Lagringsskyddet M.2 Shield höjer SSD-temperaturer

Permalänk

Asus lösning på deras (icke släppta) z270i borde väl vara ok? Eller? bild

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

De försöker ju inte lösa det på riktigt om de inte ens testat skiten, det är bara bling som de låtsas funkar. Snake Oil.

Frågan var väl om det var ett problem från början. Om inte så så har de satt dit utsmyckning vilket inte är värre än att ha renmotiv på en stickad kofta istället för enfärgat

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Minneskontrollern får väl också höjd temp av skölden, inte sänkt?
Eller är det typo på bilden med graferna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Frågan var väl om det var ett problem från början. Om inte så så har de satt dit utsmyckning vilket inte är värre än att ha renmotiv på en stickad kofta istället för enfärgat

Om de säger att renen på koftan gör att man får ligga mer, men det istället har en frånstötande effekt så ljuger de.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Om de säger att renen på koftan gör att man får ligga mer, men det istället har en frånstötande effekt så ljuger de.

Ja har de sagt att kylaren behövs eller är effektiv så har de ju hittat på. Har de inte något mer om det så är det mer av en utsmyckning ;).
Är väl som med kylflänsarna på RAMminnen som vanligen inte heller behövs och kanske inte ens gör nytta. Ingen har efterfrågat varken nytta eller prestandasiffror. Men de säljer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Här kommer de fram till ett annat resultat:
https://www.bit-tech.net/hardware/2017/01/03/msi-z270-gaming-...

"Samsung's latest SSDs - the 960 Evo and 960 Pro, both sport small copper heatsinks underneath their labels, but they still generate a fair amount of heat. Samsung specifies around 300GB of sequential throughput before they start to throttle, not something most of us will encounter, but we were pleased to see that the M.2 Shield did help to cool the SSD by a significant amount - 10°C in fact, as reported by Samsung's own Magician Software and checked in real time in HD Tune. MSI's boards equipped with the heatsink have been the fastest we've tested so far too, albeit only slightly. It's a simple addition, but the results speak for themselves, and it also helps to cover up those unsightly labels most M.2 SSDs come with too."

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja har de sagt att kylaren behövs eller är effektiv så har de ju hittat på. Har de inte något mer om det så är det mer av en utsmyckning ;).
Är väl som med kylflänsarna på RAMminnen som vanligen inte heller behövs och kanske inte ens gör nytta. Ingen har efterfrågat varken nytta eller prestandasiffror. Men de säljer.

Såhär står det:

"PROTECT & COOL YOUR M.2 DEVICE WITH M.2 SHIELD

Connect your M.2 device safer & easier while keeping it cooler for the best performance using the unique M.2 Shield. MSI M.2 Shield features cooling pads to lower the temperature of your M.2 device and avoid any possible throttling, causing it to slow down. Be sure your system stays blazing fast with M.2 Shield!"

https://www.msi.com/Motherboard/Z270-XPOWER-GAMING-TITANIUM.h...

Så jag vill någ påstå att de ljuger, rakt av. Visserligen visar ju testet att enheterna blev kallare på ett ställe men det förhindrade ju inte att enheten blev kallare som helhet och då förhindras inte heller throttling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såhär står det:

"PROTECT & COOL YOUR M.2 DEVICE WITH M.2 SHIELD

Connect your M.2 device safer & easier while keeping it cooler for the best performance using the unique M.2 Shield. MSI M.2 Shield features cooling pads to lower the temperature of your M.2 device and avoid any possible throttling, causing it to slow down. Be sure your system stays blazing fast with M.2 Shield!"

https://www.msi.com/Motherboard/Z270-XPOWER-GAMING-TITANIUM.h...

Så jag vill någ påstå att de ljuger, rakt av. Visserligen visar ju testet att enheterna blev kallare på ett ställe men det förhindrade ju inte att enheten blev kallare som helhet och då förhindras inte heller throttling.

