Intel Core i7-7740K och i5-7640K är Kaby Lake-X för LGA 2066

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Så du länkar till en person som sysslar med utveckling primärt och inte direkt sitter o spelar BF skulle jag tro på denna server, som för 2 år sedan tyckte 4 core var "mer än nog" på mobilfronten.

Tror du får läsa dina källor igen. Han ville att vi skulle fortsätta satsa på IPC, och inte bara öka antalet kärnor. Men förr eller senare så når vi ju IPC taket... vilket typ Intel har gjort, och jag skulle tro AMD lär snart slå i den också.

Att 4 kärnor är bästa "mellanvalet", kanske 2015, definitivt om du inte spelar tyngre PC spel. Men när spelen idag faktiskt pga bla konsoler och ständigt jagande på bättre grafiska effekter, mer texturer, större multiplayer, större virtuella världar/kartor och för att inte glömma 144Hz på allt, så är CPU kraft helt klart något man inte kan få nog av.

Ge mig 4 trådar 10Ghz så är jag helt klart öppen för det, men eftersom du oavsett 4 trådar, 8 trådar eller kanske 12 trådar når ca 4-5Ghz, så får du ett tak som inte kan lösas då du inte kan skruva upp frekvensen.

För mig är det mer att jag slipper ha en stengammal VGA/DVI kontakt som tar upp 1/3 av moderkorts bakstycke, där fler USB portar eller andra lämpliga portar kan finnas. iGPU har helt klart sin plats, men inte i prestanda CPUer för desktop.

4 kärnor är väl fortfarande mer än tillräckligt på mobilfronten? De 8-kärniga CPUerna består väl bara av 4 snabbare och 4 långsammare CPUer som är till för att spara ström snarare än att ge mer prestanda? Hans uttalanden bygger på grundprinciper inom programmering, inte på senaste gimmicksen. Det han säger är att prestandaökningen från fler kärnor inte är försvarbart i förhållande till strömförbrukning. Jag tror du får ta och läsa artikeln igen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

1080 med 7700k och 1080 gpu..... lel.... stock clocks btw.... 6950X som går i 3GHz är snabbare i 1080p än 7700k som går i 4.2GHz så ja det säger något.

i7-6950X går väl i 4GHz med Intel Turbo Boost Max-teknologi 3.0

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tellus82:

Fast en 6900 kan du klocka procentuellt sett mer än en 7700k, en 6900k i runt 4.7GHz presterar inte illa direkt...

En 6900K @ 4,7 GHz presterar absolut i toppklass även i spel.

Förutsatt att prestanda per kärna är den samma, man ignorerar prislappen och strömförbrukningen är alltid fler kärnor bättre.

Men när DF körde 5820K mot 6700K så är den senare snabbare även när båda är klockade till 4,6 GHz. Vid samma klockfrekvens är 6700K (Skylake) någonstans mellan 10-20 % snabbare än 5820K (Haswell) per CPU-kärnor.

10-20 % är uppenbarligen tillräckligt för att spel ska presterar något sämre även med 50 % fler CPU-kärnor.

Om/när de 6-8 kärniga modellerna ligger på senaste mikroarkitekturen och är de högst klockade kommer de bli toppvalet för spel. Kanske händer med Ryzen, kanske än mer sannolikt att det händer med 6c/12t Coffee-Lake nästa år (tror också Coffee-Lake sätter stopp för i5 utan HT).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon200632:

i7-6950X går väl i 4GHz med Intel Turbo Boost Max-teknologi 3.0

Inte testat den med Turbo på, jag kör det alltid av.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om/när de 6-8 kärniga modellerna ligger på senaste mikroarkitekturen och är de högst klockade kommer de bli toppvalet för spel. Kanske händer med Ryzen, kanske än mer sannolikt att det händer med 6c/12t Coffee-Lake nästa år (tror också Coffee-Lake sätter stopp för i5 utan HT).

6c/12t var väl bara planerat för -E versionen där med, eller tror du de ska ta ner det till konsument nivå (syftat på 11xx socket)? Kanske blir i7 6c/12t och i5 4c/8t?

Håller med dig i övrigt... i samma frekvens, mer cores tack
Blir intressant o se om AMD OC kan hänga med dessa befintliga highend CPUer från Intel. 4,7Ghz på en 6900k tex är en saftig OC. Kan AMD nå OC med typ 4,4-4,5Ghz iaf tror jag de helt klart kan bli mäktiga oavsett 8C/16t eller 6c/12t vs Intels 4c/8t @ 5.0Ghz.

