Hjälp med accespunkt - vägrar kopplas via nätverksuttag i vägg

Permalänk

Hjälp med accespunkt - vägrar kopplas via nätverksuttag i vägg

Tjena!

Jag har idag en Telia-router som står långt i skymundan och tänkte därför koppla en accesspunkt som kommer fungera som WiFi i huset. I den kommer även Fiber-TVn och Apple-TV vara inkopplade med nätverkssladd.

Nu till problemet:
Om jag kopplar in AP direkt i router med sladd så kan jag ansluta till AP:ns WiFi utan problem.

MEN när jag kopplar en sladd mellan router och nätverksuttag i väggen (som leder upp på ovanvåningen) och sedan kopplar på AP ifrån vägguttaget på ovanvåningen så kan jag inte längre ansluta till WiFi:t? Fiber-TV och Apple-TV fungerar fint med sladd i AP, enbart WiFi:t som strular. Det är väl så vitt jag förstår samma sak eftersom det enda vägguttagget gör är att förlänga upp på ovanvåningen?

Kan det ha med nätverksladdar att göra eller vad kan det bero på? Förvirrande också eftersom de trådade enheterna fungerar utan problem när de är kopplade till AP:n.

Bifogar en bild som jag hoppas skall förtydliga och inte förvirra.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

@JuniorWictor: Låter som någon kopplat kablarna fel i uttaget, lyft av kåpan och kolla att det är straight och inte något annat.

ska vara https://sv.wikipedia.org/wiki/EIA/TIA-568

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

@ksw: Tack för svar!

Skulle detta alltså resultera i att det fungerar att köra trådade enheter genom AP:n men inte att WiFi:t fungerar?

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk

@JuniorWictor: nej det borde det inte resultera i men vad har du för AP med inbyggd switch?
Det borde resultera i att inget fungerar.

Permalänk
Medlem

Hmm udda att bara Wi-Fi inte fungerar i "Läge 1". Har du kört någon automatisk installation när du installerar APn, eller kör du manuell?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

@Lavaguden: Jag kör en Zyxel nbg419n (tror jag) som är satt i accesspunkt-läge. Därför finns ju tre lan-portar lediga efter att jag kopplat på routern på en av dem.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Avstängd

Det är inte så att routern har wifi på och gör så att det ser ut som att AP:ns wifi fungerar i läge två?

Permalänk

@Thor: Jag har testat att sätta statisk IP och nu senaste kör jag den så att IP sätts av DHCP-servern (routern antar jag?)

Inte mer manuellt än så kan jag väl säga.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk

@videopac: Det är olika lösen och SSiD så det är ganska säkert att det fungerar i läge 2.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

Fungerar wifi i läge 1 om du kopplar bort ip-tv mm ur ap,n?

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@JuniorWictor:

Det är inte så att APn kör i wi-fi extension mode?

DVS att den kopplar upp mot din routers Wi-Fi och utökar signalen på så vis.
Det låter konstigt, men kan vara värt att kolla och se om du hittar någon specifik inställning som handlar om hur din AP ska utöka det trådlösa.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

@Heinel:

Nej, går inte att ansluta, ibland dyker fråga om lösenord upp (även om detta är angett sen innan i läge 2) men det fungerar inte ändå.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk

@Thor:

Det är ju värt att undersöka men är tämligen säker på att den skall ta signalen trådad och sedan skicka ut wifi själv. Finns ingen inställning jag sett som har något med routern att göra förutom default gateway i stort sett. Alltså inget om routerns wifi eller liknande.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

@JuniorWictor:

Hmm ok knepigt, så när kabel körs så får enheterna kontakt med default gateway som kör DHCP och de kan få sin IP etc, men inte när de kör Wi-Fi.

Det bör ju rimligen vara något i APn som är problemet skulle jag gissa på.

Prövat att uppdatera till senaste FW?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är inte så att routern har wifi på och gör så att det ser ut som att AP:ns wifi fungerar i läge två?

Hade samma problem som trådskaparen vilket berodde på vad du skriver. Stängde av teliarouterns Wifi så fungerade det.

Permalänk
Medlem

Alternativt så kan du pröva följande om du inte får AP läget att fungera.

1. Ställ in Zyxeln på router läge.
2. Ställ in en statisk IP på Zyxeln, se till att denna IP inte är med i DHCP poolen på Telia routern, eller uteslut den från poolen.
3. Stäng av DHCP funktionen på Zyxeln.
4. Koppla Zyxeln mot Telia routern via en av switchportarna i Zyxeln.

Sen bör det fungera, du kommer inte kunna använda WAN porten.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

@Thor:

Ja, t.ex. ip-tv fungerar klockrent när den är ikopplad AP:n. Det skumma med AP:n är att den fungerar klockrent i de andra lägena jag testat. Har provat att koppla via vägguttag i annat hus och där fungerar både wifi och att koppla andra enheter trådat in i AP.

Tyvärr är det inget alternativ att sluta använda routern eftersom det sitter trådade enheter i den också t.ex. stationär och skrivare. Eftersom du nämner DHCP-poolen så har jag testat att sätta IP både innanför och utanför på AP - ingen skillnad.

Senaste firmware är installerad. Blir sugen att gå tillbaka några versioner och testa!

@Sundvis:

Det skall jag testa. Vore ju skönt om det var så enkelt.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

@JuniorWictor:

Zyxeln blir i princip som en switch om du gör som jag nämnde, Telia routern tar hand om lease istället helt enkelt, med bibehållen trådlös funktionalitet givetvis.

Här har du lite trevligare guider http://www.wikihow.com/Cascade-Routers

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

@Thor:

Sorry! Läste för snabbt, trodde du menade stänga av DHCP på telia routern... Bra idé, det där skall jag testa.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

garanterat någon tråd som inte ligger rätt på kabeln, Det är inget ovanligt att wifi strular i det läget, har du ingen testare så du ser att alla trådar har kontakt?

2: hur länge väntar du efter du kopplat in den? Ett vanligt problem är att folk har för bråttom,
Testa att koppla in accesspunkten enligt figur 1, stäng sedan av wlan kortet på din dator och telefon, vänta 2 minuter och slå på dom igen. låt det gå någon minut när du letar efter wlanet, det är inte ovanligt att det kan ta en liten stund för enheterna att se det nya wlanet.

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon:

Okej du tror det alltså, har tyvärr ingen testare men skulle kanske kunna se om jag plockar bort höljet som en skrev tidigare?

Skall nätverkssladden vara rak eller? Kan inte skillnaden på rak och korsad.

Jag har väntat dagar och testat..

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

@aragon:

Okej du tror det alltså, har tyvärr ingen testare men skulle kanske kunna se om jag plockar bort höljet som en skrev tidigare?

Skall nätverkssladden vara rak eller? Kan inte skillnaden på rak och korsad.

Jag har väntat dagar och testat..

du ska gå enligt B standard ethernet patch kabel

https://www.google.se/search?q=rj45&biw=1920&bih=974&tbm=isch...:

är det uttag bör det vara färgmärkt med A och B då är det B du går efter.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon:

Tackar! Jag får kolla detta först och sedan testa att ställa in den som router.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

@aragon:

Tackar! Jag får kolla detta först och sedan testa att ställa in den som router.

Det tycker jag absolut inte du ska göra, Du ska bara ha en i routerläge, den andra ska stå i access point läge.
Den i access point läge bör vara inställd på att få ip automatiskt via dhcp från route. Dock ska den inte ha dhcp aktiverat för sina klienter
utan det sköts av router. Det kan fungera att ha båda i routerläge, men risken för problem ökar markant.

Om du inte lyckas lösa detta själv kan du skicka ett pm till mig så kan jag hjälpa dig via teamviewer.
Men kolla kabeln först då det fungerar med annan kabel.

Just det: Kolla så du inte har accesspunkten i klient läge för då fungerar det att ansluta trådbundna saker till den men inte trådlöst
(den blir då mer som en switch i det läget)

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon:

Lät AP:n vara kvar i AP-läge och kollade över inställningarna utefter dina rekommendationer. Det mesta verkade bra men blev osäker när det gäller DHCP-inställningarna. Så vitt jag kan se så har jag inte ställt in någonstans att AP:n skall ha DHCP aktiverat.
Jag gissar att

  • DHCP: Client (Bild 1 på översikt över inställningar)

betyder att DHCP:n kommer ifrån routern (client?)?

Har ännu inte haft möjlighet att kolla kablarna.

Bifogar tre bilder på inställningarna, länkar till min dropbox så att det går att zooma i bilderna:

Bild 1 på översikt över inställningar

Bild 2 på laninställningarna

Bild 3 som förklarar hur AP-läget fungerar

Tacksam för hjälp jag får här!

Lade till info om DHCP: Client som finns på bild 1.
Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

@aragon:

Lät AP:n vara kvar i AP-läge och kollade över inställningarna utefter dina rekommendationer. Det mesta verkade bra men blev osäker när det gäller DHCP-inställningarna. Så vitt jag kan se så har jag inte ställt in någonstans att AP:n skall ha DHCP aktiverat.
Jag gissar att

  • DHCP: Client (Bild 1 på översikt över inställningar)

betyder att DHCP:n kommer ifrån routern (client?)?

Har ännu inte haft möjlighet att kolla kablarna.

Bifogar tre bilder på inställningarna, länkar till min dropbox så att det går att zooma i bilderna:

Bild 1 på översikt över inställningar

Bild 2 på laninställningarna

Bild 3 som förklarar hur AP-läget fungerar

Tacksam för hjälp jag får här!

Förstår jag dig rätt ser du nätverket men det går inte ansluta? testa detta bara för att utesluta.
1:glöm nätverket på enheterna, dator telefon mm
2:Stäng av wps på accesspunkten och testa igen genom att använda wpa2 och inget annat, testa att ansluta igen när du åtgärdat detta.
Glöm inte kolla sladden, tex kanske din tv box bara använder 100mb anslutning och då klarar sig undan om det är fel på en kabel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

@aragon:

Har testat diverse lösningar nu.

Kan inte se exakt hur kabeln är konfigurerad utefter 568B el. A. Men har riktiga kablar från router och från vägguttag nu så det känns som att det som återstår är kabeln i väggen. Jag ser heller inte om det är färgmärkt uttag. Har lossat kåpan från väggen men ser inget där heller, har inte plockat isär den i beståndsdelar.

Men bara för att förtydliga:

Det kan alltså vara så att wifit inte ens går att ansluta till om det är fel på kabeln? Och med fel på kabeln tänker jag att det bero på att den kan ha böjts för hårt? Att resp. färger sitter på fel plats i kontakten?

Har testkört AP:n i annat hushåll genom andra vägguttag och det fungerar klockrent. Finns inget att anmärka på. IP-Tv och Apple-TV fungerar fortfarande trådat i AP:n. Wifit går alltså inte att ansluta till överhuvudtaget...

Noterade idag att det finns en annan AP i nätverket med IP: 192.168.10.254
Kan detta spela in? De borde sitta på samma nivå utifrån routern om man säger så. Nätverket går mellan två hushåll men är inget avancerat så om inte den kan ställa till det borde det inte spela någon större roll.

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

@JuniorWictor Varför stänger du inte av wifi i Teliaroutern, så som flera har bett dig göra?

Permalänk

@niclasc:

Just det, det var en av de diverse lösningarna jag hade testat. Hjälpte inte tyvärr.

Tack för påminnelsen!

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuniorWictor:

@aragon:

Har testat diverse lösningar nu.

Kan inte se exakt hur kabeln är konfigurerad utefter 568B el. A. Men har riktiga kablar från router och från vägguttag nu så det känns som att det som återstår är kabeln i väggen. Jag ser heller inte om det är färgmärkt uttag. Har lossat kåpan från väggen men ser inget där heller, har inte plockat isär den i beståndsdelar.

Men bara för att förtydliga:

Det kan alltså vara så att wifit inte ens går att ansluta till om det är fel på kabeln? Och med fel på kabeln tänker jag att det bero på att den kan ha böjts för hårt? Att resp. färger sitter på fel plats i kontakten?

Har testkört AP:n i annat hushåll genom andra vägguttag och det fungerar klockrent. Finns inget att anmärka på. IP-Tv och Apple-TV fungerar fortfarande trådat i AP:n. Wifit går alltså inte att ansluta till överhuvudtaget...

Noterade idag att det finns en annan AP i nätverket med IP: 192.168.10.254
Kan detta spela in? De borde sitta på samma nivå utifrån routern om man säger så. Nätverket går mellan två hushåll men är inget avancerat så om inte den kan ställa till det borde det inte spela någon större roll.

Ja och nej, vanligen kan du inte ansluta då det är fel på kabeln för du helt enkelt inte får något ip på w-lanet, Du kan ansluta till den genom att manuellt slå in ett ip nummer inom samma range på datorn du ansluter med. Ja tv kan fungera med kabel om den använder tex 100mb i stället för dagens 1000mb standard, (klarar sig med mindre kablar. Ja jag håller med att det borde gå att ansluta med 100 mb till wlanet med, Dock vet jag av egen erfarenhet att så inte är fallet på ett flertal accesspunkter, Det går använda dom med sladd i 100mb men går inte ansluta till wlanet. (asus hade en liten accesspunkt för några år sedan som betedde sig så, samt har t-link två modeller jag vet om (en utomhus och en inomhus model)

Obs att jag tycker du ska testa endast använda wpa2 och inget annat, har du wep igång är risken stor att den väntar på att du ska ansluta genom det och bidra till anslutningsproblem

Har du testat att ansluta datorn med sladd till den samtidigt som den är ansluten till router (ditt wlan på datorn ska vara avstängt)
går detta bör du kolla närmare på wlan inställningarna. Tex har du valt rätt land? det skiljer markant mellan länder.
Fungerar den i annat uttag så är det garanterat kabeln.

Nej det ska inte spela någon roll så länge som den inte har dhcp aktiverat och bråkar med router,
säker på att det inte är Felia (telia) router du ser? dom brukar ha två ip för inloggning, ( tex: xxxxx1 samt xxxxxx254)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.