Under normala förhållanden så fungerar den. Men däremot att skyffla skit oavbrutet under en timme och sen skrika över att det blir varmt, vilka genier! Så den här artikeln utelämnar ju en väldigt viktig detalj. HUR denna temperatur uppstår.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Under normala förhållanden så fungerar den. Men däremot att skyffla skit oavbrutet under en timme och sen skrika över att det blir varmt, vilka genier! Så den här artikeln utelämnar ju en väldigt viktig detalj. HUR denna temperatur uppstår.

Det som skrivs är att det blir varmARE med "kylaren" än utan, så hur värmen uppstår är irrelevant i det här specifika fallet tycker jag nog. Visst det är ett extremfall, men det är ju otvetydigt att kylaren inte gör det de säger att den ska i det här fallet.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Såhär står det:

"PROTECT & COOL YOUR M.2 DEVICE WITH M.2 SHIELD

Connect your M.2 device safer & easier while keeping it cooler for the best performance using the unique M.2 Shield. MSI M.2 Shield features cooling pads to lower the temperature of your M.2 device and avoid any possible throttling, causing it to slow down. Be sure your system stays blazing fast with M.2 Shield!"

https://www.msi.com/Motherboard/Z270-XPOWER-GAMING-TITANIUM.h...

Så jag vill någ påstå att de ljuger, rakt av. Visserligen visar ju testet att enheterna blev kallare på ett ställe men det förhindrade ju inte att enheten blev kallare som helhet och då förhindras inte heller throttling.

Ja ljuger gör man väl om man vet om att den försämrar kylförmågan. Inte säkert att de känner till detta detta utan gjort den som en utsmyckning och antagit att det iaf inte blir sämre.
Oavsett så är väl marknadsföringen kring det där inte riktigt lämplig. Och man bör väl kunna anta att kylare iaf inte försämrar även om det inte spelar någon större roll.
Aja.
Det är väl ändå en rätt onödig detalj som är frivillig så jag säger som du gör när det kommer till bristerna i w10. Acceptera det och lämna det bakom dig så blir du kanske lyckligare

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Det som skrivs är att det blir varmARE med "kylaren" än utan, så hur värmen uppstår är irrelevant i det här specifika fallet tycker jag nog. Visst det är ett extremfall, men det är ju otvetydigt att kylaren inte gör det de säger att den ska i det här fallet.

Men under normala förhållanden så kyler den ju. Under onormala förhållanden är det tvärtom. Ungefär som att slänga in en dator med vattenkylning i ett stängt litet rum. Nog kyler den bättre än luftkylning under normala förhållanden men låt den belastas max under 6 timmar så blir det ju annat av det hela.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja ljuger gör man väl om man vet om att den försämrar kylförmågan. Inte säkert att de känner till detta detta utan gjort den som en utsmyckning och antagit att det iaf inte blir sämre.
Oavsett så är väl marknadsföringen kring det där inte riktigt lämplig. Och man bör väl kunna anta att kylare iaf inte försämrar även om det inte spelar någon större roll.
Aja.
Det är väl ändå en rätt onödig detalj som är frivillig så jag säger som du gör när det kommer till bristerna i w10. Acceptera det och lämna det bakom dig så blir du kanske lyckligare

Måste man ha en sådan för att dra full nytta av Zen eller Kaby lake så får jag nog ta och skaffa en tillslut

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Ärligt talat känns detta som ett brutalt pinsamt misstag från MSI's sida, produkten verkar ju totalt värdelös. Tanken på att kunna kyla av M-2-lagringsenheten är i grunden vettig men så länge den sitter på ett ställe där den blir svår att kyla och dessutom kan täckas av instickskort så är det nog att glömma.

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Fast här finns det ett verkligt problem som de försöker lösa. De har garanterat gjort tester som visar hur dåligt det fungerar, men eftersom resultatet var så dåligt så skyltar de ej med det på papeket utan beskriver bara vad funktionen borde göra.
En liknelse se det på all preparat som lindrar förkylningssymptom, som vitlökstabletter. -Problemet med förkylning finns, inget snack om saken. Men om vitlök fungerar är en helt annan femma.

Samsung 950 och 960 Pro är 2 vanliga hårddiskar som tappar hastighet när de blir varma.

Även en modell av Intels m2n (kanske den enda dom släppt också).