Sen att kanske en-tråd prestandan är efter tror jag är väntat. Frågan är hur mycket det gör, då både 4770k och 3770k hänger med rätt bra idag, samt priset för det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

6c/12t var väl bara planerat för -E versionen där med, eller tror du de ska ta ner det till konsument nivå (syftat på 11xx socket)? Kanske blir i7 6c/12t och i5 4c/8t?

Håller med dig i övrigt... i samma frekvens, mer cores tack
Blir intressant o se om AMD OC kan hänga med dessa befintliga highend CPUer från Intel. 4,7Ghz på en 6900k tex är en saftig OC. Kan AMD nå OC med typ 4,4-4,5Ghz iaf tror jag de helt klart kan bli mäktiga oavsett 8C/16t eller 6c/12t vs Intels 4c/8t @ 5.0Ghz.

Sen att kanske en-tråd prestandan är efter tror jag är väntat. Frågan är hur mycket det gör, då både 4770k och 3770k hänger med rätt bra idag, samt priset för det.

Nyheten i Coffee-Lake är ju att i7 blir 6C/12T för "konsumentversionen".

Gissade (redan i den länkade artikeln tror jag) att i5 för Coffee Lake kommer överta nuvarande i7 och bli 4C/8T. Svårt att se någon framtida modell sakna HT, det ger allt för stor boost sedan Skylake och det kostar för lite för att inte användas. Man kanske kapar det i någon bottenmodell för marknadssegmentering.

Finns några saker som talar för att en 6C Coffee Lake kan klockas högre än även kommande Skylake-E. T.ex. att färre minneskanaler, lite mindre L3-cache och enklare/färre PCIe-linor ger en lite enklare design.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nyheten i Coffee-Lake är ju att i7 blir 6C/12T för "konsumentversionen".

Se där. Jag hade missat den.

Skrivet av Yoshman:

Gissade (redan i den länkade artikeln tror jag) att i5 för Coffee Lake kommer överta nuvarande i7 och bli 4C/8T. Svårt att se någon framtida modell sakna HT, det ger allt för stor boost sedan Skylake och det kostar för lite för att inte användas. Man kanske kapar det i någon bottenmodell för marknadssegmentering.

Låter ju helt klart intressant... då känns det nästan som att i5 (befintliga) "fasas ut", eller tror du de blir i3? Moderna 2C/4T är ju ofta mer effektiva ström-mässigt än 4C/4T och de bör i teorin gå att klocka enklare med bara två kärnor, till liknande prestanda, så helt klart är HT värt det, något jag inte hade sagt för 4-5 år sedan

Det lär ju dock röra om lite i Intels priser, för de har ju mer eller mindre snål kört dual-pentium och i5 från i3 och i7, och nu måste de använda alla CPUer, så färre defekter tillåts.

Samtidigt får de konkurrens... mao om man utgår från "Intel kan inte göra mer/billigare" så kommer de konka. Men i verkligheten är det bara deras vinstmarginal som går ner då de inte kan mjölka oss längre.

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att detta är ett svar på AMD:s top-to-bottom approach med AM4.

Nu kommer det finnas "billiga" CPU:er på Intels dyrare plattform vilket också gör att totalkostnaden för att införskaffa plattformen sjunker. Det kommer också finnas uppgraderingsmöjligheter.

Det blir dock lite konstigt när Intels två plattformar erbjuder liknande produkter kan jag tycka. Detta hade förmodligen aldrig skett om Intel inte hade haft ett hot i form av Ryzen.

Permalänk
Medlem

AMD kommer snart ut med sina nya Zen baserade Ryzen processorer.
Intel känner sig hotade och kontrar med att släppa nya Kaby Lake versioner (Kaby Lake-X)
De nya Kaby Lake-X kommer ut om ett halvår och är en budgetversion av SkyLake-X, där man får 100MHz extra (jmf nuvarande Kaby Lake) till 21W högre TDP på dyrare moderkort?

Har jag förstått det hela rätt?
Hur skulle detta vara en kontring till Ryzen?
Har de rökt på hos Intel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

AMD kommer snart ut med sina nya Zen baserade Ryzen processorer.
Intel känner sig hotade och kontrar med att släppa nya Kaby Lake versioner (Kaby Lake-X)
De nya Kaby Lake-X kommer ut om ett halvår och är en budgetversion av SkyLake-X, där man får 100MHz extra (jmf nuvarande Kaby Lake) till 21W högre TDP på dyrare moderkort?

