Nintendo Switch lanseras utan webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om något är jag positiv att man istället för att lägga fokus på en enhet som gör allt, när alla redan springer runt med telefoner som gör allt, väljer att faktiskt satsa på en "spel konsol" och inte som MS och XBoxOne kritiserades för att göra allt annat utom att spela bra.

Har köpt den främst som mediaenhet, men tycker inte att det är dåligt att spela på den. Märker faktiskt ingen skillnad på samma spel jämfört med PS4/PS4 Slim (jämförsjälvklart inte med Pro).

Räcker hårdvaran i Switch till att spela på som konsol, så kan jag säga att det inte är något problem med hårdvaran på XB1.

Att man kan streama Netflix, Viasat, etc, på både XB1, PS4 och Nvidia Shield gör de inte sämre att spela på!

(Är lite som att säga att en PC är dålig att spela på för att du kan köra Chrome och Word på den.)

Det sagt så kan jag ändå förstå Nintendo här. De vill koncentrera sina resurser på det som är viktigast.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Damn, han kunde köpt en media sticka med samma funktionalitet för 400kr men men.

OK?

Jag köpte innan jul tre stycken XB1S att ha främst som mediacenter.

Gick igenom hela marknaden väldigt noggrant efter olika alternativ.

Hittade ingen annan lösning som lika billigt och enkelt fixade 4K, HDR, UHD BluRay, Netflix UHD/4K, Plex, Viasat Viaplay, etc.

Supernöjd!

(Sedan så fin extra bonus att dessutom kunna spela lika kul och bra som om jag köpt en PS4 Slim.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag bryr mig inte om "ex en familj med två barn"... vet du hur snabbt en bärbar enhet går sönder i barns händer? Vännens barn har redan pajat 2 ipad, 1 samsung platta, 2 telefoner (dyra saker) och slarvat bort en 8" platta. De ska ha billigaste skit plattan o spela på, som man inte bryr sig när de tar sönder den. Och vad gör du om ena barnet vill spela och andra surfa/titta film? Ja du ser när de slåss och bråkar och sen åker den i golvet. Vakna ffs...

Säkert olika barn och olika erfarenheter. Tror inte man skall dra alla över en enda kam.

Min dotter fick en iPad vid 5-6 års ålder. Den har än idag (10 nu) och fungerar hur fint som helst (förutom att den inte längre är riktigt lika snabb som de senaste modellerna).

Hon har gått igenom tre telefoner utan spräckt skärmen, eller tappat de så att det orsakat annan skada (kanske något litet märke jag inte tänkt på). Senaste telefonen Galaxy S6 har hon haft i något år och ser i princip helt ny ut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Snälla nån, detta likt appar för strömmad media är åter storm i ett vattenglas. Irrelevant om stödet finns vid lanseringen, de som köper Switch kommer ha fullt upp att spela när de fått hem den.

För alla som inte levt under en sten de senaste 20 åren så bör det vara uppenbart att utökat mjukvarustöd kommer med tiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror också att det kommer med tiden. Det viktiga är ju att konsolen är klar, och att det finns ett gäng spel vid lansering som du säger.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Hela konceptet med Switch är att den är portabel och har touchpad. Utan webbläsare och appar som Netflix så känns det handikappad. Klart man vill kunna se på film och surfa på en så stor skärm. Det hade varit kanon och kunna växla mellan spel, surt, film när man har den i kick-stand läge.
Med tanke på WiiU floppen så borde Nintendo ha ALLT från dag 1 , det är bara tragisk att de inte satsar fullt ut och kommer med ursäkter. Typisk Nintendo. De lär sig inte.
Jag har förbokat och kommer säkert att njuta av Zelda men gillar inte alls Nintendo inte verkar ha lärt sig något än. Konkurrenterna ger konsumenter mer av allt medan Nintendo satsar halvhjärtat på deras levebröd. De har inte ens Mario klart förrän om ett år tidigast.
För min del är spel katalogen ganska fattigt förutom Zelda. Hade gärna velat och se några fler titlar som inte är portar eller gamla spel.

