Permalänk
Medlem

Kan ej boota med dual channel?

Hej!

Lite snabba specs

i73770k
16GB Corsair Vengeance
GTX 970 OC Strix
Z77 FTW

Köpte nyligen BF1 och började spela. Drog upp allt på Ultra i 1080p och FPS går upp och ner mellan 30-80fps.
Har testat allt på LOW settings och märker ingen skillnad, allt drar ner till 30fps när det är mycket som sker på skärmen.

Eftersom grafiken inte gjorde enorm skillnad och jag är tveksam till att min gamla i7 3770k är flaskhalsen så började jag kolla på RAM och vad som kunde vara fel.

Sett videos på folk som dubblat FPS genom att köra DUAL CHANNEL på ramminnena!?
Kollade på CPU-Z och såg då att jag kör Single Channel och tänkte då testa med DUAL CHANNEL och se om det blev skillnad.

Jag hade alltså ett ramminne i en svart slot och det andra i en röd slot, jag bytte bara plats på ena minnet så båda var på RÖD slot men då vägrar datorn boota? Moderkortet piper till ett par gånger och sen dör den och börjar om. Skärmen, musen och tangentbordet hinner inte ens börja lysa.

Någon kunnig som vet vad det kan vara som är fel? Ramminnena är köpta i ett paket, så det är två identiska 8GB minnen.

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Testat att placera båda i de svarta portarna istället? Har du otur kan en av portarna vara trasig, även böjda CPU-pinnar kan göra att portar inte fungerar.

Testa sätta minnena på auto eller lägsta ifall du kör dem överklockade.
Det kan även vara värt att prova uppdatera BIOS, några av dem nämner bättre minneskompatibilitet.

Permalänk
Medlem

Jag blir väldigt osäker nu, kollade i manualen för z77 ftw och det är 4st 240pin sluta jag har. Står att den stödjer 1,2 och 4gb ddr3 minnen??

Idag kör jag ju 2x8gb minnen, det stödjer ju inte moderkortet? Allting fungerar ändå, men det är då i Single Channel config.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Är det inte dethär moderkortet? Det står att det stöder 32GB RAM, borde rimligtvis vara 4x8 isf.
http://www.evga.com/articles/00677/

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt..det är det där moderkortet.

Står att man ska installera dual dimm i de röda slotsen men det funkar ändå inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte bootade med slot 1,3 vågar man då testa 2,4? Står att man ska använda 1,3 i manualen, men är funktionen densamma i 2,4 tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nrldsgld:

Eftersom det inte bootade med slot 1,3 vågar man då testa 2,4? Står att man ska använda 1,3 i manualen, men är funktionen densamma i 2,4 tro?

Skickades från m.sweclockers.com

bör funka utan problem tycker jag

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Prova load default i bios, stäng av, sätt i båda stickorna, starta om

Permalänk
Medlem

Ska testa köra båda stickorna i svarta slotsen snart, får se hur det funkar. Annars är det förmodlign något fel på slotsen...

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Har kollat upp mitt BIOS, det är tydligen aldrig uppdaterat. Såg i releasenotes flertal förbättringar kring både 8GB DIMM och RAM Compability.

Har aldrig uppdaterat BIOS på någon dator förut, håller tummarna att det går vägen..

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Update*

Såg att man inte ska ha något överklockat när man uppdaterar BIOS, så jag gick in i BIOS och satte allt på default. Men nu får jag bluescreen när jag ska starta datorn...

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

När blåskärmar den?
Startar den så du ser BIOS-loggan?

Permalänk
Medlem

Löste bluescreen, av någon anledning så blev nerklocken så pass stor att moderkortet trodde det var ny hårdvara.

Känner mig som en riktig nybörjare med alla frågor, men en till fråga som dök upp nu är angående uppdateringen av BIOS.

Jag har ju en äldre dator med Windows 10, och går jag in och ska ladda ner senaste BIOS till mitt moderkort så står ju inte Windows 10 med nånstans. Varken hur man installerar eller att det stödjs :s Hur gör jag? Vågar jag uppdatera på samma vis som man hade gjort med Windows 8?

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Egentligen kvittar det om BIOS-uppdateringarna är officiellt för Windows 10 eller inte.
Det som kan bli knepigt är däremot om BIOS måste uppdateras inne i Windows och verktyget inte har stöd för Windows 10.
Detta brukar dock inte vara ett problem om man har t.ex. Asus eller Gigabyte, då man uppdaterar i BIOS istället.

Jag försökte hitta om ditt moderkort har någon liknande funktion för uppdatering ifrån BIOS, men ser inget. Om du kollar i BIOS, ser du någon flik för att uppdatera?

Permalänk
Medlem

Letat i BIOS efter något som har med uppdatering att göra men hittar ingenting :/

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

Denna länk fanns i instruktionerna när man klickade på view notes på senaste BIOS, skulle nog följa denhär guiden.
http://forums.evga.com/tm.aspx?m=1142390

Permalänk
Medlem

Oh lord, känner på mig att mitt moderkort kommer bli invalido om jag försöker uppdatera bios..

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nrldsgld:

Oh lord, känner på mig att mitt moderkort kommer bli invalido om jag försöker uppdatera bios..

Nejdå, uppdatera nu!

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Okej, en liten update och förklaring på vad som hänt så tråden förhoppningsvis kan hjälpa någon annan i framtiden

Jag uppdaterade BIOS med hjälp av kommando prompten i administrativt läge (Win+X).
Bläddrade mig fram till BIOS mappen och startade uppdateringen av BIOS. Allt gick hur fint som helst och jag startade om datorn.

Stängde sedan av datorn igen, kopplade om RAM minnena så de var i DUAL CHANNEL och VIPS så fungerade allt hur bra som helst!

För er Battlefield 1 intresserade så kan jag säga att FPS gick från att vara 30-80 till 60-120(1080p, allt på Ultra), alltså en rätt enorm ändring genom att gå från Single channel till Dual channel

Visa signatur

EVGA Z77 FTW, Intel i73770K@3,8GHz, Strix GTX970 OC 4gb, 16GB Corsair Vengeace, Razer Deathadder, Steelseries Apex 350, Plantronics Rig, Windows 10 64bit