Har jag förstått det hela rätt?
Hur skulle detta vara en kontring till Ryzen?
Har de rökt på hos Intel?

Instämmer, skärpning för fan Intel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Du har typ samma fps med en 7700k som en 6900k i BF1
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12461?key=75c02f7f...

Drar vi ner upplösningen så flaskhalsen försvinner får du bättre fps med en 7700k än 6900k
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/12467?key=9d824549...

Otippat när det är en 2 generationer nyare processor.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonkul:

Instämmer, skärpning för fan Intel...

& andra sidan så har vi i nuläget bara reklam för hur ryzen presterar ,vissa tester verkar som att dom funkar bra i flertrådat men hur det ser ut i enkeltrådad prestanda, har jag ej sett nåt. Som det är nu så är det samma pepp som när bulldozer dök upp för AMD s skull hoppas jag dom kan leverera denna gång, var lika lyriskt till släppet av bulldozer.
Så ser verkligen fram mot tester, sen någon vecka efter släppt så vet man. hur mycket Intel har att frukta & hur ryzen presterar.

Dessa kaby lake processorer känns som bara ett ytterligare sätt att tjäna pengar, som mellanklassen men med ny socket & konkurera med budget varianten i entusiastklassen, så ser detta bara som ett sätt att tjäna pengar utan att göra nåt nytt. Samma med hela x fiaskot banta ner e varianten & skapa en ny mellanklass. X

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Skulle Zen ha presterat som åtminstone en 6600k i enkeltrådsprestanda så borde dom väl ha visat det tycker man.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Stackars CPU-köpare. Hur ska de fatta att Core i7 7740k och Core i7 7700k inte funkar på samma moderkort. Intels nummersystem är bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Stackars CPU-köpare. Hur ska de fatta att Core i7 7740k och Core i7 7700k inte funkar på samma moderkort. Intels nummersystem är bedrövligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Med att dom heter Core i7 7740x och i7 7640x inte k

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Med att dom heter Core i7 7740x och i7 7700x inte k

Rubriken är:
Intel Core i7-7740K och i5-7640K är Kaby Lake-X för LGA 2066

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:
Fast bara på sweclockers inte på NHW troligtvis felskrivet eller också är det som nån skrev att dom rökt på hos intel hehe

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

@ClintBeastwood:

Jag sa samma sak för över en månad sen i zen tråden, där idiotförklarade några medlemmar mig. Folk har orealistiska förväntningar på zen, skylake k och kaby lake k cpuer kommer fortfarande vara bättre för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ClintBeastwood:
Fast bara på sweclockers inte på NHW troligtvis felskrivet eller också är det som nån skrev att dom rökt på hos intel hehe

Står K på NHW också.
https://www.nordichardware.se/nyheter/intel-kaby-lake-x-blir-...

Citat:

Ryktet talar om två nya modeller: Core i7-7740K och Core i5-7740K. Dessa förväntas få högre klockfrekvenser än de nuvarande toppmodellerna i7-7700K och i5-7600K samt högre TDP.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: står både och
Intel “Kaby Lake-X” blir Kaby Lake till sockel LGA2066 Rubrik sen står det i7 7740k osv. i spec så är lite förvirrande men är väl läckor så det lär väl ordna upp sig. Kanske släpper dom till både mellanklassen som k & entusiast som x men som sagt det lär visa sig för mig är det inte intressant i vilket fall som sitter på en 8 kärnig i 4,7 Ghz

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@ClintBeastwood: står både och
Intel “Kaby Lake-X” blir Kaby Lake till sockel LGA2066 Rubrik sen står det i7 7740k osv. i spec så är lite förvirrande men är väl läckor så det lär väl ordna upp sig.

Men det är ju inte namnet på processorerna i sig som har x!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood:
men det e bara läckor inte officiellt från Intel än så vänta & se! e mitt råd.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nu är Intel verkligen ute och sladdar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

En förhoppning på Kaby Lake-X som jag hade var att de skulle ha en 128MB L4 cache, såsom i 5775C. Även om denna inte skulle användas för integrerad grafik utan enbart för att boosta prestandan i spel med diskret grafik. Hade kunnat bli en outstanding spelplattform i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

En förhoppning på Kaby Lake-X som jag hade var att de skulle ha en 128MB L4 cache, såsom i 5775C. Även om denna inte skulle användas för integrerad grafik utan enbart för att boosta prestandan i spel med diskret grafik. Hade kunnat bli en outstanding spelplattform i så fall.

