Hjälp - Nybyggd dator till min grabb startar om

Permalänk

Hjälp - Nybyggd dator till min grabb startar om

Hej!

Beställde value gamer 1060 gtx från komplett som jag har byggt ihop.
När jag startar upp datorn (inga pipljud från moderkortet) lyser EZ-Debugger LED-lampan i några sekunder som indikerar något med VGA error, sen släcks alla debug dioder och datorn bootar upp. Fläktarna och ljusdioderna på MSI kortet sätter igång. Hinner logga in och börja rota i windows 10, så plötsligt stänger datorn av och startar om.
Ibland stänger den av direkt och ibland efter ett par minuter. Kolla video så ser ni EZ-debuggerns LED

Detta har jag testat/gjort:

  • Uppdaterat BIOS och drivrutiner med MSI Live udate

  • Kört Windows update

  • Plockat ur MSI grafikkortet och kört direkt på den inbyggda grafikdrivrutinen, vid boot lyser fortfarande VGA lampan några sekunder men datorn bootar som den skall och stänger inte av sig sen utan funkar som den skall

  • Kollat CPU temp (runt 36-38 grader

Någon som tror sig veta vad som är fel? Moderkortet, nätagget eller grafikkortet? Grabben står och stampar och jag börjar smått få panik...

Datorn innehåller följande
1 stk BitFenix Nova Midi-Tower - Black
1 stk Cooler Master B500 500W
1 stk Intel Core i5-7400
1 stk MSI B250M Bazooka
1 stk Crucial DDR4 2400MHz 8GB
1 stk MSI GeForce GTX1060 3GB GAMING X
1 stk Seagate Barracuda 1TB 3,5" HDD

Permalänk
Medlem

Allt löser sig...hade ni ett grafikkort innan?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

@Gorham: Tack för tipset!

Jag har ett gammalt ATI Radeon 6970 som jag kan plocka ur och sätta in i den nya datorn för att checka!
Dock är jag oroad att EZ-Debug LED lyser (några sekunder) även om jag kör utan kort i datorn och på den integrerade grafiken

Permalänk
Medlem

Klassikern; har du använt distanser när du monterat datorn?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

du skriver bara 1 ram minne, dock har du 4st inkopplat.

Jag skulle testa att plocka bort 3 av dem och bara köra med ett för att se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

har du testat att stoppa gfx kortet i en annan pci-e kontakt?

Har ni strömkontakter i gfx kortet?

I BIOS, har ni valt PCIE gfx kort som förvalt?

Då det lyser även utan gfx kort i, så kan det ju vara ett trasigt moderkort - eller som tidigare svar sa "inga distanser" mellan moderkort o låda.

En snabb googling visar att fler med MSI kort upplever samma sak - även då de säger att deras datorer fungerar 100%

Så du kanske skall koncentrera felsökning på typ minnena istället, VGA LED:en kanske är ofarlig
// LZ

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Långafarbrorn: Att Debug-lampan lyser vid boot är fullt normalt.

Den lyser ju för att den inte fått besked om att allt är okej än. Sedan kommer signalen som rensar flaggan och säger att POST är ok. Då slocknar Debug-lampan.

Vad är det som faktiskt är felet?
Datorn stänger plötsligt av sig i windows?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Testa starta i felsäkerläge och se om samma sak händer.

Jag rekommenderar också att testa att ta ut ramminnena en efter en så du kan utesluta det.

Det är inte grafikkortet då du får samma problem när du tar ut kortet.

Och det är inga andra temperaturer som är galna då? Även om jag ser att du testat din CPUs temp.

Sitter alla kablar ordentligt i från PSUt? Då tänker jag framför allt de som går till moderkortet.

Kolla så inga pinnar är böjda på cpusocketen.

Till sist om du inte bara får detta att fungera så skulle jag rekommendera att ta ut allting. Lägga moderkortet på ett bord, koppla till endast PSUt, CPU och en ramsticka och starta upp den.

Har du ett annat PSU så vore det ju väldigt värdefullt att testa att koppla in det och se om det fungerar.

Lycka till!

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@MoNkeY-05: Jepp jag har distanser under och inga extra som tar emot på kortet där de inte skall vara

@Tommty: i kitet ingår 2x 4gb jag har dubblerat med likadana minnen så att totalen blir 16, Skall testa att ta bort 2 stickor och bara ha kvar i slot 2 och 4.

@Tea42BBS: strömkontakt i , check! skall kolla Bios inställningen!

