EU-kommissionen utreder Asus med flera för prismanipulation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Förstår inte på vilket sätt subventionerade priser till fattigare länder påverkar dig negativt, de lär ju inte sänka priserna för oss oavsett?

Komplicerad fråga, tar dom normal förtjänst i "u-länder" och överpris här, eller normal förtjänst här och mindre i "u-länder"?
Om överpris här subventionerar försäljning i "u-länder" är det ju en udda konkurensvinkling.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag föddes själv i ett fattigt land, här jobbade jag upp mig och nu har jag en högre lön än genomsnittslönen i Sverige i ett fattigt EU-land. Det går, bara man vill. Kolla bara på sweclockers grundare som är från det ett av de fattigaste länderna i Europa. Har man viljan så.

Subventionerade priser på vissa marknader medför högre priser på andra marknader. Subvention som nyckelord.

Problemet är att en elektriker i Sverige, tjänar mer än en elektriker i tex, Rumänien. Vart man kommer ifrån har inget med saken att göra, vart man lever är det som spelar roll.
Mao, ett spel är dyrare att köpa för en rumänsk elektriker i rumänien, vilket innebär att piratkopieringen är mer utbrett där. Och därför kör dom med lägre priser där, för att även om dom inte tjänar mycket på försäljningen, så får dom iallafall in lite pengar.
(Rumänien var bara ett exempel.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Mao, ett spel är dyrare att köpa för en rumänsk elektriker i rumänien, vilket innebär att piratkopieringen är mer utbrett där. Och därför kör dom med lägre priser där, för att även om dom inte tjänar mycket på försäljningen, så får dom iallafall in lite pengar.
(Rumänien var bara ett exempel.)

MAO, vi piratar för lite

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Problemet är att en elektriker i Sverige, tjänar mer än en elektriker i tex, Rumänien. Vart man kommer ifrån har inget med saken att göra, vart man lever är det som spelar roll.
Mao, ett spel är dyrare att köpa för en rumänsk elektriker i rumänien, vilket innebär att piratkopieringen är mer utbrett där. Och därför kör dom med lägre priser där, för att även om dom inte tjänar mycket på försäljningen, så får dom iallafall in lite pengar.
(Rumänien var bara ett exempel.)

Bättre EU inför lika lön för lika arbete så snedvrids inte konkurrensen så kan spelen kosta lika mycket inom EU!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Mirialia:

Jag föddes själv i ett fattigt land, här jobbade jag upp mig och nu har jag en högre lön än genomsnittslönen i Sverige i ett fattigt EU-land. Det går, bara man vill. Kolla bara på sweclockers grundare som är från det ett av de fattigaste länderna i Europa. Har man viljan så.

Subventionerade priser på vissa marknader medför högre priser på andra marknader. Subvention som nyckelord.

När det just gäller spel och licenser. Så tror jag det finns större marginaler, du blir inte straffad för att priset är lägre i ett grannland utan det utgår från deras valuta samt snitt inkomst. Tror faktiskt större delen av påverkan är valutan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Nä. Har du lägre lön så har du lägre köpkraft. En person med 10k i lön kan inte rimligtvis leva lika "flott" (dvs köpa produkter i lika stor omfattning) som en person med 50k i lön. Vill man ha högre köpkraft så fixar man en högre lön.

Köpkraftsparitet. Nu är ditt exempel överdrivet. Men en person med 10k i lön i ett land kan mycket väl leva lika flott som en med 20k i ett annat land. Så länge man bara rör sig inom landets gränser. Sen kanske inte du vill att det ska vara så, men det är en annan femma. Tror det berör mer vad rektor syftade på än ren köpkraft, vilket också är nästintill irrelevant för ämnet.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:

Kom ihåg ett enstaka fall. Köpte Payday 2 criminal edition förhandsbokning. Då var UK £ och US $ mycket billigare än € EU priset. Det var inte några procent. Det var någonstans runt 20% och kunde där ej härledas till att moms var högre eller lägre i vissa länder.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Komplicerad fråga, tar dom normal förtjänst i "u-länder" och överpris här, eller normal förtjänst här och mindre i "u-länder"?
Om överpris här subventionerar försäljning i "u-länder" är det ju en udda konkurensvinkling.

