Microsoft visar nytt gränssnitt för Windows 10 och bild-i-bild-läge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Multitasking Hux! Använda flera skärmar istället? Spelet på ena och Youtube på andra?
/Eazy

Orkar inte o tar för mycket plats

Funtade på var bästa placeringen skulle vara i UT. Var inne på längst ner till höger, där har man väl aldrig några fiender annars är det kört

Kul att veta vem du är på fz. Happy är @Solidreactor

I helgen ska jag vara hemma o fragga!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

Snyggt. Gillar det enkla och stilistiska gränssnittet.

Permalänk
Medlem

@huxflux: @Eazy:
Wait what!? Easy? Smyger du här bland Sweclockers? =D

Btw hux har ingen simultanförmåga alls. Räcker bara att säga hans namn så ramlar han av stolen när vi spelar UT över TS

- Du Hux vet du vad?
- *badom* ...Aj som fan satana perkele

Works every time

ontopic
Bild i bild skulle vara intressant om man kunde ta en del av spelet och lägga det någon annan stans på skärmen, som att ta HP mätaren som ligger längst i hörnet på Overwatch och lägga det i mitten bredvid siktet. Svårt ibland att hålla koll på den om man kör med storbild.

Hux har du skaffat Overwatch än?

Permalänk
Medlem

Det var riktigt gött se app i app så det liknar standard.

Kör som sagt med vissa appar som är riktigt nice, och det är så klart välkomnande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Diggade transparensen i Vista/7 och har faktiskt installerat en mod till Windows 10 som lite border-transparens. Svårt att sätta fingret på varför.. men det känns lite mjukare och mindre "in your face" med de starka kantfärger som fönstrena annars har.

PiP är också välkommet då jag är youtube/videoknarkare och praktiskt taget har en skärm dedikerad till detta, medan det på macen känns mindre viktigt då den faktiskt har, tillsammans med bra implementation av virtuella desktops, just picture in picture för videofönster.

Jösses, verkar som att jag någon gång i framtiden kommer få anledning till att faktiskt slå på Windows Update på min maskin igen.

Bryr mig inte så mycket om transparens men gillar när det är lite mer rundade hörn. Mer valmöjligheter är aldrig dåligt, bara ingenting byts ut.

Permalänk
Medlem

Till desktop hör inte detta hemma, det är främst för mobiler och surfplattor som gränssnittet verkligen har logistiken och passa bäst till.

Använder så sällan appar, mer än att gå in och kolla Xbox främst.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Alltså, ungefär som att en applikation har ett eget fönster som man kan lägga över en annan applikations fönster? Det låter ju genialt. Då skulle man i princip kunna ha jättemånga applikationer igång och synliga samtidigt, var och en i sitt eget fönster. Undrar vad ett bra namn för ett sådant operativsystem med en massa fönster skulle kunna vara?

Detta!

Men, det är inte så enkelt. Man kanske tycker det är korkat av Microsoft att återuppfinna fönster när det redan finns. Men det hela är bara en liten pusselbit i utvecklingen där UWP ska ersätta Win32. En steg på vägen där de vill ta oss från ett Windows med Win32-program där vi själva kan styra över OS och vilka program vi kör till en mer nerlåst OS där de bestämmer programutbudet. Där de har full kontroll över vilka obligatoriska funktioner som vi ska ladda ner via påtvingade uppdateringar, vilken information vi ska dela med oss av och vilka möjligheter vi ska ha till en privat dator utan bakdörrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@huxflux: @Defcon:
Wait what!? Easy? Smyger du här bland Sweclockers? =D

Btw hux har ingen simultanförmåga alls. Räcker bara att säga hans namn så ramlar han av stolen när vi spelar UT över TS

- Du Hux vet du vad?
- *badom* ...Aj som fan satana perkele

Works every time

ontopic
Bild i bild skulle vara intressant om man kunde ta en del av spelet och lägga det någon annan stans på skärmen, som att ta HP mätaren som ligger längst i hörnet på Overwatch och lägga det i mitten bredvid siktet. Svårt ibland att hålla koll på den om man kör med storbild.

Hux har du skaffat Overwatch än?

Off Topic:
"Eazy" var upptaget när jag reggade mig på Sweclockers. Fick bli "Defcon".

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

@huxflux: @Defcon:
Wait what!? Easy? Smyger du här bland Sweclockers? =D

Btw hux har ingen simultanförmåga alls. Räcker bara att säga hans namn så ramlar han av stolen när vi spelar UT över TS

- Du Hux vet du vad?
- *badom* ...Aj som fan satana perkele

Works every time

ontopic
Bild i bild skulle vara intressant om man kunde ta en del av spelet och lägga det någon annan stans på skärmen, som att ta HP mätaren som ligger längst i hörnet på Overwatch och lägga det i mitten bredvid siktet. Svårt ibland att hålla koll på den om man kör med storbild.

Hux har du skaffat Overwatch än?

Det stämmer ju inte helt och hållet. Senast hade jag inga problem att kicka ass och prata samtidigt som jag minns det. Dagsformen verkar vara styrande här

Istället för PiP så är ju Overwatch ett sånt där modernt spel som jag gissar på fortfarande patchas och utvecklas. Har dom ingen förslagslåda där man kan slänga in en önskan om att lägga HP mätaren där man vill? Förresten, i UT känner man om man är låg

Jag har sen jul tänkt att nästa gång vi hörs har jag säkert skaffat Overwatch men så tog jag spelpaus och nu får jag lite av en kick av UT igen så det har räckt ganska bra för mig. Team-aspekten i Overwatch verkar vara grymt bra, gissar på att det tar en stund innan man når den nivån att man förstår hur man ska samarbeta för vinst. Vad jag inte riktigt fastnar för är konceptet med olika vapen för vilken karaktär man väljer att vara. Men kanske skulle det komma om jag la mycket tid på det, när man ser helheten. Därför har jag kanske inte bara skrikit "here take my money" på blizzard.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk

Kan man stänga av spionerandet helt och permanent i denna? Har de fixat den integritets-kränkande EULA:n än?
Inte?
Då fortsätter jag med Windows 7.

Permalänk

Varför i helvete gör de aldrig ett dark theme eller tillåter officiellt stöd för att ändra desktop miljön?

Blir så less på att jag måste använda patchar som UXpatch för att få "dark themes" för hela Windows istället för bara det fjantiga "app"-gränssnittet som jag inte kan föreställa mig någon kotte använder på datorn överhuvudtaget...

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Använder inte ens några appar för tycker alla är skräp
Så yey.

Tycker faktiskt några är bra. Skype är bättre än desktop varianten och inte full i reklam sen använder jag Groove Music för all min offline musik.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med alla inställningar på optimal prestanda vilket stänger av alla animationer, svart bakgrund och helt utan ikoner. Jag ser inte poängen.

Appar på en stationär PC? Kan någon nämna en ända fördel?

Permalänk
Skrivet av difi:

Appar på en stationär PC? Kan någon nämna en ända fördel?

Tanken är/var ju att stationära PC ska/skulle försvinna. Vi ska/skulle alla använda telefoner och plattor till allt istället, och all mjukvara ska streamas. Microsoft har inte gett upp på den visionen, och vill fortfarande tvinga över PC användare till mobila plattformar.

Permalänk
Medlem

@Awakeruad: Man kan inte inom rimlig framtid ersätta stationära datorer, så det verkar direkt kapitalförstörande att satsa på

Permalänk
Skrivet av difi:

@Awakeruad: Man kan inte inom rimlig framtid ersätta stationära datorer, så det verkar direkt kapitalförstörande att satsa på

Säg det till Microsoft, inte till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Detta!

Men, det är inte så enkelt. Man kanske tycker det är korkat av Microsoft att återuppfinna fönster när det redan finns. Men det hela är bara en liten pusselbit i utvecklingen där UWP ska ersätta Win32. En steg på vägen där de vill ta oss från ett Windows med Win32-program där vi själva kan styra över OS och vilka program vi kör till en mer nerlåst OS där de bestämmer programutbudet. Där de har full kontroll över vilka obligatoriska funktioner som vi ska ladda ner via påtvingade uppdateringar, vilken information vi ska dela med oss av och vilka möjligheter vi ska ha till en privat dator utan bakdörrar.

Exakt!

Jag hoppas UWP blir lika framgångrikt som WindowsRT

Permalänk
Medlem

Står det någonstans att det bara är deras "appar" som ska stödja PiP? I nyheter står det samtliga "applikationer" vilket är något helt annat. För oss som inte sitter med flera skärmar skulle det här vara fantastiskt. Det borde också innebära att jag kan sätta en applikation till helskärmsläge inom det designerade utrymmet vilket är bra för att skala bort ui element.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Avstängd

Det nya aktivitetsfältet ser riktigt bra ut med knappar i neon, gillar det vita alternativet!

Permalänk
Skrivet av page:

Sen är dom riktigt resurseffektiva också.

Skojar du?

Tar ju en evighet för dessa att konfigureras under Windows installationen på ssd. Plus att de tar upp en massa extra plats för varje användare..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Detta!

Men, det är inte så enkelt. Man kanske tycker det är korkat av Microsoft att återuppfinna fönster när det redan finns. Men det hela är bara en liten pusselbit i utvecklingen där UWP ska ersätta Win32. En steg på vägen där de vill ta oss från ett Windows med Win32-program där vi själva kan styra över OS och vilka program vi kör till en mer nerlåst OS där de bestämmer programutbudet. Där de har full kontroll över vilka obligatoriska funktioner som vi ska ladda ner via påtvingade uppdateringar, vilken information vi ska dela med oss av och vilka möjligheter vi ska ha till en privat dator utan bakdörrar.

Detta är dock framtiden, och en stor orsak till att Android och iOS (och till en mindre del MacOS och ChromeOS) varit såpass framgångsrika. De är enklare att både använda och underhålla för de flesta "normala" människor.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/