Permalänk
Medlem

Nätverks problem

Hej!

I vårt hushåll har vi sedan några månader tillbaka fått fiberanslutning och abonnemanget vi har är Sappa bredband 100/100 med tv. Det som är problemet har funnits med i princip från början och det är att jag tappar anslutningen lite närsom. Första månaderna fram tills ungefär December hände det flera gånger att jag tappade anslutningen i kanske 3-4 sekunder ganska ofta och ibland tappade jag anslutningen i ca. 1 minut sen kom det tillbaka som inget hade hänt.

Det som nu börjat hända i Januari är att mitt nätverk inte kan identifiera min anslutning eller hur man ska förklara och anslutningen kan vara borta i kanske 20-30 min innan de kommer tillbaka och detta händer några gånger per vecka, kan även hända flera gånger per dag. Jag har provat olika nätverkssladdar till både fiberboxen och routern vi har och det är i princip samma sak vart sladden än sitter.

Tvn vi har tappar aldrig anslutningen utan den funkar bra hela tiden och jag tror med ganska stor säkerhet att mina föräldrars dator heller inte tappar anslutningen utan jag tror det framförallt är min, nu sitter ju jag mer vid datorn än vad dom gör så kanske märker det tydligare.

Vore väldigt tacksam om någon hade nån lösning på detta eller alternativt kan veta vad som är fel!

Router: ASUS RT-N56UB1
Mitt nätverkskort: Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.30)

Mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsResQ:

Mitt nätverkskort: Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.30)

Skulle kunna vara ditt Killer NIC, många som har haft problem med det. Annars, eftersom ingen annan verkar ha problem i ditt LAN så skulle det kunna vara IP-Adress konflikter på din dator från DHCP på routern.

Permalänk
Medlem

@VexedRelic: Okej om vi utgår från att det är ip konflikter, hur skulle jag lösa det i sådana fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsResQ:

@VexedRelic: Okej om vi utgår från att det är ip konflikter, hur skulle jag lösa det i sådana fall?

Sätt upp ett DHCP Scope på routern, typ 192.168.1.100 - 192.168.1.199
Sedan sätt statiskt IP adressering på din dator som inte är i DHCP på routern. Du behöver även skriva in subnet mask och default gateway IP.

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara IP-konflikt och det är Windows-datorer inblandade brukar datorn gnälla. Men kan ju vara så att du har en skrivare, managerad switch eller något med en fast IP-adress. Du kan prova flytta DHCP-scoopet i routern.

Sedan kan du ju ha päronens dator igång med en ping mot dels routerns IP-adress och google. Öppna CMD och skriv "ping google.se -t". När det strular hos dig springer du till deras dator och kollar om det inte svarar hos dem.

Men sedan har du killer-nic vilka är lite struliga. Man ska bara ha drivrutinen och inte den separata programvaran eller hur det var. Du får googla lite

Permalänk
Medlem

Grejen är att jag har haft det här nätverkskortet i drygt tre år och innan vi hade fiber så strulade det inte med anslutningen, hände bara att jag fick lagg osv men det var för att vi hade tv, bredband och telefoni med telia ADSL.

Men det här med DHCP-scoopet, lätt å googla fram eller? Är teknisk kunnig men detta är en gråzon

Permalänk
Medlem

@jocke92 @Vexedrelic

Tappade anslutningen igen förut och kollade då mina föräldrars dator och det var samma där. Vi sitter båda i ASUS Routern för tillfället och en av datorerna måste det för att wi-fi ska fungera, jättemärkligt men så är det :S

En möjlighet är att det är fel på routern men som sagt tappar anslutningen även i fiberboxen men TROR inte att det är ip-konflikt när jag tappar det om sladden sitter i boxen.

Allt är bara bra skumt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsResQ:

@jocke92 @Vexedrelic

Tappade anslutningen igen förut och kollade då mina föräldrars dator och det var samma där. Vi sitter båda i ASUS Routern för tillfället och en av datorerna måste det för att wi-fi ska fungera, jättemärkligt men så är det :S

En möjlighet är att det är fel på routern men som sagt tappar anslutningen även i fiberboxen men TROR inte att det är ip-konflikt när jag tappar det om sladden sitter i boxen.

Allt är bara bra skumt...

När det gäller killer NICs så avinstallera det i lägg till/ta bort program. Sen installerar du om det och då väljer du anpassad installation och väljer bara drivrutiner. Du vill alltså inte har själva programvaran utan bara drivers. Glöm inte bort att ladda hem dem först innan du avinstallerar ;P KIller NICs är nämligen ökända för att ställa till det. Börja där, sen kan du fortsätta med annan felsökning.

Edit: Kolla om det finns någon nyare firmware till routern. Finns det ingen garanti kvar så kolla även om du kan installera DD-WRT på den. Kom ihåg att ALLTID använda kabel när du konfar en router och speciellt om du konfar wifi och uppdaterar firmwaren. Får man problem med kabel till en router så kan man nästan räkna med att den är trasig Vissa billiga märken dlink, netgear etc blir segare å segare om man kör med wifi och kabel samtidigt med tiden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Nätverks problem är väl inte dina problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsResQ:

Hej!