Precis som jag skrev i en kommentar tidigare, och 8 trådar räcker långt för spel i nuläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Det blir dock lite konstigt när Intels två plattformar erbjuder liknande produkter kan jag tycka. Detta hade förmodligen aldrig skett om Intel inte hade haft ett hot i form av Ryzen.

Det har redan skett tidigare, se t.ex. i7 3820 och 4820K. De är fyrkärniga CPUer till LGA2011 och kostade ungefär lika mycket som motsvarande "vanliga" i7:or, men med generellt dyrare moderkort. De två senaste generationerna har dock Intel skippat fyrkärniga i7:or till entusiastplattformarna.

Men att de ska släppa fyrkärniga i7:or till LGA2066 har ju varit känt länge, bilden som Sweclockers använder i denna artikel cirkulerade ju på nätet redan i somras. Så att detta skulle vara ett direkt svar till lanseringen av Ryzen har jag svårt att tro, det är ju något Intel planerat länge och dessutom inte kommer släppa förrän till hösten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon264921:

@ClintBeastwood:

Jag sa samma sak för över en månad sen i zen tråden, där idiotförklarade några medlemmar mig. Folk har orealistiska förväntningar på zen, skylake k och kaby lake k cpuer kommer fortfarande vara bättre för gaming.

Jag har hela tiden sagt Ivy Bridge IPC på Ryzen. De kommer vara svagare än Intel på det mesta hos hemanvändarna, det är endast vid mångtrådiga applikationer Ryzen kan glänsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag har hela tiden sagt Ivy Bridge IPC på Ryzen. De kommer vara svagare än Intel på det mesta hos hemanvändarna, det är endast vid mångtrådiga applikationer Ryzen kan glänsa.

Bulldozer igen. Stämningen, och allt runtomkring känns exakt likadant. Att inte AMD testade spelen i 720p för att inte få GPU att agera flaskhals åt CPU är ju exakt samma sak man gjorde med bulldozer. Man kan ju med liknande test metod konstatera att en 7700k och en i3 har samma prestanda i spel om man kör med 460x i 4K.

Eller testa senaste Vega och ett 1050ti ihop med en Intel celeron i bf1 och konstatera att det inte skiljer mer en några fps imellan grafikkorten.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Silcan:

Bulldozer igen. Stämningen, och allt runtomkring känns exakt likadant. Att inte AMD testade spelen i 720p för att inte få GPU att agera flaskhals åt CPU är ju exakt samma sak man gjorde med bulldozer. Man kan ju med liknande test metod konstatera att en 7700k och en i3 har samma prestanda i spel om man kör med 460x i 4K.

Eller testa senaste Vega och ett 1050ti ihop med en Intel celeron i bf1 och konstatera att det inte skiljer mer en några fps imellan grafikkorten.

Bulldozer är nog dock ingenting vi behöver oroa oss att det blir. De har som bekant lyckats slå 6900k i blender, det är imponerande. De har även lyckats prestera en en liten bit under 6900k i AotS med ett engineering sample med lägre klocks än slutprodukten sägs ha. Däremot så är Intel kungar på singeltrådsprestanda och klockfrekvens för tillfället, det är här Ryzen kommer släpa efter.
Lågt prissatt kan Ryzen ändå bli en hit, men det hänger mycket på just detta.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det har redan skett tidigare, se t.ex. i7 3820 och 4820K. De är fyrkärniga CPUer till LGA2011 och kostade ungefär lika mycket som motsvarande "vanliga" i7:or, men med generellt dyrare moderkort. De två senaste generationerna har dock Intel skippat fyrkärniga i7:or till entusiastplattformarna.

Men att de ska släppa fyrkärniga i7:or till LGA2066 har ju varit känt länge, bilden som Sweclockers använder i denna artikel cirkulerade ju på nätet redan i somras. Så att detta skulle vara ett direkt svar till lanseringen av Ryzen har jag svårt att tro, det är ju något Intel planerat länge och dessutom inte kommer släppa förrän till hösten.

Jo men skillnaden då var att dem hade HT alltså 8 logiska kärnor medans dessa har ingen HT och är låsta på 4!

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4