Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockoholic:

För om vi ska vara ärliga, hur ofta ser ni en Acer som lever i mer än 3-4 år? En mac fungerar lika bra som vanligt även efter 5-6 år och har dessutom ett hyggligt andrahandsvärde.

Min sambos acer aspire från 2009 lever fortfarande, och den har använts ett par timmar om dagen sedan den var ny.
Iofs så tycker jag inte att det är en speciellt bra dator(synd att kalla det för dator) men den fungerar iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Jag känner lite detsamma, man köper väl ändå efter sitt behov? Jag spelar mycket så jag skulle aldrig välja en Mac. Dock så hade jag en Macbook i skolan och jag måste erkänna att den var riktig fin och det osade kvalitet om den. Om man är kluven vad man ska välja, prova, låna eller fråga personer som har använt båda plattformarna

Lite så, ända anledningen till varför mitt bärbara föll på en mac var för att jag inte lyckades hitta en windows laptop med i närheten av samma touchpad som jag hittade på macen. Den är guld.

Permalänk
Medlem

!

Håller med!

Permalänk
Inaktiv

Jag kör os x på pc hårdvara = det bästa av två världar

Permalänk
Avstängd

Tycker att min MacBook Air funkat perfekt. Skaffade den pga enkelheten det tillför vid programmering. Både användning via terminalen samt alla gratisprogram som finns för iOS. Min gamla Windows-dator gick ständigt sönder och krånglade. Under mina 2 år med min Mac har ALDRIG något hänt. Helt otroligt nästan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrateeam:

Tycker att min MacBook Air funkat perfekt. Skaffade den pga enkelheten det tillför vid programmering. Både användning via terminalen samt alla gratisprogram som finns för iOS. Min gamla Windows-dator gick ständigt sönder och krånglade. Under mina 2 år med min Mac har ALDRIG något hänt. Helt otroligt nästan

Mina macdatorer har fungerat bra också, det enda irriterande är att man i de nya allt mer begränsat möjligheterna till att skruva själv. Möjligheterna var små innan. Men nu är de löjligt små...

Permalänk
Medlem

Helt klart Mac, underbar upplevelse!

Visa signatur

Forza AFF!

Permalänk
Inaktiv

Jag har hackmacar som är mellan 10 och 5 år gamla dom rullar på fint så det funkar allt.

Permalänk

@AkUs: coolt svar

Permalänk

@AkUs: coolt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerbook:

??

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är bara å bläddra tillbaka i tråden och hitta ditt inlägg.
2010-10-02 20:43 troligen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

PC för att spela Mac för att arbeta

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Det är bara å bläddra tillbaka i tråden och hitta ditt inlägg.
2010-10-02 20:43 troligen.

Haha, ja hittade nu. Ja jo. Den logiken gäller nog fortfarande.
Nya Macbook Pro var i min mening överprisat skit.
Men men, Apple fick nyligen öka orderna in på delar för att efterfrågan var högre än väntat.

Folk köper fortfarande Rolex som aldrig för. Fasten Casio endå visar tiden lika bra....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

Mac, helt klart. Men man måste ju ta reda på den nya Mac OS X, jag hörde att de är inte lika bra som förr.

Permalänk
Skrivet av Gurrateeam:

Tycker att min MacBook Air funkat perfekt. Skaffade den pga enkelheten det tillför vid programmering. Både användning via terminalen samt alla gratisprogram som finns för iOS. Min gamla Windows-dator gick ständigt sönder och krånglade. Under mina 2 år med min Mac har ALDRIG något hänt. Helt otroligt nästan

Håller med. Jag håller på med musik och den funkar finemang även till sådana krävande processer. Kan dock behövas kompletteras med en extern HD, då utrymmet är lite för litet. Vet inte om det är värt att köpa någon av dom nyare modellerna.

Visa signatur

Tjänster inom Ljudteknik / Redigering / Produktion / Inspelning (Sveriges bästa priser!)
http://www.mixningskonsulten.com

Permalänk
Medlem

Jag ser MacOS som ett omodernt OS som Apple paketerat på ett bra sätt, medan Windows är ett modernt OS som är slarvigt paketerat.

Gillar båda men de har sina fel och brister.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

mac är för de som inte kan något om datorer, eller inte överlever utan final cut. Har man pengar över så är macbooks med win 7 rätt najs.

Jag trodde poängen med mac vart deras "användarvänliga" operativ system, för övrigt anser jag att man är rätt blåst om man köper en hårdvarumässigt värdelös 17 lakans laptop bara för os x

Permalänk
Medlem

om du ska köpa en mac så måste du köpa en färdigbyggd laptop ifrån överprisade apple annars kan du bygga en dator själv och få windows 10 att inprincip fungera på vilken dator som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Travhäst:

Jag trodde poängen med mac vart deras "användarvänliga" operativ system, för övrigt anser jag att man är rätt blåst om man köper en hårdvarumässigt värdelös 17 lakans laptop bara för os x

Mitt inlägg är sju år gammalt. Du kanske minns själv vilken sorts byggkvalitet det erbjöds på windows sidan under den tiden samt att dåvarande macbooks erbjöd mycket kompetent hårdvara. I dagsläget är asus zenbook ett självklart val.

