Regeringen utreder hårdare straff för upphovsrättsbrott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu får du sluta ge mig åsikter som jag inte vill och inte kan stå bakom.

Skärpning!

Förefaller vara svårt att läsa innantill, jag skev i inlägget som visas nedan "Jag anser att straffskalan är fullt tillräklig idag!"

Men det gör inte jag. Svårare än så är det inte. Ingen idé att hetsa upp sig för att vi har olika åsikter i frågan

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Men det gör inte jag. Svårare än så är det inte. Ingen idé att hetsa upp sig för att vi har olika åsikter i frågan

Ingen hets från min sida, men fick nu lite problem med vad din åsikt verkligen är då du skriver att vi har olika åsikter.

Jag skrev ju tidigare "Jag anser att straffskalan är fullt tillräklig idag!"

Betyder det då att du vill ha hårdare straff eller lägre straff?

Bollen är din

Får tillägga att jag nog skulle bli lite ledsen om dom skulle höja straffet för fildelning, då det skulle visa på att vi lägger oss platt för storfinnanserna...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ser nog att dom tagit till förnuftet och breddat politiken.

Problemet är att deras enda fråga, var viktig för många. Så pass viktig att de hade chansen att få något inflytande. Men deras "breddning" gav resultatet att man helt plötsligt röstar på en massa skit man inte är intresserad av.
JAG, kunde rösta på Pp, när jag visste att det här var det som var viktigt för dem, och att de skulle samarbeta med vilket parti som helst, för att få resultat i det här. Jag kan leva med att de samarbetar med vänstern, och / eller högern. Inga problem. Men jag kan inte rösta på deras saliga röra av politiska åsikter som de stått för sedan breddningen. Och ALLA jag pratat med, som röstade på Pp, har gjort precis samma reflektion. Pp gjorde sig omöjliga för det stora flertalet när de "breddade" sig, och det syntes i valresultatet.
Sen hjälper det ju inte att man varit värdelöst dålig på att föra upp sin kärnfråga i debatten, så man helt enkelt inte synts.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är att deras enda fråga, var viktig för många. Så pass viktig att de hade chansen att få något inflytande. Men deras "breddning" gav resultatet att man helt plötsligt röstar på en massa skit man inte är intresserad av.
JAG, kunde rösta på Pp, när jag visste att det här var det som var viktigt för dem, och att de skulle samarbeta med vilket parti som helst, för att få resultat i det här. Jag kan leva med att de samarbetar med vänstern, och / eller högern. Inga problem. Men jag kan inte rösta på deras saliga röra av politiska åsikter som de stått för sedan breddningen. Och ALLA jag pratat med, som röstade på Pp, har gjort precis samma reflektion. Pp gjorde sig omöjliga för det stora flertalet när de "breddade" sig, och det syntes i valresultatet.
Sen hjälper det ju inte att man varit värdelöst dålig på att föra upp sin kärnfråga i debatten, så man helt enkelt inte synts.
B!

Ja PP hade ett vinnande koncept, men dom sumpade det. PP lyckats ta sig in i Europaparlamentet på enbart en fråga, och efter deras breddning så tror jag det var många inklusive mig själv som tog avstånd från det här extremistiska parti som dom är idag.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Problemet är att deras enda fråga, var viktig för många. Så pass viktig att de hade chansen att få något inflytande. Men deras "breddning" gav resultatet att man helt plötsligt röstar på en massa skit man inte är intresserad av.
JAG, kunde rösta på Pp, när jag visste att det här var det som var viktigt för dem, och att de skulle samarbeta med vilket parti som helst, för att få resultat i det här. Jag kan leva med att de samarbetar med vänstern, och / eller högern. Inga problem. Men jag kan inte rösta på deras saliga röra av politiska åsikter som de stått för sedan breddningen. Och ALLA jag pratat med, som röstade på Pp, har gjort precis samma reflektion. Pp gjorde sig omöjliga för det stora flertalet när de "breddade" sig, och det syntes i valresultatet.
Sen hjälper det ju inte att man varit värdelöst dålig på att föra upp sin kärnfråga i debatten, så man helt enkelt inte synts.
B!

Det att dom inte nådde ut får man skylla förra ledningen för, något som jag tog upp då jag var medlem.

Fick då svaret att jag inte visste, att jag inte förstod, att jag inte skulle lägga mig i deras arbete = ridå = en medlem mindre...
För tusan, man fick ju intrycket att partiprogrammet var skrivet av någon som gick i lågstadiet när partiledaren var författare

Får idag ett mycket bättre intryck även om PP kanske inte syns ännu, en sak som kanske kan förklaras med att ledningen är ny och att det tar en del tid innan allt är på platts.

Hur det är återstår att se, men tycker själv att dom bör få en chans

Ursprungsfrågan är fortfarande i centrum!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Ingen hets från min sida, men fick nu lite problem med vad din åsikt verkligen är då du skriver att vi har olika åsikter.

Jag skrev ju tidigare "Jag anser att straffskalan är fullt tillräklig idag!"

Betyder det då att du vill ha hårdare straff eller lägre straff?

Bollen är din

Får tillägga att jag nog skulle bli lite ledsen om dom skulle höja straffet för fildelning, då det skulle visa på att vi lägger oss platt för storfinnanserna...