Permalänk
Medlem

@reza666:

Jag förstår hur du tänker, men även om det inte kommer dag 1 som jag förstår att du helst vill se, så tror jag Anders har rätt att det troligen kommer med tiden.

Sedan, eftersom Switchen inte har så hög upplösning (720p) jämfört med moderna surfplattor, så är jag inte övertygad att den är så enormt skön och vilsam som surfplatta eller läsplatta att läsa mycket text på. Blir ofta lite mer uttröttande för ögonen med dåligt upplöst text, och även foton blir ju lite tristare att se på i så låg upplösning.

Även streaming med Netflix blir ju lite lidande av den lägre upplösningen i portabelt läge när 1080p varit standard de senaste 5-10 åren. Kan mer se nyttan med Netflix i dockat läge (1080p) - och det kommer säkert när Nintendo fått lite mer tid och ordning på annat viktigare. Sedan är det ju synd att den inte stödjer 4K eller HDR som andra moderna konsoler, så är inte övertygad att det ändå är optimalt med Switch som mediakonsol/center på lite längre sikt när folk börjar uppgradera sina TV-apparater så småningom. Men ge det lite tid, och jag är övertygad om att iaf. Netflix kommer.

Sedan skall man ju även komma ihåg att både PS och XB har inte alltid haft allt på plats och 100% kvalitet ifrån dag 1. Tar ofta ett tag med ett antal ganska stora uppdateringar innan allt finns på plats, är någorlunda bugfritt och uppe och kör på ett smidigt stabilt sätt.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot:

För att se på film är 720p är helt ok (även om jag hade gärna sett en 1080p skärm på Switchen). Även surf är inte så illa med den "lilla" skärmen. HDR/4k är däremot overkill kan jag tycka.
Sen att jämföra Switch med PS4/XB1 som släpptes för flera år sen är konstig. Nu är Nintendo bra i underläge så då ska ska ge kunder allt och lite till. Komma med ursäkter är bara trist. Som typ share knappen, att inte ens kunna spela in video är bara märklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

@martinot:

För att se på film är 720p är helt ok (även om jag hade gärna sett en 1080p skärm på Switchen). Även surf är inte så illa med den "lilla" skärmen. HDR/4k är däremot overkill kan jag tycka.

Jo, som skärm är det overkill med 4K/HDR håller jag 100% med dig om (även om jag gärna sätt inbyggd skärm med 1080p som valbart alternativ istället för 720p).

Tänkte mest på att den saknade det stödet på HDMI-utgången i "dockat" läge när man kopplar upp den till sin UHD-TV som kör 4K och HDR.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

@martinot: ah ok då missförstod jag. Däremot läste jag nyligen att HDMI kontakten är 4k/HDR kapabel nyligen + lite andra rumors och gissningar från folk Det är bara folk som spekulerar men det är intressant tanke.
https://www.youtube.com/watch?v=O3ztnNLO2gc
https://www.youtube.com/watch?v=jEEWVc96NdI

Permalänk
Medlem
Skrivet av reza666:

Däremot läste jag nyligen att HDMI kontakten är 4k/HDR kapabel nyligen + lite andra rumors och gissningar från folk

Mycket intressant om det skulle visa sig vara fallet. Skulle ju göra att Nintendo efter lite mjukvaruuppdateringar, precis som PS och XB, kan ha en dubbel roll och även fungera som en smidig mediabox (alltid bra ju färre inkopplade enheter man behöver).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Mycket intressant om det skulle visa sig vara fallet. Skulle ju göra att Nintendo efter lite mjukvaruuppdateringar, precis som PS och XB, kan ha en dubbel roll och även fungera som en smidig mediabox (alltid bra ju färre inkopplade enheter man behöver).