Permalänk
Medlem

Jag använder visserligen inte laptops annat än när jag måste ta med min eländiga HP nånstans på jobbet, men skulle jag köpa en laptop vore MBP ett givet val. Då har jag ändå lekt med datorer sedan slutet av 80-talet så jag klarar mig rätt bra utan snuttefilt, napp och någon som håller mig i handen.

Prova bara hur jäkla bra trackpaden funkar i en Mac. Det är en till synes enkel grej men när du sitter med den flera timmar om dagen är bara den enkla grejen värd att betala extra för.

Permalänk
Skrivet av xyllian:

Mitt inlägg är sju år gammalt. Du kanske minns själv vilken sorts byggkvalitet det erbjöds på windows sidan under den tiden samt att dåvarande macbooks erbjöd mycket kompetent hårdvara. I dagsläget är asus zenbook ett självklart val.

Oj, herrejävlar! Det trodde jag inte då jag hittade tråden i "Nytt i forumet", konstigt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Behövde en ny arbetshäst till jobb och köpte för några veckor sedan nya mbp. Måste säga att jag var smått illamående när jag drog mitt mastercard på applestore , 27 bananer!!! För en dator med 256Gb ssd?!

Hade den hemma ett par dagar och måste säga att byggkvalité, skärm m.m. var på topp! Men... kom på att jag antaglien i framtiden skulle komma att behöva en större disk, ev 32gb RAM (kör ofta flera VMar samtidigt) osv

Tänkte absolut inte hosta upp ännu fler tusenlappar för den större modellen med 512 ssd som ändå inte går att få med mer än 16gb.

Lämnade tbx äpplet och beställde ist nya XPS 15 (9560) .
Efter en 10% kampanj på dell.se så landade datorn på runt 19k . Då fick jag en maskin med 512gb ssd, 16gb ram, gtx1050 och 4k skärm. Ram och disk kan jag vid behov uppgradera .

Får hoppas det är en bra dator.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

256Gb SSD räcker MYCKET längre i MacOS än Windows. Jag klarar mig bra på min 250Gb SSD som verkligen varit smärtsamt på gränsen i Windows. Det är en väldigt stor och påtaglig skillnad som jag gissar beror bland annat på hur väl de syncar med iCloud samt storleken på operativsystemet (det är väl 15Gb skillnad bara där?).

Permalänk
Medlem

Tycker att mac har bra programvaror när det gäller bild och musik produktion. Dock har windows hunnit med på bild sidan. Däremot fortfarande inte lika bra när det gäller musik produktion. Själv använder jag Logic Pro X för att producera låtar och 2 likadana låtar / samma mix låter helt olika på Logic/Pro Tools (mac) och Pro Tools (Windows). Sedan så kan man "undvika" spela spel på mac också

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

256Gb SSD räcker MYCKET längre i MacOS än Windows. Jag klarar mig bra på min 250Gb SSD som verkligen varit smärtsamt på gränsen i Windows. Det är en väldigt stor och påtaglig skillnad som jag gissar beror bland annat på hur väl de syncar med iCloud samt storleken på operativsystemet (det är väl 15Gb skillnad bara där?).

Vadå, tar en VM mindre plats i MacOS än i Windows, som nämns i inlägget ovan? Det var något nytt...

Permalänk
Inaktiv

@jakobg:

Att jämföra Dell laptopar med Macbook är som att jämföra Renault med BMW. De gör båda jobbet men med stora skillnader i byggkvalité, användarglädje och hållbarhet.

Permalänk
Medlem

Ska du studera så skulle jag valt Mac pga batteritid samt att OS:et är snabbt och smidigt

Permalänk
Inaktiv

Det finns ingen skillnad i kvalite överhuvudtaget mellan att producera musik och video på en Mac eller PC. Jag kör båda och även os x på PC hårdvara såväl som på min mac mini och en mac pro och har gjort så i många år. Till och med thunderbolt funkar under os x på PC hårdvara som har den möjligheten. Den som tror att det fortfarande är nån skillnad ligger långt långt efter dessvärre, kanske att det fanns en skillnad på 1990 talet men inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon284015:

@jakobg:

Att jämföra Dell laptopar med Macbook är som att jämföra Renault med BMW. De gör båda jobbet men med stora skillnader i byggkvalité, användarglädje och hållbarhet.

Nej du, det håller jag inte alls med om. Försök hitta någon bättre Dell latitude så kommer du se och känna att de är nästan lika bra som en Macbook. Skillnaden i kvalitet är betydligt mindre nu än det var för ett par år sedan. Och då använder jag själv en 15" macbook från 2016.

Dell har dessutom 3 års på-plats garanti på de flesta av deras bärbara datorer i latitude-serien som är betydligt bättre än vad apple har att komma med.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur