Permalänk
Medlem

Nybörjarkamera för max 3000.

Hej har länge varit sugen på att börja med foto och filmning. Eftersom jag är nybörjare vet jag inte riktigt vad jag kommer fastna för men just nu lutar intresset främst mot filmning samt landskapsfotografering. Eftersom budgeten är så pass liten är en begagnad kamera utav störst intresse. Den ända jag vet att jag vill ha är möjligheten att filma i 1080p.

vad för kameror skulle ni rekommendera för en nybörjare som går att hitta begagnade?
Är det blocket som gäller eller finns det något annat bra ställe att hålla ögonen öppna för bra kameror?

Permalänk
Medlem

Fotosidan köp/sälj
Nikon 3000 serien
Canon 1000 serien

Permalänk
Medlem

Canon 550D/600D ska fungera bra och du borde kunna få en med kitlins för 3000:- begagnad!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av yugurt:

Hej har länge varit sugen på att börja med foto och filmning. Eftersom jag är nybörjare vet jag inte riktigt vad jag kommer fastna för men just nu lutar intresset främst mot filmning samt landskapsfotografering. Eftersom budgeten är så pass liten är en begagnad kamera utav störst intresse. Den ända jag vet att jag vill ha är möjligheten att filma i 1080p.

vad för kameror skulle ni rekommendera för en nybörjare som går att hitta begagnade?
Är det blocket som gäller eller finns det något annat bra ställe att hålla ögonen öppna för bra kameror?

Nikon 3300 är nog ett bra köp
Till lanskapsfotografering kan du köpa billiga fasta objektiv begagnat. Nikon 35/1.8 är ett riktigt bra objektiv som du kan få för under 1000-lappen

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips
Ska ta mig en titt på fotosidan och fortsätta hålla ögonen öppna på blocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av kissekotten4:

Nikon 3300 är nog ett bra köp
Till lanskapsfotografering kan du köpa billiga fasta objektiv begagnat. Nikon 35/1.8 är ett riktigt bra objektiv som du kan få för under 1000-lappen

Om man tänker den vanliga stereotypa landskapsbilden med stort skärpedjup osv så tycker jag att kitobjektiven i regel funkar bra för det. Man bländar ju normalt ner en del och då blir skillnaden i bildkvalitet närmast akademisk jämfört med fasta objektiv. Det är väl om man fotar med solen med i bilden som fasta objektiv, om man generaliserar lite, brukar kunna ge mindre problem med flare och ghosting, vilket kan vara en fördel, såklart.

Annars håller jag med om att 35/1.8 är ett trevligt objektiv om man vill ha något lite ljusstarkare som är hyfsat allround. Jag hade, om jag fick välja fritt, hellre valt något runt 28mm på APS-C, men då blir det dyrare eller mindre ljusstarkt.

Permalänk
Medlem

Köp vad farao du vill, ganska meningslöst att ge något särskilt råd när du, som du själv skriver, inte vet vad du kommer fastna för och för så relativt lite pengar. 3000 ger inte något speciellt. Så det räcker med något du kan bekanta dig i fotovärlden med. Den enda du behöver bestämma dig för är hur stor kameran ska vara och om du vill kunna byta objektiv.

Vill du ha en spegelreflexkamera (heffaklumpstil) rekommenderar jag en Sony Alpha eller Pentax K, det är extremt prisvärda kameror begagnat.

Vill du ha en spegellös kamera (MILC) rekommenderar jag Sony NEX eller något från Olympus eller Panasonic som kör på m43.

Ska det vara en kompakt med rattar finns det flera trevliga Canon G samt Panasonic LX.

Ska det vara en superkompakt grunka säger jag Canon S120 eller någon Sony RX100 eller Panasonic TZ.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Köp vad farao du vill, ganska meningslöst att ge något särskilt råd när du, som du själv skriver, inte vet vad du kommer fastna för och för så relativt lite pengar. 3000 ger inte något speciellt. Så det räcker med något du kan bekanta dig i fotovärlden med. Den enda du behöver bestämma dig för är hur stor kameran ska vara och om du vill kunna byta objektiv.

Vill du ha en spegelreflexkamera (heffaklumpstil) rekommenderar jag en Sony Alpha eller Pentax K, det är extremt prisvärda kameror begagnat.

Vill du ha en spegellös kamera (MILC) rekommenderar jag Sony NEX eller något från Olympus eller Panasonic som kör på m43.

Ska det vara en kompakt med rattar finns det flera trevliga Canon G samt Panasonic LX.

Ska det vara en superkompakt grunka säger jag Canon S120 eller någon Sony RX100 eller Panasonic TZ.

ja är ju inte super viktigt i slutändan men vill ju ändå göra en bra affär. Tack för alla tipsen