Intel NUC uppdateras med Kaby Lake

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Men vill man ha t.ex ett mediacenter som går stoppa undan så räcker en paj, och till ett betydligt lägre pris.

Första Rasperry Pi Model B som släpptes hade en singelcore 700MHz processor, 256MB RAM och tillverkades i Kina.
Sen kom en Revision 2 som hade likadan singelcore 700MHz processor, men 512MB RAM och tillverkning i UK.

Jag har den Model B Rev 2 av första generationens Raspberry Pi.
Överklockning till 800MHz var nästan standard eftersom den klarar det på stock spänning (Volt) utan problem.

Problemet är att man kan inte bara gå efter 720p, 1080p eller 4K.
Det finns olika format, bitrates, inställningar...
Så vissa saker kan funka bra i 1080p medan andra kanske fungerar dåligt eller inte alls ens i 720p.

Jag vet inte om du minns konsolen Ouya ?
Jag var en av dem som stöttade den på kickstarter och efter jag fick den så installerade jag XBMC på den (senare Kodi). Den änvänder en Tegra 3 SoC med 4 kärning CPU.
Generellt fungerar den bättre än åtminstone Gen 1 Raspberry Pi. Mycket snabbare i menyer och har iaf lite mer umpf när det kommer till prestanda att spela upp saker. Men det är inte alltid den räcker till heller.

Än så länge har jag inte testat varken Raspberri Pi 2 eller 3.
Men jag är sugen på att testa och som du säger så är de inte så dyra. Så jag kommer troligtvis att skaffa en Raspberry Pi 3 i år, om inte en 4:a kommer snart.
Den bör vara snabbare än 1:an, men misstänker att för HTPC bruk blir liknande nivå som Ouyan.
Men sen går ju en Raspberry Pi att använda till massa andra saker, så det är inte hela världen om den inte skulle vara bättre som HTPC än Ouya.

Permalänk
Medlem

@GuessWho: har en 3a med kodi. Än så länge har den tuggat det mesta utan problem. Men används endast för film så kan inte säga hur övrig prestanda är. 1080p@22GB (rippar från original BD) och det går suveränt. Kan dock inte svara för 4K och tunga ljudformat, men för vad en paj 3a kostar så kan man inte förvänta sig samma prestanda/stöd som en 4000kr (plus) NUC heller. Hade gladeligen sett något mellanting faktiskt. Men kanske är svårt idag att pressa in en stark grafikdel (tillräckligt stark för att driva ex battlefield 1@720p(medium) och samtidigt hitta en perfekt CPU kombination och allt detta i en NUC. Men dagen kommer nog snart.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@Tomika:
Det låter bra. Jag blir inte mindre sugen att prova en paj 3:a nu.

Men det kräver fortfarande att det är H.264 kodat material ?

H.265 funkar inte?
Eller vad som helst som inte fungerar med H.264 accelerering (om det inte är låg kvalitet så det kan köras utan hårdvaruaccelerering) ?

Paj 1 klarade inte ens av DVD om man inte köpte till en licens så man fick hårdvaruaccelerering.
Men var det H.264 kodat så klarade den av saker som är bättre kvalitet än DVD.
Bra hårdvaruaccelerering, men klen CPU om det är något den måste köra med mjukvarurenderare.

Permalänk
Medlem

@GuessWho: japp du får köra h.264, dts-hd med pass-through. I sin helhet så kan man få ett väldigt imponerande hobby mediaspelare för en väldigt liten peng. Vill man dra det portabelt så fungerar ju powerbank, 2.5" disk via usb sen en powerbank på 10000+ mah. Däremot gnäller den över för låg spänning (2.1A räcker ej fullt ut som powerbanks brukar ge) men det fungerar, nedklockar sig själv misstänker jag.