Saken för dem är ju, framförallt när det gäller programvara att marginalkostnaden för att tillverka en kopia till är i det närmaste noll, så man kan då gå ned rejält i pris på en marknad bara man inte riskerar dumpa priserna på övriga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ok, du får åka på en räkmacka här i Sverige och lyckas så då kan även c:a 40 miljoner polacker - utan din gräddfil - också "bara" höja sin lön på ett bräde bara sådär? Värden är nog betydligt mer komplex än så min lilla vän. Verklighetsflykt skulle jag kalla den rosaskimrande illusion som omger din bubbla.

Subvention är ett statligt stöd. Antyder du att regeringarna täcker upp för mellanskillnaden? Skulle inte tro det.

Att komma hit, jobba med hantverk ett antal år och sedan utbilda sig skulle inte jag kalla för räkmacka. Så ja, det kan alla polacker som vill också göra.

Företag kan också subventionera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Lönerna är ju högre i Sverige än t.ex. Polen och Ukraina.
Borde inte dom få ha billigare spel där då eftersom dom har mindre pengar?

Okej, företagen lever efter fri marknadsekonomi medan vi kunder ska betala efter någon sorts solidarisk plan. Väst ger mer för att medmänniskor i öst får det billigare. Ingen dum tanke!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Det här är vad som är mest intressant för mig:
Om det visar sig att det inte är tillåtet, kommer priserna sänkas eller höjas för oss i Sverige?

Vi betalar väl knappast i de lägre segementet?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Vill gärna tro att ASUS försöker hålla prislappen uppe, de har ju sina "Asus Retailers", alla har alltid haft samma pris på öret.
På dom bara!

Permalänk

Som jag förstår nyheten (specifikt Valve/steam delen) är det regionsblock som är problemet.
T.ex ett spel i Rumänien kostar 100 kr och 250 här exl moms (för att göra det lättare), och jag då inte kan köpa det från en kompis i Rumänien eller när jag är där på semester och aktivera det hemma eller kanske inte ens använda det här. - detta vill EU stoppa, inte prisskillnaden.
Hoppas det är så jag förstod det och att dem sedan ger sig på Netflix och liknande tjänster som har så stor skillnad på utbudet! (geoblockering där med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

@Dr.Mabuse:

Kom ihåg ett enstaka fall. Köpte Payday 2 criminal edition förhandsbokning. Då var UK £ och US $ mycket billigare än € EU priset. Det var inte några procent. Det var någonstans runt 20% och kunde där ej härledas till att moms var högre eller lägre i vissa länder.

Handlar du från USA så blir det pålägg på moms ca 25% och ev någon avgift till.
Från England beror det på om det var före eller efter deras moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Problemet är att en elektriker i Sverige, tjänar mer än en elektriker i tex, Rumänien. ...
Mao, ett spel är dyrare att köpa för en rumänsk elektriker i rumänien, ... Och därför kör dom med lägre priser där, ...

Rätt och fel, lagligt och illegalt.

Rätt:
* Inkomstnivåerna skiljer mellan länderna.
* De allmänna prisnivåerna skiljer mellan länderna. (Det är billigare att tillverka och sälja produkter där lönerna är lägre.)
Fel:
* Det är inte piratkopieringen som är orsak till de lägre priserna.
Lagligt:
* En multinationell butikskedja får mycket väl ha olika priser i de olika EU-länderna, eftersom de har olika kostnader för löner och lokaler.
Illegalt:
* En enstaka butik (i det här fallet Steam) får inte sätta olika pris på en produkt baserat på köparens geografiska hemvist.

Det känns både logiskt och helt legalt att ett spel inhandlat i en fysisk butik i Bukarest kostar mindre än samma spel inhandlat i en butik i Stockholm.
Det blir illegalt om jag ska köpa spelet från Steam och det då kostar olika mycket beroende på om jag råkar befinna mig i Bukarest eller Stockholm, eftersom jag handlar från samma butik.