Nu är den inte portabel men Xbox One S lär nog även i fortsättningen vara bäst för detta ändamål. Optisk läsare med det i det närmaste unika stödet för UHD-Bluray gör den riktigt vass. Min Xbox One agerar mediacenter här hemma i dagsläget, mest tack vare Plex-appen men också med dess Bluray-läsare. Har en liten samling på runt 150 Bluray-filmer.
Att den sedan stödjer Xbox One-spel men även nästan 300(!!!) Xbox 360-spel gör den ju inte mindre intressant direkt.

Men att Switch kommer få stöd för både strömmade tjänster och få en webbläsare är rätt självklart, men det kommer inte vara klart till lanseringen. Vi som förbokat Switch kommer vilja spela på dessa ändå vid lanseringen. Men med tiden kommer de nog bli rätt trevliga allround-maskiner. Själv hoppas jag på att Plex eller för den delen Emby ger stöd framöver då jag använder Plex.

Och det säger sig själv att dessa tjänster kommer att komma, exempelvis Netflix har konkurrenter som kommer se till att få stöd för sin tjänst på fler plattformar. Frågan är hur lång tid det tar bara, det borde kunna gå rätt fort iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu är den inte portabel men Xbox One S lär nog även i fortsättningen vara bäst för detta ändamål. Optisk läsare med det i det närmaste unika stödet för UHD-Bluray gör den riktigt vass. Min Xbox One agerar mediacenter här hemma i dagsläget, mest tack vare Plex-appen men också med dess Bluray-läsare. Har en liten samling på runt 150 Bluray-filmer.
Att den sedan stödjer Xbox One-spel men även nästan 300(!!!) Xbox 360-spel gör den ju inte mindre intressant direkt.

Men att Switch kommer få stöd för både strömmade tjänster och få en webbläsare är rätt självklart, men det kommer inte vara klart till lanseringen. Vi som förbokat Switch kommer vilja spela på dessa ändå vid lanseringen. Men med tiden kommer de nog bli rätt trevliga allround-maskiner. Själv hoppas jag på att Plex eller för den delen Emby ger stöd framöver då jag använder Plex.

Och det säger sig själv att dessa tjänster kommer att komma, exempelvis Netflix har konkurrenter som kommer se till att få stöd för sin tjänst på fler plattformar. Frågan är hur lång tid det tar bara, det borde kunna gå rätt fort iallafall.

Jo, XB1S är en väldigt trevlig och ytterst prisvärd kombo av mediacenter och spelmaskin (just nu för precis under 2000-strecket).

Nu gissar jag grovt, men tror inte det är helt fel att tippa på att Nintendo har det på plats för Switch innan året är slut, och med lite tur kanske redan till sommaren. Eftersom spel nog ändå är främsta huvudsysslan för den så håller jag med om att tiden borde passera hyfsat fort i början. Blir nog en grymt fin maskin, och speciellt som bärbar lösning där den inte har någon verklig konkurrens.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Ni gissar jag grovt, men tror inte det är helt fel att tippa på att Nintendo har det på plats innan året är slut, och med lite tur kanske redan till sommaren.

Precis, borde inte vara orimligt till sommaren men till slutet av året borde de klara. Dock är det i segaste laget isåfall. Någon var inne på att Nintendo kanske vill minska risken att just webbläsaren används för att ta sig igenom Switch skydd likt hur det fungerar(fungerade?) på blandannat Wii U. Wii hade ingen webbläsare med från början exempelvis, likaså DS. Nintendo borde vara tydligare med att informera om vad som gäller och när stöd också kommer. De är ju, minst sagt, inte smidiga att informera alla gånger.

Hade man fått önska lite så hade det nog kunnat vara rätt nice med ett Picture in Picture-läge likt Xbox One har (hade? har för mig den funktionen är på väg bort nu...) där man kunde spela och se media samtidigt. Borde inte kosta nämnvärt prestandamässigt heller, men lite skärmyta. Tyckte dock det fungerade helt okej på Xbox One dock.

