Post- och telestyrelsen öppnar för svenska 5G-tester 2017

Permalänk
Melding Plague

Post- och telestyrelsen öppnar för svenska 5G-tester 2017

Teleindustrin börjar gå från ord till handling med 5G, där Post- och telestyrelsen nu vill dra sitt strå till stacken genom att möjliggöra storskaliga tester i Sverige.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Dels vill PTS att 100–200 MHz i 3,4–3,6 GHz-bandet ska dediceras för 5G-tester, samt 1 000 MHz i 2,6 GHz-bandet.

1000Mhz i 2,6Ghz-bandet, dvs hela 2,6Ghz-bandet? Används inte det redan till 4G(LTE)?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Lägre fördröjningar är ju grymt för de som blir av med kopparnätet och inte får fiber, efter 5G återstår det bara att slopa begränsade datamängder helt.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Aa som många säger, slopa datamängder är viktigare.
Alltså 4G är ju redan guld med hastighet osv fixxas det obegränsat med bara det så räcker det!

Alltid coolt dock med utveckling av teknik!
Undrar vad man kan dra ut för hastighet som vanlig brukare.
Får ju ut 100+ Mbit/s imellanåt med 4G idag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

"Skyhöga hastigheter och mycket lägre fördröjningar", absolut, hur långt då ifrån masten? 50 meter?
Täckning > Ping > Hastighet, åtminstone så länge vi har begränsade datamängder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bästa med 5G över 4G: ~10.000 samtida sessioner per antenn vs 1~28.000 samtida sessioner per antenn!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Avstängd

Mitt problem med mobilnätet är att det är för dyrt. Det är för begränsade datamängder och för dyr kostnad.
Ett annat problem är att samtal avbryts när pendeltåget åker i en tunnel.

Permalänk
Medlem

Sänk priserna och inför flatrate för data istället. Fördelarna med 5G är ju lite skit samma om det skall kosta semesterbesparingarna bara att kunna surfa precis som via fast nät.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sänk priserna och inför flatrate för data istället. Fördelarna med 5G är ju lite skit samma om det skall kosta semesterbesparingarna bara att kunna surfa precis som via fast nät.

Håller med dig! Har kvar telenors fria surf på mobilen och som vårt huvudsakliga internet i huset. Bor ute i skogen och på dåliga dagar funkar det knappt. Jag hoppas att 5g bara kommer ingå för mig som 4g gjorde.

Men jag har blivit påhoppad av folk som tyckte att svin som jag tog bandbredd från dem när jag surfade via mobilbanden till fast kostnad. hehe

Det är som samhället i övrigt. Man slåss sinsemellan istället för att rikta vreden uppåt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

5G är framtiden precis som 4G var för några år sen så sluta klaga era bittra jävlar haha

5G kommer va riktigt nice och det behövs verkligen. Det här är ett lika stort steg som att gå från 24mbit adsl till 100-200mbit fiber.
Jag kör med 50GB abonnemang och använde 40GB under januari. Tänk på att datamängden vi får på våra abonnemang idag är 5-10 gånger högre idag än för bara nått år sen då 5GB abonnemang klassades som ganska dyrt och 10GB var nog de största man kunde få tag på. Idag kan man lätt få tag på 100GB och denna utveckling kommer bara fortsätta när 5G kommer. Då kommer vi se 100-150GB abonnemang för samma pris som 50 är idag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

5G är framtiden precis som 4G var för några år sen så sluta klaga era bittra jävlar haha

5G kommer va riktigt nice och det behövs verkligen. Det här är ett lika stort steg som att gå från 24mbit adsl till 100-200mbit fiber.
Jag kör med 50GB abonnemang och använde 40GB under januari. Tänk på att datamängden vi får på våra abonnemang idag är 5-10 gånger högre idag än för bara nått år sen då 5GB abonnemang klassades som ganska dyrt och 10GB var nog de största man kunde få tag på. Idag kan man lätt få tag på 100GB och denna utveckling kommer bara fortsätta när 5G kommer. Då kommer vi se 100-150GB abonnemang för samma pris som 50 är idag

Skickades från m.sweclockers.com

Den enda riktiga "framtiden" är en utan databegränsningar precis som det varit med PTSN/ISDN/ADSL/osv...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

5G är framtiden precis som 4G var för några år sen så sluta klaga era bittra jävlar haha

5G kommer va riktigt nice och det behövs verkligen. Det här är ett lika stort steg som att gå från 24mbit adsl till 100-200mbit fiber.
Jag kör med 50GB abonnemang och använde 40GB under januari. Tänk på att datamängden vi får på våra abonnemang idag är 5-10 gånger högre idag än för bara nått år sen då 5GB abonnemang klassades som ganska dyrt och 10GB var nog de största man kunde få tag på. Idag kan man lätt få tag på 100GB och denna utveckling kommer bara fortsätta när 5G kommer. Då kommer vi se 100-150GB abonnemang för samma pris som 50 är idag

Skickades från m.sweclockers.com

Runt 2010-12 så fanns det 3g med fri surf för vad du får 10-20gb idag. Anledningen till att det är sådana datamängder surf idag beror ju på att folk inte har något val om de inte har fiber eller adsl, och det utnyttjar operatörerna så länge de kan .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sänk priserna och inför flatrate för data istället. Fördelarna med 5G är ju lite skit samma om det skall kosta semesterbesparingarna bara att kunna surfa precis som via fast nät.

Det är alltid det här som har knuffat mig undan över hur exalterande dem nya xG näten är. Men andra uppgraderingar som att hantera ~10k sessioner per antenn är stort. Nu är bara frågan vad vi kommer betala för det.

Följande är från personlig erfarenhet, var god berätta om ni upplevt annat: Förut var surfandet segt pga. dålig hårdvara + segt nät, sure. Men nu har jag en mobil så pass kraftull (Galaxy A3) + vettig näthastighet så bottlenecksen som fanns förut känns mer finnas i teoretisk nivå, men ingenting jag bedrövas av i praktik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Runt 2010-12 så fanns det 3g med fri surf för vad du får 10-20gb idag. Anledningen till att det är sådana datamängder surf idag beror ju på att folk inte har något val om de inte har fiber eller adsl, och det utnyttjar operatörerna så länge de kan .

Hade redan 2008 abb hos 3 (Tre) på 3g med fri surf. Hade en trafik på ca 600-750gb/mnd på det. =P

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undain:

Det är alltid det här som har knuffat mig undan över hur exalterande dem nya xG näten är. Men andra uppgraderingar som att hantera ~10k sessioner per antenn är stort. Nu är bara frågan vad vi kommer betala för det.

Följande är från personlig erfarenhet, var god berätta om ni upplevt annat: Förut var surfandet segt pga. dålig hårdvara + segt nät, sure. Men nu har jag en mobil så pass kraftull (Galaxy A3) + vettig näthastighet så bottlenecksen som fanns förut känns mer finnas i teoretisk nivå, men ingenting jag bedrövas av i praktik.

Vid "vanlig surf" så märker jag ingen skillnad alls mot WiFi hemma... Speedtest visar mellan 12-30Mbit/s och vid den bandbredden tror jag inte man märker skillnad vid vanlig surf. Youtube-videos och sådant tar märkbart längre tid att ladda, men det är kanske inget som man gör via mobilsurf? jag tänker inte på det så mycket längre för jag har obegränsad data via jobbmobilen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

5G på 700MHz kommer bli bra !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Lägre fördröjningar är ju grymt för de som blir av med kopparnätet och inte får fiber, efter 5G återstår det bara att slopa begränsade datamängder helt.

