Permalänk
Medlem

Hög ms. Problem?

Hej! Jag har Telia 6-8 Mbit ADSL, bor ute på landet men som tur är får vi fiber snart. Relativt ofta, mest på eftermiddagar och kvällar, hoppar pingen upp från 300 till som max 8000 ms. Jag använder Wifi då mitt rum är relativt långt ifrån routern vi har. Beror min höga ping på att jag använder Wifi? Har hört att Telias routrar är skit. Eller är det bara Telia som är allmänt dåliga?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Det kan vara routern men man vet aldrig. Testa med en kabel om du har tillgång och se om det blir bättre.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan pinga routern så får du se hur latensen påverkas, jag tror inte att den varierar särskilt mycket om du bor på landet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Löser sig problemen när du testar en kabel direkt till routern kan nätverk via elnätet kanske vara något?
Jag har kört denna och får bra hastighet genom el nätet.

Vet dock inte hur den är att spela med, men känns som om de måste vara bättre än Wifi.

https://www.inet.se/produkt/5400079/asus-pl-ac56#specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprulius:

Hej! Jag har Telia 6-8 Mbit ADSL, bor ute på landet men som tur är får vi fiber snart. Relativt ofta, mest på eftermiddagar och kvällar, hoppar pingen upp från 300 till som max 8000 ms. Jag använder Wifi då mitt rum är relativt långt ifrån routern vi har. Beror min höga ping på att jag använder Wifi? Har hört att Telias routrar är skit. Eller är det bara Telia som är allmänt dåliga?

Tack på förhand!

Kanske beror på att fler använder nätet än du i familjen, ADSL är känsligt som fan, laddar någon upp en bild syns det direkt på svarstiden. Det enda man kan göra innan ni fått fiber är att köra adaptive QoS och sätta prioriteringar på spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

msconfig -> ping 192.168.1.1
Har du hög ping där så är routern boven i dramat.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rydisen:

msconfig -> ping 192.168.1.1
Har du hög ping där så är routern boven i dramat.

Msconfig ? Nu skrev du väl fel för msconfig är nått helt annat, ska man pinga gör man det från en kommandotolk eller via nått program.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Kan även tilläga att det oftast bara laggar på spelet jag spelar, inte på t.ex Discord, men i League of Legends står det 200-700 ping. Är det något fel på Telia eftersom olika program visar olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprulius:

@Dem8n: Kan även tilläga att det oftast bara laggar på spelet jag spelar, inte på t.ex Discord, men i League of Legends står det 200-700 ping. Är det något fel på Telia eftersom olika program visar olika?

Att du kör via wifi ÄR ett problem, dock kan det röra sig om flera problem. Det första du ska göra innan du fortsätter att felsöka är att använda kabel, så du vet hur stor problem wifit är. Sen kan det röra sig om att andra i familjen använder internet samtidigt. Även att andra belastar telestationen. Du kan ladda ner wifi-analyzer på din mobil och kolla vilka kanaler som används av dina grannar. Även om du kör bor på landet så kanske det finns något hus i närheten? Kanalerna du ska använda är 1,6,11.

Jag har själv senaste 3-4v märkt av lite sämre ping och spelupplevelse med mitt adsl via BBB dock. Inte i samma nivå som dig dock

Visa signatur

.