@DavidtheDoom: Datorn bootar till windows inloggningen, dock kan jag se redan här att grafiken ser suddig ut och är inte optimal. Jag loggar in och sen stänger datorn plötsligt av och bootar om. Det kan ske inom några sekunder till efter någon minut
Här nedan kan ni se en video där jag gör ovanstående ( Starta, loggar in = ofrivillig avstängning-Reboot
Utan MSI GTX kortet isatt så funkar datorn felfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Långafarbrorn:

@MoNkeY-05: Jepp jag har distanser under och inga extra som tar emot på kortet där de inte skall vara

@Tommty: i kitet ingår 2x 4gb jag har dubblerat med likadana minnen så att totalen blir 16, Skall testa att ta bort 2 stickor och bara ha kvar i slot 2 och 4.

@Tea42BBS: strömkontakt i , check! skall kolla Bios inställningen!

@DavidtheDoom: Datorn bootar till windows inloggningen, dock kan jag se redan här att grafiken ser suddig ut och är inte optimal. Jag loggar in och sen stänger datorn plötsligt av och bootar om. Det kan ske inom några sekunder till efter någon minut
Här nedan kan ni se en video där jag gör ovanstående ( Starta, loggar in = ofrivillig avstängning-Reboot
Utan MSI GTX kortet isatt så funkar datorn felfritt

https://youtu.be/pbvdDdUw8Wo

Ja det säger ju ganska mycket. Vad är temperaturerna på grafikkortet? Snurrar fläktarna?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Skrivet av Banco:

Ja det säger ju ganska mycket. Vad är temperaturerna på grafikkortet? Snurrar fläktarna?

Vid uppstart så snurrar fläktarna på grafikkortet för att helt stanna då jag loggat in i windows. Har inte hunnit kolla fläktarna på grafikkortet eller temp då det krachar innan jag ens når MSI verktygen och någon statusmonitor.

Jag får inte samma problem om jag tar ut MSI kortet och bara kör på den inbyggda grafiken, då funkar allt!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Långafarbrorn:

@MoNkeY-05: Jepp jag har distanser under och inga extra som tar emot på kortet där de inte skall vara

@Tommty: i kitet ingår 2x 4gb jag har dubblerat med likadana minnen så att totalen blir 16, Skall testa att ta bort 2 stickor och bara ha kvar i slot 2 och 4.

@Tea42BBS: strömkontakt i , check! skall kolla Bios inställningen!

@DavidtheDoom: Datorn bootar till windows inloggningen, dock kan jag se redan här att grafiken ser suddig ut och är inte optimal. Jag loggar in och sen stänger datorn plötsligt av och bootar om. Det kan ske inom några sekunder till efter någon minut
Här nedan kan ni se en video där jag gör ovanstående ( Starta, loggar in = ofrivillig avstängning-Reboot
Utan MSI GTX kortet isatt så funkar datorn felfritt

https://youtu.be/pbvdDdUw8Wo

Du svarade precis på din egna fråga. Grafikkortet är med största sannolikhet trasigt. Testa med ditt 6970 istället och om det fungerar då så är det grafikkortet som är paj.

Skrivet av Banco:

Ja det säger ju ganska mycket. Vad är temperaturerna på grafikkortet? Snurrar fläktarna?

Semipassivt grafikkort så fläktarna kommer inte snurra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Testa koppla ur alla usb/esata ect sladdar till front mm.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Minst en av pushpinsen till kylaren är inte i rätt läge och riskerar lossna med tiden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Update!

Har nu plockat ur allt och kollat cpu pinnar, kylare, kablar, distanser osv
flippat i bios mellan Peg och Int crashar fortfarande.

Testade att sätta in mitt gamla Asus radeon 6970 i den nya datorn = Fungerar felfritt och vi har spelat mm inga omstarter
Satte i det nya kortet MSI GTX 1060 3 gb i min gamla dator = Fungerar felfritt och vi har spelat mm inga omstarter

Så jag antar att Grafikkortet är OK!

Tittade i systemloggen på grabbens dator och där hittade jag 35 kritiska händelser av typen "Kernel power" - händelse id 41
som verkar vara kopplat till att strömmen plötsligt brutits, skall ´prova ta ut coolermaster 500w och ersätta det med mitt andra corsair HX 650 för att kolla om det är PSU som är boven...

Tack så länge för all värdefull input!

Permalänk
Medlem

Finns det bios updateringar? provat DDU innan du installerar nvidia drivisar?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag missat det i inläggen har men har du kopplat den externa matningen till grafikkortet? Det klarar sig inte på bara matningen från moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmarks:

Ursäkta om jag missat det i inläggen har men har du kopplat den externa matningen till grafikkortet? Det klarar sig inte på bara matningen från moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Datorn varnar för det isf, antingen genom text på skärmen eller pipande. Finns även lägen (fanns iaf) där datorn fungerade bra men du kan inte utnyttja maximalprestanda. I de fallet var det text på skärmen så påpekade att graffekortet saknade extern strömmatning.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Datorn varnar för det isf, antingen genom text på skärmen eller pipande. Finns även lägen (fanns iaf) där datorn fungerade bra men du kan inte utnyttja maximalprestanda. I de fallet var det text på skärmen så påpekade att graffekortet saknade extern strömmatning.

