Permalänk
Medlem

Asus Z170I Pro Gaming och i5 7600K

Jag förhastade mig lite och köpte ett Asus Z170I Pro Gaming-moderkort tillsammans med en Intel Core i5 7600K-processor och ser först nu att moderkortet stödjer sjätte generationens Intel-processorer, inte 7:e generationen som min processor är. Jag har inte packat upp processorn än och kan på sätt och vis tänka mig att byta mot en i5 6600K men tänkte bara dubbelkolla först om det är helt kört med en i5 7600K och det moderkortet. Är det någon som vet?

Permalänk

En BIOS-uppdatering och det ska funka.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Risken är att datorn inte ens startar så att du kan uppdatera BIOS.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Ahh, jag förstår. Frågan blir då, kan jag göra en BIOS-uppdatering utan att ha rätt processor i från början? Annars hamnar jag i något slags Moment 22-läge.

Permalänk
Medlem

Sitter på samma sits, känner ingen som har en 1151 processor till hands (duh), så blir att pallra mig till inet imorgon och be dom flasha åt mig för 200kr spänn

Innan du byter processorn kan du alltså fråga runt och låna alternativt köpa den billigaste 1151 processorn (cirka 450 ny), eller göra som mig med inet

edit: försökte kolla upp om ditt moderkort hade ASUS sköna funktion "usb bios flashback" där man kan flasha bioset utan en processor, tror inte ditt finns på listan dock

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk

@kahlin: Precis som @Mix0r säger så saknar tyvärr ditt moderkort "USB BIOS Flashback", med vilket man kan uppdatera BIOS utan CPU. Så då återstår mig veterligen endast de alternativ @Mix0r nämner, eller att byta ut moderkortet eller CPU:n.
Hade jag varit i din sits så hade jag bytt moderkortet, men de kanske redan är öppnat och ej kan återlämnas?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Om jag inte har helt fel så får man enligt distansköpslagen även öppna paketet och ändå lämna tillbaka produkten inom viss tid (2 veckor?) så länge du köpt det över nätet. Tror dock inte det gäller om du beställt på nätet men hämtat och betalt i butik.

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Risken är att datorn inte ens startar så att du kan uppdatera BIOS.

Minimal risk

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Japp, tyvärr hann jag öppna och montera moderkortet innan jag såg det här så det kan jag nog tyvärr inte lämna tillbaka.

@Colery: Ah, tyvärr så köpte jag den på nätet och betalade i butik så kan nog inte lämna tillbaka moderkortet. (Har som sagt tom monterat det redan)

Jag får lämna tillbaka processorn istället verkar det som efter att ha läst era svar, jag känner tyvärr ingen med en äldre processor som jag kan låna en stund. Får se hur jag gör men jag kanske tröstköper en i7 6600K istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kahlin:

@Guybrush82: Japp, tyvärr hann jag öppna och montera moderkortet innan jag såg det här så det kan jag nog tyvärr inte lämna tillbaka.

@Colery: Ah, tyvärr så köpte jag den på nätet och betalade i butik så kan nog inte lämna tillbaka moderkortet. (Har som sagt tom monterat det redan)

Jag får lämna tillbaka processorn istället verkar det som efter att ha läst era svar, jag känner tyvärr ingen med en äldre processor som jag kan låna en stund. Får se hur jag gör men jag kanske tröstköper en i7 6600K istället.

Snabb bump - stack in till inet idag som gjorde updatering gratis! Räknades väl som ett service
ärende, så kolla detta innan du lämnar tillbaka kortet!

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Snabb bump - stack in till inet idag som gjorde updatering gratis! Räknades väl som ett service
ärende, så kolla detta innan du lämnar tillbaka kortet!

Det ska jag, tack för tipset!

Skickades från m.sweclockers.com