Två edgeswitch 16 xg load balancing utan stacking funkar det?

Permalänk
Avstängd

Två edgeswitch 16 xg load balancing utan stacking funkar det?

Hej,

Håller på att kolla runt lite så att jag vet hur jag ska bygga upp mitt system.

Undra över om det ens går att köra load balancing utan att stacka dom?

Har inte köpt något än utan kollar bara läget så läge.

Så här hade jag tänkte mig.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

Nej det kommer inte att fungera. Även om du stackar dom är det inte säkert det fungerar, vet inte vad det är för Switch men switchen måste supporta att du LAGar över dina stacklänkar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

Nej det kommer inte att fungera. Även om du stackar dom är det inte säkert det fungerar, vet inte vad det är för Switch men switchen måste supporta att du LAGar över dina stacklänkar.

Du kan kolla här. https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeSwitch_ES-16-XG_DS...

Står att den har "LAGs: 6".

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg: De klarar LAG, ja, men inte över Olika Switchar.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Ja du kan ha 6 LAG:ar. Men inte genom att bounda dom till olika Switchar. Kollade bara snabbt men var står det att du kan stacka dom med LAG?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenKenny:

@superegg: De klarar LAG, ja, men inte över Olika Switchar.

Och man kan inte fixa så att server skicka lite data till vare Switchar?

Finns det någon switch som har 10Gb SFP+ till ett okej pris som klara lag över flera Switchar?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan dessvärre ingen på rak arm, om det finns någon. Är det ett alternativ att balansera från serversidan? (Jag kan nätverk, men servrar är lite utanför det jag är bra på)

SMB Multichannel?

https://technet.microsoft.com/sv-se/windows-server-docs/failo...

https://www.youtube.com/watch?v=0rFL8PGkmMU

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Spelar det här någon roll ens? Är inte normalt SAN:et flaskhalsen liksom (över ethernet) - det är helt okej med 200MB/s ur det, eller... och då kan du LAG:a på x 4 om du vill, spelar ingen roll.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Och man kan inte fixa så att server skicka lite data till vare Switchar?

Det vanliga problemet är att du inte kan bryta en IP baserad punkt till punk dataström, så du kommer inte få högre hastighet per filöverföring vilket de flesta är ute efter på sitta hem lan. Så du kommer behöva en kontroller mjukvara som sköter det.

Men du kan givetvis använda LAG för load sharing, eftersom det egentligen inte är äkta load balancing om du planerar att använda flera olika överföringar samtidigt, vilket vad det egentligen är till för, alltså x antal olika användare som tar del av en resurs.

Personligen tycker jag inte att allt detta behövs i ett hemnätverk, lite tålamod måste man ändå ha, Gbit räcker gott och väl. Men visst om du vill labba, lära dig och ha roligt att testa teknik så är det en helt annan sak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenKenny:

Kan dessvärre ingen på rak arm, om det finns någon. Är det ett alternativ att balansera från serversidan? (Jag kan nätverk, men servrar är lite utanför det jag är bra på)

SMB Multichannel?

https://technet.microsoft.com/sv-se/windows-server-docs/failo...

https://www.youtube.com/watch?v=0rFL8PGkmMU

Kommer nog inte funka så bra med Esxi?

Skrivet av Gurk:

Spelar det här någon roll ens? Är inte normalt SAN:et flaskhalsen liksom (över ethernet) - det är helt okej med 200MB/s ur det, eller... och då kan du LAG:a på x 4 om du vill, spelar ingen roll.

Hur räknar du?

Jag bör komma upp i en 1GB per sek är tänkte.

Skrivet av VexedRelic:

Det vanliga problemet är att du inte kan bryta en IP baserad punkt till punk dataström, så du kommer inte få högre hastighet per filöverföring vilket de flesta är ute efter på sitta hem lan. Så du kommer behöva en kontroller mjukvara som sköter det.

Men du kan givetvis använda LAG för load sharing, eftersom det egentligen inte är äkta load balancing om du planerar att använda flera olika överföringar samtidigt, vilket vad det egentligen är till för, alltså x antal olika användare som tar del av en resurs.

Personligen tycker jag inte att allt detta behövs i ett hemnätverk, lite tålamod måste man ändå ha, Gbit räcker gott och väl. Men visst om du vill labba, lära dig och ha roligt att testa teknik så är det en helt annan sak.

Var hittat en annan switch vad tror du om denna här http://www.dell.com/us/business/p/powerconnect-8024f/pd ?
Man kan få tag på denna på ebay till ett okej pris.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Och man kan inte fixa så att server skicka lite data till vare Switchar?