Extra ström 8 pinnarskontakten sitter i

Permalänk

Update 2

Har nu provat genom att sätta in mitt starkare nätagg corsair HX 650 i nybygget för att se om PSU kan vara osaken till att strömmen bryts.
Resultatet är tyvärr det samma. Kan precis logga in ev starta webläsaren sen bryts strömmen i datorn allt blir svart och datorn bootar om

I systemloggen hittade jag 35 kritiska händelser av typen "Kernel power" - händelse id 41
som verkar vara kopplat till att strömmen plötsligt brutits

Testade att sätta in mitt gamla Asus radeon 6970 i den nya datorn = Fungerar felfritt och vi har spelat mm inga omstarter
Satte i det nya kortet MSI GTX 1060 3 gb i min gamla dator = Fungerar felfritt och vi har spelat mm inga omstarter

Vet inte riktigt vad jag kan prova mer?
Moderkortet är uppdaterat med senaste bios! Kanske kan vara något defekt med MOBOT?
Men konstigt att det funkar med mitt gamla grafikkort... då det är isatt!

Permalänk
Medlem

@Långafarbrorn:

I din första video ser det ut som att 24-pin kabeln inte är ordentligt nedtryck, det är ett litet glapp.
Den är lite seg att få ner hela vägen så man får ta i lite extra.

Konstigt att den startar upp trots att den inte är nedtryckt, borde vara helt dött om den inte sitter ordentligt.
Men det kan ju vara så att den sitter precis på gränsen så att moderkortet får ström.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Skrivet av D-ryd:

@Långafarbrorn:

I din första video ser det ut som att 24-pin kabeln inte är ordentligt nedtryck, det är ett litet glapp.
Den är lite seg att få ner hela vägen så man får ta i lite extra.

Konstigt att den startar upp trots att den inte är nedtryckt, borde vara helt dött om den inte sitter ordentligt.
Men det kan ju vara så att den sitter precis på gränsen så att moderkortet får ström.

Har pressat ner kabeln ett antal gånger och den sitter i botten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite saker att testa:

1. Se till att du kör den nya datorn från samma strömuttag som den gamla när du testar den.
2. Testa att avinstellera grafikortets drivrutiner och bara köra med Micrsofts egna från Windows Update. Du kan även testa äldre versioner, gå gärna tillbaka till en version som garanterat funkat för många, gärna en riktigt gammal version eftersom nVidia haft problem ett tag nu?
3. En kille gjorde detta och det hjälpte honom: "All I did was adjust the power plan and enable C1E support for Cool 'N Quiet in bios. For all intent and purposes it worked and my comp has been running fine. I can even leave it running all night to download and when I check it in the morning it's fine and still no reboot. The only thing I can figure is something was screwy with Cool 'N Quiet and the aforementioned fixes resolved the problem."

Och ha bara det nödvändigaste ikopplat och installerat i Windows. Om det bara är i Windows detta händer så är det kanske ett mjukvaruproblem. Om det lutar åt ett mjukvaruproblem, så kanske du kan testa det genom att ominstallera Windows, helst en annan version än den du kör nu. Och då inte installera några drivrutiner alls innan du felsökt klart. Och har du en annan hårddisk eller SSD du kan göra det på så är det kanske en fördel, om nu datorn kom med Windows förinstallerat så får du kanske kolla med Komplett innan du formaterar "deras" installation (så inte garantin påverkas, borde inte göra det men man vet aldrig).

Hoppas det löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Långafarbrorn:

Update 2
I systemloggen hittade jag 35 kritiska händelser av typen "Kernel power" - händelse id 41
som verkar vara kopplat till att strömmen plötsligt brutits

