Kan inte komma åt min routers admin-hemsida.

Permalänk

Kan inte komma åt min routers admin-hemsida.

Hej,

Jag har en thomson tg789vn router och försöker komma in på min routers admin-hemsida för att göra några inställningar, men det funkar inte. Först laddar den en lång stund, sen får jag detta meddelandet. Jag har även testat med "198.168.1.254", men får även där samma meddelande.

Hoppas att jag fick med tillräcklig info, behövs det mer så bara skriv. Uppskattar all sorts hjälp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av junkysailor:

Hej,

Jag har en thomson tg789vn router och försöker komma in på min routers admin-hemsida för att göra några inställningar, men det funkar inte. Först laddar den en lång stund, sen får jag detta meddelandet. Jag har även testat med "198.168.1.254", men får även där samma meddelande.

Hoppas att jag fick med tillräcklig info, behövs det mer så bara skriv. Uppskattar all sorts hjälp!

Lite lustigt nog får jag samma problem med technicolor's 799VAC router. Tror det har något med Chrome att göra. Pröva med en annan webbläsare av valfri sort. För mig löser det sig med Edge i Windows 10.

Permalänk
Skrivet av Klanders:

Lite lustigt nog får jag samma problem med technicolor's 799VAC router. Tror det har något med Chrome att göra. Pröva med en annan webbläsare av valfri sort. För mig löser det sig med Edge i Windows 10.

Hmm, får i princip samma svar med microsoft edge; https://gyazo.com/76dcba3bad127adc4b760879d792b377

Något annat tips?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av junkysailor:

Hmm, får i princip samma svar med microsoft edge; https://gyazo.com/76dcba3bad127adc4b760879d792b377

Något annat tips?

Har du påslagen VPN?
Kan inte mycket om nätverk men tänker mig att om VPN är påslaget så kanske webbläsaren försöka finna en extern adress med den nummer-serien.

Edit: Öppna den här datorn och tryck på nätverk. Ser du din router där, så dubbelklicka på den.

Permalänk
Medlem

Jag har haft router som ville ha 192.168.0.1. prova

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

@junkysailor: Prova ett par olika adresser.
192.168.1.1
192.168.0.1
192.168.1.254
192.168.0.254

Edit:
Enligt manualen skall det vara som standard http://dsldevice.lan/ eller http://192.168.1.254/
Datorn du försöker från är ansluten med kabel?

Permalänk
Medlem

öppna cmd.exe, skriv
arp -a
borde vara första adressen? testa bara alla annars :^)

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

@junkysailor: Prova ett par olika adresser.
192.168.1.1
192.168.0.1
192.168.1.254
192.168.0.254

Edit:
Enligt manualen skall det vara som standard http://dsldevice.lan/ eller http://192.168.1.254/
Datorn du försöker från är ansluten med kabel?

ja, jag använder ethernetkabel

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

öppna cmd.exe, skriv
arp -a
borde vara första adressen? testa bara alla annars :^)

värt o testa, tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Det var en liknade tråd uppe för en vecka sedan och då berodde det på att det var ett Killernic i datorn och lösningen var att avinstallera Killlermjukvaran.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Hej,

Jag har en thomson tg789vn router och försöker komma in på min routers admin-hemsida för att göra några inställningar, men det funkar inte. Först laddar den en lång stund, sen får jag detta meddelandet. Jag har även testat med "198.168.1.254", men får även där samma meddelande.

Hoppas att jag fick med tillräcklig info, behövs det mer så bara skriv. Uppskattar all sorts hjälp!

Du kollar vilken ip-adress din router har genom att ta reda på vilken gateway din dator har.
Öppna ett cmd-fönster och skriv "ipconfig", läs av ip-adressen vid default gateway.

Dessutom är det bra att läsa av arp-tabellen, se tidigare inlägg

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det var en liknade tråd uppe för en vecka sedan och då berodde det på att det var ett Killernic i datorn och lösningen var att avinstallera Killlermjukvaran.

Vad är Killernic? Inte särskilt kunnig inom området, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Vad är Killernic? Inte särskilt kunnig inom området, haha.

En nätverksadapter som många moderkort har

Permalänk
Skrivet av madtop:

Du kollar vilken ip-adress din router har genom att ta reda på vilken gateway din dator har.
Öppna ett cmd-fönster och skriv "ipconfig", läs av ip-adressen vid default gateway.

