Permalänk
Medlem

Define s eller annat?

Med ryzen i antågande så har jag börjat kika på en ny låda och fastnade lite för define s...MEN blir inte 3.5tums hdds överhettade utan kylning?
Andra tips på chassin är också uppskattat. Helst små med bra kylning men som slukar en vanligt atx bräda
Kommer köra luft kylning eller slutet kylsystem. Har 2 3.5 tummare samt 2 ssd.

Mvh: Adam

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Med ryzen i antågande så har jag börjat kika på en ny låda och fastnade lite för define s...MEN blir inte 3.5tums hdds överhettade utan kylning?
Andra tips på chassin är också uppskattat. Helst små med bra kylning men som slukar en vanligt atx bräda
Kommer köra luft kylning eller slutet kylsystem. Har 2 3.5 tummare samt 2 ssd.

Mvh: Adam

Define C!? Och det ska inte vara någon fara för överhettning, möjligen om man kör en 7200rpm som system disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Inga problem.

Hade en gammal Maxtor 200GB 7200RPM (dessa blir väldigt varma!) i mitt Define S med rumstemp på uppemot 30°C förra sommaren. Inga problem överhuvudtaget, trots att jag hade ytterligare två hårddiskar och två SSD, det vill säga att chassit var smockfullt med diskar.

Dessutom visar studier från stora datacenter från t.ex. Google och andra storföretag att temperaturen inte påverkar hårddiskars driftspålitlighet nämnvärt förrän man kommer upp i riktigt extrema temperaturer.

Supernöjd med Define S. Prisvärt var det också. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska ha vattenkylning så skulle jag rekommendera Fractal Design C.

Fractal Design R5 - gott om utrymme för lagring och stort chassi.
Fractal Design S - gott om utrymme, tänkt för stora kyllösningar.
Fractal Design C - krympt chassi med plats för det som en normalanvändare behöver.

Har själv haft R4, med endast ett grafikkort, inte stort behov av lagring samt vanlig luftkylning så blev chassit onödigt stort och tungt.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Ska kika närmre på fractal design c. Jag har alltid köpt chassin som känts för stora eftersom ja sällan kör sli eller massor av diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tack för alla svar. Ska kika närmre på fractal design c. Jag har alltid köpt chassin som känts för stora eftersom ja sällan kör sli eller massor av diskar.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du inte kör SLI eller Crossfire så kan en mindre formfaktor för att komma ned i chassistorlek vara ett alternativ. Rekommenderar att du kollar på videos med de olika chassin med montering så får du en bra uppfattning. Finna en Mini C samt Nano S också.

Visa signatur

[ Sony 65" XE9305 + LG SJ9 | PS5 ] [ Samsung Galaxy Z Flip 4 ]
[ Ryzen 5800X3D | Arctic Freezer 34 eSports Duo | MSI B450 Tomahawk MAX | 4x8GB 3200MHz G.Skill TridentZ | Sapphire RX5700 XT Nitro+ | Kingston NV2 M.2 2TB | Corsair RM750X V2 ] [ LG 34WN750-B ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaana:

Om du inte kör SLI eller Crossfire så kan en mindre formfaktor för att komma ned i chassistorlek vara ett alternativ. Rekommenderar att du kollar på videos med de olika chassin med montering så får du en bra uppfattning. Finna en Mini C samt Nano S också.

Var längesen man körde sli. Var voodoo2 och 7900 serien jag testade det senast. Har ett 1080 men det ska gå in i C modellen. Lite petigt med nätaggen som inte får vara för långa men det bör inte vara några problem att hitta ett som passar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Jag har Fractal define C chassi och om du skall använda HD buren så kan du använda 3 st 120 mm fläktar i fronten som då också fläktar över hårddiskarna längst ned.

Visa signatur

WORKSTATION (build winter/spring 2017):
Fractal Design C | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000Hz | Intel i7 7700K | ASUS TUF Mark 1 | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair RM750x 750W | MSI GTX 1080 Ti Gaming X | Noctua NH-D15 | 2x120mm Noctua NF-F12 + 2x140mm Noctua NF-A14 + NF-A4x10 FLX 40mm | Soundblaster Z | Dell UltraSharp 30" U3014-A03 | Corsair SP2500 (speakers)

Photo: Panasonic G80 + 14-140mm | Olympus TG-4 | GoPro Hero3+ Silver