Permalänk
Medlem

Bygga nytt nätverk

Är på gång att bygga nytt nätverk och ska investera i lite utrustning.
Tänkte kolla med er hur ni hade satt upp det och om det egentligen har någon betydelse.

Grejerna som ska användas:
Ubiquiti Unifi USG Pro 4
Ubiquiti Unifi AP-AC Lite x2
Ubiquiti Unifi kamera x2 (Inte bestämt vilken modell än)
Netgear Prosafe GS724Tv4 (Finns i racket sedan tidigare)
Ev. en extra 8port switch

Min tanke var att köra Lan1 på USG till Netgear switchen för att köra alla trådade anslutningar på den och använda Lan2 till en 8port gigabit switch för att köra AP och kameror på.

Är det någon ide att göra så här eller ska man köra allt på en switch? Finns det någon fördel eller nackdel? Prestanda?
Har en hel del trådade prylar så är inte mycket plats över i 24p switchen nämligen.

Hur hade ni gjort?

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

En nackdel med flera switchar är i de fall det ofta pågår fler samtidiga dataöverföringar mellan enheter kopplade till olika switchar. Då kan länken mellan switcharna bli en flaskhals (i ditt fall som du tänkt koppla kommer denna trafik gå igenom USG). Detta problem kan man minska genom att köra två eller fler kablar mellan switcharna och ha link aggregation på dessa men det har nackdelen att man istället får färre lediga portar och det blir en krångligare konfiguration av switcharna. Å andra sidan är det ganska sällan detta problem uppstår i ett normalt hemnätverk med få användare som kanske oftast ändå oftast bara kommunicerar mot internet.

Jag hade nog gjort som du. Har själv en 24-portars switch men funderar på att även använda min gamla 8-portars switch för att få fler portar. Känns onödigt att inte utnyttja sådan utrustning som man redan har hemma. Min filserver kommer jag att koppla i 24-portars switchen för att så många enheter som möjligt ska få snabb åtkomst direkt via switchen medan prylar som inte behöver så snabb länk kan få sitta på den mindre switchen. Jag kommer nog också utnyttja switchen i min hemmarouter samt någon gammal 4-portars switch om det skulle behövas. Tänker också att jag har en gammal hemmarouter som kan få bli extra AP om det trådlösa nätverket inte skulle räcka överallt. Just nu funkar den gamla routern som trådlös brygga till en plats dit jag ännu inte dragit nätverkskabel men kabeldragning pågår för fullt hemma.

Permalänk
Medlem

Var detta jag misstänkte. Man vill ju ha ut så mycket prestanda som möjligt av nätverket.
De trådlösa enheterna som ansluter til AP kommer ju vilja komma åt min server lokalt för streamande av filmbiblioteket via plex mm. Annars så är det ju primärt internet trafik på dom enheterna.

Man vill alltså inte att routern ska behöva jobba med den trafiken utan bara behöva jobba med det den är tänkt för, dvs trafik ut mot internet. Så det kanske är ett bättre alternativ att köra link aggregation mellan switcharna då.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

Fast frågan är väl om routern behöver jobba så mycket, den ska bara switcha trafiken och inte routa det som går mellan LAN1 och LAN2. Jag tänkte mer om gigabit kunde vara en begränsning i länken mellan switcharna men samtidigt är det ju sällan man får så mycket hastighet i praktiken på det trådlösa. Dessutom kanske du har en NAS på den andra switchen som har en gigabitport så då är det samma flaskhals där om allting jobbar mot denna NAS. Scenariot där det möjligen kan bli en begränsning är att du har två datorer på ena switchen som samtidigt ska göra varsin filöverföring till varsin dator på den andra switchen. Då kommer varje överföring få 0,5 Gbit/s i länken mellan switcharna. Men hur sannolikhet är det att detta någonsin inträffar och skulle det i så fall upplevas som ett stort problem?

Vill du inte köra genom routern kan du dra en enkel nätverkskabel direkt mellan switcharna om du tror det räcker med 1 Gbit/s (det tror jag nog räcker i praktiken) och så kopplar du en av switcharna till en av LAN-portarna på routern. Det ger inte högre hastighet men möjligen får routern jobba mindre då den inte behöver skyffla data mellan LAN-portarna.

