Windows 10 PRO OEM. Hur installera?

Permalänk
Medlem

Windows 10 PRO OEM. Hur installera?

Jag nappade på det låga priset och har nu W10pro OEM.

Frågan är om det går att bara installera i en tom burk?
Min dator med W 10 kraschade. Hdd kan bara kastas. Nu väntar jag på en ny hdd.

Tror ni det går?

Det är denna.

https://gamernation.se/products/microsoft-windows-10-pro-32-6...

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem, bara tanka ner ISO filen från Microsofts hemsida och boota med USB eller på skiva.
Har installerat mängder av OEM verrar...

ISO

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag har fått den som iso från dom. Ligger redan på en DVD.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Installera då? Det finns bara ett sätt man kan installera den på.

Väntar på hdd...

Edit. Jag undrade ifall den kräver att man hade något windows tidigare på hdd. Nu när jag byter den blir det en helt tom disk!

Permalänk

Har du licensen så är det bara installera

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av A-gubbe:

Väntar på hdd...

Edit. Jag undrade ifall den kräver att man hade något windows tidigare på hdd. Nu när jag byter den blir det en helt tom disk!

Nej såklart inte.

Permalänk
Medlem

Hmm är den sidan seriös? Jag blev sugen att köpa några kopior. Väldigt billiga priser på MS OS.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hmm är den sidan seriös? Jag blev sugen att köpa några kopior. Väldigt billiga priser på MS OS.

Osar katt
Är väll en sån där fler licens som dom säljer tror inte Microsoft gillar det .

Skulle inte själv handlat där Inet tar runt 1100 kr för en licensen

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Min dator med W 10 kraschade. Hdd kan bara kastas. Nu väntar jag på en ny hdd.

Fast i det här läget behöver du ingen ny Windows licens. Man tankar installationen, installerar, och när installationen frågar efter nyckel klickar man vidare. När datorn är färdig går den online, och aktiverar den gamla licensen automatiskt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Osar katt
Är väll en sån där fler licens som dom säljer tror inte Microsoft gillar det .

Skulle inte själv handlat där Inet tar runt 1100 kr för en licensen

Känns konstigt, men om det vore en OEM license så hade det blivit problem när flera använder den. Och om det är volymlicens så hade den inte funkat att installerat med OEM.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Min son köpte en med. Installerade nyligen. Funkar perfekt!
Det känns bra. Ingen fusk.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av A-gubbe:

Min son köpte en med. Installerade nyligen. Funkar perfekt!
Det känns bra. Ingen fusk.

Änsålänge. Är det på tok för billigt är det till 99% gråzon och upp till MS att bestämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Änsålänge. Är det på tok för billigt är det till 99% gråzon och upp till MS att bestämma.

Dom ligger på Prisjakt om det spelar någon roll.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av A-gubbe:

Dom ligger på Prisjakt om det spelar någon roll.

Då är det antagligen mycket bättre än ex. eBay.

Permalänk
Medlem

Dom måste ha satt fel pris, hur kan pro vara billigare än home?

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast i det här läget behöver du ingen ny Windows licens. Man tankar installationen, installerar, och när installationen frågar efter nyckel klickar man vidare. När datorn är färdig går den online, och aktiverar den gamla licensen automatiskt.
B!

Hur kan den aktiveras utan den gamla HDD i? Obegripligt.

Permalänk
Medlem

Äldsta betyget på prisjakt är 16 dagar gammalt... Det står inget org. nr på hemsidan vad jag kan se. Företaget är nystartat men skriver under OM OSS. Där skriver de att Gamer Nation hållit på minst 4 år. Mycket konstigt med tanke på att företaget (enskild firma) registrerades sent 2016... Varningsklockorna ger mig tinnitus. Det må hända att era Windows fungerar nu, men om 2-3 månader när firman är som bortblåst så börjar folk få upp varningar om att deras Windows inte är äkta eller vad nu som kommer upp.

Status
Status
Bolaget är aktivt
Bolaget registrerat
2016-11-18

F-Skatt
Registrerad
Startdatum för F-Skatt
2016-11-16

Moms
Registrerad i Momsregistret
Startdatum för moms
2016-12-02

Bolagsform
Enskild firma

Länsäte
Västmanlands län
Kommunsäte
Sala

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av A-gubbe:

Hur kan den aktiveras utan den gamla HDD i? Obegripligt.