Det betyder att jag tycker att det är betydligt allvarligare att förstöra en människas liv än att olagligt sprida andras verk. Jag menar att det borde vara mycket högre reella straff på grov misshandel. Jag tycker att grov mishandel är oerhört mycket värre än ekonomisk brottslighet. Om vi vänder på det:

Hollywoodproducent Adam får ett val: "Du får välja Adam, antingen sparkar vi in ansiktet och revbenen på dig eller så sprider vi dina filmer gratis. Vad väljer du?"

Jag tror att Adam gladeligen skulle välja att få sina filmer spridda.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det betyder att jag tycker att det är betydligt allvarligare att förstöra en människas liv än att olagligt sprida andras verk. Jag menar att det borde vara mycket högre reella straff på grov misshandel. Jag tycker att grov mishandel är oerhört mycket värre än ekonomisk brottslighet. Om vi vänder på det:

Hollywoodproducent Adam får ett val: "Du får välja Adam, antingen sparkar vi in ansiktet och revbenen på dig eller så sprider vi dina filmer gratis. Vad väljer du?"

Jag tror att Adam gladeligen skulle välja att få sina filmer spridda.

.

SweMerlin, jag visste att det var din upfattning, närapå samma sim min

Så vi behöver inte bolla, vi uttrycker det lite olika. Det som jag reagerade på var att du ville få det till att jag skulle tycka att en människas liv var mindre värt än ett ekonomiskt värde, något jag aldrig kan ställa mig bakom.
Förlorade en son år 2000 med orsaken att några snålade/slarvade med underhåll av ett ställverk, behöver jag nämna att ansvariga gick helt fria. Ansvariga tillhörde gräddan, politiskt aktiva. Åklagaren körde svågerpolitik och lade ner utredningen inte en gång, utan två gånger.
Så nog har jag sett vad som värderas i vårt samhälle på nära håll...
En människas liv kan aldrig värderas i pengar, ändå så finns det dom som gör det och mer där till. Tyvärr
Straffskala och samhällets prioritering/värdering är två helt skilda saker, även om man kan tycka dom ska gå hand i hand.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

SweMerlin, jag visste att det var din upfattning, närapå samma sim min

Så vi behöver inte bolla, vi uttrycker det lite olika. Det som jag reagerade på var att du ville få det till att jag skulle tycka att en människas liv var mindre värt än ett ekonomiskt värde, något jag aldrig kan ställa mig bakom.
Förlorade en son år 2000 med orsaken att några snålade/slarvade med underhåll av ett ställverk, behöver jag nämna att ansvariga gick helt fria. Ansvariga tillhörde gräddan, politiskt aktiva. Åklagaren körde svågerpolitik och lade ner utredningen inte en gång, utan två gånger.
Så nog har jag sett vad som värderas i vårt samhälle på nära håll...
En människas liv kan aldrig värderas i pengar, ändå så finns det dom som gör det och mer där till. Tyvärr
Straffskala och samhällets prioritering/värdering är två helt skilda saker, även om man kan tycka dom ska gå hand i hand.

Beklagar

Ja, storfinansens (i det här fallet filmägarnas) upplevda skador straffas hårdare än skador på människor. Mycket märkligt.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Beklagar

Ja, storfinansens (i det här fallet filmägarnas) upplevda skador straffas hårdare än skador på människor. Mycket märkligt.

Det är ok, men tack ändå!
Är nu mer än 16 år sedan, så...

Ja, när det gäller film och även musik så har dom under lång tid haft ett rätt snedvridet fokus.

Har ibland funderat på hur många gånger man har betalat för ett verk utan att ens haft tanke på att köpa det eller för den delen lyssna på eller se det under en livstid.
Alla kassettband under tidig 8-bitars hemdator tiden, alla privat tagna videoband, alla senare filmer och foton på digitalt media som man sen för över på backup, allt på digitalt media. Senare så distribuerar man det till vänner och bekanta.
Digitalt media som slits, som med tiden ersätt varvid man ännu en gång betalar för något man inte är intresserad utav.

Frågan är varför i h...te film och musikbransch har rätt att ta betalt för att jag ska kunna ha privata minnen som delas med vänner och bekantar.
Den bråkdel av privatkopiering som upptar mitt media är några procent av all lagring och då har jag ändå betalat ännu en gång för ett verk, ja denna gången så betalade jag för något jag ville ha. Men allt det andra över åren...
Den branschen har verkligen lyckats hitta en nisch att samla på sig bidrag och tiggarpengar i industriell skala, det ska dom ha en eloge för, men nog kan man förvänta sig att bidrag ska gå till den/dom som är i behov, dom som är fattiga.
Ovanpå det så har dom mage till att gnälla när någon sparar ett verk, denna någon är ofta en ungdom som ännu inte kommit i ålder för att tjäna egna pengar och då med möjlighet att köpa det verk den vill lyssna på eller se, inte att förglömma att vissa verk aldrig kommer till vissa marknader.

Det känns lite som att tjuven klagar på tjuven, frågan är vem som är den största tjuven?

Är det verkligen så konstigt om någon får för sig att sprida ett verk som den kommit över... Blir ju lite av en modern ”Robbin Hood”...

Lite av min allmäna syn och tankegång

---

Sen det med Adam tidigare stämer rätt väl för mindre artister som vill ha mer än en kanal, där blir det mer som "Vi sprider ditt material men räkna inte med att du tjänar något, däremot så kommer VI att dra in pengar!"

Ungefär...

.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!