Oidentifierat nätverk via kabel. Dog plötsligt

Permalänk
Medlem

Oidentifierat nätverk via kabel. Dog plötsligt

Igårkväll tappade jag plötsligt kontakt med internet. Det har skett tidigare men löst över natten.

Kört ipconfig/release/renew samt kopplatnur kablar, router o dylikt. Har även kryssat i att oidentifierade nätverk är privata men det gjorse ingen skillnad.

Sökte lite och fick fram att det kunde röra sig om dhcp eller att mac adressen inte uppdaterats/synkats med isp?

Är varm i kläderna på datorhårdvara men nätverk är otrampad mark. Vad kan jag prova när basic sakerna ej funkadem

Nätverksproblem https://imgur.com/gallery/RX8zE

Permalänk
Rekordmedlem

Har du startat om datorn ? Det finna en uppdatering som slår ut nätverket i win 10 och kräver omstart, det fungerar inte med att stänga av och starta igen utan man måste välja starta om.

Öppna en kommandotolk och kör
ipconfig /all
och posta svaret.

vad har du för router och annan utrustning före datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du startat om datorn ? Det finna en uppdatering som slår ut nätverket i win 10 och kräver omstart, det fungerar inte med att stänga av och starta igen utan man måste välja starta om.

Öppna en kommandotolk och kör
ipconfig /all
och posta svaret.

vad har du för router och annan utrustning före datorn ?

Faktum är att jag endast provade att stänga av/starta så andra tips tydde på att en enkel "omstart" inte skulle räcka. Skriver från laptopen nu, inga problem med wifi alls. Skall kolla vad det står på routern så återkommer jag med det och screenshot på cmd.

2500k
Asrock z77 extreme4-m
Palit GTX1070
16gb DDR3 1600mhz
Samsung 830 ssd
Seagate green 2tb hdd

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara dina drivrutiner som börjat bråka med dig, om du kollar vilken IP datorn får. Får du nåt med 192.154.. så är det dina drivrutiner som bråkar, har fått fixa detta på ett antal datorer som senaste veckorna.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Är en Technicolor TG799 v2 - > Plexgear gsw1005 switch - > datorn.

Funderade på att avinstallera drivers för nätverket och tanka nya från asrocks sida. Vet dock inte vilka som ska avinstalleras?

Update https://imgur.com/gallery/K8Vcx

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan "teredo tunneling adapter" ligga bakom mina problem? Har fått pilla en del med den då jag lirar mycket Forza Horizon 3. Är en vanlig fix för connection issues

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DOGE:

Är en Technicolor TG799 v2 - > Plexgear gsw1005 switch - > datorn.

Funderade på att avinstallera drivers för nätverket och tanka nya från asrocks sida. Vet dock inte vilka som ska avinstalleras?

Update https://imgur.com/gallery/K8Vcx

Skickades från m.sweclockers.com

Du får välja från http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/?cat=Download eftersom det verkar vara "paket" så kan du prova alla för inget bör bli sämre av det.
Du kan också prova systemåterställning.
Bilden du postade tyder på att det saknas kontakt, vad indikerar dioderna vid portarna ? Vad indikerar de om du är i bios ?
Kan du prova via en livelinux för att kunna utesluta mjukvaran i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får välja från http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/?cat=Download eftersom det verkar vara "paket" så kan du prova alla för inget bör bli sämre av det.
Du kan också prova systemåterställning.
Bilden du postade tyder på att det saknas kontakt, vad indikerar dioderna vid portarna ? Vad indikerar de om du är i bios ?
Kan du prova via en livelinux för att kunna utesluta mjukvaran i datorn ?

Dioden på switchen lyser. Har dessutom provat att dra en annan kabel från en annan port på samma switch utan framgång.

Provade att installera realteks egna mjukvara för nätverkskortet men det gjorde ingen skillnad.

Fick för mig att installera om Windows då jag tänkt göra det en längre tid. Hjälpte dock inte. Problemet kvarstår.

Får fortsatt error när jag kör ipconfig /renew
"an error occured while renewing interface Ethernet : unable to contact you DHCP server. Request has timed out. "

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Dioden på switchen lyser. Har dessutom provat att dra en annan kabel från en annan port på samma switch utan framgång.

Provade att installera realteks egna mjukvara för nätverkskortet men det gjorde ingen skillnad.

Fick för mig att installera om Windows då jag tänkt göra det en längre tid. Hjälpte dock inte. Problemet kvarstår.

Får fortsatt error när jag kör ipconfig /renew
"an error occured while renewing interface Ethernet : unable to contact you DHCP server. Request has timed out. "

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du har problem med din Router, fungerar Wifi på din mobil?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Jag tror du har problem med din Router, fungerar Wifi på din mobil?

Wifi fungerar utan problem. Har läst följande tråd men inga fixar har funkat än. Skall kolla upp det där med mac adresser i routern senare under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DOGE:

Dioden på switchen lyser. Har dessutom provat att dra en annan kabel från en annan port på samma switch utan framgång.

Provade att installera realteks egna mjukvara för nätverkskortet men det gjorde ingen skillnad.