Går ju labba ganska mycket med en paj och nu med 3an har dom ju faktiskt fått lite fart i den också, tack vare 4 kärnor. Finns ju 7" skärmar till dem med skal också. Går ju bygga en ordentlig "surfplatta" eller portabel mediaplatta om man så vill kalla det. Inget jag prövat mig på dock. Poängen är väl lite den att en NUC för mig personligen kostar för mycket mot vad den skulle kunna användas för. Stationärt hemma, laptop på resande fot, surfplatta i säng/soffa m.m, raspberry 3 som mediacenter då chromecast stickan for ner i papperskorgen. Prövat en NUC men detta var ju förrförra generationens och den var inte rolig alls. På tok för långsam mot vad man fick, hårdvaran var för klen helt enkelt och då ville jag lira civilization så kravet var ju inte skyhögt precis.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Detta fick mig också att le. Tyvärr ser jag inte riktigt området för en NUC. Mediaspelare? Bärbar dator? Spel maskin med så pass låga inställningar att t.om en bärbar gör jobbet bättre och smidigare, samt inbyggd skärm/t-bord osv. Vad gör en NUC till ett självklart val i något område egentligen mer än för t.ex kontorsuppgifter.

De drar väl väldigt lite ström och tar ingen plats i alla fall, men kanske det inte är något de flrsta behöver...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Det är i alla fall 2 leverantörer jag gillar. Nu finns inte klara chassin för 7:e generationen men det kommer inom kort.
Nedan hittar du info:

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

http://www.streacom.com/products/nc2-fanless-chassis/

Ett test visar också att de levererar långt bättre temps än Intels egna chassin MED fläktar.
https://www.techpowerup.com/reviews/Streacom/NC1B_GK/6.html

Tjusigt, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Detta fick mig också att le. Tyvärr ser jag inte riktigt området för en NUC. Mediaspelare? Bärbar dator? Spel maskin med så pass låga inställningar att t.om en bärbar gör jobbet bättre och smidigare, samt inbyggd skärm/t-bord osv. Vad gör en NUC till ett självklart val i något område egentligen mer än för t.ex kontorsuppgifter.

När sambons bärbara blev för gammal och seg och hon hade tröttnat på att hoppa över hdmi kablen i vardagsrummet så föll valet på en NUC i3:a. Det var också den enda "datalådan" som fick godkänt att ha vid TVen. Nu blir det uppgradering från 3:e gen I3:a till 7:e gen.

Visa signatur

Dator 4 Amd 1100T 16gb ram 250GB SSD + 2TB hd 7770
WHS 6TB

Permalänk
Skrivet av Rolle H:

När sambons bärbara blev för gammal och seg och hon hade tröttnat på att hoppa över hdmi kablen i vardagsrummet så föll valet på en NUC i3:a. Det var också den enda "datalådan" som fick godkänt att ha vid TVen. Nu blir det uppgradering från 3:e gen I3:a till 7:e gen.

Kul! För mig blir det från 4:e gen till 7:e 👍

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

@Dangerdan:

NC2-chassit är riktigt fint!

Avvaktar lite för att se vad Apple gör med Mac mini (om de gör något), annars blir det nog en NUC med ett sådant chassi och Linux.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

@Dangerdan:

NC2-chassit är riktigt fint!

Avvaktar lite för att se vad Apple gör med Mac mini (om de gör något), annars blir det nog en NUC med ett sådant chassi och Linux.

Kul!
Det är viktigt att avvakta ett tag dock. Ingen utav tillverkarna har uppdaterat sina chassin till gen 7.
Vem vet hur länge det kommer att ta. Så länge får vi nöja oss med Intels egna

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av Dangerdan:

Kul!
Det är viktigt att avvakta ett tag dock. Ingen utav tillverkarna har uppdaterat sina chassin till gen 7.
Vem vet hur länge det kommer att ta. Så länge får vi nöja oss med Intels egna

Tack – supersnällt att av dig att poängtera detta. Men jag är införstådd med att NC2-chassit är för förra generationen av NUC. Det finns alltså ingen anledning att inte avvakta och se vad som sker (eller inte sker) med Mac mini. Lär bli Thunderbolt 3 och USB-C för hela slanten (på gott och ont, kanske).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

Tack – supersnällt att av dig att poängtera detta. Men jag är införstådd med att NC2-chassit är för förra generationen av NUC. Det finns alltså ingen anledning att inte avvakta och se vad som sker (eller inte sker) med Mac mini. Lär bli Thunderbolt 3 och USB-C för hela slanten (på gott och ont, kanske).

