Permalänk
Medlem

Begränsa surfhastighet Zyxel LTE3301?

Har en Zyxel LTE3301 4g Router/Modem.
I inställningarna kan man reservera ip-adresser så att våra enheter (mobiler surfplattor mm) hemma alltid får samma ip-adress. Tror jag iallafall...
Sedan finns det en inställning som heter Bandbredds-MGMT. Där verkar det som att man skulle kunna begränsa surfhastigheten till specifika ip-adresser och på så vis begränsa vissa enheters surfhastighet så att inte andra blir utan.
Jag har försökt alla möjliga inställningar men lyckas ändå inte.
Tänker på att i första hand begränsa youtube då ungarna sitter med små skärmar och tittar på hd helt i onödan.
Någon som har en aning om hur man gör?

På sidan 114 här står det en del: ftp://ftp.zyxel.com/LTE3301-Q222/user_guide/LTE3301-Q222_V1.0...

Permalänk
Medlem

Om du har bandbredd problem så lär inte en begränsning hjälpa.

Antagligen kommer barnen enheter fortfarande försöka streama 720p/1080p och misslyckas. Då kommer det bli ett jävla gnäll :). Inte bättre att du ändrar settings i deras enheter istället?

Eller bara uppgraderar?

Har du >8mbit så ska du ha många barn som streamar innan det är ett stort problem....

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Har försökt ändra inställningar i deras iphones och androider men nästa gång de går in på youtube så söker appen ändå efter bästa möjliga upplösning. Vi har fortfarande ett 4g abonnemang med fri surf och hastigheten när vi testar med bredbandskollen brukar ligga runt 40Mb/s både upp och ner men jag tycker ändå det är trögt ibland. Kanske beror på att det är just 4g. Tycker att det borde fungera bättre med sådana hastigheter...
Svårt att uppgradera på landsbygden

Permalänk
Medlem

@Gorlun: Hum... Ja 4G kan vara väldigt tids känsligt. Är många ute på masten så går hastigheten ner.

Ett alternativ är att ansluta en extern access punkt (exempel Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO) som har möjligheten till att begränsa hastigheten till varje enhet. Detta förutsätter att ungarna kör via wifi.

Är ingen expert på dom men fråga runt på forumet så kanske någon har gjort exakt det du är ute efter..

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Tack för dina svar men jag fattar inte ens inställningarna i routern så det där du skrev låter som ren grekiska för mig. Får väl avvakta och hoppas på att vi någon gång får fiber även här.
Tack igen!

Permalänk
Medlem

You need to go into the Advanced tab and add a new rule.
IP Address: detta är de ip adresser på LAN som det skall gälla för. Troligvis kan du lämna detta blankt för att det skall omfatta alla enheter.
Service: 1935 (Detta är den port som YouTube vanligtvis använder för att streama video).
Protocol: TCP
Control: Här anger du banbredden t.ex. 10 MBps
Direction: To LAN&WLAN
Tryck Apply.

Har ingen sån här router utan har bara läst manualen så vet inte om det fungerar eller inte.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ungefär så har jag också tolkat manualen och jag har provat göra precis som du skrev men tyvärr utan effekt.
😕