Skrivet av Söderbäck:

Ja har de sagt att kylaren behövs eller är effektiv så har de ju hittat på. Har de inte något mer om det så är det mer av en utsmyckning ;).
Är väl som med kylflänsarna på RAMminnen som vanligen inte heller behövs och kanske inte ens gör nytta. Ingen har efterfrågat varken nytta eller prestandasiffror. Men de säljer.

Har kylflänsar på mina (LP då) och minnena blir faktiskt rätt varma vid belastning (kör dessa i 1600Hz ca). Sen om det fungerar utan vet jag inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fyra av fem toasters!!!

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Den som har plats kan ha en 60mm PWM-fläkt från Noctua. Jag använder integrerad grafik. Samsung 960 EVO 500GB, idle 27 grader.

Permalänk
Medlem

Att det sker i motsatt låter bara helt funny. ^^

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Starric:

Eller hur! Vad hände med de hederliga moderkorten med kylflänsar som faktiskt hade ett praktiskt utförande snarare än att se ut som solida metallblock? Var det några fel med de här på något sätt eller? Jag saknar dem...
http://www.techspot.com/articles-info/89/images/Image_00.jpg
http://www.algogo.com/store/product_images/z/145/evga790i__67406.jpg

(Socket 775 med Intel X48 om någon undrar för övrigt)

Detta M.2-problemet hade nog varit ett mindre bekymmer om de faktiskt hade haft kylflänsar på sin "kylfläns". Å andra sidan blir det väl svårt att få in SSD:n under grafikkortet etc då, men då får man väl också räkna med att det kan bli varmt där under. Som någon annan skrev så vore väl U.2 ett bättre val för desktops överlag...

U.2 är ju helt dött, finns inga sådana diskar av flertal anledningar, M.2 är framtiden då de är mycket mer öppen standard. Men vi visste redan att PCIe och M.2 SSD enheterna blir varma, det här är bara idioti

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Även en modell av Intels m2n (kanske den enda dom släppt också).

Har kylflänsar på mina (LP då) och minnena blir faktiskt rätt varma vid belastning (kör dessa i 1600Hz ca). Sen om det fungerar utan vet jag inte.

Minnen tål en hel del hetta. Jag har plockat av flänsen flera gånger för att få plats med minnesstickan. Inget har hänt än.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Låter som tekniken bygger på små korta och snabba sökningar av data, så kretsen inte hinner bli varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisP:

Den som har plats kan ha en 60mm PWM-fläkt från Noctua. Jag använder integrerad grafik. Samsung 960 EVO 500GB, idle 27 grader.

Låter som du är fullt medveten om teknikens barnsjukdomar och bevakar detta med största intresse. Va har din dator för temp idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag tycker de på de större entusiastmoderkorten kunde montera m.2 korten längre ifrån moderkortet och varför inte stående? M.2 nmve är jättebra, men det känns som att fokus på legat på en standard för laptops..

Sedan vi som har ägt en IBM deathstar hårddisk, är vare sig rädd för lite värme och missljud, knackar det inte i hårddisken så vet man ju ej om den är gång.

Ang IBM deathstar diskarna så var det ett tecken på att hårddisken kunde dö närsomhelst. Ibland kunde man få igång dom igen med att lätt slå på dom när datorn var igång för att den ska spinna igång.
Nåt problem med mekanismen antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huxflux:

Ang IBM deathstar diskarna så var det ett tecken på att hårddisken kunde dö närsomhelst. Ibland kunde man få igång dom igen med att lätt slå på dom när datorn var igång för att den ska spinna igång.
Nåt problem med mekanismen antar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade 4st IBM deathstar, alla knackade som bara den och det var redan när de var sprillans nya.
Varma så man nästan kunde steka ägg på dem var de också.

Orsaken till att så många köpte dem var att de var hutlösa billiga, om mitt minne inte bedrar mig tror jag man fick hela 120GB för under 2000kr. Och på den tiden när inte ens alla hade bredband var 120GB lite som att jämföra med 20TB hårddiskar idag. -Bara ens fantis begränsade i hur mycket skit man kunde fylla dem med.

