Permalänk
Medlem

Problem med 5ghz lina.

Hej,

Har haft problem nu i några månader med att inte få någon tillgång till 5ghz linan, innan kunde jag alltid koppla upp mig till den. Men går ej längre. Sitter med trådlöst men har testat med luren i samma rum o den klarar av o ta emot 5ghz linan, samma med laptopen. Däremot på min stationära får jag bara upp 2,4 linan och så har det varit i någon månad nu.
Klarar mitt moderkort ens av o ta emot 5ghz? eller vad är problemet?

Router: RT-N66U
Moderkort: ASUS H97M-E

Tacksam för svar, mvh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elfen97:

Hej,

Har haft problem nu i några månader med att inte få någon tillgång till 5ghz linan, innan kunde jag alltid koppla upp mig till den. Men går ej längre. Sitter med trådlöst men har testat med luren i samma rum o den klarar av o ta emot 5ghz linan, samma med laptopen. Däremot på min stationära får jag bara upp 2,4 linan och så har det varit i någon månad nu.
Klarar mitt moderkort ens av o ta emot 5ghz? eller vad är problemet?

Router: RT-N66U
Moderkort: ASUS H97M-E

Tacksam för svar, mvh.

Vad har du för någon USB-wifi kort i datorn? för att moderkortet verkar inte ha nå wifi stöd?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

@elfen97:
Vad jag kan se så har moderkortet inte något inbyggt nätverkskort.

Om du har ett fristående trådlöst nätverkskort kanske du behöver drivrutiner?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Rekordmedlem

Har du haft fungerande wifi via 5GHz till den datorn som plötsligt lagt av eller har du aldrig använt wifi på den ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Japp det stämmer, 5ghz linan gick fint på denna dator som nu inte får upp den linan längre.

Permalänk
Medlem

@FX9: Har Asus USB-N53 som tar emot signalen ifrån routern.

Permalänk
Medlem

@b0bber: Har en adapter om det var de du syftade på, ( Asus USB-N53 ).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elfen97:

@FX9: Har Asus USB-N53 som tar emot signalen ifrån routern.

Har du bara kontakt på 2,4 GHz nu ?
Har du olika ssid på 2,4 och 5 GHz elelr hur skiljer du på näten ?
Har du ändrat nått i routern i samband med att 5GHz försvann ?
Har du provat göra en reset på routern ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Ja bara kontakt på 2,4 linan.
Yes olika ssid. Nej de ska inte vara något som är ändrat och ja, jag har provat reset routern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elfen97:

@mrqaffe: Ja bara kontakt på 2,4 linan.
Yes olika ssid. Nej de ska inte vara något som är ändrat och ja, jag har provat reset routern.

Då har det nog hänt nått med din dongel eller kan den upptäcka några andra nät på 5GHz ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Skumt.. 5ghz linan funkar för alla andra enheter i huset förutom min stationära dator.
Kanske dax å införskaffa sig ett separat nätverkskort, har du några tips på bra sådanna som klarar av 5GHz lina plus passar ihop med mitt moderkort ( ASUS H97M-E )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elfen97:

@mrqaffe: Skumt.. 5ghz linan funkar för alla andra enheter i huset förutom min stationära dator.
Kanske dax å införskaffa sig ett separat nätverkskort, har du några tips på bra sådanna som klarar av 5GHz lina plus passar ihop med mitt moderkort ( ASUS H97M-E )

Så länge du har en ledig kortplats av rätt typ så passar wifikorten. Om du inte jagar en budgetlösning så tycker jag du ska välja nått med 802.112ac och som har antennerna anslutna med kabel så man kan placera dem bättre än direkt vid datorlådan och Asus gör såna kort typ detta https://www.inet.se/produkt/5404561/asus-pce-ac68-ac1900#spec...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

@elfen97: Provat att installera om drivrutinerna till USB-dongeln?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Okej tack för tipset, ska kika vidare på detta.