Micron inleder leveranserna av GDDR6-minne till slutet av 2017

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Vet vi hur HBM ser ut på energifronten? GDDR5X kanske går att pusha till mittensegmentet medans GDDR6X utvecklas ifall man kommer göra något sånt, i så fall kanske HBM hamnar i högre segmenten medans GDDR6 hamnar i mittenkort eventuellt i laptop chipsets där strömsnålhet prioriteras. Vi får se

Hbms paradgren (förutom prestandan) är strömförbrukingen (enligt AMD i alla fall, fury av någon orsak slår 290/390x och ändå drar mindre ström).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Vet vi hur HBM ser ut på energifronten? GDDR5X kanske går att pusha till mittensegmentet medans GDDR6X utvecklas ifall man kommer göra något sånt, i så fall kanske HBM hamnar i högre segmenten medans GDDR6 hamnar i mittenkort eventuellt i laptop chipsets där strömsnålhet prioriteras. Vi får se

HBM ska vara betydligt mer strömeffektivt. Lägre frekvensbehov lägger ytterliggare lägre krav också, då tex 8Ghz (2Ghz true) GDDR5 är varmare och törstigare än 10Ghz (1,25Ghz) GDDR5X och HBM med bara 2 moduler @1000Mhz är snabbare än 10Ghz GDDR5X med 256-bit buss, men lite långsammare än med 384-bit buss. Bredare buss lägger dock till ökat energikrav och värme det med.

Och GDDR6X tror jag inte ens är på någon karta, någonstans, än iaf.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Hbms paradgren (förutom prestandan) är strömförbrukingen (enligt AMD i alla fall, fury av någon orsak slår 290/390x och ändå drar mindre ström).

Skickades från m.sweclockers.com

Var inte Fury del av R9 3XX serien och inte 2XX eller tänker jag fel nu?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Bloodstainer:

Var inte Fury del av R9 3XX serien och inte 2XX eller tänker jag fel nu?

Ja det var nog så, fast 390x är samma kort som 290x (mindre förändringar, fast samma gpu).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Bjrk:

Det är något jag inte sett eller bara missat, betyder det att partnertillverkare också får välja vad dom ska sätta på ett kort eller begränsar/levererar AMD det med något specifikt? (Om vi nu överhuvudtaget vet det än)

Inte en aning, men i praktiken inte omöjligt tredjeparts kan sätta gdrr5x i stället, men finns ingen direkt orsak (förutom spara pengar då). Sen har vi problmet att vega kommer på interposer (kommer troligen vara rätt svårt för tredjepart välja annan minne till just vega), är mer AMD som får flexibilitet att sätta vega gpu:n på annat kretskort med annat minne i stället. Alla leverantörer får troligen komplett gpu skickad som är färdigt att lödas på ett kretskort (precis som fury, så är vega lite udda med sin interposer). Det är i så fall AMD skickar vega utan interposer det kan hända, men troligen gjorde AMD så här för att slippa ha 10 olika kontrollers och kunna optimera drivers/FW mot en kontroller=blir oftast bättre gjort, samt enklare.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja det var nog så, fast 390x är samma kort som 290x (mindre förändringar, fast samma gpu).

Tror det var skillnad på minnesbussen och lite kylningsskillnader mm. Men ja.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X