Bethesda lanserar högupplösta texturer för Fallout 4

Permalänk
Inaktiv

3,5GB-bedrägeriet har återvänt med Nvidias 1000-serie? Finns inget som borde hindra GTX 1070 att också använda dessa texturer.

Jag installerade detta igår, lite segt att _hela_ spelet laddas hem på nytt. Inte hunnit testa dock, får se om jag klämmer in någon minut under kvällen. Fallout 4 är bland det sista jag känner för att spela men nyfiken på hur tungt det faktiskt går. Ser ingen anledning till att texturer skulle motivera de minst sagt löjliga systemkrav klåparna hos Bethesda knåpat ihop.

Permalänk
Medlem

Nämnvärt är, att Sweclockers inte är helt ärliga med AMD sidans specs, då Bethesda råkat avslöja AMDs nästa grafikkort och därmed dess serie, "AMD RX 490 8GB"

http://www.dsogaming.com/news/bethesda-may-have-accidentally-...

Kan dock tillägga att det är på tiden något nytt om AMD kommit fram, även om det är en 'läcka'.
Väntar frustrerat på AMD zen "Ryzen" och AMDs RX 4xx serie. Ivrigt och Frustrerat.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

@Triton242: känns som en nobrainer

Japp dock verkar det som flera inte tänkt på det i sina kommentarer

Permalänk

När spelens rekommendationer på VRAM och RAM är lika höga

Skämt åsido. Vad är ens meningen att ha rekommenderade specifikationer på Fallout när spelet är så dåligt optimerat?

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har precis testat nya texturerna.
Är ingen inbiten gamer dock så kan jag beskriva skillnaden ganska enkelt för mig.
Jag upplevde samma känsla som när jag för första gången tittade på 1080p.Bluray efter
åratal med xvid.
Alltså ganska stor skillnad.

Datorn jag kör har:
Benq XL2430T, GTX 1080 OC, i5 7600 @ 5GHz, 32GB Minne 2133MHz CL15 och Intels P600 SSD (NVME)
Stänger jag av spelets vsync så ser jag knappt någon skillnad i FPS
Står jag mitt i Sanctuary efter att jag laddat sparat spel och tittar från bron och uppåt mot Sancturay
så har jag ca 65 fps och då har jag allt på max. Även Godrays.
Tog en screenshot men hittar inte var den sparar filen :/

Permalänk
Medlem

Kul att det kommer först flera månader efter att man tröttnat på spelet.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag skall tycka...
Kul med högupplösta texturer, men så stora?
Samtidigt kan jag inte undgå att tycka att deras Creation Engine är i skrikande behov av uppdatering. Dess trådmodeller och animeringar har i stort varit oförändrade sedan Oblivion...
Som sagt....att måla flammor på en gammal Volvo får den inte att gå fortare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

3,5GB-bedrägeriet har återvänt med Nvidias 1000-serie? Finns inget som borde hindra GTX 1070 att också använda dessa texturer.

Jag installerade detta igår, lite segt att _hela_ spelet laddas hem på nytt. Inte hunnit testa dock, får se om jag klämmer in någon minut under kvällen. Fallout 4 är bland det sista jag känner för att spela men nyfiken på hur tungt det faktiskt går. Ser ingen anledning till att texturer skulle motivera de minst sagt löjliga systemkrav klåparna hos Bethesda knåpat ihop.

Hmm. hos mig laddade bara texture pack ner.. resten låg på disk.

Men håller med att deras krav är lite konstiga...

Skrivet av Exxovion:

Kul att det kommer först flera månader efter att man tröttnat på spelet.

De räknar med att du ska ha glömt bort det och får nu "återfall av instresse".

Permalänk
Hjälpsam

Kommer detta vara något liknande som för Skyrim, du kan ladda ned texurerna en viss tid gratis, därefter kostar det?

Äger själv inte FO4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men hallå.. ingen har nämnt hur det fungerar med moddar. Nemas problemas?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Hmm. hos mig laddade bara texture pack ner.. resten låg på disk.

Men håller med att deras krav är lite konstiga...

De räknar med att du ska ha glömt bort det och får nu "återfall av instresse".

Får hoppas att det är något som fixades senare då. Kändes extremt onödigt, speciellt då spelet låg på en av mina SSD'er.

Ganska udda att detta kommer först nu, typ 15 månader sedan lanseringen, var ju inte igår direkt.

Skrivet av SCORPIUS:

Men hallå.. ingen har nämnt hur det fungerar med moddar. Nemas problemas?

Det släpptes en uppdatering samtidigt som textur DLC't släpptes som vid tidpunkten förstörde för moddar. Kan ha fixats sedan dess, bara noterade att stöden gick sönder i och med patchen när jag kollade runt vid släppet.

Permalänk
Medlem

Ser iprincip likadant ut som mitt moddade Fallout 4 som drivs med ett klent r9 270. Bethesda har väl aldrig varit speciellt bra på att komprimera sina texturer.