Därför att HD'n inte har med den gamla licensnyckeln att göra? Microsoft skapar ett "fingeravtryck" som är knutit till din unika hårdvara, och att byta HD förändrar inte ditt fingeravtryck, så det är bara att installera, hoppa över biten där man anger sin licensnyckel, och säga till systemet att aktivera efter att datorn är färdig, och kan gå online.
Inte speciellt obegripligt. Microsoft har gjort precis samma grej med "fingeravtryck" sedan fan vet hur länge... Men det är först med Windows 10 de använder informationen till något som är positivt för oss användare.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

OEM-licensen har tidigare iaf. knytits till moderkortet. Har du en märkesdator eller laptop, kan licensnyckeln ligga lagrad på moderkortet, annars ska du ha en licensnyckel klistrad på burken... Kan hända att det är annorlunda med W10, som Mr_B antyder.
Har du en egenbyggd dator, så bör du ha kvar en skiva/fodral, papper eller mail med licensnyckeln...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Dom måste ha satt fel pris, hur kan pro vara billigare än home?

Kanske för att han köpt nycklarna i bulk från tveksam källa för någon tia styck. Det handlar inte om någon rea. Tror inte han oroar sig för Marknadsdomstolen däremot. OEM får inte säljas på detta sättet, görs det ändå så har inte kunden förvärvat någon rätt att använda programvaran och det är samma sak som att köra olicensierat. Källan till nycklarna är såklart inte en auktoriserad distributör när det handlar om dessa priser. Finns gott om tveksamma företag som listar sig på prisjakt. Prisjakt gör ingen granskning.

Citat:

Vi är en auktoriserad​ återförsäljare av Microsoft produkter.
Alla våra koder är inköpta från Microsoft.

Nej, det är de inte. Exempel på auktoriserad försäljning av ESD (licens med elektronisk leverans) är Inet eller Dustin, och då får du ett mail direkt från Microsoft med licensen/nyckeln. Det är väl Ingram Micro som är distributören för dessa "produkter" åt Microsoft på den svenska marknaden. Från en auktoriserad kanal ser du inte lägre priser. Nu är ju ESD i själva verket retail/fullversion, men det är också enda som man får köpa som levereras elektroniskt. När de som säljer nycklar säger retail så menar de MSDN/Dreamspark, och då är det uppenbarligen någon som sitter och tömmer t.ex. studentkonton på nycklar och gör det i organiserad form, alltså en form av organiserad brottslighet, där dessa sen säljs vidare till andra som sen säljer de vidare till de som säljer de till er. Något som kostar några tior att köpa in från den kanalen, som inte alls rör sig om några retail-licenser säljs sen för kanske 200-800 kr här i Sverige. Det ger säljarna motivet att ljuga om varifrån "produkten" kommer ifrån, annars skulle många inte köpa för dessa priser. Det är alltså en form av bedrägeri i slutändan, då alla inte förstår vad det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kanske för att han köpt nycklarna i bulk från tveksam källa för någon tia styck. Det handlar inte om någon rea. Tror inte han oroar sig för Marknadsdomstolen däremot. OEM får inte säljas på detta sättet, görs det ändå så har inte kunden förvärvat någon rätt att använda programvaran och det är samma sak som att köra olicensierat. Källan till nycklarna är såklart inte en auktoriserad distributör när det handlar om dessa priser. Finns gott om tveksamma företag som listar sig på prisjakt. Prisjakt gör ingen granskning.

Nej, det är de inte. Exempel på auktoriserad försäljning av ESD (licens med elektronisk leverans) är Inet eller Dustin, och då får du ett mail direkt från Microsoft med licensen/nyckeln. Det är väl Ingram Micro som är distributören för dessa "produkter" åt Microsoft på den svenska marknaden. Från en auktoriserad kanal ser du inte lägre priser. Nu är ju ESD i själva verket retail/fullversion, men det är också enda som man får köpa som levereras elektroniskt. När de som säljer nycklar säger retail så menar de MSDN/Dreamspark, och då är det uppenbarligen någon som sitter och tömmer t.ex. studentkonton på nycklar och gör det i organiserad form, alltså en form av organiserad brottslighet, där dessa sen säljs vidare till andra som sen säljer de vidare till de som säljer de till er. Något som kostar några tior att köpa in från den kanalen, som inte alls rör sig om några retail-licenser säljs sen för kanske 200-800 kr här i Sverige. Det ger säljarna motivet att ljuga om varifrån "produkten" kommer ifrån, annars skulle många inte köpa för dessa priser. Det är alltså en form av bedrägeri i slutändan, då alla inte förstår vad det rör sig om.

Så blev det impulsköp av detta.. skulle inte betalat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kanske för att han köpt nycklarna i bulk från tveksam källa för någon tia styck. Det handlar inte om någon rea. Tror inte han oroar sig för Marknadsdomstolen däremot. OEM får inte säljas på detta sättet, görs det ändå så har inte kunden förvärvat någon rätt att använda programvaran och det är samma sak som att köra olicensierat. Källan till nycklarna är såklart inte en auktoriserad distributör när det handlar om dessa priser. Finns gott om tveksamma företag som listar sig på prisjakt. Prisjakt gör ingen granskning.

Nej, det är de inte. Exempel på auktoriserad försäljning av ESD (licens med elektronisk leverans) är Inet eller Dustin, och då får du ett mail direkt från Microsoft med licensen/nyckeln. Det är väl Ingram Micro som är distributören för dessa "produkter" åt Microsoft på den svenska marknaden. Från en auktoriserad kanal ser du inte lägre priser. Nu är ju ESD i själva verket retail/fullversion, men det är också enda som man får köpa som levereras elektroniskt. När de som säljer nycklar säger retail så menar de MSDN/Dreamspark, och då är det uppenbarligen någon som sitter och tömmer t.ex. studentkonton på nycklar och gör det i organiserad form, alltså en form av organiserad brottslighet, där dessa sen säljs vidare till andra som sen säljer de vidare till de som säljer de till er. Något som kostar några tior att köpa in från den kanalen, som inte alls rör sig om några retail-licenser säljs sen för kanske 200-800 kr här i Sverige. Det ger säljarna motivet att ljuga om varifrån "produkten" kommer ifrån, annars skulle många inte köpa för dessa priser. Det är alltså en form av bedrägeri i slutändan, då alla inte förstår vad det rör sig om.

Skrivet av RobinK:

Så blev det impulsköp av detta.. skulle inte betalat

Jag köper aldrig ifrån sidor som inte är godtrogna. Gör hellre ett hål i plånboken och köper riktigt ifrån sidor som Inet, Komplett, NetOnNet etc. För då vet man att det är rätt saker och att det är äkta saker. Inget skit och ingen risk för olika saker, som personen ovan beskrivit exempelvis.

Alltid när det kommer till nycklar, som spel osv, men framförallt OS, då köper jag det alltid lagligt. Visst det kostar, men det är det värt. Särskilt om det skulle sluta illa i slutändan om man tog det billigare, som ovan också skrivit om, att nyckeln kanske slutar funka om ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Så blev det impulsköp av detta.. skulle inte betalat

Vad har vi sagt om detta? Kolla ALLTID med oss i forumet innan du ska köpa något så slipper du gråa hår

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Att den kostar 237 kr när lägsta seriösa pris är 1590 hos netonnet säger väl tillräckligt...

Står på sidan att;

"Vi är en auktoriserad​ återförsäljare av Microsoft produkter.
Alla våra koder är inköpta från Microsoft."

Den marginalen på den produkten finns naturligtvis inte.

Sedan är domänen registrerad i november... Och har omdömen på prisjakt och trustpilot under 3 veckor, som redan sagts. Verkar synnerligen lågbegåvat att starta en sådan "affär".

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

OEM-licensen har tidigare iaf. knytits till moderkortet. Har du en märkesdator eller laptop, kan licensnyckeln ligga lagrad på moderkortet, annars ska du ha en licensnyckel klistrad på burken... Kan hända att det är annorlunda med W10, som Mr_B antyder.
Har du en egenbyggd dator, så bör du ha kvar en skiva/fodral, papper eller mail med licensnyckeln...

Min dator köptes för 6 år sen. Med Win 7. För 1 år sen har den uppgraderats till Windows 10.

Nu vid install. Ska jag mata den med Win 10 iso eller Win 7? Jag tänker på det avtrycket på moderkortet.

Permalänk

Mina W10 licenser är knutna till mitt microsoftkonto. När både HD samt mammaplatta sa adjö på en av burkarna gick det att aktivera licensen via Microsofthjälpen. När då dito var bytt.

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk

Sweclockers forum levererar som vanligt. Sitter o ska installera om syrrans laptop med win7 home pro. Det enda jag har är licensnyckeln klistrad på undersidan av datorn. Nu vet man hur man ska bära sig åt för att kunna installera. Hade ingen aning om att Microsoft hade iso filer för nedladdning.. Även om det i denna tidsålder verkar rätt rimligt. Tack

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag har hittat klistermärket med! Väl gömd! På baksidan.

Frågan är om jag ska installera Windows 7 som burken levererades med eller Windows 10 som den uppgraderades till?

Permalänk
Medlem

Om du väl "uppgraderat" till W10, ska du kunna köra det direkt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD