Permalänk
Medlem

El- och Cat6 kabel i samma kabelkanal?

Hej!
Nu är det så här att jag hade tänkt installera ett nytt eluttag på en vägg i ett rum, då jag vill dra en elkabel från ett redan existerande eluttag. Problemet är att jag redan har en kabelkanal vid det eluttaget som det också går en cat6 UTP nätverkskabel igenom. Nu undrar jag om det är okej att dra en 230 volts elkabel i samma kabelkanal som en cat6 UTP nätverkskabel. Är det några säkerhetsrisker eller några datatrafiks-fel vid störningar som kan förekomma? Jag har försökt leta på webben om denna fråga men jag har fått flera olika svar.

Det kommer i så fall se ut något i den här stilen:

http://imgur.com/a/g0Yky

Något att tillägga är väl att nätverkskabeln och elkabeln kommer inte att ligga i samma ränna under en särskilt lång sträcka, endast kanske 0,5 meter.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Älskar att ditt största problem är störningar i datakabeln och inte att du ska pilla på elen som kan göra att din dator dör och du lika så om du gör fel.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Till att börja med krävs el-behörighet för att installera nya eluttag och jag är säker på att en elektriker med behörighet vet hur man ska göra.

Permalänk
Medlem

Nej, det är inga bekymmer. Förutom att du förmodligen inte bör dra el.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Ska väl vara kabelkanal med skiljevägg i för att separera kablarna från varandra (utöver behörighet om du inte använder dig av skarvsladd och stickpropp/grenuttag)

Permalänk
Medlem

Jag vet att man inte bör göra det själv, men vad jag vet är det inget som säger att man inte får. Jag kan mycket väl ha fel, men i så fall, varför säljs då alla tillbehör i en vanlig järnhandelsaffär?

Permalänk
Medlem

@900-Mange:
Det finns ingen skiljevägg i kabelrännan och kabeln är vad jag vet bara en vanlig 3 polig elkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scaia:

Jag vet att man inte bör göra det själv, men vad jag vet är det inget som säger att man inte får. Jag kan mycket väl ha fel, men i så fall, varför säljs då alla tillbehör i en vanlig järnhandelsaffär?

Detta får du göra själv. http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-i-hem...

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk
Medlem

@Scaia: En stor anledning till att grejerna säljs i vanliga järnhandeln är pga. Dom tjänar pengar på att folk gör de dom inte får göra och utländsk arbetskraft.

Järnhandeln klarar sig utan från tack vare att det står "Fast installation får endast utföras av behörig personal" någonstanns bland hyllorna och på materialet du köper.

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Vet du något som säger att du får?? Du är skyldig att känna till svensk lagstiftning. Dessutom krävs det att alla ledare i en gemensam kanal klarar högsta förekommande spänning, dvs vanlig nätverkskabel är utesluten.

Skrivet av Scaia:

Jag vet att man inte bör göra det själv, men vad jag vet är det inget som säger att man inte får. Jag kan mycket väl ha fel, men i så fall, varför säljs då alla tillbehör i en vanlig järnhandelsaffär?

Permalänk
Medlem

Jag får väl be någon mer behörigheter att utföra jobbet åt mig då, men det känns ju lite konstigt när det inte är särskilt svårt eller farligt när man vet hur man gör och när den nya "fasta installationen" inte ska vara så långt bort från det befintliga eluttaget.

Permalänk
Medlem

Nu äre ju så att med bb1(tror jag det heter) så står det att man får byta ut existerande installation mot motsvarande. Dvs byta ut ett 2 poligt vägguttag mot ett annat 2 poligt, men inte mot ett 1 poligt ocksåvidare. Du får INTE utföra nyinstallation om du inte tar ut en elektriker som besiktigar jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scaia:

Jag får väl be någon mer behörigheter att utföra jobbet åt mig då, men det känns ju lite konstigt när det inte är särskilt svårt eller farligt när man vet hur man gör och när den nya "fasta installationen" inte ska vara så långt bort från det befintliga eluttaget.