Kör med Vivid serien istället eller hitta några bra mods. En 1080 är urbota löjligt att sätta som minimumkrav för något som knappt höjer utseendet imo. Dessutom finns där ett flertalet saker som skulle behöva förbättras före en 4k texture pack kommer ut. Samma för skyrim imo.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad det är för upplösning?
Gissar på 4096x4096 men är det så?

Är det isåfall riktiga 4K eller är det som Skyrim Special Edition där de bara la över ett noise filter och sharpen?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Lego Master

Meh. Allt på Ultra utom Godrays, 60fps i 1080p med ett 970. Men vetefan om jag ser nån skillnad från vanilla.

EDIT:
...I spoke too soon. Har fått gå ner till high för att få spelbara fps nu när jag kom ut i världen lite. Började nytt spel, och Sanctuary var ganska chill. The Commonwealth? Not so much.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Minimal skillnad. Verkligen inte värd käftsmällen mot vram. GG på den Bethesda!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Får ingen märkbar skillnad på flyt i 1440p med datorn i sign.
Dock har spelet nu vid ett par tillfällen gått ner på 1 FPS med enorm inputlag (ca 5sec).
Detta efter ca en halvtimmes speltid.
Behöver starta om spelet för att fixa problemet.
Minst sagt skumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Minimal skillnad. Verkligen inte värd käftsmällen mot vram. GG på den Bethesda!

6bnYwoaDQPk

Om du kollar på videon en gång till så ser du att de fokuserar på de områden då det inte var några problem. Men periferin framförallt marken så är det stor skillnad. Och den ser man väldigt mycket av och den går förmodligen inte att kopiera hur som helst. Det roligaste i klippet är då de tar den rostiga bilen då de inte har bytt ut den texturen och jämför den mot det innan då man ser i klippet innan att marken ändrats markant.

Edit:
Försöker inte säja att texturerna är nödvändiga eller inte. Bara att videon är så riktad så man ska strunta i den.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@john2376
Du menar denna då 490 nämndes?
http://www.sweclockers.com/nyhet/23318-fallout-4-far-hogupplo...

Skrivet av Triton242:

De borde ju använda id tech motorn som används i Doom, då de äger denna motorn. Den presterar dör övrigt mysiga resultat

Och buggar med musen om man inte hade konstant samma hastighet.
Fick stänga av v-synk och låsa den i nvidiaInspector till 120 för att slippa input lag och inkonsekventa musrörelser. Men i övrigt gillade jag motorn även om grafiken var alt anat än bra jämfört med t.ex frostbyte.

Edit:
Sammanfogning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@john2376
Du menar denna då 490 nämndes?
http://www.sweclockers.com/nyhet/23318-fallout-4-far-hogupplo...

Och buggar med musen om man inte hade konstant samma hastighet.
Fick stänga av v-synk och låsa den i nvidiaInspector till 120 för att slippa input lag och inkonsekventa musrörelser. Men i övrigt gillade jag motorn även om grafiken var alt anat än bra jämfört med t.ex frostbyte.

Edit:
Sammanfogning.

Nu körde jag igenom hela spelet med G-sync påslaget och hade absolut inte ett ända problem alls.
Hur grafiken står sig mot andra titlar vet jag inte då jag inte spelar något med Frostbyte motor. Sedan är det nog inte helt lätt att jämföra vad som är grafikmotorns förtjänst och designers etc så jag ser inte någon större ide att göra den jämförelsen...
Subjektivt gillade jag miljöerna, speciellt de utomhus. Mycket nedlagd tid på att skapa riktigt bra känsla i flera av banorna men det har som sagt inget med id tech att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Nu körde jag igenom hela spelet med G-sync påslaget och hade absolut inte ett ända problem alls.
Hur grafiken står sig mot andra titlar vet jag inte då jag inte spelar något med Frostbyte motor. Sedan är det nog inte helt lätt att jämföra vad som är grafikmotorns förtjänst och designers etc så jag ser inte någon större ide att göra den jämförelsen...
Subjektivt gillade jag miljöerna, speciellt de utomhus. Mycket nedlagd tid på att skapa riktigt bra känsla i flera av banorna men det har som sagt inget med id tech att göra.

Jag testade precis då det kom, jag hade en massa buggar. Fick ladda tillbaks och liknande för att komma förbli dem. Har inte gett det en andra chans, kanske börjar bli dags.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Testat med high res DLC och fick inte nämnvärt mindre FPS än innan. Ligger och pendlar mellan 50-100 FPS beroende på var man är i spelet (miljö). Allt är på Ultra, och max distans + allt lull lull. Spelar i 1440p och har förvisso en rätt ordentlig överklock. Alla trådar är aktiva men ett par ligger högre än de andra (16 trådar) precis som utan DLC:t.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses