Ti ‖ Corsair Obsidian 750D ‖ Samsung SSD 256 Gb ‖ Western Digital 2x1 TB 7200 rpm ‖ Corsair 850W PSU
‖ Sony optiarc DVD rw Burner || Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proson:

vp9 profile 2 är krav för Youtube 4k hdr tex och google filmer 4k hdr med flera andra hdr 4k tjänster

Jag är inte förvånad att det saknas stöd för saker trots att det är en helt nylanserad produkt. När något (HDR) fortfarande är så pass nytt så är det ju tyvärr något man får vara lite beredd på.

Inget som påverkar mig men trist ändå, och lite kasst. Vad är det egentligen som Har stöd för detta och kan spela HDR på youtube och google movies? Inbyggda appar i TV apparater bara eller?

Skrivet av Finkelzvin:

Vad jag har sett får man bara med handkontrollen, men ingen fjärr, oavsett vilken version man köper.

Det är Gen 1 som kom utan fjärrkontroll. Gen 2 kommer med både gamepad och fjärr både i Pro och Slim. Jag köpte den billigare 16GB "Slim" igår och fick med båda två så ingen tvekan om den saken. Däremot är fjärren till 16GB modellen utan uppladdningsbara batterier och 3.5mm ljudutgång. Men gamepad är samma som följer med Pro och har både uppladdningsbart batteri och 3.5mm ljud ut ifall man är beroende av det.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Min gen1 får uppdatering ungefär en gång per månad. Jag kollar inte changeloggen så noga, men jag antar att säkerhetspatcharna ligger med.

@backfeed
När jag tittade runt i systemet igår på min nyköpta Gen2 så tyckte jag att jag läste att den var byggd på säkerhetsuppdateringar från Dec 2016. Jag kan dubbelkolla om du vill.

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Ja nVidia Shield är bra på mycket, men ersätta en NAS gör den inte mer än agera Plexserver då Har en NAS för typ 6-7000kr som tar hand om all lagringsdata i mitt hem från alla datorer och mobila enheter, Plex server mm mm. Det är inget jag vill ha en Sheild TV att göra Möjligtvis kunde man använda Shielden som Plexserver om den läser median från NASen, fast då måste också Shielden alltid vara påslagen så man kan komma åt grejerna även när man inte är hemma (reser en del i jobbet). Har inte haft några strul även om NASen fått dela ut till typ 4 enheter samtidigt. Den är duktig på just sådana bitar. Det Shielden skulle kunna göra är att transkoda filmmateral som inte kan spelas upp på en viss enhet, MEN det klarar den bara om programmet är skrivet för det (samma sak gäller NAS-servrar) så har man inte en Intel cpu under huven funkar det inget bra. Alltså du får ingen hårdvarukodning.

Det blir nog en Shield som mediaspelare till TVn, och nice att den kan streama spel från PCn där hemma

Du har förstås rätt - Shielden agerar just Plexserver och inget annat. Lagringen behöver fortfarande i praktiken ligga någon annanstans, i alla fall med rimlig storlek på mediabiblioteket. Fördelen här är att man kan ha en NAS med klen CPU och ha Shield som Plex applikationsserver - Shield gör nämligen transcode i hårdvara. Mer detaljer här.

Själv har jag min lagring på en Windows Server 2016 med massvis med minne och en krallig CPU, så transcoding är inget problem just nu. Men om jag börjar med H265-video så är en ytterligare Shield bara just för den transcodingen en möjlighet i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

@Proson:
Okej, det handlar alltså om när HDR är inblandat. Bör väl komma nån mjukvaruuppdatering som fixar det kan man tycka.. (hoppas)

Det sitter i hårdvaran, Nvidia kör på 3 år gammal hårdvara (maxvell) i sin nya? konsoll. går ej att uppdatera med mjukvaruuppdatering.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Core i5 8600K | ASUS PRIME Z370-A | Nvidia Geforce GT1030 | Samsung NVMe 960 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Nu är det en bild på den nya Shielden.

Inte för att det spelar så jättestor roll..

Nej, ganska brutalt hemskt fula oavsett...

Gillar mycket av tekniken Nvidia tar fram, men formgivning och design lämnar verkligen mycket övrigt att önska.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot:
Smaken är som baken, gillar designen

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Japp!

Estetik och smak är verkligen olika kan man konstatera. 😀

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/