Finns det någon switch som har 10Gb SFP+ till ett okej pris som klara lag över flera Switchar?

Vad är ok pris? 10G switchar brukar inte vara lika med ok pris
Jag kör Juniper EX3300 och den kan du använda MC-LAG (Aggregerad lag om du sätter ihop dessa i ett Virtual Chassi) - Dock har den bara 4x10G portar (SFP) och en eller två av dessa bör du använda för stackningen.

Köpte min för 800 USD, vilket jag tyckte var superbilligt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

Vad är ok pris? 10G switchar brukar inte vara lika med ok pris
Jag kör Juniper EX3300 och den kan du använda MC-LAG (Aggregerad lag om du sätter ihop dessa i ett Virtual Chassi) - Dock har den bara 4x10G portar (SFP) och en eller två av dessa bör du använda för stackningen.

Köpte min för 800 USD, vilket jag tyckte var superbilligt

Den här Switch kostar ca 10k på ebay.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men varför ska du ha två switchar?

Tittat på Quanta LB6M eller LB8?

Svårt att tro att dem skulle begränsa dig hastighetsmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur räknar du?
Jag bör komma upp i en 1GB per sek är tänkte.

Menade bara att ha ett öga på SAN:ets bakplan och diskprestanda.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av x3me00:

Dum fråga kanske men varför ska du ha två switchar?

Tittat på Quanta LB6M eller LB8?

Svårt att tro att dem skulle begränsa dig hastighetsmässigt.

Man använder sig av två switchar om en skulle dö då har men en till som är backup plus att jag behöver 48 portar i framtiden.

Har kollat på Quanta dock okänd märke plus att den verka inte ha L3 utan bara L2 då är det inget för mig.

Skrivet av Gurk:

Menade bara att ha ett öga på SAN:ets bakplan och diskprestanda.

När SAN är klart kommer den ha tre st HBA kort och 24 hårddiskar. Och vare hårddisk kan komma upp i 200 MB så jag hoppas på att komma upp i 2 GB per sek.

Och SAN ska vara till 6 st server dock så är inte alla server kör klara än.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Den här Switch kostar ca 10k på ebay.

Den kostar från 5000, denna exempelvis http://www.ebay.com/itm/Juniper-networks-24-Port-PoE-Gigabit-...

Såg den på blocket för ett tag sedan också, verkar finnas kvar https://www.blocket.se/halland/Switchar_Controller_Cisco_Juni...

Detta är alltså en väldigt bra L3 switch som du kan köra OSPF, BGP, Multicast och en massa andra trevliga saker på. Dessa saker kräver egentligen en licens men går bra att köra utan...

Permalänk
Medlem

Om det är Windows serverar du har så finns Network Load Balancing i servern:

Ingen idé att krångla till det och försöka göra det i switcharna.

Så med Network Load Balancing i servern så får du vad du är ute efter.
Utnyttjande av bägge nätverks korten om allt fungerar som det skall samt failover om nån switch går sönder.

Edit:
Såg inte att det ESXi du skulle köra men det funkar givetvis bra där också.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Kommer nog inte funka så bra med Esxi?

Du kan köra multipathing i Vmware så det är väl inget problem? Bara du kör iSCSI och har två separata nät för dina "paths".
Du kan även köra FiberChannel med MPIO.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

När SAN är klart kommer den ha tre st HBA kort och 24 hårddiskar. Och vare hårddisk kan komma upp i 200 MB så jag hoppas på att komma upp i 2 GB per sek.

Så du behöver 16 Gigabit/s i en singel överföring, låter som dina 6 servrar kommer ha en hel del troughtput, vad ska dom göra?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen speciell funktionalitet i switcharna för att skapa LAGs över båda switcharna och få dem att se ut som en switch för servrarna och SANet, men behöver du det? Om du kör iSCSI till ditt SAN så bör du kunna konfigurera multipathing. I princip så får du då två separata subnät, ett till varje switch, där ditt SAN och dina VMware hostar har sina interface. I en sådan lösning så krävs ingenting speciellt av switcharna.

Om du behöver ha lastbalansering för VMarna i sig så går dett att konfigurera VMware till att balansera olika VMar på olika interface. Då kommer bara en MAC address finnas på en port samtidigt, så switcharna behöver inte kunna skapa någon LAG över varandra. Detta är dock något mindre effektivt än att klustra switchanra och kan innebära mycket trafik mellan switcharna, vilket skulle kunna bli en flaskhals. Ska du bara has två switchar för redundansens skull så skulle det fungera utmärkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

Den kostar från 5000, denna exempelvis http://www.ebay.com/itm/Juniper-networks-24-Port-PoE-Gigabit-...