Absolut! Ingen fara.
Ja det är väl bara att köra på

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Någon som hittat information om när de förväntas gå att köpa i Sverige? Lästa någonstans att i3'an kommer först.

Permalänk
Medlem

@j.micke:
Läste samma. i3 i Januari, sen i5 en stund efter.. tillslut kommer i7an

Dags att byta ut min D54250 /H till en i7:a
Dock funkar ju min nuvarande klockrent iof..

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomika:

Går ju labba ganska mycket med en paj och nu med 3an har dom ju faktiskt fått lite fart i den också, tack vare 4 kärnor.

Jag har skaffat mig en Rasspberry Pi 3 nu.
Har inte hunnit göra så mycket med den ännu. Men provar Raspbian nu. Skriver faktiskt detta inlägg från den!

Samma sak gick ju att göra på första generations rPi, men den var extremt seg så man fick ha tålamod... Bara en sån sak som att gå in på Sweclockers hemsida och scrolla upp och ner på sidan så laggade den rätt ordentligt. Hack hack och delar av sidan blir bara något grått mönster om man scrollar för snabbt och man för stanna och vänta på att den renderar upp det igen.
Öppna ny flik så tar det ändå en stund för den att ladda klart även om det inte är något avancerat.

Nu på rPi3 så går sånt mycket rappare och smidigare jämfört med 1:an.
För såna enkla användningsområden är den nästan som en "riktig dator" nu.
Fast mindre, strömsnålare och tystare än det mesta annat.
4 kärnor istället för 1, snabbare per kärna, 1GB RAM istället för 0,5GB och grafiken var väl lite kraftfullare också.

Jag har inte provat Kodi eller dylikt på den ännu (skaffade igår, prova den först idag).
Att det är snabbare per kärna är ju bra till allt, men att det är 4 kärnor istället för 1 innebär att det man kör måste kunna dra bara nytta av flera kärnor för att ge stor fördel.
Mer ram kan göra stor skillnad, men det beror på vad man kör.
Snabbare GPU kan också vara bra, men skillnaden var väl inte så stor på GPUn ?

Ja ja, kul iaf att det är så markant skillnad på rPi-1 och rPi-3 i generellt desktop användande.

Permalänk
Medlem

Här säger dom "This item will be released on April 3, 2017."
För i7an

https://www.simplynuc.com/products/

Samma för i5

Februari för i3

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk

@Dangerdan:

Mejlade Streacom och fick detta svar:

"At the moment no plans for any new NUC cases, we found that demand has been limited and support from Intel lacking, so we have not invested our efforts into this platform. We are always ready to change that if we see there is some demand for it."

Trist.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

@Dangerdan:

Mejlade Streacom och fick detta svar:

"At the moment no plans for any new NUC cases, we found that demand has been limited and support from Intel lacking, so we have not invested our efforts into this platform. We are always ready to change that if we see there is some demand for it."

Trist.

Exakt! Jag fick det samma från dem. Jag hoppas på att Akasa kommer att köra på. Vi får se.
Mitt bygge blev i alla fall klart igår. Att ha NUC med 4k upplösning i 60hz är godis!

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

@Dangerdan:

Cool! Vad består ditt bygge av om man får fråga?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

@Dangerdan:

Cool! Vad består ditt bygge av om man får fråga?

En Gen 7 NUC I3 med en 600p SSD 256gig och 32gig DDR4 (vet att det är överdrivet men så fick det bli).
Den går utav bara sjutton och flytet på min Samsung KS7005 60" i 4K är bättre än någonsin.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@Dangerdan: Najs!
Så du är nöjd med i3an?
Jag bokade i7an... "för att vara säker"... Kanske ska spara pengarna..
Blir intel 600p för win10 + min 750gb crucial MX300 ssd och något ram 8-16gb

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

@Dangerdan: Najs!
Så du är nöjd med i3an?
Jag bokade i7an... "för att vara säker"... Kanske ska spara pengarna..
Blir intel 600p för win10 + min 750gb crucial MX300 ssd och något ram 8-16gb

Absolut! I3 ger mig allt jag behöver. UHD filmer, 4K, surf os v os v.
Ja, det viktiga är att förstår. Vad ska du ha en NUC till för och varför ska du ha en I7?
Jag kan ju säga såhär, mycket kraft är ju alltid trevligt men det medför också att du har en liten ask
som tyvärr kommer att låta vid hög belastning. Har hört tidigare i7:an och den är inte helt trevlig alla gånger.
[/quote]

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

@Dangerdan:
Kommer använda på samma vis.
Jag har idag en gen.5 med i5a, den låter en del den med. Jag stänger dock min ventilerade tv-bänk så hör man ingenting.

Jag är lite avtrubbad efter alla dessa år med olika datorer.. Upplevde grymt stor skillnad när jag köpte min första i5a till min stationära dator (alltid haft i7 innan). Sålde av den fort och skaffade i7 igen.. Tänkte "aldrig mer något annat än i7"
Men på NUC:arna nu så är ju alla 2 kärniga med 4 trådar, så det kanske inte blir någon större skillnad för mitt användningsområde?
Jag får fundera!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Skrivet av CarlOscar:

@Dangerdan:
Kommer använda på samma vis.
Jag har idag en gen.5 med i5a, den låter en del den med. Jag stänger dock min ventilerade tv-bänk så hör man ingenting.

Jag är lite avtrubbad efter alla dessa år med olika datorer.. Upplevde grymt stor skillnad när jag köpte min första i5a till min stationära dator (alltid haft i7 innan). Sålde av den fort och skaffade i7 igen.. Tänkte "aldrig mer något annat än i7"
Men på NUC:arna nu så är ju alla 2 kärniga med 4 trådar, så det kanske inte blir någon större skillnad för mitt användningsområde?
Jag får fundera!

Japp, bara att fundera! Köp det som du har användning för

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

@Dangerdan:
Med Intels egna chassi då antar jag? Vad kör du för OS och mjukvara på den?

Låter i3:an mindre vid belastning än i5 och i7?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

@Dangerdan:
Med Intels egna chassi då antar jag? Vad kör du för OS och mjukvara på den?

Låter i3:an mindre vid belastning än i5 och i7?

Absolut, eftersom akasa som jag vill ha chassi ifrån inte tillverkat dem ännu så är det bara att vänta
Men något i stil med detta kommer det att bli i framtiden:
http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

Det handlar nog inte om det låter mer eller mindre. Det handlar nog mer om att det är "lättare" att
få dem varmare vilket gör i sin tur att det låter. Bara att läsa runt så hittar du nog vad folk skriver om ex I7
i tidigare modeller.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

@Dangerdan:

Alright.
Man kan annars tänka sig att de borde klara mer belastning än en i3:a innan de behöver kylas, just för att de är och inte belastas lika hårt (om du förstår hur jag tänker).

Ajaj, inget Kaby Lake-chassi ännu. Slackers, de kan inte jobba mycket – går de på A-kassa?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av star-affinity:

@Dangerdan:

Alright.
Man kan annars tänka sig att de borde klara mer belastning än en i3:a innan de behöver kylas, just för att de är och inte belastas lika hårt (om du förstår hur jag tänker).

Ajaj, inget Kaby Lake-chassi ännu. Slackers, de kan inte jobba mycket – går de på A-kassa?

Haha ja vem vet! Nej men jag tänker så här.
Det är troligen inte många som köper dessa chassin och jag tror att de har svårt att hämta hem vinst. Därav att det inte ligger
som en prioritet att ha något färdigt vid nya releaser. Jag bara hoppas på att det kommer.

Fick detta svar från Akasa!

"Hi Daniel,
Thank you for your mail and interest in Akasa NUC Chassis.

We can confirm that the current NUC cases we have available are compatible with 5th and 6th Gen Intel NUC boards. Our engineers are developing a compatible case for the upcoming 7th Gen NUC. Once we have more information, we endeavour to keep you updated.

In the meantime, please do not hesitate to contact us again should you have any further queries.

Kind regards,
Ivan "

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk

@Dangerdan:

Men vad bra – hoppfullt då alltså.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk

Newton S7 heter Akasas chassi för 7:e generationens NUC:

http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.detail...

Är rätt sugen nu. Men en undran är hur man får tag tag på en NUC utan Intels chassi, för det ska man väl kunna köpa vad jag förstått (”bare bone”)?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma