ESXI 5.1 byte management ip adressen kommer inte åt den....

Permalänk
Avstängd

ESXI 5.1 byte management ip adressen kommer inte åt den....

Tjo,

Har byte management ip adressen på ESXI 5.1 men kommer inte åt den. Jag hann inte byte DNS på den så nu kommer jag inte åt den dock så verka Pfsense kunna pinga den utan någon problem.

Hur fixar jag detta utan att vara vid dator?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ändrade du gateway eller något mer också? Du ska ju rimligtvis kunna ansluta mot IP:n.
DNS brukar bara ha ihjäl vcenter stuff om du har ett center med massa esxer i beroende på om du lade till dem med namn eller ip...

Permalänk
Medlem

Har du kört "restart network" eller vad den heter? Har för mig att man måste göra det efter efter ändringarna?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Spiffman:

Ändrade du gateway eller något mer också? Du ska ju rimligtvis kunna ansluta mot IP:n.
DNS brukar bara ha ihjäl vcenter stuff om du har ett center med massa esxer i beroende på om du lade till dem med namn eller ip...

Jag ändrat i vsphere i vmkernel nätverket.

Skrivet av xamber:

Har du kört "restart network" eller vad den heter? Har för mig att man måste göra det efter efter ändringarna?

Då Pfsense kan pinga den och inte min dator så tror jag inte att det är det som är problemet?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att koppla in skärm? Om ja så är det enklast att sätta ip i konsolen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dahlgren:

Har du möjlighet att koppla in skärm? Om ja så är det enklast att sätta ip i konsolen.

Ja det har jag dock så är jag inte hemma.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Klen tröst nu men... Nästa gång sätter du upp en ny vmkernel, sätter den nya ip:n och testar så att den är nåbar. Efter det kan du ta bort den gamla kerneln/management ip:n

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AxF:

Klen tröst nu men... Nästa gång sätter du upp en ny vmkernel, sätter den nya ip:n och testar så att den är nåbar. Efter det kan du ta bort den gamla kerneln/management ip:n

Bra ide ska komma ihåg det till nästa gång.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Pfsense komma åt den har gjort en port check från den.

Vad kan felet vara då?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Gateway?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dabman:

Gateway?

Skickades från m.sweclockers.com

Har valt 10.2.0.1 som Gateway.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Ligger på fel nät om du inte har en route
Borde vara 10.2.1.1
Eller så skall hosten ligga på 10.2.0.12

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dabman:

Ligger på fel nät om du inte har en route
Borde vara 10.2.1.1
Eller så skall hosten ligga på 10.2.0.12

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kommer åt en annan ESXI server som ligger på 10.2.0.1

Och den är route mellan olika vlan är den annans hade jag inte kommit åt den andra ESXI server.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av superegg:

Jag kommer åt en annan ESXI server som ligger på 10.2.0.1

Och den är route mellan olika vlan är den annans hade jag inte kommit åt den andra ESXI server.

Det spelar ju ingen roll om du har routing mellan dina vlan om din server har fel gateway, precis som flera andra sagt. Enda sättet du kan eventuellt kan lösa detta är att SSHa från någon annan burk som sitter på 10.2.1.0/x som sitter på samma IP-range. Men då måste du ha enablat SSH access till din ESX. Du skulle också kunna surfa in på den om du har någon maskin med webbläsare på 10.2.1.0/x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

Det spelar ju ingen roll om du har routing mellan dina vlan om din server har fel gateway, precis som flera andra sagt. Enda sättet du kan eventuellt kan lösa detta är att SSHa från någon annan burk som sitter på 10.2.1.0/x som sitter på samma IP-range. Men då måste du ha enablat SSH access till din ESX. Du skulle också kunna surfa in på den om du har någon maskin med webbläsare på 10.2.1.0/x

Jag skriv i något inlägg att jag kommer åt min andra ESXI som ligger på samma gateway som är 10.2.0.1.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

@superegg: Fast den har ju inte samma IP nät som din första? Eller har jag fattat allt fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av studiox_swe:

@superegg: Fast den har ju inte samma IP nät som din första? Eller har jag fattat allt fel?

Den låg på först 10.0.0.1 sen så ändra jag till 10.2.0.1.

Eller så kanske jag har skrivit fel får kolla upp det när jag är hemma.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666