Permalänk

Bredband 2 hög ping

Tjena gänget!

Jag har haft bredband 2 nu i ett år utan några problem. Men runt årskiftet så har min ping börjat gå bananas vissa kvällar runt kl 20+.

I vanliga fall har jag ca 2-5 ms med 90 ner och 7 upp.
Kvällarna som krånglar blir ca 150-250 ms och 5-25 ner och 3-7 upp.

Nu har jag kontaktat deras support som säger att jag måste installera pinglotter och mäta eländet åt dem. På det så ska jag visst ha datorn direkt kopplad till min fiberdosa/konverter som är 10m bort i hallen.

Jag har lägenhet med en fiberkonverter ovanför halldörren sedan har jag uttag i alla rum men bara uttaget i sovrummet fungerar/är aktivt.

Jag kan inte förstå varför jag måste ha en direktkoppling till konvertern när jag kan koppla till fiberuttaget? Jag förstår att man inte ska ha en egen router/wifi grej emellan men nu blir det ju bara en extra sladd som uppenbart fungerar.
Kan någon förklara det här för mig?

Love and peace // Silver

Permalänk
Medlem

Vilket stadsnät?

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverhand:

Nu har jag kontaktat deras support som säger att jag måste installera pinglotter och mäta eländet åt dem. På det så ska jag visst ha datorn direkt kopplad till min fiberdosa/konverter som är 10m bort i hallen.

Jag har lägenhet med en fiberkonverter ovanför halldörren sedan har jag uttag i alla rum men bara uttaget i sovrummet fungerar/är aktivt.

Jag kan inte förstå varför jag måste ha en direktkoppling till konvertern när jag kan koppla till fiberuttaget? Jag förstår att man inte ska ha en egen router/wifi grej emellan men nu blir det ju bara en extra sladd som uppenbart fungerar.
Kan någon förklara det här för mig?

Så länge du inte har någon switch osv i mellan, är du direktkopplad. Rimligtvis har supporten bara inte förstått scenariot.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag hade just ditt problem med Bahnhof + att jag fick packetförlust och förlorade kanske 30% bandbredd på vissa tider.
Bytte till Bredband2 och nu fungerar allt för mig igen så det verkar vara lite random vilken ISP man får problem hos.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk

Vet inte riktigt vilket stadsnät jag tillhör men jag bor i Farsta xD.
Eller hur B, det är ju bara en extra sladd emellan, känns inte som en vettig support:/

Hakd, jag har nog inte möjlighet att byta. Frågan är varför det krånglar, är det överbelastning vissa tider?

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem men har inte orkat ta i det p.g.a okunnig support. De har ju inte öppet när problemet inträffar. Jag misstänker överbelastning, de har sålt mer kapacitet än vad de kan leverera.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Haft identiska problem med Comhem och det berodde på kapacitetsbrist. Så som du beskriver det (inträffar peakhours dvs kvällar och helger) låter det onekligen som kapacitetsbrist. Var en mardröm för mig att få Comhem att inse det, så kan inte annat än beklaga din situation...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

Samma problem om jag ansluter mot min väns TS3 server, bra på dagarna men problem på kvällarna. Har dock endast problem mot min vän, fungerar bra i övrigt.

Har loggat ping för den senaste veckan och det ser ut såhär:

Permalänk
Medlem

Har fått samma problem med Viasats fibertjänst och det började efter att de gjorde ett underhåll i förra veckan. Nu får jag packetloss och vissa hemsidor går inte att läsa in. Antar att du har felkonfat någon switch då jag helt plötsligt får massa norsk reklam vilket jag aldrig fått tidigare.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chawan123:

Samma problem om jag ansluter mot min väns TS3 server, bra på dagarna men problem på kvällarna. Har dock endast problem mot min vän, fungerar bra i övrigt.

Har loggat ping för den senaste veckan och det ser ut såhär: http://i.imgur.com/ur8rbKX.png

Off topic: Vilken applikation kör du med ? Har letat efter ett alternativ till Pingplotter.

