Permalänk
Medlem

Router får bara IPv6-adress

Hej!

Har stött på ett problem med min router. Bytte precis operatör från Bredbandsbolaget till Ownit och nu kan jag bara komma in på ett begränsat antal sidor när jag surfar via wlan (google, facebook, instagram bl.a.).

Om jag pluggar in ethernetkabeln direkt i datorn är det inga problem att surfa och allt funkar bra. Men det verkar som att min router inte får något IPv4-nummer, utan jag kan bara se ett IPv6-nummer när jag kollar routerns inställningar. Har provat med release/renew I routern men får bara IP 0.0.0.0.

Har kollat igenom inställningarna och DHCP ska stämma, jag har provat att spoofa datorns MAC och ändrat MTU från AUTO (1500) till 1400 utan framgång. Läste att man skulle prova att stänga av WMM under QoS men hittar ingen sån inställning.

Routern är en Cisco Linksys EA6500 och jag har provat att uppdatera firmware också, har nån något förslag på vad jag kan prova mer?

Permalänk
Medlem

@martinnn: Det går inte att stänga av IPv6 i routern då?
Har sett att en del kan det.
Asus, PfSense.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

@martinnn: Provat att ringa till Ownit? Har du aktiverat ditt uttag? Fick bara en 10.x.x.x-adress innan jag hade aktiverat.
Pratade med Ownits support i förra veckan, de påstod att de inte har stöd för IPv6 i sitt nät så det här är väldigt spännande.
Posta gärna en traceroute till google.com.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Konstigt att supporten svarade att de inte har stöd för IPv6?

https://www.ownit.se/ipv6

"Vi har haft IPv6 stöd i vårt backbone sedan 2007".
"Ownit levererar idag IPv6 till företag utan extra kostnad. Faktum är att vi inkluderar IPv6 adresser som standard till alla företagskunder"
"För privatkunder håller vi just nu på att testa lite olika alternativ för hur IPv6 tilldelningen kan ske. "

Men som sagt, en tracoute till google vore ju spännande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinnn:

Hej!

Har stött på ett problem med min router. Bytte precis operatör från Bredbandsbolaget till Ownit och nu kan jag bara komma in på ett begränsat antal sidor när jag surfar via wlan (google, facebook, instagram bl.a.).

Om jag pluggar in ethernetkabeln direkt i datorn är det inga problem att surfa och allt funkar bra. Men det verkar som att min router inte får något IPv4-nummer, utan jag kan bara se ett IPv6-nummer när jag kollar routerns inställningar. Har provat med release/renew I routern men får bara IP 0.0.0.0.

Har kollat igenom inställningarna och DHCP ska stämma, jag har provat att spoofa datorns MAC och ändrat MTU från AUTO (1500) till 1400 utan framgång. Läste att man skulle prova att stänga av WMM under QoS men hittar ingen sån inställning.

Routern är en Cisco Linksys EA6500 och jag har provat att uppdatera firmware också, har nån något förslag på vad jag kan prova mer?

Grattis.. du bytte från Telenor till Telenor

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av martinnn:

Hej!

Har stött på ett problem med min router. Bytte precis operatör från Bredbandsbolaget till Ownit och nu kan jag bara komma in på ett begränsat antal sidor när jag surfar via wlan (google, facebook, instagram bl.a.).

Om jag pluggar in ethernetkabeln direkt i datorn är det inga problem att surfa och allt funkar bra. Men det verkar som att min router inte får något IPv4-nummer, utan jag kan bara se ett IPv6-nummer när jag kollar routerns inställningar. Har provat med release/renew I routern men får bara IP 0.0.0.0.

Har kollat igenom inställningarna och DHCP ska stämma, jag har provat att spoofa datorns MAC och ändrat MTU från AUTO (1500) till 1400 utan framgång. Läste att man skulle prova att stänga av WMM under QoS men hittar ingen sån inställning.

Routern är en Cisco Linksys EA6500 och jag har provat att uppdatera firmware också, har nån något förslag på vad jag kan prova mer?

Inaktivera IPv6, har routern ingen mjukvara bunden till den?

Permalänk
Medlem

Jag har provat att stänga av IPv6 men då går det inte alls att surfa, Ownit har jag inte ringt då det funkat att surfa utan routern. Traceroute kommer ikväll. Från Telenor till Telenor men 120 spänn billigare i månaden...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinnn:

Jag har provat att stänga av IPv6 men då går det inte alls att surfa, Ownit har jag inte ringt då det funkat att surfa utan routern. Traceroute kommer ikväll. Från Telenor till Telenor men 120 spänn billigare i månaden...

