Microsoft arbetar på Chrome OS-utmanare – får namnet Windows 10 Cloud

Permalänk
Melding Plague

Microsoft arbetar på Chrome OS-utmanare – får namnet Windows 10 Cloud

Nya uppgifter talar för att Microsoft arbetar på ett nytt operativsystem med namnet Windows 10 Cloud, en avskalad version av Windows som ska konkurrera med Googles Chrome OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mary brukar inte ha fel. Sen vet jag inte om det här vore så lyckat... Vilket behov fyller det egentligen? "Som riktiga Windows - fast sämre".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Mary brukar inte ha fel. Sen vet jag inte om det här vore så lyckat... Vilket behov fyller det egentligen? "Som riktiga Windows - fast sämre".

Det är inget fel på att ha ett så begränsat system som möjligt med hänsyn till hot på internet om man ändå bara gör enklare saker som att surfa, skriva mail och skriva något ibland.
Farsan har haft en Chromebook i 3 år nu och jag har nog inte hört ett rop på hjälp en endaste gång, det finns liksom ingenting som kan hända med den

Men det största argumentet för det är ju att det medför mycket billigare datorer än med vanliga Windows för att konkurrera med Chromebooks, vilket återstår att se.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Windows RT var väl ungefär detta och den floppade ju hårt.

Tror inte detta kommer gå så mycket bättre. De Universal-appar som finns är ju fruktansvärt dåliga de flesta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är inget fel på att ha ett så begränsat system som möjligt med hänsyn till hot på internet om man ändå bara gör enklare saker som att surfa, skriva mail och skriva något ibland.
Farsan har haft en Chromebook i 3 år nu och jag har nog inte hört ett rop på hjälp en endaste gång, det finns liksom ingenting som kan hända med den

Men det största argumentet för det är ju att det medför mycket billigare datorer än med vanliga Windows för att konkurrera med Chromebooks, vilket återstår att se.

I sak är det säkert vettigt, men Microsoft har ju redan testat det med Windows RT och det gick ju inte jättebra.

Folk som har chromebooks känner ju igen det mesta från Android så det är ju inga problem, men begränsat Windows blir bara konstigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Cloud is the future. Allt mer körs på servrar och det blir allt vanligare att helt vanliga nördar genom diverse tekniker låter sina program köra så. T.ex. genom Remote Desktop Application.
Annars bygger Microsoft lösningar som Windows MultiPoint Server, där en vanlig lärare snabbt kan slänga upp en server som alla studenter kan ansluta sig emot och jobba.
En reklamfilm för Windows MultiPoint Server: https://www.youtube.com/watch?v=eT2zE5tMglM
Undra om någon i sverige känner igen sig och säger, sådär jobbade vi i lågstadiet.

Den enda frågan jag har till Microsoft satsning är varför man ska välja Microsoft?

Permalänk
Medlem

I och med att de redan gjort ett liknande försök med Windows RT med stor fail så bådar det inte gott för detta. Det kommer tas emot på samma sätt. Den som inte lär av historien är dömd att upprepa den heter det ju. De måste vara rätt bra desperata om sitt bloat-renommerade app koncept om de försöker med det här igen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Fast ända skälet till att skaffa en laptop med Chrome OS är väl för att kunna boota Linux på en billig burk...?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Snart går inte köra ett enda program utan konto och subscription i molnet.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är inget fel på att ha ett så begränsat system som möjligt med hänsyn till hot på internet om man ändå bara gör enklare saker som att surfa, skriva mail och skriva något ibland.
Farsan har haft en Chromebook i 3 år nu och jag har nog inte hört ett rop på hjälp en endaste gång, det finns liksom ingenting som kan hända med den

Men det största argumentet för det är ju att det medför mycket billigare datorer än med vanliga Windows för att konkurrera med Chromebooks, vilket återstår att se.

Det som oroar mig är om nu Microsoft verkligen kan säkra det så bra. Android har ju fler hål än en sil, och Windows må ha täppt till många, men långt från alla.

Det som gör chrome OS så pass funktionellt är ju att Google har bra appar för det mesta man vill göra. Windows Store har visserligen en del, men långt från allt, och vi vet inte hur säker den är än heller.

Men jag håller med dig att det kan göra billigare enklare maskiner för de som bara ska "surfa". Dock var ju största fördelen med Win 10 på ARM att man kunde köra x86 applikationer. Men i detta så blir ju all den "fördelen" bortblåst och du har Windows-RT "igen".

Tror de lyckas bättre om de släpper ARM maskiner som är billiga, men med fullt Windows komplement. Enklare och billigare hårdvara, men fördelar som Chromebook inte har.

Permalänk
Medlem

Åsså hoppas vi på att Google jobbar på en fullskalig variant som blir konkurrent till Windows 10

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Bara att kunna logga in i bekant miljö och komma åt en browser och office365 tror jag skulle hjälp många. Jag har vid flertalet gånger försökt övertala de äldre i släkten att byta till Chromebooks men just google docs går inte hem, det skall liksom vara word och excel av gammal vana.

Några kritiska appar som måste funka i cloud-versionen är såklart BankID annars är plattformen rätt död i just Sverige.

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det är inget fel på att ha ett så begränsat system som möjligt med hänsyn till hot på internet om man ändå bara gör enklare saker som att surfa, skriva mail och skriva något ibland.
Farsan har haft en Chromebook i 3 år nu och jag har nog inte hört ett rop på hjälp en endaste gång, det finns liksom ingenting som kan hända med den

Men det största argumentet för det är ju att det medför mycket billigare datorer än med vanliga Windows för att konkurrera med Chromebooks, vilket återstår att se.

samma här, gav morsan en chromebook tidigt 2014 och har inte behövt vara it-support sen dess

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Fördelen med Chromebook är det höga säkerheten, och det beror mycket på att det är en nedlåst Gentoo ihop med SELinux i botten. Inte mycket som kan gå snett då, speciellt med tanke på att varje Android app körs i en isolerad container. Återstår att se hur Microsoft tänkt höja säkerheten i Windows Cloud. Alltid bra med konkurrans.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Fördelen med Chromebook är det höga säkerheten, och det beror mycket på att det är en nedlåst Gentoo ihop med SELinux i botten. Inte mycket som kan gå snett då, speciellt med tanke på att varje Android app körs i en isolerad container. Återstår att se hur Microsoft tänkt höja säkerheten i Windows Cloud. Alltid bra med konkurrans.

De gör väl förmodligen på samma vis. Nedlåst OS och appar som körs i en sandbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Microsofts akilleshäl lär vara utbudet av appar. Det har ju liksom aldrig tagit fart för dem på den fronten. Google är dessutom redan väldigt väletablerade där och ligger flera år före MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Microsofts akilleshäl lär vara utbudet av appar. Det har ju liksom aldrig tagit fart för dem på den fronten. Google är dessutom redan väldigt väletablerade där och ligger flera år före MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket sannolikt lär stressa Microsoft en hel del, man försökte ju "lösa" detta genom att stenhårt forcera ut detta i Windows 8.

Och den minan går man sannolikt inte på igen utan man väl ta en lite mer försiktig strategi denna gång samtidigt som den måste vara nog offensiv för att överhuvudtaget ha en chans att lyckas.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Snusfri

Finns riktigt bra appar för Facebook, Twitter, Netflix osv numera så det kan bli riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Haha, först läste jag "Microsoft jobbar på Chrome-utmanare".

Då tänkte jag, men de har ju Microsoft Edge.

Sedan rättade jag mig själv och tänkte. Ja de behöver jobba på en bra webbläsare.

Efter det läste jag rubriken rätt och blev besviken igen.

Visa signatur

Burk: NZXT 440 Vit - i5-2500K@4.3 - FD Kelvin360 - ASUS P67B3Evo - Corsair 2x8GB - ASUS GTX780 - Crucial m4 128GB / MX100 240GB - EVGA g2 850W - ASUS PB278Q - Logitech G710+ + G502 Ljud: Simple Audio Listen - Aune X1S - Sennheiser 598SE
HTPC: FD Node304 - i3-3225 - ASUS P8H77 - Kingston 2x4GB - Crucial m4 128GB + WD Green 10TB - Samsung 55"LED - Logitech K400P Ljud: Onkyo TX-NR609 - KEF iQ30

Permalänk
Medlem

Tror det kan funka bra för en viss målgrupp. Visst floppade WinRT hårt försäljningsmässigt men gav morsan (70+) en Surface 2 för ett par år sedan och det har funkat utmärkt utan supportproblem. Hon kollar på sina bilder, surfar, kollar SVT Play och TV4 Play och allt funkar utan några som helst problem. Deras stationära dator med Win10 däremot behöver min handpåläggning emellanåt....

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Det här känns ju mest som det är till för surfplattor. Men frågan är väl om någon egentligen vill ha en ny microsoft store när det finns apple och android.

Permalänk
Medlem

För dom som kan tänka sig att använda ett OS som är begränsat vad gäller programvara kommer ju verkligen vilja köra Windows Cloud före något annat. Lycka till Microsoft, ni lär behöva det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I sak är det säkert vettigt, men Microsoft har ju redan testat det med Windows RT och det gick ju inte jättebra.

Folk som har chromebooks känner ju igen det mesta från Android så det är ju inga problem, men begränsat Windows blir bara konstigt.

Fast, iaf tidigare, så har ju Chrome OS varit olika ifrån Android, och inte (iaf tidigare) kunnat köra just Android-appar heller (de hade något slags eget webbapp-system/API som var skilt ifrån Android och Android-appar).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Åsså hoppas vi på att Google jobbar på en fullskalig variant som blir konkurrent till Windows 10

.

Det har väl iofs Google nu när de (äntligen) verkar slå ihop Android med Chrome OS till ett nytt som har det bästa ifrån bägge två.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Microsofts akilleshäl lär vara utbudet av appar. Det har ju liksom aldrig tagit fart för dem på den fronten. Google är dessutom redan väldigt väletablerade där och ligger flera år före MS.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer.

Där är ju den stora utmaningen för Microsoft och alla andra (förutom Apple och Google).

Med webappar och mer avancerade, och standardiserade HTML-lösningar, så tror jag att Apple/Googles grepp/"doupol" på marknaden kan mjukas upp med tiden då behovet av propiertära lösningar kan minska lite på sikt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

OM det är en ARM cpu i denna och denna kommer köra WIN10 för ARM så är det bara början på en massa roliga produkter från MS tror jag.
Ser fram emot fortsättningen då jag kan köra det i mobilen och bara docka min mobil på jobbet med stor skärm, tangentbord och mus.
Eller varför inte trycka i mobilen i en laptop med större skärm, tangentbord och batteri och köra vidare.

En STOR fördel är att du kan administrera dessa enheter centralt, få in dom i företagets AD osv.

Kom igen nu MS, kom med KLARA besked om hur ni ser på framtiden så folk vågar satsa och köpa era grejjer, lär från misstagen.