Permalänk
Medlem

Hög ping Wifi från grannen

Hejsan är kopplat till min grannens internet då vi delar på den, hon bor våning övanför, rummet bredivd. Hon har bredbandsbolaget 500 med technicolor router 2,5gGHz och 5GHz, jag köpte en extender tp-link 300Mbps TL-WA850RE men ping hoppar till 100+ fortfarande(spelar bara csgo) Om det är normalt så ligger det på 30-50 ungefär. Hur kan jag lösa det, byta öperator eller vad? Ber om ursäkt om jag har skrivit fel nånstans.
Mvh
Thomas

Permalänk
Medlem

@Tmk.: Wifi är pest. Med repeater/extender är det ännu värre.
Lite svårt, men inget slår kabel.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ni har inte möjlighet att dra en kabel genom fönster mellan varandra?
Wifi är oftast bajs att spela på speciellt om det är fps spel man kör där det märks så väl.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Okej, jag vill säga också att jag använder den här nätverkskort Asus Dualband Wireless N300 USB Adapter (USB-N53).

Vilka möjligheter finns det och undvika kabel men ändå få ping max 70?

Jo vi har men vet inte om det lönar sig, ifall jag drar en kabel till mig och vill skapa mig en router också vad ska jag köpa då?

Permalänk
Medlem

Har en liknande lösning med vår hyresvärd, dock 8/2 uppkoppling. Fungerar fint för det mesta, men när värden laddar upp spikar pingen. Om din granne brukar ladda upp kan de hända att de 6-10 mbit upp ni har används för fullt och då kan pingen bli dålig.

Har egentligen ingen koll på nätverk, men detta är min erfarenhet från irl.

Permalänk
Medlem

Vad är 8/2? Jag tror problemet är att det är många enheter som är kopplade, runt 5.

Permalänk
Medlem

@Tmk.: Vi har 8 mbit upp och 2 mbit ner. Vad har ni upp? Även om bandbredden ner är 500 kan det blir problem om någon av er laddar upp om bandbredden upp är låg. (Tror jag, enligt mina erfarenheter. Rätta mig gärna någon annars).

Permalänk
Medlem

Var ska jag kolla vad vi har upp? Speedtest?

Permalänk
Medlem

@Tmk.: Brukar använda Bredbandskollen, men det kvittar nog

Permalänk
Medlem

Försök dra en kabel till sig, köp en switch samt en trådlös accesspunkt.
Dra sedan en kabel från switchen till din dator samt en till accesspunkten så får du stabilt och bra internet hos dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Extender/repeater är ju för nödlösningar där man inte bryr sig om prestandan. Minst halva bandbredden går åt till att skicka om varje paket.

Byt till en router/accesspunkt med bra antenner istället och kör trådat mellan datorn och AP.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Som skrivits tidigare.

tp-link 300Mbps TL-WA850RE extendern är nog det enda du kan fixa.

Ta bort den och din ping kommer att minska.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Nedladdning 8,35mbits och uppladnind 9,63mbits. Varför bör min ping minskas när jag tar bort den?

Permalänk
Medlem

@Tmk.: Bandbredden är rätt så låg, jag skulle säga att det kan bli problem även om du fixar bättre utrustning som de andra tipsar om. Om din granne använder upp bandbredden kommer du få hög ping ändå.

Permalänk
Medlem

Den repeterar/sänder ju på samma kanaler som din grannes router och din dator,
dvs när Repeatern sänder så måste antingen routern eller datorn vänta.

Ungefär som att snacka med någon på nedervåningen genom att man har en tredje person som står i trappan och repeterar allting som man säger. Det tar extra tid.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Okej, vilken lösning kan du rekommendera då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tmk.:

Okej, vilken lösning kan du rekommendera då?

Kabel..

Permalänk
Medlem

Kabel kabel kabel. Wifi är inte stabilt och spelar du ett FPS spel så finns det inget annat än kabel, allt annat är dumt.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Om grannen din inte spelar så är det bättre att du står på abonnemanget och hon snyltar av ditt wifi, medans du kör med kabel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Okej, jag köpte den extender på webhallen igår, kan jag lämna det av någon orsak efter jag har öppnat den?

Permalänk
Medlem

@Tmk.: De brukar inte vara noga med det. Har lämnat tillbaks när jag öppnat och insett att jag köpt fel på Webbhallen någon gång.

Permalänk
Medlem

Vad kan jag säga då? Att jag lämnar det eftersom det inte fungerar som den ska? Var kan jag köpa kabel för bra pris och vilken? Typ 15m

Permalänk
Medlem

Om kabel är en omöjligt, gör då en trådlös brygga med tex två stycken Ubiquiti acesspunkter som du sedan kopplar med kabel till datorn. Inga extenders eller repeaters utan en brygga.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

En ordentlig router borde lösa problemet.
Typ en asus från 1200Kr

Permalänk
Medlem

@Tmk.: Att du insåg att du köpt fel sak, vilket är sant. 99.9% chans att de är helt okej med det, såvida du inte tappat den i toaletten eller liknande (och det syns).

Permalänk
Medlem

Finns mängder av lösningar som borde funka finfint. Första saken du vill göra är att se vad du har för styrka i din lägenhet utan extenders och annat trams. Är den inte superlåg är det förmodligen bättre att bara uppgradera accesspunkten i din grannes lägenhet, möjligtvis sätta ut flera men då något som är gjort för det - Ubiquiti brukar vara standardrekomendationen.

Kabel är alltid och på alla vis det som är att föredra, framförallt mellan flera lägenheter. När du väl har det i din lägenhet finns det inget som hindrar en accesspunkt där för att kunna surfa trådlöst bäst du vill utöver det trådade.

Permalänk
Medlem

Om ni kan lösa en kabeldragning på något sätt så kan du få 20m för under 100-lappen: http://www.discatonce.se/se/kablar-kabelsortering/natverkskab...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

@Tmk.: Att du insåg att du köpt fel sak, vilket är sant. 99.9% chans att de är helt okej med det, såvida du inte tappat den i toaletten eller liknande (och det syns).

Jag köpte den igår så det är helt nytt.

Jag vill köpa kabel imorgon så var kan jag hitta den billigast i malmö? Några tips?
@edit, hittat den här på prisjakt, den verkar vara ok??
https://net2world.se/natverkskabel-cat6-20m-utp-flat-vit?fee=...

Ska kolla med kabel, hoppas då min ping är lågt.

Permalänk
Medlem

"technicolor"?!
För bövelen! Skaffa en riktig router. Att en router har 5GHz band säger ingenting om hur snabb throughput eller latency den har.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Tmk.:

Hejsan är kopplat till min grannens internet då vi delar på den, hon bor våning övanför, rummet bredivd. Hon har bredbandsbolaget 500 med technicolor router 2,5gGHz och 5GHz, jag köpte en extender tp-link 300Mbps TL-WA850RE men ping hoppar till 100+ fortfarande(spelar bara csgo) Om det är normalt så ligger det på 30-50 ungefär. Hur kan jag lösa det, byta öperator eller vad? Ber om ursäkt om jag har skrivit fel nånstans.
Mvh
Thomas

Konstigt att du får så låg hastighet på ditt Wifi, jag får mellan 250-320mbit ner och 40-50 upp på mitt om jag kör på Wifi till min dator, har även haft vänner här som kopplat upp sig på Wifi och spelat CS:Go utan problem. Nu kör jag med kabel men innan jag hade dragit kabelkanaler så körde jag på Wifi. Kör då på 5GHz.

Jag har ComHem och deras Gigabit router Compal.

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB