Stänga av enskilda enheter vissa tider från Wi-Fi?

Permalänk

Stänga av enskilda enheter vissa tider från Wi-Fi?

Hej.
Jag har en router av modell Technicolor Vac799 (den som Telia skickar ut).
Min tonåring är uppe hela nätterna och surfar och jag tänkte göra det så oangenämt som möjligt för henne nattetid så att hon går och lägger sig istället.

Jag antar fördomsfullt att den router jag har ej går att ställa in sådana lösningar på. Undrar då vad lösning jag ordna så billigt som möjligt. Jag vill ha wi-fi på i övrigt då man kollar serier via chromecast även efter 21:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drogucenten:

Hej.
Jag har en router av modell Technicolor Vac799 (den som Telia skickar ut).
Min tonåring är uppe hela nätterna och surfar och jag tänkte göra det så oangenämt som möjligt för henne nattetid så att hon går och lägger sig istället.

Jag antar fördomsfullt att den router jag har ej går att ställa in sådana lösningar på. Undrar då vad lösning jag ordna så billigt som möjligt. Jag vill ha wi-fi på i övrigt då man kollar serier via chromecast även efter 21:00.

Det billigaste lösningen är att du går in i din roll som förälder och agerar. Lyssnar inte ungen, då tar du alla enheter som
de kan surfa via.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av drogucenten:

Hej.
Jag har en router av modell Technicolor Vac799 (den som Telia skickar ut).
Min tonåring är uppe hela nätterna och surfar och jag tänkte göra det så oangenämt som möjligt för henne nattetid så att hon går och lägger sig istället.

Jag antar fördomsfullt att den router jag har ej går att ställa in sådana lösningar på. Undrar då vad lösning jag ordna så billigt som möjligt. Jag vill ha wi-fi på i övrigt då man kollar serier via chromecast även efter 21:00.

Så vitt jag vet låter det inte sig göras med din router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Vad för router kan man göra sådana inställningar på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av drogucenten:

jag tänkte göra det så oangenämt som möjligt för henne nattetid så att hon går och lägger sig istället.

Detta kan absolut inte vara den bästa lösningen. Auktoritära handlingar kan inte göra mycket annat än att försämra din relation med din dotter (enligt min ideologi).

Svar på din fråga, de flesta hemmaroutrar Asus (och många fler) gör har parental control där du kan sätta tidsschema. Demo här. http://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/ParentalControl.htm...

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Tejprullen:

Detta kan absolut inte vara den bästa lösningen. Auktoritära handlingar kan inte göra mycket annat än att försämra din relation med din dotter (enligt min ideologi).

Svar på din fråga, de flesta hemmaroutrar Asus (och många fler) gör har parental control där du kan sätta tidsschema. Demo här. http://event.asus.com/2012/nw/dummy_ui/en/ParentalControl.htm...

Bristen på auktoritära handlingar har dragit denna situation till sin spets. Vill jag ha råd i uppfostran så söker jag mig till Familjelivs forum, eller helst inte.

Tack för svaret på sakfrågan. Ska absolut kolla upp detta. Funkar alla routrar hos asus likadant i sin parental control? Ellerf finns det olika nivåer så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av drogucenten:

Bristen på auktoritära handlingar har dragit denna situation till sin spets. Vill jag ha råd i uppfostran så söker jag mig till Familjelivs forum, eller helst inte.

Tack för svaret på sakfrågan. Ska absolut kolla upp detta. Funkar alla routrar hos asus likadant i sin parental control? Ellerf finns det olika nivåer så att säga?

Alla har inte samma nivå av funktioner, men t.ex. min RT-AC66U och RT-N66U har det. Modellerna uppåt lär ha det. Min RT-D12 har det ej. Kolla funktionerna på deras hemsida för att vara säker. RT-AC51U kanske kan ha det, den är rätt enkel och billig.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drogucenten:

Funkar alla routrar hos asus likadant i sin parental control? Ellerf finns det olika nivåer så att säga?

Bra initiativ!

De här routrarna från ASUS har samma funktionalitet

Official support:
RT-N66U
RT-AC66U
RT-AC66U_B1 (use the RT-AC68U firmware)
RT-AC56U
RT-AC68U/RT-AC68P/RT-AC68UF/RT-AC1900/RT-AC1900P (same firmware)
RT-AC87U
RT-AC88U
RT-AC3100
RT-AC3200
RT-AC5300

Listan hämtad från Merlins forum

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skriva att "alla" har det, vilket är en sanning med modifikation men bildligt talat "alla" routrar som inte kommer direkt från din ISP har den funktionen. Det räcker med något för 4-500 av något större märke för den funktionen om du inte har stora krav i övrigt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Lås in routern i ett skåp, och sätt in en timer på strömmatningen som slår av den vid en viss tidpunkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Lås in routern i ett skåp, och sätt in en timer på strömmatningen som slår av den vid en viss tidpunkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Och då funkar hans chromecast ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Lås in routern i ett skåp, och sätt in en timer på strömmatningen som slår av den vid en viss tidpunkt!

Skickades från m.sweclockers.com

Och hur ska man surfa själv då?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Något som kan funka rent pedagogiskt är att ni gemensamt lägger ifrån er era mobila enheter vid typ en laddstation i hallen. Om er tonåring då ser att ni också gör det, blir det även lättare att argumentera för att han/hon också ska göra det. Vilket kanske blir smidigare än ett "tidlås". Läste i någon tråd härom dagen att sådana ändå kan vara enkla att kringgå.

Permalänk
Medlem

@drogucenten

Den funktionen finns inbyggd i din router.

Logga in på //192.168.1.1 i din webbläsare med uppgifterna som står skrivna på undersidan av din router.

Välj Avancerat läge.

Berörd enhet måste vara ansluten till nätverket när tidsangivelsen bestäms.

Välj Parental controls - skrolla ner till "Time of Day Access Control" sedan trycker du på knappen längst ut till höger på enheten du vill tidsbegränsa.

Permalänk
Medlem

Fast jag antar att hon har en mobiltelefon, kommer du ta den i beslag också?

Nu känner jag varken dig eller din dotter men jag vet hur jag, under min tid som tonåring, hade reagerat på påhitt likt detta. Tro mig, det hade inte blivit bättre för någon.

Permalänk
Medlem

De stängde av strömmen för oss på Amiga-tiden, önskar att man hade haft ett samtal istället. Det löste inte mycket och man kom nog längre ifrån varandra. Med det sagt så går det att schemalägga. Hoppas att saker löser till det bästa för er.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Sätt rimliga tidsgrännser. Om du ligger och käkar chips samt glor serier så ska väll hon få surfa lite.

Permalänk

Om vi kan hålla oss till sakfrågan vore det jättebra. Hur vår situation ser ut har ni ingen aning om. Ni får dalta hur mycket ni vill med era barn, vi behöver regler att följa. Det tror jag hela familjen vinner på.

Jag tackar er som bidragit med nyttig information. Jag ska prova de där inställningarna i CayLe skrev om. Skulle inte funka så kollar jag efter ny router.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

De stängde av strömmen för oss på Amiga-tiden, önskar att man hade haft ett samtal istället. Det löste inte mycket och man kom nog längre ifrån varandra. Med det sagt så går det att schemalägga. Hoppas att saker löser till det bästa för er.

Det var fanken tider det, med dagens teknik verkar världen enbart gå utför. Och på tal om Amiga, nästan så man får ett sug av att kolla på The Americans.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|