Dessutom är det bra att läsa av arp-tabellen, se tidigare inlägg

Den lösningen funkar heller inte

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

En nätverksadapter som många moderkort har

Okej, men hur skulle jag då gå till väga för att radera denna mjukvara som ovanstående säger? Hur hittar jag den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av junkysailor:

Vad är Killernic? Inte särskilt kunnig inom området, haha.

Nätverkskretsar som finns på en del moderkort och som är ökända för att ge många olika sorters problem, läs på moderkortets hemsida om du har det eller kör ipconfig/all i en kommandotolk och posta svaret.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nätverkskretsar som finns på en del moderkort och som är ökända för att ge många olika sorters problem, läs på moderkortets hemsida om du har det eller kör ipconfig/all i en kommandotolk och posta svaret.

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : x
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : FC-AA-14-5F-FD-29
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::6104:405c:a0b5:2dc6%7(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 213.x.x.x(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.128
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 2 februari 2017 18:38:04
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 2 februari 2017 20:38:04
Default Gateway . . . . . . . . . : 213.65.229.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 217.211.158.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 66890260
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1D-0A-64-02-FC-AA-14-5F-FD-29
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.67.199.39
195.67.199.40
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:34e5:74cd:2cdb:21ab:2abe:1aa5(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::2cdb:21ab:2abe:1aa5%15(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 134217728
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1D-0A-64-02-FC-AA-14-5F-FD-29
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Tunnel adapter isatap.{54DB37F5-5140-4164-9E9B-E6067576BCEC}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolaget blockerar folk att komma in i routern. För att komma in så måste man dra ut kabeln mot nätet och resetta router/modemet efter det så går det att komma in. BBB har gjort det av säkerhetsskäl. Irriterande är om man ska lägga till eller ändra så måste man resetta igen och det man skrivit in en gång försvinner. Man får göra om allt en gång till

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Bredbandsbolaget blockerar folk att komma in i routern. För att komma in så måste man dra ut kabeln mot nätet och resetta router/modemet efter det så går det att komma in. BBB har gjort det av säkerhetsskäl. Irriterande är om man ska lägga till eller ändra så måste man resetta igen och det man skrivit in en gång försvinner. Man får göra om allt en gång till

Har dem gjort detta nyligen? För jag har kunnat göra detta tidigare utan problem :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Har dem gjort detta nyligen? För jag har kunnat göra detta tidigare utan problem :/

Det har varit så ett bra tag nu då vissa routrar hade säkerhetshål. När kom du in senast?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av junkysailor:

Default Gateway . . . . . . . . . : 213.65.229.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 217.211.158.1

Ser ju inte ut som att du ens är ansluten via routern, utan direkt in i väggen till din ISP?

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Det har varit så ett bra tag nu då vissa routrar hade säkerhetshål. När kom du in senast?

Nu var det ett tag sedan, kanske 3-4 månader sedan?

Edit: minns inte riktigt, var en gissning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av junkysailor:

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : x
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Physical Address. . . . . . . . . : FC-AA-14-5F-FD-29
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::6104:405c:a0b5:2dc6%7(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 213.x.x.x(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.128
Lease Obtained. . . . . . . . . . : den 2 februari 2017 18:38:04
Lease Expires . . . . . . . . . . : den 2 februari 2017 20:38:04
Default Gateway . . . . . . . . . : 213.65.229.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 217.211.158.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 66890260
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1D-0A-64-02-FC-AA-14-5F-FD-29
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 195.67.199.39
195.67.199.40
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Tunnel adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:0:34e5:74cd:2cdb:21ab:2abe:1aa5(Preferred)
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::2cdb:21ab:2abe:1aa5%15(Preferred)
Default Gateway . . . . . . . . . : ::
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 134217728
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1D-0A-64-02-FC-AA-14-5F-FD-29
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Disabled

Tunnel adapter isatap.{54DB37F5-5140-4164-9E9B-E6067576BCEC}:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2
Physical Address. . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : No
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes

Skrivet av MarcusHuddinge:

Ser ju inte ut som att du ens är ansluten via routern, utan direkt in i väggen till din ISP?

Ja det ser onekligen ut som routern är bryggad eller ovanligt konfigurerad, det kanske går att nå admininterfacet om man manuellt sätter datorn på rätt privata nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Bredbandsbolaget blockerar folk att komma in i routern. För att komma in så måste man dra ut kabeln mot nätet och resetta router/modemet efter det så går det att komma in. BBB har gjort det av säkerhetsskäl. Irriterande är om man ska lägga till eller ändra så måste man resetta igen och det man skrivit in en gång försvinner. Man får göra om allt en gång till

Har bredbandsbolaget och fick routern för cirka 6 månader sedan i och med bandbreddsuppgradering. Har aldrig haft problem att komma in, förutom med chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Har bredbandsbolaget och fick routern för cirka 6 månader sedan i och med bandbreddsuppgradering. Har aldrig haft problem att komma in, förutom med chrome

Jag vet inte. Jag har bara ADSL. Kanske är vissa märken som blockeras

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Router/Modem

Skrivet av AMD-FX:

Jag vet inte. Jag har bara ADSL. Kanske är vissa märken som blockeras

Låter som att detta redan är gjort/ modem.
Men/
Köp en egen router och ring sedan BBB tekniska support och be dom avaktivera router funktionen i din Thomson. Deras router kommer då enbart agera som rent modem. Och du har själv makten över vilka portar du vill öppna alt. Stänga för dina spel VPN tunnlar osv.
Asus har väldigt lätta och användar vänliga routrar.
BBB kan göra detta inom några minuter, men du bör ha en egen router (brandvägg) innan.

Alt ring supporten och fråga varför du inte kommer åt webbgränsnittet så ser dom det på nolltid.😀

Med vänlig hälsning. / J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av slipknotnr1:

Låter som att detta redan är gjort/ modem.
Men/
Köp en egen router och ring sedan BBB tekniska support och be dom avaktivera router funktionen i din Thomson. Deras router kommer då enbart agera som rent modem. Och du har själv makten över vilka portar du vill öppna alt. Stänga för dina spel VPN tunnlar osv.
Asus har väldigt lätta och användar vänliga routrar.
BBB kan göra detta inom några minuter, men du bör ha en egen router (brandvägg) innan.

Alt ring supporten och fråga varför du inte kommer åt webbgränsnittet så ser dom det på nolltid.😀

Med vänlig hälsning. / J

Skickades från m.sweclockers.com

Den verkar redan vara bryggad eftersom ipconfigdumpen visar att datorn inte har ett privat ipnummer eller så är inte dumpen tagen med datorn kopplad i routern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Bredbandsbolaget blockerar folk att komma in i routern. För att komma in så måste man dra ut kabeln mot nätet och resetta router/modemet efter det så går det att komma in. BBB har gjort det av säkerhetsskäl. Irriterande är om man ska lägga till eller ändra så måste man resetta igen och det man skrivit in en gång försvinner. Man får göra om allt en gång till

Fast TS verkar ju ha Telia

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av junkysailor:

Har dem gjort detta nyligen? För jag har kunnat göra detta tidigare utan problem :/

Fast du verkar ju ha TELIA och inte BBB? Iaf. om din ipconfig stämmer.
Dessutom verkar du ha en IPv6 tunnel? Har du installer det själv? Om inte så kan någon annan ha direktåtkomst till din dator.

Dessutom (som andra sagt) så har du en publik adress på din dator så din router är inte längre en router, din publika IP adress kan alla komma åt, och det är rätt dumt......

När man ställer om sin router till en brygga (som du har gjort) så kommer du inte åt din router på vanliga IP adressen. Hur det fungerar med just din router vet jag inte. Jag kör bryggat med comhem och kan komma åt mitt modem ändå.

Permalänk
Skrivet av studiox_swe:

Fast du verkar ju ha TELIA och inte BBB? Iaf. om din ipconfig stämmer.
Dessutom verkar du ha en IPv6 tunnel? Har du installer det själv? Om inte så kan någon annan ha direktåtkomst till din dator.

Dessutom (som andra sagt) så har du en publik adress på din dator så din router är inte längre en router, din publika IP adress kan alla komma åt, och det är rätt dumt......

När man ställer om sin router till en brygga (som du har gjort) så kommer du inte åt din router på vanliga IP adressen. Hur det fungerar med just din router vet jag inte. Jag kör bryggat med comhem och kan komma åt mitt modem ändå.

Det där låter verkligen inte bra. Jag kommer verkligen inte ihåg att jag har gjort några av dessa inställningar. Jag har dock försökt portforwarda till en Minecraft-server en gång. Vad behöver jag göra för att lösa dessa problem?