Internet extremt segt vid max download/upload

Permalänk
Medlem

Internet extremt segt vid max download/upload

Jag kör en 100/100 fiberlina och innan jag skaffade en router (RT AC66U) så hade jag aldrig problem med att ladda ner/upp men sen jag skaffade routern har jag problem med att om jag kör på max download eller upload (exempelvis om jag laddar ner spel från Steam/Origin eller laddar upp filer till en server) så dör iprincip allt annat internet, ibland klagar den på DNS, ibland laddar den halvt sidor men utan bilder och ibland får jag andra fel.. Så fort jag stänger av/pausar nedladdningen fungerar allt som det ska dock så jag försöker förstå om det finns något inställningar i routern som kan fixa detta problem då det är extremt störande.

Jag testade att dra igång QoS i routern men märker ingen större skillnad, linan tar fortfarande en stor smäll så fort jag försöker ladda/ner upp i max hastighet.

Permalänk
Medlem

Vet inte direkt om man ska se det som ett "problem". Du maxar linan. Finns inget över till annat. Lite så det fungerar. Du får helt enkelt begränsa nedladdningarna i steam/origin så du har lite över. Brukar inte behövas mycket för surfande.

Anledning till att det inte hände innan kan jag inte direkt svara på men så har det alltid varit för mig.
När jag hade 100/100 var det bandbredden som begränsade. Sedan skaffade jag 250/100 och då orkade inte min router med (storknade vid cirka 160mbps) och efter det skaffade jag en RT66u och då var det igen bandbredden som begränsande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Vilken underlig tråd, de flesta brukar vara besviken på att nått går segt utan att de vet om att de utnyttjar linan till max men att undra varför det går segt när man vet att man maximerar uppkopplingen, hmm...

Du får använda trafikprioritering för att öka prio på webbläsaren eller vad det nu är du vill ska flyta bättre när du laddar ner från Steam eller helt enkelt strypa farten till det som annars maxar linan, annars får du skaffa snabbare uppkoppling om du tycker det är värt det.
https://www.netlimiter.com/
https://netbalancer.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kanske en limiter funkar?

Edit:
mrqaffe hann före

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Får ta och testa någon limiter då så får vi se om det hjälper, kan förstå om vissa av er tycker det låter konstigt att klaga på det men det var helt enkelt för att jag aldrig hade dessa problem innan jag skaffade routern så jag var rädd att jag haft fel inställningar i den eller att något annat var fel med den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eff006:

Får ta och testa någon limiter då så får vi se om det hjälper, kan förstå om vissa av er tycker det låter konstigt att klaga på det men det var helt enkelt för att jag aldrig hade dessa problem innan jag skaffade routern så jag var rädd att jag haft fel inställningar i den eller att något annat var fel med den.

Det kan ju skilja i trafikprioriteringen i routern men det är ju egentligen inget fel nånstans i ditt fall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.