Tar fiber oavsett kostnad, dels för masterna idag som driver hela nätet är underdimensionerade, samt för få master och du får stabil lina oavsett väder ute (okänsligt för störningar). T.ex solen har tidigare och kan i framtiden påverka allt som går trådlöst (i för sig även el, men nergrävd är troligen inte lika känsligt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Man borde få obegränsad data och betala för hastighet istället

Permalänk
Skrivet av MarcusHuddinge:

Man borde få obegränsad data och betala för hastighet istället

En utmärkt idé. Belastningen på masterna beror ju faktiskt inte på hur mycket data totalt som passerar dem varje månad, utan på hur mycket data som passerar dem som mest i varje tidsögonblick. Problemet är väl att om det infördes så skulle folk nöja sig med lägre hastigheter och då skulle inte operatörerna få in "tillräckligt" med pengar, eller så skulle priserna trissas upp till dagens nivåer igen. Oavsett vilken modell man väljer så behövs det högre krav på lägre priser!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Marsupilami:

En utmärkt idé. Belastningen på masterna beror ju faktiskt inte på hur mycket data totalt som passerar dem varje månad, utan på hur mycket data som passerar dem som mest i varje tidsögonblick. Problemet är väl att om det infördes så skulle folk nöja sig med lägre hastigheter och då skulle inte operatörerna få in "tillräckligt" med pengar, eller så skulle priserna trissas upp till dagens nivåer igen. Oavsett vilken modell man väljer så behövs det högre krav på lägre priser!

Dock skulle den metoden inte fungera ens en dag, lär rätt fort bli överbelastning på master. Alltså rent kaos där man inte ens får tag i 112, så klart är det ju operatörernas fel. Men vem vill stå för kostnaden för rätt utrustning?

Är ju svårt att få folk att betala för att få in fiber hemma och dessa lär inte vara motiverade att betala extra för att få obegränsad mobiltbredband.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Dock skulle den metoden inte fungera ens en dag, lär rätt fort bli överbelastning på master. Alltså rent kaos där man inte ens får tag i 112, så klart är det ju operatörernas fel. Men vem vill stå för kostnaden för rätt utrustning?

Är ju svårt att få folk att betala för att få in fiber hemma och dessa lär inte vara motiverade att betala extra för att få obegränsad mobiltbredband.

Rätta mig om jag har fel, men de måste väl ha någon form av QoS så att 112 och annat viktigt ges högsta prio för att inte sluta fungera?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Skrivet av pellen:

Rätta mig om jag har fel, men de måste väl ha någon form av QoS så att 112 och annat viktigt ges högsta prio för att inte sluta fungera?

Ja jag tog i lite, borde snarare sagt att du inte kan få kontakt med t.ex farmor lika lätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aa som många säger, slopa datamängder är viktigare.
Alltså 4G är ju redan guld med hastighet osv fixxas det obegränsat med bara det så räcker det!
...
Får ju ut 100+ Mbit/s imellanåt med 4G idag.

Med obegränsad datamängd skulle du inte få ut några 100 Mbit/s alls på 4G.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Man borde få obegränsad data och betala för hastighet istället

Nej, eftersom det inte är bättre för operatör att du ligger och tar plats på en basstation under lång tid så är det inget som man kommer att införa.

Skrivet av Marsupilami:

En utmärkt idé. Belastningen på masterna beror ju faktiskt inte på hur mycket data totalt som passerar dem varje månad, utan på hur mycket data som passerar dem som mest i varje tidsögonblick. Problemet är väl att om det infördes så skulle folk nöja sig med lägre hastigheter och då skulle inte operatörerna få in "tillräckligt" med pengar, eller så skulle priserna trissas upp till dagens nivåer igen. Oavsett vilken modell man väljer så behövs det högre krav på lägre priser!

Nej, det är inte bara mängden trafik som begränsar en "mast". Den totala belastningen på en mast är en kombination av antal sessioner, signalförhållande för varje session och utnyttjande av båda totalt tillgänglig bandbredd både för mastens täckningsområde och länken bakåt i nätet samt den schemaläggare som prioriterar mellan sessioner. Det är inte så enkelt som att bara mäta antal bits in och ut.

Skrivet av pellen:

Rätta mig om jag har fel, men de måste väl ha någon form av QoS så att 112 och annat viktigt ges högsta prio för att inte sluta fungera?

Samtal prioriteras före data i LTE och nödsamtal är prioriterade framför andra samtal och har även lite bättre täckning pga. denna prioritering. En telefon med mycket svag signal som försöker koppla upp ett nödsamtal har större chans att bli lyckas än en som försöker att ringa farmor.

Skrivet av Broken-arrow:

Ja jag tog i lite, borde snarare sagt att du inte kan få kontakt med t.ex farmor lika lätt.

Jo, det är stort sett alltid datatrafik som blir lidande framför VoLTE.

Permalänk

helt meningslöst att ha 5g då operatörernas tak ändå hindrar som det är i dag man kan inte ens kolla en film på netflix utan att datan är förbrukad efter en film

Permalänk

Sluta denna kapplöpning, fixa stabilt 3G, 4G och ge oss fri data som man har på sitt bredband hemma.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av LightningStrike:

Sluta denna kapplöpning, fixa stabilt 3G, 4G och ge oss fri data som man har på sitt bredband hemma.

Tvärtom, frekvensutrymmet är mkt begränsat (de flesta förstår tyvärr inte hur begränsat) och är en kritisk resurs för alla i samhället. Fri data bör snarare förbjudas så att vi inte riskerar att folk använder mobilt bredband istället för fast bredband! För mobilt bruk utanför hemmet är dagens databegränsningar inget stort problem.

Ska vi ha stabilt 3G,4G,5G,6G etc så måste vi alla använda fast bredband i hemmen!

Permalänk
Medlem

@teejee: Visst må utrymmet vara begränsat men det har inte hindrat operatörer i ex Finland från att erbjuda obegränsad data helt utan problem. Det är bara här i Sverige vi är piskade under operatörerna, den begränsning du talar om är inte ett problem om man säkrar utrymmet (vilket görs med 700MHz nätet) och mer bra master.
Sedan är det få som väljer trådlöst framför fiber, fiber är en investering i din fastighet och trådlöst ett komplement. Finns INGEN god anledning att vi i sverige ska ha begränsad surf när Finland inte har det, annat än att företagen ska tjäna pengar och att konkurrens saknas!

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

@teejee: Visst må utrymmet vara begränsat men det har inte hindrat operatörer i ex Finland från att erbjuda obegränsad data helt utan problem. Det är bara här i Sverige vi är piskade under operatörerna, den begränsning du talar om är inte ett problem om man säkrar utrymmet (vilket görs med 700MHz nätet) och mer bra master.
Sedan är det få som väljer trådlöst framför fiber, fiber är en investering i din fastighet och trådlöst ett komplement. Finns INGEN god anledning att vi i sverige ska ha begränsad surf när Finland inte har det, annat än att företagen ska tjäna pengar och att konkurrens saknas!

Dock försvinner digitaltv i stället, så vi har ingen marksänd tvsändning längre.

Skulle vi få fri surf hade nätet blivit överbelastat och folk klagat mer än på begränsningarna. Går till viss gränns hur många som kan ansluta till varje mast och sen är varje liten mast ansluten till en större som förser bortåt 10 stycken små master (så ja det finns gränser).

Annat problem att ännu mer Svensons tror trådlöst är något att ha hemma, så fibersattningen tappar fart (så många som använder nätet mer än mobilnätet klarar kan inte göra det, glöm streaming från flera enheter t ex eller om du vill göra något annat samtidigt som tills på Aftonbladet , bakup på mobilen osv (du får inte tillfälligt med kraft hemma).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar