Nästan inga program kommer ut på nätet.

Permalänk
Medlem

Nästan inga program kommer ut på nätet.

I princip så är det endast windows update, Microsoft Security Essentials och Malwarebytes som kommer åt nätverksanslutningen. Har försökt installera fler virusprogram för att scanna datorn men de kommer inte ut på näten, ingen webläsare, spotify eller något annat heller kommer ut på nätet.

Har kört Malware bytes som hittade och tog bort skadlig kod, Microsoft Security Essentials hittade inga hot vid en fullständig sökning, inte heller Kaspersky TDSSkiller hittade några rootkits eller andra hot och nu datorn är ren enligt Malwarebytes också.

DNS servrarna är inställda på google's (8.8.8.8 och 8.8.4.4) har testat ett par andra också ingen skillnad. Även testat en nätverks fix från microsoft (https://support.microsoft.com/en-us/help/299357/how-to-reset-...) hjälpte tyvärr inte det heller.

Jag har testat både med nätverkskabel från mitt tele2-modem och med trådlös nätverk via usb-dongel uppkopplad mot telefonen (som alltid fungerar annars) med samma sak där. Inga program bortsett från tidigare nämnda kommer ut på nätet. Kan tyvärr inte återställa datorn till tidigare punkt, det finns ingen återställning. Funderar på vad som kan vara fel och vad mer man kan testa?

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Kör inte på 3:e parts DNSer om du inte gör det för att testa saker. Byt tillbaka till din router istället. Vill du göra förfrågningar direkt från din dator så ta bort DNS masq i routern så får klienterna ISPs dnser. Har du fortfarande problem så återkom.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hur tar jag bort DNS masq i routern? Har googlat men hittar tyvärr inte. Är väldigt novis när det kommer till nätverk och dess inställningar. Google DNS var inställd från början verkar det som. Har testat markera "erhåll adress till DNS automatiskt" i IPV4. Ingen skillnad tyvärr.
Värt att nämna är att alla problem började efter att Malwarebytes identifierade skadlig kod som jag då tog bort. Misstänker en DNS hijacker men jag vet inte alls säkert. Det är något som heter Trotux jag har råkat ut för.

Här är en guide för att bli av med det, steg 2 fungerar inte hos mig eftersom Zemana AntiMalware inte kommer ut på nätet.

https://malwaretips.com/blogs/remove-trotux-virus/

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Hostfilen nollställd?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Hostfilen nollställd?

Testade nollställa med en microsoft "fixit"-fil, hjälpte inte tyvärr.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Låter som ditt antivirusprogram eller något annat blockerat internataccess för dina program. Jag skulle avinstallera alla antivirusprogram och nollställa din windows brandvägg. Om det fungerar då skulle jag bara installera ETT antivirusprogram (Som allts aktivt är igång i bakgrunden)

Permalänk
Medlem

Tack till alla som har svarat i tråden. Efter att ha felsökt i 6-7 timmar så valde jag att installera om os. Det tar ungefär samma tid det med alla program. Vet att det är ingen lösning men känner inte att jag har mer tid att felsöka och springa kors och tvärs mellan två datorer med usb-minne.

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Inaktiv

Det var kanske en bra lösning då du ändå var orolig för virus, nu har du en virusfri dator (så länge ditt media för att installera OS inte hade virus)