Permalänk
Medlem

Vi som klockar 6950x

Hej

Som tråden lyder så tyckte jag det var dags för en tråd för oss som klockar detta lilla monster.
Jag är lite förvånad över dom flesta tester som säger att den inte är stabil över 4Ghz.
Jag kör just nu i 4,6ghz utan problem på alla kärnor, Jag tänkte köra lite tester framåt och se om den inte kan passera 5ghz.

Däremot har jag en lustig sak, varje gång jag startar om datorn får jag blåskärm (även när den inte är klockad)
söker jag på nätet ser det ut som det är flera som har det problemet på Asus modekort.

http://valid.x86.fr/gz2hrl

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Som tråden lyder så tyckte jag det var dags för en tråd för oss som klockar detta lilla monster.
Jag är lite förvånad över dom flesta tester som säger att den inte är stabil över 4Ghz.
Jag kör just nu i 4,6ghz utan problem på alla kärnor, Jag tänkte köra lite tester framåt och se om den inte kan passera 5ghz.

Däremot har jag en lustig sak, varje gång jag startar om datorn får jag blåskärm (även när den inte är klockad)
söker jag på nätet ser det ut som det är flera som har det problemet på Asus modekort.

http://valid.x86.fr/gz2hrl

ursäkta att jag citerar mig själv, men av någon anledning kan jag inte redigera mitt första inlägg.

Jag ville bara tipsa om följande tråd: https://linustechtips.com/main/topic/447495-fix-for-slow-boot...
Jag har haft problem med att boottiden är löjligt lång på mitt x99 även för att komma in i bios.

Jag har testat alla vanliga saker såsom fastboot, ändra så min m.2 disk är enda valet, samt inaktiverat allt vad det heter med andra boot alternativ utan att det hjälpt. Denna lösning gjorde dock så problemet löste sig både med den lustiga blåskärmen jag alltid får vid kallstart eller omstart samt sänktes starttiden radikalt från 2 min till några få sekunder.

/mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Tjenare vill bara säga att jag äger ingen 6950X men de verkar som du verkligen haft tur.. För på nätet hör man att recencenter kommer till 4.4 i medeltal typ.. Grattis får man väl säga ps kör min 4790k 4.9ghz 1.33vcore@4500cache

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

en liten update.... jag satt och fjärrstyrde datorn i går kväll, datorn var under minimal load.
plötsligt blir jag utslängd dock hinner jag logga in igen och hinner se att Windows stänger ner.
Sedan går det inte starta datorn mer, Modekortet ger felkod 00
Jag har testat alla former av reset/plockat isär den och monterat den igen utan resultat

När jag googlar på nätet ser det ut att vara jättevanligt på Asus x99 moderkort att både cpu och moderkort går sönder. Jag gick i funderingarna att byt mitt delux II till v 10 men efter detta får jag nog kolla på ett kort från gigabyte eller msi. någon som har ett tips på ett jäkligt bra moderkort? vilka gör bäst moderkort för x99? vill ha ett som klockar bra och är stabilt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

en liten update.... jag satt och fjärrstyrde datorn i går kväll, datorn var under minimal load.
plötsligt blir jag utslängd dock hinner jag logga in igen och hinner se att Windows stänger ner.
Sedan går det inte starta datorn mer, Modekortet ger felkod 00
Jag har testat alla former av reset/plockat isär den och monterat den igen utan resultat

När jag googlar på nätet ser det ut att vara jättevanligt på Asus x99 moderkort att både cpu och moderkort går sönder. Jag gick i funderingarna att byt mitt delux II till v 10 men efter detta får jag nog kolla på ett kort från gigabyte eller msi. någon som har ett tips på ett jäkligt bra moderkort? vilka gör bäst moderkort för x99? vill ha ett som klockar bra och är stabilt.

Har haft både Gigabyte och MSI fast med Z87. Den som i särklass varit bäst är utan tvek MSI. Aldrig ett fel eller något annat, varesig SC eller OC. Gigabyte brädan var jäkla trälig med att den start-loopade rätt vad det var. Så den fick bios-reset pinnarna bli välanvända på.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tipsar om EVGA

Polaren tröttnade på Asus han hade ett Rampage V Extreme som började strula helt plötsligt varpå han passade på att uppdatera bios i hopp om att det skulle lösa sig men icke det visade sig att Asus hade strul med sin bios revision (som vanligt, typ). Men som sagt han tröttnade och valde att byta spår, det blev ett EVGA X99 Classified istället han verkar väldigt nöjd och upplever brädan mycket stabilare än vad han upplevt med Asus tidigare.

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Galet nöjd med det MSI jag har för tillfället iaf. Kört Msi sista tre gen, aldrig haft strul faktiskt, inte med mobot iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

ok tack för tipsen.

/mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.