Permalänk

Tycker EMCO Ping Monitor Free 5, är bra

Permalänk
Medlem

Har "Bahnhof sjukan" nu drabbat andra? Har ni Zitius stadsnät kan dem va boven.

Permalänk
Medlem

Samma problem här, bb2 via Zitius (stadsnät) i Täby. Byter ISP väldigt snart om de inte fixar det.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Har också problem med ping ibland, reagerade nu på att ni skrev Zitius och såg att det var det jag hade också. Jag har varit i kontakt med dessa innan jag blev medlem och frågade varför dom prylar 1-2 gånger per månad och då stängde ner nätet vid 00:00.
- Fick aldrig hans fortsatta svar då hotmail låste mina konton när jag bytt till fiber.

Vilketsom så verkar dom jobba på det. Och det går väl inte att söka sig ifrån det då, är man kopplad på dom trådarna så är man väl fast oavsett vilken operatör man väljer?

Citat:

Kvalitetsproblem
2017-01-26 00:00:00 Beräknad klartid 2017-01-31 17:00:00
Vissa kunder i nätet kan under belastningstider, såsom kvällar och vissa tidpunkter under helger, uppleva hastighetsproblem. Problemet grundar sig i kraftigt ökad trafikmängd och lösningen för detta är att utöka kapaciteten på berörd sträcka. Detta planeras att åtgärdas tisdagen 31/1. Vi vill poängtera att detta endast drabbar vissa kunder och endast internettjänsten. Vi återkommer med mer information under nästa vecka.

Citat:

Planerat driftuppehåll
2017-01-31 00:00:00 Beräknad klartid 2017-01-31 04:00:00
Planerat avbrott Göteborg med omnejd.
Servicefönster:
Startar: 2017-Jan-31 00:00 (Svensk tid)
Slutar: 2017-Jan-31 04:00 (Svensk tid)
Orsak: Omkoppling på grund av nätutbyggnad.
Påverkan: 1 x 4 timmar avbrott

Vem vet, kanske blir stabilt den 31, eller katastrof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av silverhand:

Vet inte riktigt vilket stadsnät jag tillhör men jag bor i Farsta xD.
Eller hur B, det är ju bara en extra sladd emellan, känns inte som en vettig support:/

Hakd, jag har nog inte möjlighet att byta. Frågan är varför det krånglar, är det överbelastning vissa tider?

Finns en tråd till om B2 i Stockholmsområdet:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1463815-problem-med-hog...

Även jag har problem:
#16636028

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassefrasse:

Och det går väl inte att söka sig ifrån det då, är man kopplad på dom trådarna så är man väl fast oavsett vilken operatör man väljer?

Jag tolkar mina mätningar som att det är överlast i överlämning mellan Zitius och B2.
För mig strular det mellan hopp 3 & 4 och på ett ställe som heter KN7.
pingplotter

KN7 är en lokal där operatörer byter trafik.
https://cloudscene.com/data-center/sweden/stockholm/stokab-kn...

Så jo, det lönar sig nog att byta operatör.

Permalänk
Skrivet av haxorn:

Off topic: Vilken applikation kör du med ? Har letat efter ett alternativ till Pingplotter.

Lite speciell setup. Har ett script som loggar in i min router(Mikrotik RB750Gr3) via dess API så jag kan pinga direkt ifrån routern. Hosten pingas 10 gånger för att få fram ett snittvärde på hur hög pingen är, efter det sparar jag datan i InfluxDB. Kör detta med 5 minuters intervaller.

För att visa datan som i bilden använder jag Grafana, allt körs från en Raspberry Pi 3.

Permalänk
Medlem

@deppan:

Har inget med ISP att göra , det är Zitius.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det fortfarande problem med B2 och Zitius i Stockholm.

Har just nu (20:30) 200ms mot 8.8.8.8
Och det kommer bli 2ms efter cirka 23

Permalänk
Medlem

Nu har Zitius åtgärdat problemet genom att "uppgradera" nätet med traffic shaping. Pingen är återigen bra på kvällstid, men får istället ~20 Mbit/s ner via bredbandskollen och 500kB/s när jag laddar ner något. Härligt.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Gaahh! Ni fattar vad det här innebär va? Snart kommer vi vi att börja få se caps på fasta fibernätet också som i usa. Hemska tanke. Fick precis fiber och har alltele via ip-only. Har bara haft det några dagar men jag har mästerliga siffror efter routerbyte, 960/110 2ms men efter vad som beskrivs här är det väl bara en tidsfråga innan det blir tight i pipan...

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

Nu har Zitius åtgärdat problemet genom att "uppgradera" nätet med traffic shaping. Pingen är återigen bra på kvällstid, men får istället ~20 Mbit/s ner via bredbandskollen och 500kB/s när jag laddar ner något. Härligt.

kör bbk och felanmäl på!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Din ping ska inte påvärkas av belastning. Om den gör det så är det något på vägen eller hos dig som är överbelastat. Slulle inte förvåna mig om en shitch någong stanss blir överbelalstad och beter sig som om den hadde blivit attakerad av en arp posion attak. ( man skickar en MASSA, MAC adresser. då går den över i hubläge och senare startar om sig.) Kan även vara så att nägaget är ostabilt så då slutar den fungera då och då men då det bli mindre belastning staratar den igen. Därav de korta spikarna då den inte fungerar.
Kan du kolla jitter?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av deppan:

Nu har Zitius åtgärdat problemet genom att "uppgradera" nätet med traffic shaping. Pingen är återigen bra på kvällstid, men får istället ~20 Mbit/s ner via bredbandskollen och 500kB/s när jag laddar ner något. Härligt.

Upplevde samma sak igår kväll, dvs nedhastigheten låg stadigt runt 20Mbit/s via Bredbandskollen. Jag har alltid haft minst 80Mbit/s oavsett tid på dygnet tidigare (och bra ping faktiskt). Jag har Bredband2 som ISP i Svensk Infrastrukturs nät i Täby med Zitius som KO och min tjänst är 100/10.

Vid en mätning precis nu ligger jag på 88/9. Ska testa igen ikväll och imorgon kväll och om det fortfarande är orimligt låga hastigheter kvällstid så felanmäler jag till Bredband2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippleCarry:

Upplevde samma sak igår kväll, dvs nedhastigheten låg stadigt runt 20Mbit/s via Bredbandskollen. Jag har alltid haft minst 80Mbit/s oavsett tid på dygnet tidigare (och bra ping faktiskt). Jag har Bredband2 som ISP i Svensk Infrastrukturs nät i Täby med Zitius som KO och min tjänst är 100/10.

Vid en mätning precis nu ligger jag på 88/9. Ska testa igen ikväll och imorgon kväll och om det fortfarande är orimligt låga hastigheter kvällstid så felanmäler jag till Bredband2.

Är nere på 20Mbit/s nu igen, jag felanmäler på nytt. Gör det du med.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Segt som vanligt

Ligger på 50 /90 på ett 250/100 abonnemang på T3. Även jag kör via Zitius i Täby. Igår var jag ner på 20/90. Börjar tröttna på detta och får inga vettiga svar från någon. Med tanke på alla andra rapporter så börjar det bli tydligt att det är Zitius som är den svaga länken i det hela.

Permalänk
Medlem

Problemen verkar vara lösta hos mig nu, har funkat utmärkt varje kväll sedan några dagar tillbaka.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Bredband2 hade serviceuppehåll mellan 00-06 i lördags, mitt kom igång igen vid runt 1.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zunil:

Bredband2 hade serviceuppehåll mellan 00-06 i lördags, mitt kom igång igen vid runt 1.

Står att det fortfarande är pågående. Hoppas det är det då jag hade 30Mbit ner i går på ett 1000Mbit

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5