Kan du posta hela systemloggen? Det låter som om CPU inte får tillräckligt med ström och då är andra "händelser" i systemloggen intressanta.
Summan av alla inläggen säger att det troligen är fel i mobo. Hade ett liknande fel i ett ASUS Z97-P, ett överslag i moderkortet, troligen pga att jag klantade mig, gjorde att först ett grafikkort gjorde att datorn hela tiden startade om eftersom CPU inte fick nog med ström genom den skadade strömbanan i kretskortet då grafikkortet satt i. Med den ökade lasten kom det inte tillräckligt med ström till CPU (och kanske andra komponenter också). Utan grafikkort eller med ett mindre strömkrävande grafikkort gick det bra ett tag, sedan hade tydligen skadan förvärrats så då gick det inte annat än utan grafikkort. På mitt mobo kunde man se skadan på undersidan i form av en liten bränd fläck där överslaget skett. Så småningom startade datorn inte alls med grafikkort i.
Kortet sitter i en dator som jag gav till en äldre granne som behövde surf- och räkningsbetalningsdator och inte hade större krav på grafiken än vad den inbyggda grafiken kunde leverera. Fungerar fortfarande. Gick inte att reklamera då webhallen tyckte sig kunna se en ytterst liten "skuggning" på en av CPU-socketens pinnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Långafarbrorn:

Hej!

Beställde value gamer 1060 gtx från komplett som jag har byggt ihop.
När jag startar upp datorn (inga pipljud från moderkortet) lyser EZ-Debugger LED-lampan i några sekunder som indikerar något med VGA error, sen släcks alla debug dioder och datorn bootar upp. Fläktarna och ljusdioderna på MSI kortet sätter igång. Hinner logga in och börja rota i windows 10, så plötsligt stänger datorn av och startar om.
Ibland stänger den av direkt och ibland efter ett par minuter. Kolla video så ser ni EZ-debuggerns LED
https://youtu.be/pBTPUA9ZLQQ

Detta har jag testat/gjort:

  • Uppdaterat BIOS och drivrutiner med MSI Live udate

  • Kört Windows update

  • Plockat ur MSI grafikkortet och kört direkt på den inbyggda grafikdrivrutinen, vid boot lyser fortfarande VGA lampan några sekunder men datorn bootar som den skall och stänger inte av sig sen utan funkar som den skall

  • Kollat CPU temp (runt 36-38 grader

Någon som tror sig veta vad som är fel? Moderkortet, nätagget eller grafikkortet? Grabben står och stampar och jag börjar smått få panik...

Datorn innehåller följande
1 stk BitFenix Nova Midi-Tower - Black
1 stk Cooler Master B500 500W
1 stk Intel Core i5-7400
1 stk MSI B250M Bazooka
1 stk Crucial DDR4 2400MHz 8GB
1 stk MSI GeForce GTX1060 3GB GAMING X
1 stk Seagate Barracuda 1TB 3,5" HDD

tja! har kanske missat detta, men ber om ursäkt isf.
Men ja sökte på dina minnen på msi-support https://www.msi.com/Motherboard/support/B250M-BAZOOKA.html#su...
Om detta är dina minnen dvs.? CT2K4G4DFS824A så verkar dom inte vara kompatibla enl. sajten.
kanske kan vara orsaken?
Prova annars sätt dom i X.M.P-profile i bios
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

tja! har kanske missat detta, men ber om ursäkt isf.
Men ja sökte på dina minnen på msi-support https://www.msi.com/Motherboard/support/B250M-BAZOOKA.html#su...
Om detta är dina minnen dvs.? CT2K4G4DFS824A så verkar dom inte vara kompatibla enl. sajten.
kanske kan vara orsaken?
Prova annars sätt dom i X.M.P-profile i bios
Lycka T

Det händer ofta att jag väljer minnen som inte står på kompatibilitetslistan och det brukar inte vara något problem, även om det hänt.
Dock är det här ju ett paket som Komplett satt ihop och säkert även testat så jag lutar ändå åt att det är ett komponentfel. Kanske otur med det elektroniska lotteriet, kanske ESD om än ovanligt numera.
Har läst igenom listan med fel jag har haft vid byggen men det enda där felbeskrivningen stämmer med mina erfarenheter är fel i mobot, antingen tillverkningsfel, komponentfel eller liten miss vid bygget. Har råkat ut för alla tre.
Är själv mer eller mindre paranoid vad gäller ESD-skydd men det har inte hänt något på ett antal år nu, kanske för att jag är så noga.

Permalänk
Medlem

Blev det någon lösning på detta?

Trasigt gpu?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Problemet Löst!

Efter massiv felsöking, plockade jag fram ett förstoringsglas och tittat i CPU sockeln till processorn. Trots att jag tittat där flertalet gånger upptäckte jag att en pinne avvek lite, bara lite i riktning än vad de andra. Tyvärr var det inget vi lyckades böja tillbaka, med bra resultat. Det reulterade i ett nytt MOBO eftersom det fortfarande blev någon form av kontaktfel mot CPU.

Stort tack till alla som kommit med input Riktigt värdefullt med så många engagerade personer här på swecklockers!
Tack!