Jag tycker att du ska koppla som du tänkte först, det kommer bli tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem

USG kan har inget hårdvaru stöd för switching mellan portarna det görs i mjukvara, så detta skall undvikas.
Så kör du switch 2 i en port i switch 1 istället.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hur gör du med "Controllern"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bz2:

Hur gör du med "Controllern"?

Controllern?
Måste man med Unifi enheter alltså ha någon typ av mjukvara igång på nätet för att dom ska fungera? Även AP:s?
Det hade jag missat helt och hållet. Det sätter ju produkterna i ett annat perspektiv.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av depalma:

Controllern?
Måste man med Unifi enheter alltså ha någon typ av mjukvara igång på nätet för att dom ska fungera? Även AP:s?
Det hade jag missat helt och hållet. Det sätter ju produkterna i ett annat perspektiv.

Läst lite nu men blir inte riktigt klok på hur controllern fungerar.
Ett alternativ är ju att lägga kontrollermjukvaran på min server. Frågan är ju bara, vad händer om servern går ner? Slutar nätet att fungera då? Ett annat alternativ är ju att installera controllern på en Raspberry pi, vilket är ett hyffsat billigt alternativ.

Att köpa en Cloud key för 1200:- känns inte aktuellt.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

En snabb googling gav denna tråden:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/What-exactly-doe...

Kanske ger dig svar? ca 2 år gammal men borde vara relevant.

Din AP borde ha lokal konfiguration o därav fortsätta lira.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Medlem
Skrivet av mannen99:

En snabb googling gav denna tråden:
https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/What-exactly-doe...

Kanske ger dig svar? ca 2 år gammal men borde vara relevant.

Din AP borde ha lokal konfiguration o därav fortsätta lira.

Ja, den svarar ju på vad som händer med en AP iallafall om man väljer att stänga ner controller mjukvaran. Dock säger det inget om vad som händer med en USG Pro 4.

----

Nästa grej, IP reservering i DHCP:n med hjälp av mac adresser verkar inte stödjas. Man kan sätta statisk ip på enheter, men då måste enheten redan vara ansluten. Man kan alltså inte konfigurera upp detta i förväg osv. Mycket märkligt, fungerar ju på billiga konsumentrouters till och med.

Går detta att göra i en Edgemax router?
Har sneglat lite på dom, och ett rackfäste går ju egentligen att tillverka till vilken edgemax router som helst.
Så vilken ska man välja för ett hemnät egentligen? Om mna vill ha bra throughput för kommande 1Gbit lina och stabilitet.

Edit:
Kanske en Edgerouter PoE. Ser ju ut att ha hyffsad hårdvara för mitt ändamål.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem

@depalma:
USG fortsätter att fungera även om Controllern stannar. Funkar likadant för alla Unify prylar.

Det som inte går att göra via GUI interfacet får man göra via CLI.

Allmänt sätt kan man säga att just GUI interfacet är den svaga biten i Ubiquiti prylar.
Konsument prylar har bättre GUI och det som man kan göra med dem finns i där.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur:
Aha, ok. Så då skulle jag mer eller mindre kunna lägga controllern på min server med andra ord.
De få gånger som servern kräver omstart för uppdateringar osv så lever nätverket kvar. Det var ju skönt.

Mindre kul dock med DHCP problemen. CLI är ju inte lika smidigt och inte min starka sida, tyvärr. Finns säkert guider för hur man gör någonstans men blir ändå krångligt. Om jag fattat det rätt så finns ju denna funktion i EdgeOS på EdgeMAX modellerna.

Så har blivit lite tveksam. Men man kanske skulle stå ut med att just låsa ip adresser till vissa enheter via CLI och hoppas på att det kommer i en framtida uppdatering för att få hela UniFI funktionen. Å andra sidan så är ju inte switchen en UniFi switch heller. Hmm. Dessa val.

Alt 1: USG Pro4, Netgear Prosafe GS724Tv4, UniFi AP-AC Lite x2 + i framtiden 2 UniFi kameror.
Alt 2: Edgerouter PoE, Netgear Prosafe GS724Tv4, UniFi AP-AC Lite x2 + i framtiden 2 UniFi kameror.

Edit:
Nevermind, fick tag i en Edgemax PoE till ett bra pris så nu blir det en sådan.
Får modifiera och göra ett rackfäste till den själv. Kommer nog bli bra.

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V