Permalänk
Medlem

Problem med hög ping

Hej,

har nu på senaste tiden börjat få väldigt hög ping från och till, väldigt segt att ladda sidor och får 1000 ping i CSGO under den här tiden, det brukar bara vara i några minuter för att sedan efter någon timme komma tillbaka. Körde pingplotter i 2 timmar då internet bråkade och såhär såg det ut då, har aldrig använt pingplotter innan så jag vet inte direkt hur man avgör var felet kommer ifrån. Min bredbandsleverantör är Telia och jag har bryggat modemet så använder en Asus RT-N56U router med kabel.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av S1xten:

Hej,

har nu på senaste tiden börjat få väldigt hög ping från och till, väldigt segt att ladda sidor och får 1000 ping i CSGO under den här tiden, det brukar bara vara i några minuter för att sedan efter någon timme komma tillbaka. Körde pingplotter i 2 timmar då internet bråkade och såhär såg det ut då, har aldrig använt pingplotter innan så jag vet inte direkt hur man avgör var felet kommer ifrån. Min bredbandsleverantör är Telia och jag har bryggat modemet så använder en Asus RT-N56U router med kabel.

https://i.gyazo.com/8539e912894d04050eb05cf1fbecab3e.png

Tack på förhand!

Testat ringa Telia och be dom kolla det ? Mitt internet dummade sig också för typ ett år sedan eller något sådant , men då gjorde dom tester och kunde se att allting flöt på bra hela vägen in till lägenheten och att det va någonting därefter som strulade = nånting i min dator (körde med kabel in i moderkortet men allting löste sig när jag skaffat separat nätverkskort). Mitt problem va typ liknande , allting funkade hur fint som helst, sen helt plötsligt så kunde typ vända från att ta en eller två sekunder att ladda en sida till att det tog nästan uppåt 8-10 minuter i värsta fall....

Mvh

Permalänk
Medlem

Du har problem mellan din router och telia. Det kan bero på routern, kabeln eller telias station.
troligtvis är det routern som har något problem, har du många wifi-enheter inkopplade?
Hade tidigare liknande problem som jag avhjälpte med att byta mjukvara i routern. Finns antagligen en lösning för din router.

Testa nätverket utan router är fösta steget såklart.

Permalänk
Inaktiv

Bor du själv?
Har du många enheter anslutna?
Vad har du för bandbredd?

Hög ping kan (ibland) helt enkelt bero på att du inte har nån bandbredd kvar. Då det verkar vara tidsspecifikt så kan det naturligtvis beror på att något tar bandbredd hemma, eller att bandbredden inte räcker till hos Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Du har problem mellan din router och telia. Det kan bero på routern, kabeln eller telias station.
troligtvis är det routern som har något problem, har du många wifi-enheter inkopplade?
Hade tidigare liknande problem som jag avhjälpte med att byta mjukvara i routern. Finns antagligen en lösning för din router.

Testa nätverket utan router är fösta steget såklart.

Nja, fördröjningen uppstår mellan dator och router så det är knappast fel på kabel eller "telias station". Utan felet ligger i hemmanätet: dator, wifi eller router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nja, fördröjningen uppstår mellan dator och router så det är knappast fel på kabel eller "telias station". Utan felet ligger i hemmanätet: dator, wifi eller router.

192.168.1.1 är väl routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Nja, fördröjningen uppstår mellan dator och router så det är knappast fel på kabel eller "telias station". Utan felet ligger i hemmanätet: dator, wifi eller router.

Nej, den uppstår bakom routern dvs mellan routern och Telia.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Du har problem mellan din router och telia. Det kan bero på routern, kabeln eller telias station.
troligtvis är det routern som har något problem, har du många wifi-enheter inkopplade?
Hade tidigare liknande problem som jag avhjälpte med att byta mjukvara i routern. Finns antagligen en lösning för din router.

Testa nätverket utan router är fösta steget såklart.

Har 2 wifi enheter uppkopplade, en Ipad och min Iphone, bytte firmware i routern för 2-3 dagar sedan.

Skrivet av studiox_swe:

Bor du själv?
Har du många enheter anslutna?
Vad har du för bandbredd?

Hög ping kan (ibland) helt enkelt bero på att du inte har nån bandbredd kvar. Då det verkar vara tidsspecifikt så kan det naturligtvis beror på att något tar bandbredd hemma, eller att bandbredden inte räcker till hos Telia.

Japp, bor själv. Har bara min Ipad och Iphone ansluten till routern. Har 30 Mbit från Telia, hade samma problem innan då jag använde Telias egna modem, Thomson eller vad den nu heter och då löste jag problemet med att brygga Thomson modemet och köpte en Asus nt56u router, då fungerade det felfritt tills nyligen. Har uppdaterat routern och allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1xten:

Har 2 wifi enheter uppkopplade, en Ipad och min Iphone, bytte firmware i routern för 2-3 dagar sedan.

Japp, bor själv. Har bara min Ipad och Iphone ansluten till routern. Har 30 Mbit från Telia, hade samma problem innan då jag använde Telias egna modem, Thomson eller vad den nu heter och då löste jag problemet med att brygga Thomson modemet och köpte en Asus nt56u router, då fungerade det felfritt tills nyligen. Har uppdaterat routern och allting.

Testa att stänga av allting i 30 sec, kan va nått sånt, sen kan du köra pingplotter direktkopplad till modemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Testa att stänga av allting i 30 sec, kan va nått sånt, sen kan du köra pingplotter direktkopplad till modemet

Okej, återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Koppla bort Asus routern för tillfället och koppla datorn rakt i modmet för att se om det gör någon skillnand, sådan där hög ping beror regel på att nat funktionen i routern jävlas

Permalänk

Har du övervägt att inte ladda ner 4k hentai samtidigt som du skjuter ryssar?