Fick för mig att installera om Windows då jag tänkt göra det en längre tid. Hjälpte dock inte. Problemet kvarstår.

Får fortsatt error när jag kör ipconfig /renew
"an error occured while renewing interface Ethernet : unable to contact you DHCP server. Request has timed out. "

Skickades från m.sweclockers.com

Men vad betyder dioderna som lyser, de brukar ha olika färger och kombinationer för olika länkstatus. Har du instalelrat drivers sedan du installerade om win ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Wifi fungerar utan problem. Har läst följande tråd men inga fixar har funkat än. Skall kolla upp det där med mac adresser i routern senare under dagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat att sätta statisk ip-adress?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men vad betyder dioderna som lyser, de brukar ha olika färger och kombinationer för olika länkstatus. Har du instalelrat drivers sedan du installerade om win ?

Alltså båda använda portar på switchen lyser gult. Hittade en manual som hävdar att det är "Ring Master" vad det nu innebär. Yes drivers är installerade. Kopplade in en wifidongel via usb så nu får jag iaf ut 20mb/s på datorn. Sitter långt ifrån routern, därav en switch mellan oss vanligtvis.

http://datainterfaces.com/usermanual/GSW-1005MS-manual.pdf

Skrivet av Maxizor:

Har du testat att sätta statisk ip-adress?

Ja, vet ej om jag gjorde rätt dock. Är inte så hajj på nätverksfelsökning som annat.

Permalänk
Medlem

Såg följande svar i en liknande tråd. O visst fan har jag IPv4 adress som börja på 169. (169.254.0.222)

Gör det er något klokare gällande mitt problem?
Skall pilla med brandväggen som de föreslog.

Edit: Har följt varenda klipp på tuben om restart av DHCP klienten och olika ipconfigrader i kommandotolken. Inget funkar, får konstant error som säger att "No operation can be performed on Anslutning till lokalt nätverk* 10 while it has its media disconnected."

Citat:

Öppna en kommandoprompt.

Start / run / cmd <enter>

Skriv : Ipconfig

Då du kopplar upp dig bör du få en ipadress , börjar denna ipadress på 169.x.x.x så har du ingen kontakt alls och då har du problem med mjukvarubrandväggar eller nätkort/nätverkskabel

Således testa först med att avinstallera eset och dess brandvägg.

Eftersom du sitter o härjar direkt med modemet så byt inte nätkort o greja för då kommer det ta tid (olika för olika operatörer) innan de godkänner ditt nätverkskort att köra med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DOGE:

Såg följande svar i en liknande tråd. O visst fan har jag IPv4 adress som börja på 169. (169.254.0.222)

Gör det er något klokare gällande mitt problem?
Skall pilla med brandväggen som de föreslog.

Edit: Har följt varenda klipp på tuben om restart av DHCP klienten och olika ipconfigrader i kommandotolken. Inget funkar, får konstant error som säger att "No operation can be performed on Anslutning till lokalt nätverk* 10 while it has its media disconnected."

Att ladda hem en linuxdistribution och köra den live är ofta ett bra sätt att kolla om liknade fel beror på hård eller mjukvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att ladda hem en linuxdistribution och köra den live är ofta ett bra sätt att kolla om liknade fel beror på hård eller mjukvara.

Tack för alla tips, gäller både dig och er andra som försökt hjälpa mig. I fredags kväll drog jag ut datorn till vardagsrummet för att få bra mottagning på wifi och på så sätt kunna tanka hem spel som försvann när jag formaterade datorn.

Gjorde då ett sista försök och kabeln direkt till routern vilket fungerade. Nu kommer farsan hem igen och då vart jag tvungen o dra tillbaka datorn till kontoret. Nu fungerar även nätverket där. Troligtvis var felet aldrig i min burk utan något mellan switchen och Telia som ballade ur.

Får googla lite på det där med linuxdistribution då detta är ett återkommande fel, oftast löser det sig över natten men icke denna gång.

Permalänk
Medlem

Då var skiten tillbaka. Satt och spelade Forza, datorn fryser och när jag startar upp den igen har jag 169.xxx ip adress o inget nätverk.

Känner mig helt clueless alltså.

Permalänk
Medlem

Inaktivera "snabb start" under energiinställningar, om det är aktiverat. Gå in i CMD och skriv in "netsh winsock reset" och prova att starta om datorn.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Inaktivera "snabb start" under energiinställningar, om det är aktiverat. Gå in i CMD och skriv in "netsh winsock reset" och prova att starta om datorn.

Skall prova det, misstänkte att jag skulle kunna kickstarta nätverket genom att koppla kabeln direkt till routern vilket funkade. Fick kontakt direkt och plockade in allt till kontoret igen där den vanligaste står. Spelade 1h sedan kraschade datorn igen med NMI hardware failure o näter var borta.

Samma bsod var ett problem i somras /höstas men försvann helt o hållet tills jag formaterade hårddiskarna o installerade om w10 nu i fredags.

Försöker komma på vad jag gjort annorlunda, förutom att lägga forza på ssd istället för hdd kan jag inte komma på något.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

re:

Hej, fick ni någon rättsida på detta problem?