Så du länkar till en person som sysslar med utveckling primärt och inte direkt sitter o spelar BF skulle jag tro på denna server, som för 2 år sedan tyckte 4 core var "mer än nog" på mobilfronten.
Tror du får läsa dina källor igen. Han ville att vi skulle fortsätta satsa på IPC, och inte bara öka antalet kärnor. Men förr eller senare så når vi ju IPC taket... vilket typ Intel har gjort, och jag skulle tro AMD lär snart slå i den också.
Att 4 kärnor är bästa "mellanvalet", kanske 2015, definitivt om du inte spelar tyngre PC spel. Men när spelen idag faktiskt pga bla konsoler och ständigt jagande på bättre grafiska effekter, mer texturer, större multiplayer, större virtuella världar/kartor och för att inte glömma 144Hz på allt, så är CPU kraft helt klart något man inte kan få nog av.
Ge mig 4 trådar 10Ghz så är jag helt klart öppen för det, men eftersom du oavsett 4 trådar, 8 trådar eller kanske 12 trådar når ca 4-5Ghz, så får du ett tak som inte kan lösas då du inte kan skruva upp frekvensen.
För mig är det mer att jag slipper ha en stengammal VGA/DVI kontakt som tar upp 1/3 av moderkorts bakstycke, där fler USB portar eller andra lämpliga portar kan finnas. iGPU har helt klart sin plats, men inte i prestanda CPUer för desktop.
4 kärnor är väl fortfarande mer än tillräckligt på mobilfronten? De 8-kärniga CPUerna består väl bara av 4 snabbare och 4 långsammare CPUer som är till för att spara ström snarare än att ge mer prestanda? Hans uttalanden bygger på grundprinciper inom programmering, inte på senaste gimmicksen. Det han säger är att prestandaökningen från fler kärnor inte är försvarbart i förhållande till strömförbrukning. Jag tror du får ta och läsa artikeln igen.