Permalänk

Långsamt wifi

Hej,

Hade behövt lite hjälp med hur jag ska åtgärda mitt långsamma wifi hemma. Jag har 100/10 Mbit fiber. När jag har testat att koppla min dator med sladd och gör ett hastighetstest så får jag bra hastigheter. Dock så vill jag helst köra med Wifi för att routern ligger på ett lite jobbigt ställe och det hade varit väldigt jobbigt att dra en sladd till mitt datorrum på ett snyggt sätt. Jag har en ASUS RT-N12 router (en lågprismodell). Oftast när jag är ansluten över Wifi så får jag nöja mig med en hyfsat låg hastighet på 20-30 Mbit. Detta har jag kunnat leva med hittils, men ibland går hastigheten ner något brutalt av oförklarliga skäl. T.ex. igårkväll så kunde jag knappt ladda in en hemsida och jag fick en hastighetsmätning på 1Mbit fast när jag testade med sladd direkt efter så hade jag 80+. Jag kan inte riktigt förstå hur Wifin kan gå upp och ner så mycket. Min lägenhet är hyfsat stor, 4 rum och 100kvm. Väggarna är också hyfsat tjocka, men mitt datorrum har en clear line of sight till hallen där routern sitter, inga väggar i vägen.

Jag är beredd att lägga ner pengar för att förbättra prestandan på mitt Wifi hemma, men jag vet inte vad jag ska köpa. Det finns ju en uppsjö av olika trådlösa routers att välja på i alla möjliga prisklasser, vissa så dyra som 4-5k. Är det en riktig monsterrouter jag bör satsa på? Eller är det bättre att köpa en accesspunkt? Jag har dock inte riktigt förstått vad skillnaden är mellan accesspunkter och range extenders. Någon som är duktig på detta som kan bistå med råd?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToWelie89:

Jag har dock inte riktigt förstått vad skillnaden är mellan accesspunkter och range extenders.

En accesspunkt ÄR wifi
En range extender tar en befintlig wifi-signal och skickar den vidare
En "trådlös router" är en router med inbyggd accesspunkt, typ en allt i ett-lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToWelie89:

Hej,

Hade behövt lite hjälp med hur jag ska åtgärda mitt långsamma wifi hemma. Jag har 100/10 Mbit fiber. När jag har testat att koppla min dator med sladd och gör ett hastighetstest så får jag bra hastigheter. Dock så vill jag helst köra med Wifi för att routern ligger på ett lite jobbigt ställe och det hade varit väldigt jobbigt att dra en sladd till mitt datorrum på ett snyggt sätt. Jag har en ASUS RT-N12 router (en lågprismodell). Oftast när jag är ansluten över Wifi så får jag nöja mig med en hyfsat låg hastighet på 20-30 Mbit. Detta har jag kunnat leva med hittils, men ibland går hastigheten ner något brutalt av oförklarliga skäl. T.ex. igårkväll så kunde jag knappt ladda in en hemsida och jag fick en hastighetsmätning på 1Mbit fast när jag testade med sladd direkt efter så hade jag 80+. Jag kan inte riktigt förstå hur Wifin kan gå upp och ner så mycket. Min lägenhet är hyfsat stor, 4 rum och 100kvm. Väggarna är också hyfsat tjocka, men mitt datorrum har en clear line of sight till hallen där routern sitter, inga väggar i vägen.

Jag är beredd att lägga ner pengar för att förbättra prestandan på mitt Wifi hemma, men jag vet inte vad jag ska köpa. Det finns ju en uppsjö av olika trådlösa routers att välja på i alla möjliga prisklasser, vissa så dyra som 4-5k. Är det en riktig monsterrouter jag bör satsa på? Eller är det bättre att köpa en accesspunkt? Jag har dock inte riktigt förstått vad skillnaden är mellan accesspunkter och range extenders. Någon som är duktig på detta som kan bistå med råd?

Tack!

Asus AC68U kommer fungera galant! https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2037634 Se till att köra på 5Ghz -bandet då det förmodligen finns massa andra nätverk runt om som stör. För 100mbit kommer du inte behöva en bättre. Däremot kan det vara bra att uppgradera klientsidan också såsom nätverkskort osv då det blir minsta-gemensamma-nämnare som begränsar!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToWelie89:

Jag har dock inte riktigt förstått vad skillnaden är mellan accesspunkter och range extenders. Någon som är duktig på detta som kan bistå med råd?

En accesspunkt drar du kabel till medan en extender är helt trådlös.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@joeldeluxe: Tack för tipset! Ja det finns definitivt massvis med andra Wifi-signaler i mitt lägenhetshus som stör.

Permalänk
Medlem

@ToWelie89:
Bra artikel om kanaler.
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/h...

Det finns massor med WiFi analys appar till telefonen du kan kolla kanaler med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

En accesspunkt drar du kabel till medan en extender är helt trådlös.

Inte ens el?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Inte ens el?

Skickades från m.sweclockers.com

De brukar sättas i vägguttag så jo okej el behövs väl då

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+