Varför kan jag inte pinga andra datorer?

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte pinga andra datorer?

Kan pinga min router, switch, båda accesspunkterna, en chromecast, tre mobiler, en ipad, en android tablet, men inga andra datorer? Har testat pinga min laptop och desktop från varandra, och dessutom en annan laptop och en annan desktop.
När jag försöker pinga en dator så får jag "Request timed out" medan det funkar att pinga allt annat.

Permalänk
Medlem

lokala brandväggen som inte svarar på ping låter mest troligt.
Testa lite snabbt att gå till "Målet", klicka på start, skriv firewall, stäng av den och pinga.

Svarar det så får du dra igång den igen och bara sätta en regel som tillåter ipv4 ping

Permalänk
Rekordmedlem

Är allt anslutet på routerns lansida ?
Har du satt statiskt ip på något eller sköts adresseringen via dhcp ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är allt anslutet på routerns lansida ?
Har du satt statiskt ip på något eller sköts adresseringen via dhcp ?

Allt är på 192.168.1.X
Har provat både och

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

lokala brandväggen som inte svarar på ping låter mest troligt.
Testa lite snabbt att gå till "Målet", klicka på start, skriv firewall, stäng av den och pinga.

Svarar det så får du dra igång den igen och bara sätta en regel som tillåter ipv4 ping

Det här och Windows Defender är det enda jag har

Permalänk
Medlem

Samma sak men du ska inte in i advanced....

Typ så här (rutan ser likadan ut i win10)
http://www.pcdiy.com/1098/turn-off-firewall-in-windows-7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Samma sak men du ska inte in i advanced....

Typ så här (rutan ser likadan ut i win10)
http://www.pcdiy.com/1098/turn-off-firewall-in-windows-7

Doh, märkte inte ens att jag var på avancerad, inte konstigt att jag inte hittade en simpel av/på knapp :^)

Permalänk
Medlem

@Spiffman Funkar när brandväggen är avstängd. Tack :^)
Finns det nåt sätt att fixa så att det funkar utan att behöva inaktivera brandväggen? Eller får jag helt enkelt bara gå runt och temporärt inaktivera brandväggen på Windows-datorer när det så är dags?

Permalänk
Medlem

I dom avancerade inställningarna under inkommande trafik, leta upp regeln "File and Printer Sharing (Echo Request - ICMPv4-In)". Jag har ett engelskt Windows, så den kanske heter något annat på ett svenskt. Aktivera den regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

I dom avancerade inställningarna under inkommande trafik, leta upp regeln "File and Printer Sharing (Echo Request - ICMPv4-In)". Jag har ett engelskt Windows, så den kanske heter något annat på ett svenskt. Aktivera den regeln.

Googlade lite snabbt och hittade den här videon. Han säger att man ska aktivera den som säger "Domän", men för mig var det den som säger "Privat, Offentlig" som fick det att funka, varför är det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Googlade lite snabbt och hittade den här videon. Han säger att man ska aktivera den som säger "Domän", men för mig var det den som säger "Privat, Offentlig" som fick det att funka, varför är det så?
http://i.imgur.com/JcvI68P.png

För att du förmodligen inte sitter på en domän och där med har windows inte klassat ditt nätverk som "domän nät"

Med största sannorlikhet har du en "privat" klassad nätverksanslutning.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/a/9OLYV
Såhär ser du vilken typ av nätverk du sitter på

Kontrollpanelen -> Nätverks & Delningscenter

I windows brandväggen så kan du tillåta inkommande ICMP echo requests för det nätverket du sitter på.
Troligen så har du nätverket inställt på "Publikt" eller "Privat" men det får du dubbelkolla på båda dina datorer

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bmannu:

http://imgur.com/a/9OLYV
http://imgur.com/a/9OLYV
Såhär ser du vilken typ av nätverk du sitter på

Kontrollpanelen -> Nätverks & Delningscenter

I windows brandväggen så kan du tillåta inkommande ICMP echo requests för det nätverket du sitter på.
Troligen så har du nätverket inställt på "Publikt" eller "Privat" men det får du dubbelkolla på båda dina datorer

Det går att välja "alla" om jag inte minns fel, det spelar ju ingen roll då personen inte kommer ha ett domännätverk. Att domän finns är förmodligen för att TS kör Windows x Professional och inte någon home edition som är vanligast ..

Permalänk
Medlem

När du kopplar upp dig till ett nytt nätverk så brukar windows fråga om det är privat, public eller domän vad du har valt där ska matcha vad du väljer i brandväggen eller om du bara tar alla. Spelar inte så stor roll vad du valt bara det är samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spixel:

När du kopplar upp dig till ett nytt nätverk så brukar windows fråga om det är privat, public eller domän vad du har valt där ska matcha vad du väljer i brandväggen eller om du bara tar alla. Spelar inte så stor roll vad du valt bara det är samma.

Brukar alltid bara klicka på vad som helst :^)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

http://imgur.com/a/9OLYV
Såhär ser du vilken typ av nätverk du sitter på

Kontrollpanelen -> Nätverks & Delningscenter

I windows brandväggen så kan du tillåta inkommande ICMP echo requests för det nätverket du sitter på.
Troligen så har du nätverket inställt på "Publikt" eller "Privat" men det får du dubbelkolla på båda dina datorer

Brukar högerklicka nere på nätverksgrejen i taskbaren och gå den vägen, slippa öppna flera fönster :^)

Redan fixat det där med hjälp av tidigare inlägg, men nu vet jag också vilken jag ska välja utan att behöva testa mig fram. Tack

Permalänk
Medlem

De flesta routar har ju inbyggt stöds för aktivera Svara på ping-begäran från WAN där man automatiskt gör att ingen kan pinga ens IP skyddas ju från DOS attacker som skickar ping ofta problemet är ju att ingen kan ansluta till en server heller om man sätter upp den om man blockerar anropen till IP.

Permalänk
Medlem

Varför behöver du pinga enheterna i ditt lan?

Permalänk
Skrivet av UMJ:

De flesta routar har ju inbyggt stöds för aktivera Svara på ping-begäran från WAN där man automatiskt gör att ingen kan pinga ens IP skyddas ju från DOS attacker som skickar ping ofta problemet är ju att ingen kan ansluta till en server heller om man sätter upp den om man blockerar anropen till IP.

Att routern inte svarar på ping betyder inte att du inte kan köra en server bakom routern..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p