Permalänk
Medlem

Hur slipper man DDOS ?

Hallå !

Det är så att en kille håller på att DDOSa mig och undrar hur man kan slippa det ? Är ganska irriterande i och med att man får hög ping i spel och en massa lagspikes... Finns det kanske något sätt att resetta ens IP ? Har funderat på VPN också men i och med att dom flesta (gratis) VPNer ger mycket lagg osv så tycker jag inte det varit något bra alternativ. Ge gärna tips på bra VPNer också !.

Permalänk
Medlem

Hur får han din IP? Många ISP's tilldelar dynamiska IP's så du kanske kan byta. Har han redan din IP kommer inte VPN att hjälpa dig.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka indikatorer har du på att du verkligen är utsatt för en ddos attack?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Hur får han din IP? Många ISP's tilldelar dynamiska IP's så du kanske kan byta. Har han redan din IP kommer inte VPN att hjälpa dig.

Han fick min ip genom att vi skypade. Vet att en VPN inte kommer hjälpa mig nu, men kan vara bra för att unvika att det händer igen.

Skrivet av giplet:

Vilka indikatorer har du på att du verkligen är utsatt för en ddos attack?

Var i ett skype samtal och han blev en aning sur och sa att han skulle DDOSa mig, 1 min senare så började det lagga jättemycket. Vet att man kan få IP från skype så antar att det är på det viset.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad du har för leverantör eller om du har fiber eller ADSL, men enklaste är väl att koppla bort routern i några timmar så bör du få nytt IP när du kopplar på den igen.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Nu vet jag inte vad du har för leverantör eller om du har fiber eller ADSL, men enklaste är väl att koppla bort routern i några timmar så bör du få nytt IP när du kopplar på den igen.

Tack för tipset !

Permalänk
Medlem

Att enbart byta din ip adress är en temporär lösning då personen enkelt kan få din nya ip adress.
Här är en guide(vet ej om den är updaterad med nuvarande verision av skype då jag ej använder skype) som hjälper dig dölja din ip i skype.
https://community.skype.com/t5/Security-Privacy-Trust-and/How...

Om personen i fråga DDoS:ar dig borde du spara eventuella loggar som visar detta för att sedan anmäla personen till deras ISP.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

beroende på isp så kan det räcka att dra ut kabeln till routern i en timme. Telia har tex 30 min så får du en ny ip.

Permalänk
Medlem

CyberGhost är en bra VPN-tjänst. Kostar några dollar i månaden, men tjänsten är riktigt stabil och snabb.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Anmäl till ISP och säg permanent upp bekantskapen med den idioten.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

PIA VPN (Private Internet Access) är riktigt bra när de gäller ping och bandbredd. Jag får ut mellan 170-250mbit ner och 48-53mbit upp på min 500/50 lina. Och ping ökar från kanske 7ms till 8-10.

Jag köpte årsabonnemang för ca 350kr (ca 30kr/mån) vilket är de billigaste du kan få för den hastigheten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

PIA VPN (Private Internet Access) är riktigt bra när de gäller ping och bandbredd. Jag får ut mellan 170-250mbit ner och 48-53mbit upp på min 500/50 lina. Och ping ökar från kanske 7ms till 8-10.

Jag köpte årsabonnemang för ca 350kr (ca 30kr/mån) vilket är de billigaste du kan få för den hastigheten

Skickades från m.sweclockers.com

kan varmt rekommendera pia, använd både mullvad och cyber och Pia är helt klart standout best. lägst ping flest servrar, bra system som inte buggar ur och inte kopplar bort dig direkt när servern dör som tex mullvad/cyber är långsamma med. köpte 12månader med och du kan tex ställa in routern så den är bakom vpn så alla dina enheter som går på wifi osv är skyddade!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att hastigheten droppar enormt om man sätter routern som vpn, tex RT-AC66U går ner till 10mbit då processorn inte klarar mer än så

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av izzeww:

Var i ett skype samtal och han blev en aning sur och sa att han skulle DDOSa mig, 1 min senare så började det lagga jättemycket. Vet att man kan få IP från skype så antar att det är på det viset.

Du kan ju följa de enkla råden här för att få nytt IP och dölja ditt IP bättre. Sedan är det nog ett bra tips att inte reta upp folk så mycket att de blir arga. För om personen i andra änden vill göra skit för dig och är kunnig så är det väldigt lite du kan göra. Det kommer att bli en katt och råtta lek. Det är väldigt svårt att vara anonym på nätet.

Du har inte talat om vad du har för uppkoppling. Om du sitter på ADSL så är det ju tämligen enkelt för någon som har en bra fiberuppkoppling hem att själv skicka skit till dig (DOS). Har du fiber är det värre. Är det en DOS-attack så gissar jag att han kommer att tröttna vad det lider och sluta. DDOS är värre, eftersom han då har tillgång till ett botnet eller liknande som han använder.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En paranoid fråga: Har du utbytt några filer / följt några länkar som personen (DDOSaren) gett dig i något sammanhang?'

Tänkt bara på att sådant kan innehålla phone-home / trackingfunktionalitet om snubben är manisk på att sabotera för dig, då kan han relativt enkelt få reda på ditt nya IP om du enbart byter ut det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Skaffa vpn bara så är problemet löst. (satsa på en svensk eller åtminstone en icke amerikansk)

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Baxtex:

Skaffa vpn bara så är problemet löst. (satsa på en svensk eller åtminstone en icke amerikansk)

Fast det hjälper ju inte om personens adress redan är känd. Och som sagt, ska det spelas online så funkar det inte alltid med VPN på grund av den ökade responstiden.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Skulle helt enkelt fråga han om han håller på med det. Om han säga ja så är det bara att anmälla till polisen då han ju erkände det. DoS och DDoS är olagligt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/