I vårt hushåll har vi sedan några månader tillbaka fått fiberanslutning och abonnemanget vi har är Sappa bredband 100/100 med tv. Det som är problemet har funnits med i princip från början och det är att jag tappar anslutningen lite närsom. Första månaderna fram tills ungefär December hände det flera gånger att jag tappade anslutningen i kanske 3-4 sekunder ganska ofta och ibland tappade jag anslutningen i ca. 1 minut sen kom det tillbaka som inget hade hänt.

Det som nu börjat hända i Januari är att mitt nätverk inte kan identifiera min anslutning eller hur man ska förklara och anslutningen kan vara borta i kanske 20-30 min innan de kommer tillbaka och detta händer några gånger per vecka, kan även hända flera gånger per dag. Jag har provat olika nätverkssladdar till både fiberboxen och routern vi har och det är i princip samma sak vart sladden än sitter.

Tvn vi har tappar aldrig anslutningen utan den funkar bra hela tiden och jag tror med ganska stor säkerhet att mina föräldrars dator heller inte tappar anslutningen utan jag tror det framförallt är min, nu sitter ju jag mer vid datorn än vad dom gör så kanske märker det tydligare.

Vore väldigt tacksam om någon hade nån lösning på detta eller alternativt kan veta vad som är fel!

Router: ASUS RT-N56UB1
Mitt nätverkskort: Killer e2200 Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.30)

Mvh.

Kör du med trådad anslutning eller WiFi? Om det är en trådad anslutning så börja med att åtgärda KillerNic. Avinstallera allt KillerNic relaterat och installera sedan om, men välj att bara installera drivrutinen. Kolla sedan hur du tycker att det funkar efter det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@joalin: Vad är problemet då?

Permalänk
Medlem

@giplet @fragwolf Hittar inte Killer NIC i lägg till/ta bort program, hittar ingen avinstallerings grej för tilläggsprogrammet. Vill bara 100 % på at jag inte gör fel nu så vad gör jag då? Har iallafall laddat ner drivers till nätverkskortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsResQ:

@giplet @fragwolf Hittar inte Killer NIC i lägg till/ta bort program, hittar ingen avinstallerings grej för tilläggsprogrammet. Vill bara 100 % på at jag inte gör fel nu så vad gör jag då? Har iallafall laddat ner drivers till nätverkskortet.

Killer Network Manager heter den. Sök i startmenyn om du hittar den där. Gör du inte det har du inte den installerad, och i så fall gissar jag att Windows hittat några drivrutiner själv. I så fall tycker jag att du ska installera den nya drivers du laddat ner, välja anpassad installation och sedan välja bort Killer Network Manager.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet Har ju programmet på datorn och det startar varje gång datorn går igång men hittar det inte i sjävla lägg till/ ta bort program men ska prova som du sa.

Permalänk
Medlem

@giplet: Nu har jag bara nåt som heter Killer Performance Suite på lägg till/ ta bort program men Killer Network Manager finns fortfarande på datorn. Är det aktivt då eller är de borta?

Permalänk
Hedersmedlem

Avinstaller Killer Performance Suite.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Avinstallerade Killer Network Manager grejen och sedan installerade jag nya drivers, fanns inget om att välja bara drivers eller inte utan Killer Performance Suite var det programmet jag fick nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IsResQ:

@giplet: Avinstallerade Killer Network Manager grejen och sedan installerade jag nya drivers, fanns inget om att välja bara drivers eller inte utan Killer Performance Suite var det programmet jag fick nu.

Jag tror att du råkade ladda ner "fel" drivare.
Testa att avinstallera Killer suite och hämta en av de här drivarna ist
http://www.killernetworking.com/driver-downloads/category/oth...

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsResQ:

@giplet: Avinstallerade Killer Network Manager grejen och sedan installerade jag nya drivers, fanns inget om att välja bara drivers eller inte utan Killer Performance Suite var det programmet jag fick nu.

Du valde Anpassad/Custom installation?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Tog de drivers kommentaren ovanför skickade och nu har jag inte Killer Network Manger på datorn längre, får se om det blir bättre

Tycker personligen inte att detta borde vara problemet då båda datorerna i hemmet har problem och routern har även senaste programvaran samt man tappar anslutningen i både fiberbox och router men som sagt vi får se om det blir bättre nu!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IsResQ:

@giplet: Tog de drivers kommentaren ovanför skickade och nu har jag inte Killer Network Manger på datorn längre, får se om det blir bättre

Tycker personligen inte att detta borde vara problemet då båda datorerna i hemmet har problem och routern har även senaste programvaran samt man tappar anslutningen i både fiberbox och router men som sagt vi får se om det blir bättre nu!

Du skriver ju i ditt första inlägg att det är främst din dator som har problem. Nu tycks det vara precis tvärt om.
Om du är säker på att hela anslutningen går ner är det så klart där du ska felsöka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Skrev i en kommentar ovanför att det var problem med båda efter att jag kollat.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fiberbox? Det är risk att du har dubbel NAT/DHCP då kan man få konstiga problem.

Permalänk
Medlem

@teejee: Rätt säker på att det är en sån här: http://inteno.se/store/tabid/141/categoryid/130/productid/442...

Oavsett är fiberboxen från Inteno.