Såg den på blocket för ett tag sedan också, verkar finnas kvar https://www.blocket.se/halland/Switchar_Controller_Cisco_Juni...

Detta är alltså en väldigt bra L3 switch som du kan köra OSPF, BGP, Multicast och en massa andra trevliga saker på. Dessa saker kräver egentligen en licens men går bra att köra utan...

Okända märken gillar jag inte. Sen så hade dom inte SFP+ kommer bara att använda mig av det så behöver inga RJ-45 portar.

Skrivet av Prelatur:

Om det är Windows serverar du har så finns Network Load Balancing i servern:
https://i-technet.sec.s-msft.com/dynimg/IC195102.jpeg

Ingen idé att krångla till det och försöka göra det i switcharna.

Så med Network Load Balancing i servern så får du vad du är ute efter.
Utnyttjande av bägge nätverks korten om allt fungerar som det skall samt failover om nån switch går sönder.

Edit:
Såg inte att det ESXi du skulle köra men det funkar givetvis bra där också.

Kommer ha ESXI och Freenas vet inte vilket som är bäst att köra med vet bara att load balancing ska vara den bästa som jag känner till.

Skrivet av studiox_swe:

Du kan köra multipathing i Vmware så det är väl inget problem? Bara du kör iSCSI och har två separata nät för dina "paths".
Du kan även köra FiberChannel med MPIO.

Jobbar dom tillsammans då?
Har tänkte mig att köra med iSCSI.

Skrivet av studiox_swe:

Så du behöver 16 Gigabit/s i en singel överföring, låter som dina 6 servrar kommer ha en hel del troughtput, vad ska dom göra?

Vare server kommer ha minst 2 st 10Gb (Med load balancing) anslutning till Switch och då blir det totalt 2GB per sek.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Det finns ingen speciell funktionalitet i switcharna för att skapa LAGs över båda switcharna och få dem att se ut som en switch för servrarna och SANet, men behöver du det? Om du kör iSCSI till ditt SAN så bör du kunna konfigurera multipathing. I princip så får du då två separata subnät, ett till varje switch, där ditt SAN och dina VMware hostar har sina interface. I en sådan lösning så krävs ingenting speciellt av switcharna.

Om du behöver ha lastbalansering för VMarna i sig så går dett att konfigurera VMware till att balansera olika VMar på olika interface. Då kommer bara en MAC address finnas på en port samtidigt, så switcharna behöver inte kunna skapa någon LAG över varandra. Detta är dock något mindre effektivt än att klustra switchanra och kan innebära mycket trafik mellan switcharna, vilket skulle kunna bli en flaskhals. Ska du bara has två switchar för redundansens skull så skulle det fungera utmärkt.

Om man kör med 2 st anslutningar kommer dom kunna samarbetar för att kunna komma upp i sin total hastighet?

Är lite seg idag har inte sovit så jätte bra idag.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Okända märken gillar jag inte. Sen så hade dom inte SFP+ kommer bara att använda mig av det så behöver inga RJ-45 portar.

Iofs. tror jag att Juniper är något större men... Som jag skrev dom har fyra SFP+, och skrev att det kanske inte räcker för dig.
Vill man köra 10 Gigabit med alla funktioner (du skrev layer3) så kostar det, så är det bara. Enda tipset är att scanna ebay.

Permalänk
Medlem

Jag tror man skapar flera vmkernel med olika IP-adresser. Sedan anger man där olika interface som primärt och övriga som backup-interface. Alla i samma portgrupp. Ska man sedan köra VM:s på samma får man göra en portrupp där alla portar är aktiva så kommer den köra round-robin.

Kanske man får göra något på iscsi-target-inställningarna med men ovan fungerar för att öka prestandan på vmotion. Sedan hade jag nog delat upp det så att hälften är för vmkernel och hälften för vm:s med olika vswitchar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Jag tror man skapar flera vmkernel med olika IP-adresser. Sedan anger man där olika interface som primärt och övriga som backup-interface. Alla i samma portgrupp. Ska man sedan köra VM:s på samma får man göra en portrupp där alla portar är aktiva så kommer den köra round-robin.

Kanske man får göra något på iscsi-target-inställningarna med men ovan fungerar för att öka prestandan på vmotion. Sedan hade jag nog delat upp det så att hälften är för vmkernel och hälften för vm:s med olika vswitchar.

Jag gillar hur du tänker.
Men har hittat en bra switch på ebay som jag kommer köpa nästa månad som kommer ha allt som jag behöver.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666