Om det nu inte är så svårt, varför dör tusentals varje år av elrelaterade olyckor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nu äre ju så att med bb1(tror jag det heter) så står det att man får byta ut existerande installation mot motsvarande. Dvs byta ut ett 2 poligt vägguttag mot ett annat 2 poligt, men inte mot ett 1 poligt ocksåvidare. Du får INTE utföra nyinstallation om du inte tar ut en elektriker som besiktigar jobbet

Enpoligt vägguttag? Det låter farligt. Du skall nog inte hålla på med el, ungefär som i fallet med TS.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wasp:

Om det nu inte är så svårt, varför dör tusentals varje år av elrelaterade olyckor?

För att folk ännu inte hittat synvinkeln..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Om det nu inte är så svårt, varför dör tusentals varje år av elrelaterade olyckor?

Tusentals låter lite väl mycket, tacksam för dina svar men det känns som en lite väl onödig kommentar.
Här är en pdf från elsäkerhetsverkets hemsida som bevisar att du har fel om de "tusentals" som dör varje år.

http://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Nu äre ju så att med bb1(tror jag det heter) så står det att man får byta ut existerande installation mot motsvarande. Dvs byta ut ett 2 poligt vägguttag mot ett annat 2 poligt, men inte mot ett 1 poligt ocksåvidare. Du får INTE utföra nyinstallation om du inte tar ut en elektriker som besiktigar jobbet

BB1 får även förlänga befintlig grupp men inte dra nya grupper från Centralen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scaia:

Nu undrar jag om det är okej att dra en 230 volts elkabel i samma kabelkanal som en cat6 UTP nätverkskabel. Är det några säkerhetsrisker eller några datatrafiks-fel vid störningar som kan förekomma? Jag har försökt leta på webben om denna fråga men jag har fått flera olika svar.

Tacksam för svar!

Om det handlar om en fast installation så kräver den behörighet, bortsett från det så får man inte förlägga kablar tillsammans utan att isoleringen på allt klarar den högsta spänning som förekommer i någon av kablarna.
Nätverkskabel är normalt inte godkänd för 230V så den får inte läggas tillsammans med elkablar om man ska göra det på riktigt.
Nu verkar du hursomhelst inte bry dig om säkerhetsreglementet men en elektriker skulle inte göra så som du säger att du vill göra, det skulle troligen bli utanpåliggande kablage "kulo" till elen och antagligen även utanpåliggande kabel till nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du behöver vända dig till ett sådant här forum vet du inte hur man gör. På Elsäkerhetsverkets hemsida kan man hitta det mesta på det här området.

Skrivet av Scaia:

Jag får väl be någon mer behörigheter att utföra jobbet åt mig då, men det känns ju lite konstigt när det inte är särskilt svårt eller farligt när man vet hur man gör och när den nya "fasta installationen" inte ska vara så långt bort från det befintliga eluttaget.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Okej, tack så mycket för svaret!

Permalänk
Medlem

@Hubertus:
Frågan är ju inte om hur man jag ska göra det, snarare en fråga om det är några säkerhetsrisker att göra på det viset. Och nu visar det sig att det är en säkerhetsrisk, oavsett vad det handlar om när det gäller el. Nu har jag fått svaret att låta en behörig göra det för lagliga och säkerhetsskäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scaia:

Jag vet att man inte bör göra det själv, men vad jag vet är det inget som säger att man inte får. Jag kan mycket väl ha fel, men i så fall, varför säljs då alla tillbehör i en vanlig järnhandelsaffär?

Du får INTE bygga ut ditt elnät utan behörighet.

Permalänk
Avstängd

Jo vi har ju "tjötat" om det här förut!

Om det skulle uppstå en brand och efterföljande besiktning visar att man förlagt en nätverkskabel ihop med en elkabel så blir det inte full/ingen ersättning från ett försäkringsbolag, sen är det då svårt att bevisa vem som gjort det här men kan inte ägaren visa på vem som gjort kopplingen så är det kört.

Ganska enkelt....

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scaia:

Hej!
Nu är det så här att jag hade tänkt installera ett nytt eluttag på en vägg i ett rum, då jag vill dra en elkabel från ett redan existerande eluttag. Problemet är att jag redan har en kabelkanal vid det eluttaget som det också går en cat6 UTP nätverkskabel igenom. Nu undrar jag om det är okej att dra en 230 volts elkabel i samma kabelkanal som en cat6 UTP nätverkskabel. Är det några säkerhetsrisker eller några datatrafiks-fel vid störningar som kan förekomma? Jag har försökt leta på webben om denna fråga men jag har fått flera olika svar.

Det kommer i så fall se ut något i den här stilen:
http://imgur.com/a/g0Yky

http://imgur.com/a/g0Yky

Något att tillägga är väl att nätverkskabeln och elkabeln kommer inte att ligga i samma ränna under en särskilt lång sträcka, endast kanske 0,5 meter.

Tacksam för svar!

Du får lov att byta ut strömbrytare och vägguttag. Du får dock inte lov att installera ett nytt vägguttag.
Det du kan göra är att sätta ett grenuttag på väggen. Biltema, Kjell & CO, Clash Ohlson med flera säljer fästen för detta. Och sedan drar du kablarna snyggt i en kabel kanal, precis som du tänkte.

Jag har dragit antenn, LAN och el i samma kabelkanal till TVn. Inga störningar på kanalerna och full hastighet på nätverket.

Jag hoppas det var svar på alla dina frågor. Lycka till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av biorrith:

Jag har dragit antenn, LAN och el i samma kabelkanal till TVn. Inga störningar på kanalerna och full hastighet på nätverket.

Lycka till om det skulle uppstå en brand......

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@biorrith:
Tack för ett fint svar! Jo jag har funderat på detta med men tänkte installera ett eluttag i första hand efter som jag tycker det ser lite finare ut. Men det blir nog antagligen nu att göra så som du visar på din bild, dock kommer jag bara behöva ett uttag till ett elpiano så det kanske bara helt enkelt blir en förlängningskabel i kabelränna istället

Permalänk

Blir med ens väldigt nyfiken då jag har gjort något liknande. Har kört strömkabel och HDMI till min projektor i taket i samma kabelkanal, denna. Är detta alltså mot svensk lag? Då kan man ju inte lägga samma två sladdar bredvid varandra längs en vägg heller utan att vara nojig? Tänker jag fel?

/S

Skrivet av plunn:

Lycka till om det skulle uppstå en brand......

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Avstängd

Nej man får inte samförlägga kablage i ett rör om är avsett för en elledning-

Allt regleras via elföreskrifter, http://www.elsakerhetsverket.se/

Samma föreskrifter kollar då en besiktningsman från ett försäkringsbolag vid en skada!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

De här föreskrifterna har ju inte kommit till genom att en byråkrat har suttit och spånat. Grunden är till stor del de rapporter om el-olyckor elsäkerhetsverket får in. Då dyker det upp kombinationer som verkar obegripliga men bakgrunden är något som inträffat. Målet för elsäkerhetsverket är ju att inga olyckor ska inträffa men det ska ändå vara praktiskt att använda el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Lycka till om det skulle uppstå en brand......

Det är skillnad på ledning och kabel. Om du drar en kabel, med ledare som har ett skyddande hölje och sen ytterligare ett skyddande hölje utanpå detta, så behöver du inte ta hänsyn till högsta förekommande spänning. Och både elkabeln och datakabeln är ju dubbelisolerade. Rätta mig om jag har fel.

Att man inte får ha ethernet och el i samma VP-rör i väggen, fine det kan jag köpa. För där drar man elkablar styckvis och dom tvinnas gärna runt varandra vilket främjar magnetisk induktion. Men en kabelkanal är ingen fast installation.

För jag menar, hur ska du annars koppla in din dator? Där kommer besiktningsmannen och säger: "Men hörredu! Här är ju både ethernet, ljud, DP-kabel, USB och el intill varandra. Det går inte för sig!".
För att inte tala om hur det ser ut bakom alla hushålls TV-apparater. Njae, jag tror att min kabelkanal är det minsta bekymret då.