Priserna på Xbox One S är riktigt bra ändå, jag tyckte själv jag gjorde ett enormt kap när jag köpte min vanliga One sommaren 2015 för 2500kr. Underbar och underskattad spelkonsoll, speciellt då den har rätt mycket features. Det lades väldigt mycket energi på att såga Xbox One inledningsvis av diverse olika anledningar. Just det var en VHS-spelare som bara gjorde "TV TV TV" exempelvis. Nu är den ju en riktigt heltäckande lösning för media center (HDMI in, lyx!) förstås men den är ju en trevlig spelkonsol med.

Permalänk
Skrivet av Selo:

De fokuserar på att sälja tillbehör till överpris.
4000 för "konsollen"
Pro controller 70$
Joy Con 80$
Dockningsstation 90$
För onlinesubscription så får du 1 Nes eller Snes spel i en månad, sedan tas det bort.
Det finns ingen voice kommunikation utan du måste ladda ner en app till din mobil.
1-2 Switch verkar helt värdelöst.
Inga spel vid lansering.
Zelda släpps även till WiiU så de flesta kommer spela det på den om något och inte köpa switch förrens Mario kommer.

Hold your horses! Måste man köpa dockningsstationen separat? =O

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StuntmanMike:

Hold your horses! Måste man köpa dockningsstationen separat? =O

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är väl om du av någon anledning behöver mer än en dockningsstation.

Nu brukar tillbehören vara rätt dyra oavsett tillverkare, är ju där som plattformsägaren kan tjäna tillbaks pengar med. Kontroller till PS4 och Xbox One är ju inte direkt billiga heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nu brukar tillbehören vara rätt dyra oavsett tillverkare, är ju där som plattformsägaren kan tjäna tillbaks pengar med. Kontroller till PS4 och Xbox One är ju inte direkt billiga heller.

Japp, det är nog en del av affärsstrategin gällande de flesta konsoler. Lite som för biltillverkarna som oftast tjänar mer på utrustningspaket, större motorer och reservdelar än på själva basmodellerna av bilarna.

Senaste kontrollen jag köpte förra helgen gick på 995, vilket egentligen är ett rätt crazy pris att lägga på en enda handkontroll när man tänker efter (tur att man inte alltid gör det).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Japp, det är nog en del av affärsstrategin gällande de flesta konsoler. Lite som för biltillverkarna som oftast tjänar mer på utrustningspaket, större motorer och reservdelar än på själva basmodellerna av bilarna.

Senaste kontrollen jag köpte förra helgen gick på 995, vilket egentligen är ett rätt crazy pris att lägga på en enda handkontroll när man tänker efter (tur att man inte alltid gör det).

Hehe jo, normalt klarar man sig ju med vad som följer med i paketet förutsatt att man endast kommer spela själv. Kommer alltid kosta om man ska vara minst två eller fler spelare, med möjligt undantag för Switch och dess Joycons då.

995kr, en Xbox One Elite-kontroller med andra ord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hehe jo, normalt klarar man sig ju med vad som följer med i paketet förutsatt att man endast kommer spela själv. Kommer alltid kosta om man ska vara minst två eller fler spelare, med möjligt undantag för Switch och dess Joycons då.

Spelar mest på PC (och lite på iPad och telefon), men charmen med TV-konsoler tycker jag är den sociala biten tillsammans med familj eller kompisar. Då är det nästan ett måste med minst två kontroller.

Skrivet av anon5930:

995kr, en Xbox One Elite-kontroller med andra ord?

Japp - galet mycket pengar (och har inte ens hunnit testa den än pga. jobb och flytt).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch interview: Nintendo on the price, games and hopes for its new console
http://www.telegraph.co.uk/gaming/what-to-play/nintendo-switc...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/