Nå värmeproblem med hårddiskar är inget nytt, för den stora skaran är dock problemet litet. Men jag tycker det är synd att så lite fokus läggs på oss lite mer nördar. Visst extremnördarna som har egna SAN förplus 100 000kr läggs det mycket för, men den budgeten har jag inte riktigt när det kommer till hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag hade 4st IBM deathstar, alla knackade som bara den och det var redan när de var sprillans nya.
Varma så man nästan kunde steka ägg på dem var de också.

Orsaken till att så många köpte dem var att de var hutlösa billiga, om mitt minne inte bedrar mig tror jag man fick hela 120GB för under 2000kr. Och på den tiden när inte ens alla hade bredband var 120GB lite som att jämföra med 20TB hårddiskar idag. -Bara ens fantis begränsade i hur mycket skit man kunde fylla dem med.

Nå värmeproblem med hårddiskar är inget nytt, för den stora skaran är dock problemet litet. Men jag tycker det är synd att så lite fokus läggs på oss lite mer nördar. Visst extremnördarna som har egna SAN förplus 100 000kr läggs det mycket för, men den budgeten har jag inte riktigt när det kommer till hårddisk.

Dom var också väldigt snabba jämfört med konkurrenterna på den tiden. Vi slängde in nån hundratal såna på våra OEM datorer så det var lite svettigt ett tag när datorerna började komma tillbaka med felande hårddisk.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

Jag såg med detta fenomen via andra IT-sidor och Youtube.

Lite ironiskt ändå, men bra att MSI tar åt sig detta och fixar till..Jag tror om de hade satt små flänsar på kylarplattan så skulle nog hettan kunna avregleras bättre från komponenten.

Håller med.

ps. Blir nog problem med utrymme dock på sina håll och kanter.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

@Fisken1986: Var kan man läsa att MSI fixar till detta problem?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Avstängd

I mina öron låter detta som en fet flopp. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

U.2 är ju helt dött, finns inga sådana diskar av flertal anledningar, M.2 är framtiden då de är mycket mer öppen standard. Men vi visste redan att PCIe och M.2 SSD enheterna blir varma, det här är bara idioti

Skitsnack.

Problemet är att M.2 har tills nyligen räckt för även konsument desktop i prestanda. Men nu när NVMe kommer igenom så är behovet på att kyla mycket större då jobbet dessa kontrollers gör inte kan kylas med så litet kort utan ordentlig kylfläns. Det är dock exakt samma öppna standard. Båda är PCI-E direkt kontakt, båda är 4x, båda har samma latency/prestanda.

I enterprise insåg man detta och därför är U.2 mer eller mindre standard där. Thermal throttle i den sitsen gör produkten värdelös...

I konsument SSD dock är folk mer besatta av pris, istället för långvarig prestanda, så man accepterar M.2s brister. Personligen har jag inget emot M.2 för mid-end/budget enheter, men för prestanda värsting ska banne mig U.2 och ordentlig kylning användas, annars är det lika tramsigt som att försöka överklocka en i7a på stock Intel kylare...

Så M.2 är verkligen inte framtiden för desktop, om du inte vill här och nu sätta gränsen för vad alla framtida SSDer klarar av. Det är framtiden för trånga utrymmen som bärbara, där prestandan måste sitta i tredje hand, framför storlek och temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

I min nästa dator blir det nog en m2 enhet. Visste inget om värme problemen hos m2. Får väll sätta en fläkt som blåser lite på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att värmen sänks särskilt mycket av endast luft. Det går ju dock att köpa centimeterstora kylflänsar som man kan fästa. Tror att det ger bättre verkan. Om det ser fult ut är en annan fråga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surpuppa:

Tror inte att värmen sänks särskilt mycket av endast luft. Det går ju dock att köpa centimeterstora kylflänsar som man kan fästa. Tror att det ger bättre verkan. Om det ser fult ut är en annan fråga...

Värmen kan nog sänkas av enbart fläkt. Funkar väldigt bra på vanliga hdd. Därimot kan man behöva öka ytan genom en fläns.
Finns...eller fanns med dubbelhäftande tejp. Sen finns även lim

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.