Skickades från m.sweclockers.com

Fungerar det med flera datorer direkt i uttaget?

Låter som att det kan vara mac-låst till din dator. Skulle nog också ha ringt Ownit.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Fungerar det med flera datorer direkt i uttaget?

Låter som att det kan vara mac-låst till din dator. Skulle nog också ha ringt Ownit.

Har bara en dator att prova med, borde det inte funka när jag spoofar datorns MAC om det skulle vara mac-låst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Yes, Ownit låser på MAC och man får ju bara en IPv4. Du får nog ringa till dem.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinnn:

Har bara en dator att prova med, borde det inte funka när jag spoofar datorns MAC om det skulle vara mac-låst?

Skickades från m.sweclockers.com

Det borde det iof göra.
Kan ju vara så att Ownit varit med om detta tidigare, ring dom o kolla vad dom säger

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Posta gärna en traceroute till google.com.

Skrivet av Klaffse:

Men som sagt, en tracoute till google vore ju spännande...

Idag när jag kom hem hade det "tyvärr" löst sig själv och routern hade efter ett dygn fått en IPv4-adress, men det är fortfarande IPv6 som gäller på de sidor som använder sig av det. Bifogar traceroute till google också.

Vad som är intressant är att det inte går att göra traceroute till IPv4-adresser utan det blir timeout efter 6-8 steg och det går inte att pinga dem heller men det går hur snabbt som helst att gå till dem i webbläsare... Pinga och tracerouta IPv6-adresser går galant! Jag blir inte riktigt klok men så länge det funkar orkar jag inte grotta i det.

Om jag går till whatismyip.com så ger den mig min IPv6 adress, men så kanske det är för alla?

Tracing route to google.se [2a00:1450:400f:802::2003] over a maximum of 30 hops: 1 6 ms 2 ms 7 ms 2a01:3b8:1ab1:400:cad7:19ff:****:**** 2 15 ms 14 ms 5 ms 2a01:3b8:1ab1::* 3 8 ms 5 ms 14 ms 10ge-2-1-cr1.a1.sth.ownit.se [2a01:3b8:10:5::1] 4 16 ms 12 ms 10 ms ti3001b400-ae16-0.ti.telenor.net [2001:4600:10::3d] 5 19 ms 12 ms 6 ms 2001:4860:1:1:0:847:: 6 9 ms 18 ms 6 ms 2001:4860::1:0:26ec 7 11 ms 9 ms 7 ms 2001:4860:0:1::db 8 9 ms 10 ms 7 ms arn02s05-in-x03.1e100.net [2a00:1450:400f:802::2003]

Permalänk
Medlem

Du får bara en publik IPv4 adress av Ownit, då den var kopplad till din tidigare utrustning så fick du ingen när du kopplade in din nya router. Efter X tid så släpptes IP-adressen och den kopplades till din nya router.

Samt ja du har IPv6 med, det är bara positivt, trevligt med en ISP i framkant.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinnn:

Idag när jag kom hem hade det "tyvärr" löst sig själv och routern hade efter ett dygn fått en IPv4-adress, men det är fortfarande IPv6 som gäller på de sidor som använder sig av det.

IPv6 är inte kompatibelt med IPv4, därför många vill ha IPv6 idag så de kommer åt den sidan av internet. Du kan förvissa använda tjänster som tunnlar IPv4 till IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Du får bara en publik IPv4 adress av Ownit, då den var kopplad till din tidigare utrustning så fick du ingen när du kopplade in din nya router. Efter X tid så släpptes IP-adressen och den kopplades till din nya router.

Samt ja du har IPv6 med, det är bara positivt, trevligt med en ISP i framkant.

Uppfattat! Tack! Så tekniskt sett måste jag inte spoofa min dators MAC? Har du förklaring på varför jag inte kan tracerouta eller pinga IPv4-adresser också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinnn:

Uppfattat! Tack! Så tekniskt sett måste jag inte spoofa min dators MAC? Har du förklaring på varför jag inte kan tracerouta eller pinga IPv4-adresser också?

Nej du behöver inte spoofa, ring Ownit så fixar de det åt dig, förstår inte var du inte har gjort det än.

IPv6 prioriteras före IPv4, du går mot adresser som resolvar mot både IPv6 och IPv4, därför blir det IPv6.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!